Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian 49qt-12 sytytysvirhe

Aloittaja hannu, 17.10.23 - klo:20:15

« edellinen - seuraava »

hannu

Kirjoittelin jo aikaisemmin "Baotian 49qt-12 männänrenkaista?" osassa, että vaihdettiin sylinterisetti ja nyt ei käynnisty millään. Luulen, että vaihto onnistui ja sattumoisin samaan aikaan tuli toinen vika perään.

Tuntuu kuin sytytys olisi liian aikaisessa, ja poika tänään tutki sytytyspistoolin kanssa asiaa. Sanoi, että sen perusteella näyttää sytyttävän noin 90 astetta ennen magneeton T-merkkiä eli yläkuolokohtaa.
Huomenna aion avata magneeton ja tarkistaa, olisiko sen kiila hajonnut - joka voisi selittää aikaisempiakin hankaluuksia.

Mutta ohessa tuli mieleeni teille viisaammille kysymys: kun pistoolilla tarkastetaan sytytyshetkeä, pitäisikö sen olla käynnistyksessä esim T-merkillä ja kierrosten lisääntyessä siirtyä aikaisemmaksi sinne F-merkille, vai onko heti alussa siellä? Vähällä ymmärrykselläni luulisi siirtyvän, mutta kun en hänestä tiedä...

hannu

En ole vielä avannut magneettoa, mutta tilanne tuli entistä omituisemmaksi:
meillä on samanlainen mopo varaosina, ja sen moottori on myös toimiva. Kokeilin sytytyslampulla sen magneettoa ja totesin, että valo välähtää eli kipinä tulee, kun pyörijässä oleva palikka on juuri menossa magneetin alle ja noin puolikas on vielä näkyvillä. Näinhän sen oletettavasti pitääkin pelata.

Mutta mutta - tuossa ongelmamopossa valo välähtää noin 45 astetta ennen kuin palikka on magneetin luona. Miten se on edes mahdollista? Eikös juuri magneetti anna cdi:lle käskyn kipinästä.
Ehkä sisältä löytyy joku selitys, kunhan saan auki, mutta siihen asti ihmettelen kovasti. Ja ymmärrän, miksi kone ei toimi.

konenikkari

#2
Joko olet varmistanut että kaikki moottorin
ja rungon väliset maadoitusjohdot on varmasti kiinni.
Jos esim. CDI maadoitus puuttuu kipinää tulee satunnaisesti
tai ei ollenkaan.
Miksi aloitat joka kerta uuden säikeen, kun kysyt.
Varmista se kiila jos kaik muu on ok.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Hommaa vaikka SYM huoltomanuaali, joka pienin eroin neuvoo mitä tehdä. Nämä on niin samalaisia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

hannu

Kiitos konenikkari, en löydä mitään puuttuvaa maadoitusjohtoa, mutta neuvosi mukaan lisäsin ylimääräisiä johtoja pariin paikkaan rungon ja moottorin väliin. Se tuntuu auttavan niin, että nyt valo välähtää oikeassa paikassa. Moottori jopa pörähti kerran lupaavasti. Pitää hakea vielä uusi tulppa huomenna, niin ehkä paranee edelleen.
Tuntuu aika usein ongelmat tulevan maadoituksista, huomattiin jo pari viikkoa sitten, mutta tässä kun ei olla löydetty maajohtoja, ei tuntunut todennäköiseltä.

Siirryin uuteen otsikkoon, koska asia ei koske enää sylinterin vaihtoa. Jos muilla on samoja ongelmia, voi olla helpompi löytää teidän hyviä neuvojanne näin.
Tiedän, että hakuakin voi käyttää. Hiukan näkökulmasta riippuu, mitä pitää parempana.

konenikkari

#5
Huonot tai puuttuvat maadoitukset ovat useinkin syyllisiä
CDI ja lataussäädin ja muukin elektroniikka vikoihin, ja rikkoutumisiin.
PS. aika monta kirjoitusta löytyy kun pistää hakusanoiksi
maadoitus tai Googleen   Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Miksupa

#6
Menikö sylinterisarjan asennushetkellä magneetolta T-merkki ja nokka-akselilta kaksi pientä reikää kannen suuntaisesti kohdakkain (tai iso reikä kohtisuoraan kannen tasoon nähden)?  Varmaankin.
Onko CDI varmasti ehjä?

hannu

Unohtui kertoa tänne, että kaikki on loistavasti kunnossa. Eli konenikkarin neuvon mukaan vedin ylimääräisen langan moottorin ja rungon väliin. Sitä ennen kokeilin sähköjä niiden välillä ja huomasin ihmeekseni, että volttimittari näytti 7,7 v siihen. Kun olivat maadoitettu yhteen, sytytyslamppu meni kohdalleen ja kone pörähti.
Hain uuden tulpan ja sen jälkeen kaikki on pelannut hienosti. Käynnistyy nykyään jopa siinä pikkupakkasessa, jota on aamuisin ollut. Sisäänajo on juuri lopuillaan ja vaihdettiin öljyt uudestaan puolivälissä.

Tuossa onnettomassa kun en ole löytänyt mitään maalankaa runko-moottori, en osannut aluksi ajatellakaan sellaisen lisäämistä, mutta siinähän se salaisuus tosiaan oli. Kiitos teille kaikille avustanne eri tilanteissa. Uudella sylinterillä pitäisikin nyt päästä aika kauan.

konenikkari

 :) Kuulostaa hienolta ja kiitos palautteestasi  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)