Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 15.04.16 - klo:20:11
Zonehan näistä on tehny tutkimusta ja luultavasti tietää niistä enemmän kuin me muut yhdessä...  ::)
Tuota tuota.. Kerrotaan nyt näin alkuun, että mun aika on mennyt hyvin pitkälle tuolla sairaalassa, joten en ole ihan  tapetilla mistään juttuja nyt vaivataan.. Noh kummiskin.. Mä oon vain yks vitun vanha punk-äijä joka täällä vaan mesoo.. Koittakaa taas jaksaa.. Ei musta oo niin häiriöks jos blockaatte asetuksista, sekin on ok.... Muutoin voi vähän vitutupää ollakin.. Sorry!
Kaveri on just teholla sairaalassa ja taistelee elämästä ite oon kännissä nyt mut ei puolustus tiedän + vitutus 100%.  Ihan sama toisaalta- Koitan taas kirjoittaa rivin järkevääkin kun nyt selviän. Nyt oon juonu 1L viinaa (leijonaa +64%pontikkaa) ja jos puhun höpöjä antakaa mule nyy anteex. Kaveri sairaalassa, eikä kaverin tilane oo ihan ok, ehkä amputaatio tulee. vielä.. Mä itsekäs ja kännissä mut kun elämä tuntui taas hitusen liian  kovalta. Anteks jos ei vitunkaan verran hyötyä kellekkään..

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 15.04.16 - klo:21:17
Tuota tuota.. Kerrotaan nyt näin alkuun, että mun aika on mennyt hyvin pitkälle tuolla sairaalassa, joten en ole ihan  tapetilla mistään juttuja nyt vaivataan.. Noh kummiskin.. Mä oon vain yks vitun vanha punk-äijä joka täällä vaan mesoo.. Koittakaa taas jaksaa.. Ei musta oo niin häiriöks jos blockaatte asetuksista, sekin on ok.... Muutoin voi vähän vitutupää ollakin.. Sorry!
Kaveri on just teholla sairaalassa ja taistelee elämästä ite oon kännissä nyt mut ei puolustus tiedän + vitutus 100%.  Ihan sama toisaalta- Koitan taas kirjoittaa rivin järkevääkin kun nyt selviän. Nyt oon juonu 1L viinaa (leijonaa +64%pontikkaa) ja jos puhun höpöjä antakaa mule nyy anteex. Kaveri sairaalassa, eikä kaverin tilane oo ihan ok, ehkä amputaatio tulee. vielä.. Mä itsekäs ja kännissä mut kun elämä tuntui taas hitusen liian  kovalta. Anteks jos ei vitunkaan verran hyötyä kellekkään..

Viinahan on mahdottoman hyvä liuotin, muttei sekään murheita liuota pois, niihin ei oikein tepsi mikään.

Kokeile tuota punk-henkistä renkutusta sopivalla volyymillä, auttaa v*tutukseen yleensä kohtuullisesti itselläni:
https://www.youtube.com/watch/?v=9vy1ycthHc0

openflow

#1967
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 15.04.16 - klo:19:58
Mikäs on pienin pytty jonka päälle isovenaisen kannen voi laittaa ihan heittämällä?
Puristussuhde jää alhaiseksi, jos isovenan laittaa 72cc tai pienempään. Jos 90cc paketilla puristussuhde on 9, se voi olla ~6 tjs 72cc -- ei hyvä. Sylinteriä/kantta pitäisi muokata että olisi sopivasti puristuksia. 72cc on yleensä tasapää mäntiä, kun >82cc löytyy mm. pattipäätä.

Moottorin luonne muuttuu myös korkealta kiertäväksi, jos 72cc tai alle laittaa isovenakannen.

Isovenakansia on yhä harvemmassa paikassa tarjolla, kun "kaikki" tilataan kiinasta.

#gy6-motorista on myös kansia saanut, tosin nyt näyttää varasto saldo nollaa.
http://www.gy6-motor.de/big-bore-performance-cylinder-head-gy6-139qmb-engine


Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: openflow - 15.04.16 - klo:21:48
Puristussuhde jää alhaiseksi, jos isovenan laittaa 72cc tai pienempään. Jos 90cc paketilla puristussuhde on 9, se voi olla ~6 tjs 72cc -- ei hyvä. Sylinteriä/kantta pitäisi muokata että olisi sopivasti puristuksia. 72cc on yleensä tasapää mäntiä, kun >82cc löytyy mm. pattipäätä.

Moottorin luonne muuttuu myös korkealta kiertäväksi, jos 72cc tai alle laittaa isovenakannen.

Ok, eli 82cc käytännössä isovenakannelle se pienin pytty.

Puristuksiahan saisi varmaankin olla jotain 11 luokkaa, kun palotilasta on poistettu särmät, nakutus ei ihan niin herkästi tapahtune, kuin mitä se tapahtuisi särmien kera.


-Zone-

Eilisestä selvitty hengissä.. Nippa nappa.
72cc päälle voi heittää pitkävenasen kannen jos löytää. Siinä on se etu lyhytvenaseen verrattuna, että kanavia voi muotoilla vapaammin ilman puhkeamisen vaaraa venttiilikoppaan.

Coastside

#1970
Minä olen ilmeisesti palstalaisista ainoa joka ajaa pitkävenaisella. Tehoa siinä on kolme kilowattia, yli tai ali. Itse sovitin imukaulan paremmin ja muuta en ole tehnyt. Mitä nyt villaputken ostin kun entinen katkesi.  Vie mukavasti satakiloista miestä ja kevyempää vieläkin iloisemmin. Etu on että teho tulee täysin laillisesti. Ebayssa on ainakin yksi joka myy sellaista kantta kohtuuhintaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

onko sillä mitään merkitystä tuleeko se teho laillisesti, vai laittomasti? jos ajat ylinopeutta ja narahdat siitä, niin tuskin moposta kukaan alkaa sylinteriä irrottamaan ja mittailemaan tilavuuksia. mitenkä se tarkka pykälä nyt meneekään.. mopon rakenteellista nopeutta ei saa nostaa, tai jotenkin sinneppäin. eli esim. tehopakaria ei saisi laittaa.

noo, mulle on ihan sama onko se laillista, vai ei. tietoisella riskillä sitä mennään, kun aletaan mopoa viritteleen. jokainen sen varmaan ymmärtää.

Coastside

Ei luulisi että tätä pitää toistaa: yli 50 cc on moottoripyörä kulki tai ei yli 45 ja tulee rapsut kortitta ajosta ja vakuutusvilpistä. Sallituilla kuutioilla tulee samat rapsut vasta 68 nopeudesta jota se ei kulje.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

yamaha

Itse olin yllättynyt kun tuolla 72cc ja 6g rullilla menee kyllä yllättävän pienillä kierroksilla,4g rullilla varmasti kiihtyvyys paranisi mut koneen kierroksetkin varmaan kasvaisi huimasti.

joni_k

coastside pistäs linkkiä mistä saa. ite oon miettiny siirtymistä 63 pannuun takasin. sit pitkävena kansi ja jos vaihtais nokka akselin. varmaan saa samat tehot ku 72 ja kampiakselin laakerit pelastuu  ;D

Coastside

#1975
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: yamaha - 16.04.16 - klo:10:17
Itse olin yllättynyt kun tuolla 72cc ja 6g rullilla menee kyllä yllättävän pienillä kierroksilla,4g rullilla varmasti kiihtyvyys paranisi mut koneen kierroksetkin varmaan kasvaisi huimasti.

Ei välttämättä parane, koska 4g rullilla kone voi käydä sen verran ylikierroksilla että ei vaan ole tehoa joka veisi mopoa, ääntä kyllä tulee paljon ja tuntuu että on menoa ja meininkiä, mutta kulkupuoli on käytännössä huonompi.

Rullathan ei tuo kiihtyvyyttä tai vauhtia, rullat vaikuttaa siihen millä kierroksilla kone käy, josta seuraa sitten muutoksia kulkuun.

On helppo harhautua ajattelemaan, että rullat parantaisi kiihtyvyyttä, mutta se ei ole asia jota rullilla säädetään, toki se on sivuvaikutus, mutta kannattaa pitää mielessä, että rullilla säädetään vain ja ainoastaan sitä millä kierroksilla kone käy.

Sitten kun sen oivaltaa, hoksaa myös sen, että rullilla pitää saada kone käymään niillä kierroksilla joilla se antaa parhaan vedon, mikä on jossain maksimiväännön ja maksimitehon välillä, jos menee kierrokset yli maksimitehon kierrosten, kulku heikkenee.

Variaattorihan sitten pyrkii säätämään kuormitusta siten, että rullilla valittu moottorin kierrosluku pysyisi siinä valitussa, joskus kehnoa variaattorin toimintaa kompensoidaan kevyillä rullilla, että kun variaattorin huonoudesta johtuen kierrokset mäessä laskevat, päädyttäisiin maksimitehon kierroksille, eli tasamaalla kierrätetään konetta ylikierroksilla.

Siinä mennään sitten jo terveyskeskuslääkärien tasolle, kun muisti pätkii tutkitaan pallit -> valitus muistista loppuu -> ongelma on korjattu.

Eli jos variaattori ei pidä kierroksia vakiona, sitä kannattaa herkistää variaattorin toimintaa, laittaa kuulia takavariin, vaihtaa virivariaattorin jne.

Toki rullat on halpa kikkakolmonen, mutta jos haluaa optimoida mopon kulkua, niin tätä kokonaisuutta joutuu säätämään.


Joni, ei ne kampiakselin laakerit pelastu sen kummemmin, konehan on suunniteltu sille 72cc pyttykoolle alkujaan, sillä 63cc pytyllä ja virinokalla tarttet enemmän kierroksia koneeseen samaan kulkuun, tehoalue on korkeammilla kierroksilla ja se taitaa kuluttaa niitä laakereita enemmän kuin ero 63cc ja 72cc männän välillä.

Eihän mullakaan ole kuin 5000-6000 kierrosta matka-ajossa, toki kahvan kun kääntää nurin kierrokset voi pompata jopa 8000 kiekkaan, mikä on hieman paljon omaan makuun, pienellä pytyllä kierrosten pitäisi olla ihan jotain muuta että kulkisi mäet kuten iso pytty noilla matkakierroksilla.

Sitä voi laskea kuinka monta kilometriä mäntä kulkee kilometrin matkalla milläkin kierroksilla, vähemmän kiekkoja yleensä jatkaa koneen ikää, kun mäntä ja laakerit liikkuu lyhyemmän matkan sen kilsan aikana.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 16.04.16 - klo:10:43
ku 72 ja kampiakselin laakerit pelastuu  ;D
Oman kokemuksen mukaan enemmän vaikuttaa muut asiat ja tuuri millainen yksilö on kyseessä. Edellisellä mopolla vedin inan päälle 20 000km, josta noin 1500 (ostin uutena) ensimmäistä kilsaa meni 50cc, sen jälkeen valtaosa 72cc ja muutamia satoja ajoin 82cc. Virityksiä testasin siinä laidasta laitaan ja hain kovimpia mahdollisia puristussuhteita millä sain vielä pelaamaan. Purin sen 20 000km ajetun koneen varaosiksi, eikä kampiakselista löydä hakemallakaan vikaa. Vieläkin voisi huoletta heittää koneeseen kiinni.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 16.04.16 - klo:11:16
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 16.04.16 - klo:10:43
ku 72 ja kampiakselin laakerit pelastuu  ;D
Oman kokemuksen mukaan enemmän vaikuttaa muut asiat ja tuuri millainen yksilö on kyseessä. Edellisellä mopolla vedin inan päälle 20 000km, josta noin 1500 (ostin uutena) ensimmäistä kilsaa meni 50cc, sen jälkeen valtaosa 72cc ja muutamia satoja ajoin 82cc. Virityksiä testasin siinä laidasta laitaan ja hain kovimpia mahdollisia puristussuhteita millä sain vielä pelaamaan. Purin sen 20 000km ajetun koneen varaosiksi, eikä kampiakselista löydä hakemallakaan vikaa. Vieläkin voisi huoletta heittää koneeseen kiinni.
Samaa mieltä. Mullakin oli viime kesän halpis-stroukkikampura koneessa,90cc koko ajan kiinni n. 6500km tuli ajeltua, muutakin viriä reippaasti, yksi yläkerran täystuhokin. Talvella kun purin koneen, niin vikaa en siitäkään löytänyt.
Meinasin heittää takas kiinni, mutta laitoin kumminkin Narakun kun oli jo tilattu.
Voishan tosta tehdä yhen kunnon viripannun vielä...Ajais nii kauan ku paukahtaa  ;) 90cc+ isovenakansi löytyis ylimääräsenä kaapista, yms...

joni_k

No sitte jatketaan  72 ja pitkävena kansi  siihen ;D tosiaan vähän ootte kertonu mitä esim 72 pannul on päässy ilman tuhoja kampiakselissa.