Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

pekpel

Vinkiksi tännekin..
Scotfordin Jussilla GY6 125cc nokkia jokunen, sovitettu mopon kanteen.
Äkkiseltään katsottuna työnjälki oli parempaa kuin joren touhuamissa nokissa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

openflow

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.06.14 - klo:16:16
Jos tyhjäkäyntialue on rikkaalla voi tulppa vetää alle minuutissa taas mustaksi vaikka seos olisikin täyskaasulla oikea jos koneen annetaan käydä tyhjäkäyntiä lopuksi.
Jos säädät tyhjäkäynnin röpöttäväksi, värjääntyy uusi tulppa mustaksi sekunneissa.

Yleisesti ottaen kahvinruskeasta tulpasta. Omasta mielestäni se on täysin kajahtanut ohje sellaisenaan. Siis, että seokset on kohdillaan kun tulppa on kahvinruskea. Ja vielä lisäksi ne ohjeet joissa kehotetaan ajamaan kilometritolkulla ja lopulta "ryömitään" kotipihaan ja kun on kahvinruskea tulppa niin asiat on hyvin...

Mikäli pitää kahvinruskeaa tms. ainoana "oikeana", suosittelen vaikkapa seuraavaa:
***The Basics of Reading a Spark Plug***
http://honda-tech.com/showthread.php?t=3063102

-Zone-

#1007
Lainaus käyttäjältä: openflow - 14.06.14 - klo:01:35
Jos säädät tyhjäkäynnin röpöttäväksi, värjääntyy uusi tulppa mustaksi sekunneissa.
Joo, voi hyvinkin olla. En ole järin tarkkoja empiirisiä testejä tehnyt. Pointti kuitenkin että tulpan väri tulisi lukea oikealla tavalla, josta lienemme yhtä mieltä (?) Kaikin puolin vanhentunut tapa seoksien määrittämiseen se kyllä jo on ja itseasiassa ne tulpan värianalyysitkin laadittiin jo lyijybensijen aikoina ja aikana jolloin esim lambda-anturit ja seosmittarit oli insinööreilläkin märkiä unia. .. Asiat on sittemmin vähän muuttuneetkin...

Coastside

#1008
Karkeatkin arviot tulppa eräänä kohteena auttaa tulkitsemaan moottoria ja jos keinio on helppo ilman erikoistuökaluja, se auttaa peruskäyttäjää selviämään tekemättä lisää hallaa. Jokin vaalean ruskea väri kertoo ainakin sen ettei mäntä sula tai kone käy liian rikkaalla.


Kilpatoiminnan jäljittelyssä on mieltä vain kohtuudella tehtynä. He voivat tavoitella 2/100 sekunnin etua käyttäen siihen kaksi kuukautta ja sen maksaa sponsorin kautta joku muu. Eikä varmasti julkista keinoa aktiiviaikanaan vaan mieluiden disinfoa muiden haitaksi.

Suuntaus on ollut jo koko digiajan että kaikkeen on mittari ja puhtaat haalarit selvittää vika, ei tien poskessa sateessa tulppaa irti ruuvaaja.

Kasa uusia tulppia ja systemaattinen säätely ja koeajot josta tulppa jää indikaattoriksi, on hyvä keino, mutta moniko siihen ryhtyy kun kaikki tuntuu toimivan muutenkin. Kone pitäisi olla kuuma joka kerralla joka vaatisi pikasäätöjä tai moottorin esilämmitys joka testiin eri tulpalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ko2610

Hienosäätö on hienosäätöä ja siihen ei tulpan väri riitä indikaattoriksi. Tulpasta kuitenkin näkee yhdellä vilkaisulla milloin ollaan oikealla alueella. Tälläkin foorumilla tulee jatkuvasti vastaan niitä, jotka esim. pakoputken vaihdon yhteydessä vaihtavat suuttimen mehupillistä viemäriputkeen ja sitten ihmettelevät miksei kulje. Tulpasta lukemalla saadaan poissuljettua aivan väärä seossuhde. Ilmanputsarin puhtaus tai jopa säätila vaikuttavat seokseen sen verran, että harjautunut mekaanikko huomaa eron moottorin käynnissä ilman mittareitakin. Valitettavasti vain omia korvia tai persdynoa ei voi lainata foorumin kautta joka tarpeeseen. Siksi pitää olla helppo konsti diagnosoida ongelmatilannetta ilman erikoistyökaluja ja siihen tulpan värin lukeminen on passeli.

openflow

Ensiksi täytyy mainita, että tulpasta seoksen tutkaileminen ei ole välttämätöntä. Hyödyllistä se voi toki olla. Sanoisin, että se on hyvin suositeltavaa niille joilla on keskitason tai korkeamman viritystason omaava 2t-moottori kuten 70cc Polini Evo 4. Suositeltavaa mopoille joihin laitettu kova puristussuhde -- lähellä nakutusrajaa. Tottakai tulpasta näkee nopeasti onko seos reilusti liian rikas, mutta muut asiat tulpasta on hankalampi löytää.

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.06.14 - klo:16:16
Tulpan värianalyysikin tulisi tehdä aina oikealla tavalla, eli riittävän pitkän täyshuudatuksen päätteeksi vedetään koneet nopeasti sammuksiin
Tämä on tietysti ehdoton edellytys, jos haluaa täyskaasulla seoksia tulpasta tutkailla.

Tulpan koolla on myös suuri merkitys. Tulpat joissa on 14 mm kierre on kertaluokkaa helpompia tulkita kun 10 mm. Kierteen pituuskin ratkaisee esim. 19 mm pituinen (NGK - C8E jne) ovat todella vaikeita luettavia.

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 14.06.14 - klo:14:09
Tulpasta lukemalla saadaan poissuljettua aivan väärä seossuhde.
Rikas seos kylläkin, Jos  mopolla on ensiksi ajettu yllä Zonen kuvaamalla tavalla. Myös Laiha seos jos on uusi tulppa ja etenkin 2t-mopo, mutta laiha seos on aika paha bongata vanhasta tulpasta juuri sen "ruskettumisen" vuoksi. Näissä 4t-ihmeissä laiha seos on vaikeampi löytää, koska se tulppa on hyvin pieni ja tulpan sisälle ei tahdo nähdä ilman taskulamppua/suurennuslasia tai optista tarkistus kameraa.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.06.14 - klo:09:33
Jokin vaalean ruskea väri kertoo ainakin sen ettei mäntä sula tai kone käy liian rikkaalla.
Siitä voi päätellä, että tulppa ei ole hyvin rikkaalla, mutta ei sitä onko se liian laihalla. Noki. Jos tulpasta ei löydy mistään nokea, on se melko varmuudella liian laihalla.

Nopeasti tulppaa vilkaisemalla siis näkee onko se rikkaalla, laihan seoksen bongaamisen pitää jo pikkaisen keskittyä siihen tulpan lukemiseen.

Coastside

Zone, kun sinulla on se lambda anturi niin voisitko katsoa mikä tulpan väri on?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Hivenen hämärtyi että miksi, mutta toki mä katsoa voin, mutta jonkinsortin ruskea se katsomattakin silti on. Vähän voi olla karstaa tai sitten ei tai voi olla nyt jo enemmänkin kun ei ole ollut tarpeen tulppaa avata vähään aikaan. Tuskinpa se nyt umpikarstainen on kun öljyäkään ei pahemmin kulu.

Kapeakaistainen mittari se on eikä sikäli niin tarkka edes mitä laajakaistainen, mutta on se tyhjää parempi. Sen suurin hyöty haettaessa säätöjä on siinä että siitä näkee koska ollaan lähellä optimia jolloin lisäsäätely ei tule tuottamaan juurikaan parannusta. Ei se kaasarin säätelystä silti juurikaan helpompaa tee kun luistin kulloisesta asennosta ei ole täyttä varmuutta, niin joutuu arvailemaan ollaanko vielä esim neulan alueella vai enempi jo pääsuuttimen. Helpottaa se silti vähän kun saa reaaliajassa seurata meneekö säädöt jossain tilanteessa metsään. Mittari ja anturihan mulla ei siis ole kokoajan kiinni, vaan putkessa on anturin tilalla normikäytössä tulppa ja mittarikin kytketään mitattaessa väliaikaisesti navigaattorin telineeseen.

Mittari on pieneen muovikoteloon tehty diy-ledimittari, joskaan nykyään ei kannata kauheammin itse tehdä kun biltemasta saa valmistakin mittaria jo tosi edullisesti (tuotekoodi 32257) ja anturithan ei nekään hirveästi maksa. Tuo oma anturi on käytetty ja alkujaan jostain ooppelista.

openflow

Mulla ei ole myöskään lambda antureita/mittareita, mutta Itse käytän seuraavanlaista vekotinta tulpan lukemiseen, etenkin kun on kyseessä nämä pienikokoiset tulpat esim c7hsa, c8e yms.

LCD näytön kuva on silmin ihan erilainen(tarkempi), mutta kun otin kännyllä kuvan tuli siitä sininen ja epätarkka. Tällä siis näkee tulpan pohjalle asti, mitä paljaalla silmällä ei oikein näe. Kiinalainen vekotin, mutta toimii.  Tulpan lukemisessa yksi tärkeimmistä kohdista on juuri siellä tulpan pohjan lähettyvillä, ja sinne ei oikein näe ilman apuvälineitä. Suurennuslasi valolla ajaa tietysti saman asian.



Coastside

#1014
Valon laatu on tärkeää jos aikoo nähdä värit. Ledeillä saa suuret tehot mutta väri on yleensä kalsea.
Soodapuhallus olisi hyvä putsailla testitulppia, eikä se ilmamääräkään niin suuri olisi saada jostain säiliöstä.

Ryyppy kannattaisi tukkia pois käytöstä ja kiihdytyspumppukin, jotta vain pääsuutin tulisi mittailtua.

Katsoin luupilla tulpan eristeen juuren joka oli liki yhtä rusehtava kuin uloin osa. Valkoinenhan se ei saa olla.
Tein uuden tulppatestin ajamalla pitkän lenkin ja ilman loppuosan tyhjäkäyntiä. Eriste on likaisen valkoinen, 1/3 sen uloimmasta päästä punertava. Ruskeaa on sivuelektrodin vaakaosassa ja pystyosa on metallin kiiltävä. Reunus on nokinen. Nostin neulaa pari pykälää niin tulppaan tuli täyskaasulla väriä ja mäkinopeus kasvoi 5 kmh urku auki vetäessä ja osakaasukin sai puhtia. Kun kierrokset laskevat luisti menee osakaasun korkeuteen?

Pääsuutin on 75 ja neulan sokka alimmassa urassa. Putsari on vaki, pitkällä uloimmalla letkulla. Pytty on vakio ja kannessa pitkät venat. Varissa 5 g rullat, muuten vakio. Kone on toiseksi tehokkain mitä minulla on kiinalaisissa ollut ja varsin riittävä nyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hKQWD17Q-0M

Alkaa jollain tulppatestillä ja päättyy poksuun. Kuski ei piittaa koneen oireista vaan ajaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1016
Alun tyhjäkäynnin vaeltelua kuuntelin että onko yksi pytyistä laihalla. Aika selvä männänrengassirinäkin vaikka ei nuo koneet nyt mitään hiljaisia koskaan olleetkaan. H-kawoista tulikin mieleen.. Tässä on H2 motti.. http://www.kawariders.com.au/showthread.php?20624-Another-crazy-mini-bike-H2-Triple
E: Oho, ei tää ollutkaan yleinen keskustelualue. Sorry off topic.

joni_k

Tuli tossa kovassa vastatuuli ajossa mieleen että onko kukaan 60cc pyttyä kokeillu. tuoko mitään piristystä vakioon verrattuna? Toimis varmaan vielä vakiokannella yms.. 30€ sais ebaysta sarjan.

-Zone-

Ota ennemmin 72cc. Se pelitti itsellä ihan hyvin vakiokannella. Koska 72cc ei ole vielä kovinkaan kummonen, on kuuskymppinen varmaan todella lähellä vakiota. Ei se 72cc virissäjavarassakaan kauheasti kyllä maksa.

Coastside

Kannattaa tehdä ensin vakiopytyllä hyvin kulkeva niin se kansi toimii paremmin jos hankkii isomman pytyn.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04