Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Vakiokokoinen hyvin viritettynä (putsari, kaasari, imukaula, kansi ja putki) on yhtä nopea keskinopeutta ajatellen. 63 kiihtyy ja nousee mäet hieman paremmin, eikä rajoitin hyydytä niin paljoa. Huiput rajaa välitykset. 63 on moottoripyörä ajoi miten vain.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

laamanni

Kiitos. vääntö haen en nopeutta. eli pysyis  alle 60? pytyn vaihto vaan mielessä. vai riittäiskö nokan vaihto? esitin edellisen kysymyksen ehkä hivenen väärin. mutta toivottavasti ymmärrätte kysymyksen. mäkkiin sais sitkeyttä lisää se riittäis. työmatka ajoneuvo, kun on joka päiväisessä liikenteessä. ja kun kuskikaan ei ole mikään pystyyn jäätynyt  pulkan naru. +100kg

-Zone-

Itse sanoisin että heti vaan 72cc kiinni. Luulenpa että 63cc pyttyjä ostetaan ainoastaan siksi kun kuvitellaan 72cc olevan liian tehokas. Jos muutoin on vakio (nokka/kansi/jne..) niin 72cc vastaa aika tarkkaan vasta vakioo 50cc 2T skootteria (eikä edes mitenkään pirteäksi haukuttavaa sellaista).

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.08.11 - klo:19:55
Itse sanoisin että heti vaan 72cc kiinni. Luulenpa että 63cc pyttyjä ostetaan ainoastaan siksi kun kuvitellaan 72cc olevan liian tehokas. Jos muutoin on vakio (nokka/kansi/jne..) niin 72cc vastaa aika tarkkaan vasta vakioo 50cc 2T skootteria (eikä edes mitenkään pirteäksi haukuttavaa sellaista).

Yhdyn tähän!

72cc alle vaan. Lupaan ettei lähde alta, kun laitat hanaa, mutta lupan myös sen, että vääntöä tulee lisää. Oma mopedi on kyllä nyt just passeli. Ei kulje "sataa", mutta jaksaa mennä ylämäkeen yli sen 25 km/h, mitä se edellinen meni. Ja vaimokin on tällä hetkellä käymässä kaverilla sillä kiinalaisella.
Ainoa huoli on siinä, että talven pimeinä hetkinä rupeat miettimään sitä 4venaista kantta...


Silloin omana "mopo" aikana, jos laittoi siihen suzukiin sen 80cc pytyn, niin hyvä kun pysyit tiellä, mutta näköjään nämä 4t koneet+variaattoriveto niin ei tarvitse hyökkäillä...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

openflow

Lainaus käyttäjältä: Espi - 10.08.11 - klo:00:05
Olisiko iso homma koittaa lotuksella vastaavat arvot normaali sylinterillä?
Kiinnostaisi tietää miten korkeilla kierroksilla maksimiteho teoriassa tulee.

39 mm pytty, 18-mm kaasutin, ~optimaalinen sytytyskäyrä, Ilmanputsari poistettuna, suora pakoputki, läpivirtaus vaimennin, vakio kansi ja nokka.
rpm     kw      nm      bmep    bsfc    ve%
3000.0   1.19   3.78   9.60   254.44   78.7
4000.0   1.64   3.91   9.93   256.79   82.1
5000.0   2.03   3.88   9.85   262.77   83.3
6000.0   2.57   4.09   10.40 267.96   89.7
7000.0   2.87   3.92   9.96   279.44   89.6
8000.0   3.24   3.87   9.84   291.52   92.3
9000.0   3.50   3.71   9.44   310.50   94.3
10000.0   3.59   3.43   8.72   334.52   93.9

Todellisuudessa putkessa on katti, ilmanputsari ahdistaa, sytys on vähän sinne päin, kannessa valuu purseita jne. Nämä kaikki ahdistukset, kun laskee yhteen yllä olevasta käyrästä saa ottaa lukemia pois ~10-20%.

tommi

VirijaVara on ilmeisesti vetänyt pois myynnistä ne isovenakannet kun ei löydy enää tuoteluettelosta.. Jokos Timo on saanut kannen toimimaan?

Timo

Näyttää olevan tosiaan ottanut pois myynnistä.
Oisikohan ollut isommassa erässä sama vika joka ilmeni minulla (pakoventtiili)

Tosiaan eilen vaihdoin tuon kannen.
Kyllä se aikas hyvin toimii nyt. Pakoventtiili ei ainakaan vielä ole kasassa :)
Pakoventtiiliin ei vain jää paljoa varaa että pohjaisi.Venttiilin auetessa,jousi menee todella kasaan,kyse on ehkä parista millistä.Ihmettelin aluksi kun tuossa vaiheessa,juuri ennenkuin venttiili menee takaisin kiinni,konetta on todella raskas pyörittää.

Ajossa ihan ok.
Pitäisi vielä kaasari kunnolla säätää,ja venttiilit.Variaattori katsoa kanssa.
MUTTA kumminkin luulen että 72cc kanssa on vakiokansi paras.Kanavat vähän työstettynä.
Taitaa paremmin tämä kansi vielä toimia 80cc --->90cc kanssa.
Mutta katsoataan,ei kumminkaan vielä säädöissä

-Zone-

#487
Lainaus käyttäjältä: Timo - 05.09.11 - klo:16:31
Pakoventtiiliin ei vain jää paljoa varaa että pohjaisi.
Ahaa... Ettei vain olisi edellinen pakovenan jousi pohjannut. Se jo selittäisi läjään menneen pakovenan pään. Kun venttiili ei anna peräksi, niin kyllä keinuvipu takoo venttiilinpään läjään vaikka tämä olisi vähän kovempaakin tavaraa. Useampaan kertaan tuota juttua päässä pyörittelin ja pidin kummallisena että venttiilin materiaali olisi syypää.

Jotenkin vain mielessäni ajattelin, että venttiilin pohjaaminen oli suljettu pois laskuista. Sehän kuuluu ihan siinä normaaleihin venttiilikoneiston remppoihin, kuin vaikka männän ja venavälyksen mittaus nokkaa / mäntää / jne vaihdettaessa. Mikäli pohjaamista ei tarkistettu, 90% varmuudella sanoisin, että syyllinen läjään menneeseen venttiilin päähän on löytynyt.

pettynyt

Ei kyllä venttiilit on oikeasti pehmeää ainetta! Ja jousen melkein pohjaaminen (jousen lankojen väliin jää juuri ja juuri käyntivälys) johtuu osaksi siitä että venttiilit on pari milliä lyhyemmät kuin vakiot? Itsellä oli vielä jostain kumman syystä tupla prikat jousen alla?  :-\

Timo

Paha sanoa kun tuota edellistä kantta ei tullut tyhmänä kokeiltua pohjaako.Mutta suurella toden-näköisyydellä mahdollista!
Ja siinä niinkuin tässä oli 1 prikka jousien alla.
Voisi tänään katsoa vanhasta kannesta irrottamalla imuventtiili onko tosiaan lyhyemmät jouset.Samaa kokoa näin silmämääräisesti jousissa kuin vakiossa.Pitää mittailla.


pettynyt


pekpel

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 05.09.11 - klo:22:39
Ei ne jouset ole lyhyemmät vaan VENTTIILIT!
Jumankieka että on kiva seurata, yhdet lukee vaan uudet aiheet ja toiset ei sitäkään.
Harvat on jaksanu koko säikeen alusta loppuun tavata.
Jotkut persoonat ymmärtää vain osan viesteistä ja sitten kommenttia heti kehiin.

LOL , Sille että kukaan ei ole vielä ottanut tosissaan Hernettä nenään, saatikka koko palkoa..  8)
Jollain toisella foorumilla oltaisiin jo siinä pisteessä että adminnin olis pakko sulkee koko jutska.

Kyllä tossa oli selkeesti jääny venttiilli karkasematta, jos ois venttiili ollu matskultaan oikeeta niin pohjaaminen ois hakannu myös sen venanpainimen pään tohjoksi ja osin venan pään.
Olis varmaan ironnu nois venan kiilatkin, ainakin toinen.

Siis simmpelisti isovenakansi toimii vasta 80cc ja suuremmila pytyillä hyvin ja samalla kaasaria pitää isontaa.
72cc pytty menee vakio kannella ja jopa vakiokaasarilla, kunhan nakkaa isompaa suutinta kehiin ja poistaa kannesta ne imu- ja pakopuolen kanttaukset, eli avartaa kannen  imukurkkua ja pakoputken liittymää..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 05.09.11 - klo:22:52

Siis simmpelisti isovenakansi toimii vasta 80cc ja suuremmila pytyillä hyvin ja samalla kaasaria pitää isontaa.
72cc pytty menee vakio kannella ja jopa vakiokaasarilla, kunhan nakkaa isompaa suutinta kehiin ja poistaa kannesta ne imu- ja pakopuolen kanttaukset, eli avartaa kannen  imukurkkua ja pakoputken liittymää..
Ei se nyt ihan noin ole.
Suuremmista venttiileistä on aina hyötyä, kun tehoja ruvetaan kutittamaan ulos. Ei kuutiotilavuudella ja polttoaineseoksilla ole minkäänlaista idioottivarmaa kaavaa, jonka mukaan voisi varmuudella väittää, etteikö 63cc pytty ja isovenakansi sekä parempi hengittävyys "kaasari, pakoputki, kannen porttaaminen, ilmansuodatin"  toisi lisää tehoa ja vääntöä, verrattuna alkuperäiseen kanteen.

Nyt kannattaa ehkä muistaa sekin, että jokainen kone on ainutlaatuinen yksilö, ja kaikilla ei toimi samat osaset samalla tavalla.

Yleistäen, mitä suurempi ilman ja polttoaineen seos saadaan moottorissa palamaan, sen suurempi teho.

Coastside

Teho saadaan kierroksilla. Jos kone saadaan kiertämään tuplasti mitä nämä normaalisti, on erityisen hyvästä hengittämisestä etua, joka saadaan isoilla venoilla ja kaasarilla. Mutta kun kone ei kestä niin kovia kierroksia. Huippukoneissa ei tapahdu vielä mitään näiden tavallisilla kierroksilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 05.09.11 - klo:22:52
Kyllä tossa oli selkeesti jääny venttiilli karkasematta, jos ois venttiili ollu matskultaan oikeeta niin pohjaaminen ois hakannu myös sen venanpainimen pään tohjoksi ja osin venan pään.
Olis varmaan ironnu nois venan kiilatkin, ainakin toinen.
Olen tässä osin eri mieltä. En sano etteikö materiaalin jälkikäsittelykin olisi voinut jäädä vaiheeseen, mutta vaikka pakovena olisi ollut tavallista p*skarautaa niin tuskin olisi tuollatavoin pää läjään mennyt. Perustan tämän mielipiteen juurikin sille että mikäli venttiili ei pohjaa, pitää voittaa ainoastaan venttiilin ja sen osien inertia + jousivoima. Pehmeämpää kappaletta tuollaisessa tapauksessa hiotaan kovemmalla kappaleella. Ei taota.

Pehmeän materiaalin ollessa kyseessä keinuvivun venttiilipainin olisi syönyt venttiilin päähän uran. Kun kappale pohjaa eli ei anna peräksi niin silloin kappaletta taotaan ja taontakohta pyrki menemään läjään ja samalla leviää. Minä en ainakaan niistä kuvista havainnut tippaakaan urautumista vaan samankaltaista jälkeä kuin olisin olettanut näkeväni jos olisin venttiilinpäätä takonut pienellä vasaralla alasimen päällä.

Jonkinasteisen käsityksen asiaan varmaankin saisi kun tekisi esim poranterällä testin siihen muovautuneeseen venttiiliin ja vertaisi kovuutta varmasti kunnossa olevaan venttiiliin. Esim käytössä olleeseen vanhaan venaan. Kotikäyttäjä tuskin pystyy kovin kummosia muita ja tarkempia seosanalyysejä tekemään.