Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Skodesetä

Omasta mielestäni, paljevälys saa olla vähintään milli. Venataskujen ja venttiilien välys lähempänä kahta milliä. 
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

Coastside

#946
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.11.13 - klo:19:26
http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=387


Onko kellään kuulohavaintoa miten kova ääni tuossa putkessa on? Vakioputki alkaa olla liika rapea.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=xoqtLDvUvHs

Ei paha.

Ostin tuolta pitkät venat ja niiden pukin jotta josko olisi tehokkaampi. Minulla voi olla tuollainen pukki jo kun se yksi ei toiminut lyhyiden venojen kanssa äänettä. Minulla on täsmälleen sama malli tulleena jonkun koneen mukana josta en tiennyt olleen pitkävenainen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#947
Lainaus käyttäjältä: Skodesetä - 22.12.13 - klo:18:09
Omasta mielestäni, paljevälys saa olla vähintään milli. Venataskujen ja venttiilien välys lähempänä kahta milliä.

Minimiksi mainitaan kirjallisuudessa 0,7mm (männän minimi etäisyys kannesta tai venttiilistä ykk:ssa).
Laskennallisen ja mitatun lisäksi on syytä huomioida todellinen puristussuhde.
Ja hehkuva tulpan sivuelektrodi tai pakovena ei sovi puristustilaan ollenkaan  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jos haluaa puolittaa 139qm tehot se on hyvin helppoa: Tilaa putsariin sen 10 cm letkun joka siihen on tarkoitettu ja joissakin alkuperäisenä. Liittyy resonansseihin ja on sentintarkkaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Daywalker-75

Hyppäsin nyt tänne ketjuun häröilemään.
Tänään laitoin baotianin kasaan. Tarkastelin sen pois ottamani 72cc pytyn ja männän. Kaikki männänrenkaat oli ihan ok, mutta itse mäntä aika urilla. En keksinyt pytyn hajoamiseen kuin sen, että liian lyhyt sisäänajo ja muiden vihje liian kuumana käymisestä.

Nyt siis isovenakansi, 82 cc pytty ja laitoin 92 suuttimen kaasariin. Välys tuli tiukka 0.1.
->kamat kasaan ja imut alipaineletkusta. Eka polkaisulla meinasi croksi lentää jalasta, kun tuntuu olevan puristusta ja tokalla hörähti käyntiin. Annoin käydä jonkin aikaa ja säädin kaasuttimen. Hiukan tuntuu nakuttavan. Kannattaako yrittää tehdä jotain nakutukselle? Ei ole hirveän paha.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

pekpel

Kunhan et käytä 95 bensaa.. Koita sitä V-Powerii..
Jos on puristuksia liikaa niin hajoo kone tuohon nakutukseen..
Jos ei polttoaineen vaihdolla nakutus häviä niin puristuksia pienemmäksi. Suosittelisin
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

helkama sc-r


Daywalker-75

Joo venttiili nakuttaa hiukan.
Mites taas tuo koneen öljy...
Synteettistä vai mineraalia? Nyt on uudet synteettiset koneessa, mutta olin jostain lukevinaan, että sisäänajo pitäisi hoitaa paksummalla kamalla. Olisikohan ollut peräti tässä ketjussa.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

ko2610

Siis nakuttaako se kone vai kilkatteleeko se jotain muuta? Nakutus on koneelle myrkkyä, mutta toki siitä ääntä pitää kuulua.

tommi

Jos se "nakuttaa" tyhjäkäynnilläkin, niin ei kannata huolestua, se ikäänkuin kuuluu asiaan, kun puristukset kasvaa. Ääni ei tule venanvälyksistä vaan venttiilikoneistosta kun se hakkaa ketjua vasten. Ihmettelisin, jos se tosiaan nakuttaisi, kun mulla ei nakuttanut edes pattipäisellä korkeapuristemännällä.

Kannattaa jättää ne synteettiset öljyt koneeseen. Synteettinen on aina parempi vaihtoehto kuin mineraaliöljy.

Daywalker-75

#955
Niin, ulosantini oli hiukan huono...

Eli venttiilikoneisto tuo minusta nakuttaa. Ajattelin vain, että sen saa säädettyä niin tarkasti, jotta se ääni häviäisi.
En ole varmasti kertaakaan saanut välystä niin, että kone olisi "hiljainen". Aina se tarkoittamani nakutus kuuluu. Tätä tapahtui jo 72cc pytyllä ja näyttää tämäkin tekevän.
Omasta mielestä vielä laitan tuon välyksen niin tarkasti, kuin ohjeet antaa. Jorehan vetää tuonkin sormituntumalla...

Puristusten laskeminen vaati taas sen ylimääräisen kannentiivisteen ja ei kehtaisi tilata yhtä tiivistesettiä..
Katsellaan nyt.

EDIT: Mites tuon vakiopakoputken kanssa? Pitäisikö tehdä jotain?

Yritän tuon sisäänajon ajaa sukkasillaan. Jos tämäkin jurahtaa, niin lyön haskat tiskiin kinkkien osalta ja laitan kaikki varaosineen myyntiin.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

tommi

#956
Yhdellä ylimääräisellä kannentiivisteellä sen nakutuksen saa pienemmäksi. Ei siksi että puristussuhde laskee, vaan siksi että nokkaketju jää kireämmälle, eikä tee niin suurta liikettä. Jos se nakutus haittaa, niin laita toinen tiiviste. Niin minäkin olen tehnyt. Lisäksi on tullut tavaksi käyttää korvatulppia ajossa, niin ei tarvitse kuunnella koneen kilinöitä ja kalinoita  ;D

Pakoputkelle ei tarvitse tehdä mitään, vakio menee ihan hyvin.

ko2610

Venttiilikoneistosta pitääkin kuulua hiukan ääntä. Reipas rallatus kertoo liian isoista välyksistä ja äänen puute ennakoi palanutta pakoventtiiliä. Tarpeeksi kun ropaa samaa moottoria, voi välykset kertoa tyhjäkäynnillä kuuluvista äänistä. Samoin sormituntuma syntyy kokemuksen kautta eli Jorekin saattaa saada välyksen riittävällä tarkkuudella kohdalleen käyttämällään menetelmällä. Kaikenlaisten muutosten jälkeen kannattaa luottaa rakotulkkiin. Sisäänajovaiheessa varsinkin hiukan isot välykset ovat turvallisemmat kuin liian pienet.

Coastside

#958
Paras tapa säätää ne on mitata Työntömitalla yläpuolelta kuinka paljon välysta yhdellä kierroksella säätöruuvista tulee ja säätää aluksi kiinni ja auki edellisen havainnon perusteella. Nimim. tarpeeksi liuskoja rikkonut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ko2610

Tuo menetelmä sopii kokeneelle nikkarille. Älä aliarvioi kokemattomien tumpeloiden kykyä rikkoa kaikkea mahdollista. :P
Ensinnäkin säätöruuvin nousu pitää mitata oikein ja siitä vielä laskea jakolaskuna oikea kulma. Sitten pitäisi ruuvia kiertämällä päätellä missä välys on nollilla. Jos oletusarvo on se, että ruuveista kierretään kierteet nurin tuntuman puutteessa, ei se nollakohtakaan ihan helposti löydy.