Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 25.05.17 - klo:13:45
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 25.05.17 - klo:07:43
lueskelin tosta vauhtipyörästä olikoha wikipedia tms joku wiki niin joissaki v8 moottoreissa ei välttämättä tarvi koko  pyörää että pysyy käynnissä ja kiihdytysautoissakin on vaan levy johonka kytkin tarraa kiinni.

jos se sitten on vaan niin ettei kiinalaisista nelareista tämän tehokkaampia ja nopeampia vaan saa pienillä muokkauksilla. tottakai jos sen remmiahtimen joku kehittelee kiinni heti ollaan jo eri tasolla..  ;D mun mielestä virittelyssä tärkeintä mielekkyyden ylläpitämiseksi on se että moottori jota viritellään on se alkuperäinen. onko se enää kiinalaisskootteri jos moottorina ois joku kawasakin 600cc ja runkona vaan se kinukki... ;D

Joni on tuota mieltä virittelyn mielekkyydestä tasan niin kauan, kunnes pääsee kokeilemaan Kawan 600cc koneella olevaa kiinanskootteria :D

Virittämisen ikuinen ongelma on se, että virityksen jälkeen on muutama viikko kivaa, sitten alkaa tehdä mieli vähän enemmän, variaattori on ihan kiva arkipelissä maltillisilla tehoilla, mutta sitten jossain kohtaa se vaan alkaa olemaan enemmän haitta.

Toinen on sitten rengaskoko, tuo skootterin pieni rengas omaa hurjan vierintävastuksen verrattuna isoon mopon pyörään. Thaimaassa kun ajetaan kiihdytyskisaa skoottereilla, niin siellä ei paljoa pieniä renkaita näy, tuota 17" kokoa taitavat olla aika pitkästi.

Arkikulkineeseen tosin se 90cc on jo verrattain riittävästi, pienemmälläkin varmaan pärjäisi.

Sytytystä mietin, että jos saisi pikkaisen käännettyä ennakkoa aikaisemmalle, niin sitten säätövastuksen laittamalla impulssijohtoon voisi hakea optimaalisen ennakon maksimiteholle. Vauhtipyörää kai joutuisi vähän muokkaamaan tuota ajatellen.

Huolellisesti rakennettu variaattori ei suinkaan ole haitta.
Olosuhteiden pakosta jouduin ajelemaan vaihteellisella laitteella,eli palasin kivikaudelle :D
Todella hidas ja kömpelö olin minä sekä mopo suht samoilla tehoilla, vaikka osaan taatusti, vaihtamisen tekniikan.
Siitä on todisteena asfalttiin piirtämäni viiva jossa ei näkynyt vaihteen vaihtumisen paikkaa, katkoksena  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pera8x

muistin sitten väärin tuon entisen skootterini mallin. siinä meinaan oli ihan silmin havaittavissa pidemmät perävälitykset ja sen kyllä huomasi kun ne asensi tuohon solikkana kiinnikkin. en tiedä sen mallia, enkä merkkiä. saman näkönen se ainakin on, kun kinkki zoneri. no, perävälitykset on nyt sitten mysteerit. ;D

kyllä virittämisestä iloa saa. ainakin minä saan. muistan, kun ekaa kertaa sain viritetyn autoni toimimaan ja pääsin tienpäälle oikein ajamaan. voi sentään sitä riemun määrää. varmaan kahteen viikkoon pystynyt nukkuunkaan, kun olin niin täpinöissäni siitä menosta. auton vakio tehot lähes kolminkertaistin ja kyllähän siinä huomaa jo eroa, kun yöllä ja päivällä. voi pojat se oli kyllä mahtava fiilis, kun sillä pääsi ajeleen. mutta karu totuus on, että aikansa siitä jaksaa riemuita, kunnes siihen tottuu ja lopulta se on vain ihan normaali auto muiden joukossa. joutuu vaan tekeen enemmän remonttia, kun vakio autoon. ja kun siitä sitten aikanaan siirryin normaalitehoseen autoon, niin tuntui, kun olisi moottoripyörän jälkeen lähtenyt ajaan mopolla. mutta siihenkin tottuu. nyt normaali auto tuntuu ihan kivalta, eikä ole sellasta kauheeta hinkua päästä virittään ja ajeleen millään tehopakkauksilla. paitsi mopolla. ;D

vauhtipyörällä ei ole mitään tekemistä väännön kanssa. sillä saadaan vain kierrosherkkyyttä, tai sitten vakautta matalille kierroksille. vaikutukset riippuu vauhtipyörän massasta ja massan sijainnista ns. kuinka kaukana massa on keskipisteestään. omasta mielestäni liian kevyt vauhtipyörä ei tuo juuri mitään hyötyä. pelkkää haittaa. tyhjäkäynti pitää olla turhan kovalla, tai kone ei käy. ja manuaalivaihteisessa liikkeelle lähtö on tottumattomalle sellasta kierrosten huudattamista. kyllä te varmaan tiedätte. toki kaikella on rajansa, mutta meinasin, että jos mennään äärimmäisyyksiin.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 25.05.17 - klo:13:57
Ymmärsit väärin sehä on sitten jo tekniikan vaihtoa kokonaan jos moottori vaihtuu totaalisesti ja silloinhan se on bawasaki eikä baotian  ;D mut kai tää on makuasia ;) lohkot joita muokataan ja käytetään pitää olla alk per mun makuasian mukaan :) oon kyl 600cc ninjaa ajanu ja en äkkiseltään uskaltaisi baotianin runkoon laittaa  ;D

Jos laittavat Gixxerin konetta mikroautoon, niin kyllä kai se pitäisi Baotianin runkoon joku mopo 600 kuutionen olla ihan passeli :D

Konenikkari, miksi sitä viivaa pitää piirtää jos tarkoituksena on poistua paikalta ripeästi, ei se noin toimi ;D

Se insinöörin unelma olisi kai variaattorin muuttuvat välitykset ja kovan lootan hyötysuhde, joissain autoissa oleva metalliketjulla/remmillä varustettu variaattori taitaa päästä parempiin lukemiin?


jwalk

Raskas vauhtipyörä oli tarpeen esim. wanhoissa venemoottoreissa, kuten Wikström, Olympia.
Petroolilla ajeltiin, todella hidaskäyntisiä ja raskaita.
Yksi tärkeimmistä asioista oli se, että asennus oli jäykkä, suoraan petiin, jäykkä akseli.
Puupatti olis pian palasina, niistä värinöistä, ilman raskasta vauhtipyörää.

konenikkari

#2299
"Konenikkari, miksi sitä viivaa pitää piirtää jos tarkoituksena on poistua paikalta ripeästi, ei se noin toimi ;D"
Se nyt vaan oli semmonen yhden ikäkauden harrastus, piirrettiin viivaa asfalttiin, ja se jolla oli lyhin katkos vaihdevälissä, voitti.
Sittemmin tuosta meni maku pois kun lähes kaikki oppi vaihtamaan niin ettei viiva ollenkaan katkennut.
Se on käsittämätöntä ettei senaikaisista vehkeistä, useimminkaan vaihteisto särkynyt.
Ja tuossa toimessa taisi osansa olla, jos ei niinkään raskas vauhtipyörä, niin kaikki muut pyörivät massat jatkoivat pyörimistään.
Ja taitavalla kytkimen käytöllä, viiva vaan jatkui  ;D
Olen usein ajatellut, kun moposkotuni välillä käynnistyy vaikeasti, mitkä kaikki massat siellä koettaa pistää, käynnistymistä vastaa,
ja mitkä massat osaltaan helpottavat käynnistymistä.
Tähän kohtaan sopii epätoivoinen yritykseni, käynnistää ruohonleikkuria josta puuttui terä  ;D
Tunnin tuhraamisen jälkeen katsoi leikkurin alle ja terä puuttui, asiakas sanoi että se on teroitettavana, mutta kai sen silti pitäis käymään lähteä  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.05.17 - klo:17:47
"Konenikkari, miksi sitä viivaa pitää piirtää jos tarkoituksena on poistua paikalta ripeästi, ei se noin toimi ;D"
Se nyt vaan oli semmonen yhden ikäkauden harrastus, piirrettiin viivaa asfalttiin, ja se jolla oli lyhin katkos vaihdevälissä, voitti.
Sittemmin tuosta meni maku pois kun lähes kaikki oppi vaihtamaan niin ettei viiva ollenkaan katkennut.
Se on käsittämätöntä ettei senaikaisista vehkeistä, useimminkaan vaihteisto särkynyt.
Ja tuossa toimessa taisi osansa olla, jos ei niinkään raskas vauhtipyörä, niin kaikki muut pyörivät massat jatkoivat pyörimistään.
Ja taitavalla kytkimen käytöllä, viiva vaan jatkui  ;D
Olen usein ajatellut, kun moposkotuni välillä käynnistyy vaikeasti, mitkä kaikki massat siellä koettaa pistää, käynnistymistä vastaa,
ja mitkä massat osaltaan helpottavat käynnistymistä.
Tähän kohtaan sopii epätoivoinen yritykseni, käynnistää ruohonleikkuria josta puuttui terä  ;D
Tunnin tuhraamisen jälkeen katsoi leikkurin alle ja terä puuttui, asiakas sanoi että se on teroitettavana, mutta kai sen silti pitäis käymään lähteä  8)

Tuossa Papassa sen huomasin käynnistymisestä, että kun sytty on kohdallaan, niin se lähtee starttinappulaa hipaistessa käyntiin, mutta "ajovalmiina" toimitetussa startilla sai kovasti saattaa eikä se lähtenyt kuin juuri ja juuri käyntiin.

Pyörityksessäkin eroa aika paljon nyt.

Sitä 90cc solivieteriä kun muistelen, niin siinäkin sai välillä tehdä töitä ja kovasti se välillä pisti vastaan, mielestäni sytyn säädöllä olisi saattanut sekin parantua.

openflow

Edesmenneen moottorivelho Blairin artikkeleita. Juttuja mm. nokista, venttiili jousista yms.
http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html

Suosittelen vilkaisemaan ainaskin: "Back to Basics"
http://www.profblairandassociates.com/pdfs/Back_to_basics.zip

joni_k

ei oo virivarassa nokka-akseleita..mistäs vois tilata jonku vakiota "paremman"?


konenikkari

Näyttää todella hyvältä, mistähän löytyisi vielä tavallista kiinalaista parempia, venttiilijousia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Meisselix

Pitäisköhän sähäyttää tuollanen nokka  :) Onko tuossa kierrosominaisuudet vai vääntääkö myös 5500-6500 välillä jossa oma moottorini viihtyy 99% ajasta?
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

joni_k


jwalk

forextreme nokalla ei juuri eroa vakioon, oman kokemukseni perusteella. Tuosta BGM nokasta myös "touring" versio olemassa. Tuo "sport" kyllä vähän kierrospainotteinen.

openflow

# Forextreme nokka.
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=354.msg31231#msg31231

Ei se kovinkaan dramaattisesti poikkea monestakaan vakiosta. Itse-asiassa olen vakio-nokista mitannut suurempiakin asteita. Jos "vakio" nokka on vakioiden parhaasta päästä mitään muutosta Forextremellä ei saa. On se pieni parannus jos vertaa huonompiin vakio nokkiin.

joni_k

#2309
nyt on nokkaa tulossa..joren laatua.. soiteltiin tossa ja turistiin niitä näitä.. ;D A9 nokka pitäis olla. saa nähä onko vaikutuksia.