Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.15 - klo:18:47
Milläs sen sitten mittaa toimiiko se takavariaattori tehtaan jäljiltä optimaalisesti vai ei vaikka perstuntumalla hyvä olisikin ? ;)
Epäilenpä että variaattori ei voi koskaan toimia liian herkästi. Eteenkin kun siinä lämpötila muuttuu, niin tuskinpa se kitkakaan täysin vakiona pysyy.

Ainakin tuossa virivaran vakiossa huomaa sen, että kylmänä on kovemmat kierrokset kuin lämpimänä, herkkyys selvästi muutoinkin vähenee lämmetessään ja siitä tulee sellainen enemmän kiinteävetoisen oloinen.

Alipainesäätö variaattoriin toisi kivasti lisää ominaisuuksia, kick-down, ylivaihde jne. Siihen tosin saa aika paljon rakennella, että moisen saa tehtyä, mutta jos tehtaalla tahtoisivat parantaa, niin sellaistahan tuo vaatisi oikeastaan.

pera8x

no juu, en siitä sen herkkyydestä nyt ihan niin tarkasti meinannutkaan. meinasin sitä, että jos se nyt suurinpiirtein pitää kierrokset vakiona, niin toiminta on ok. kun jos on oikein kulahtanut, tai jumittelee, niin vaihtelee välityksiä pykälittäin. eipä siitä mitään haittaa varmaankaan ole, jos "laakerit" sinne laittaa, niin toimii herkemmin. se käytännön hyöty siinä ehkä eniten aiheutti mietintää, että huomaako sitä sitten jossain.

-Zone-

#1397
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 08.08.15 - klo:18:56
Alipainesäätö variaattoriin toisi kivasti lisää ominaisuuksia
Alipaine ei ehkä tuossa olisi se kaikkein paras. Tuntuu ettei kinkki saa toimiin hyvin alipaineella edes luistiakaan :) kick-downi olisi ehkä se mitä mä eniten kaipaisin.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.15 - klo:22:00
Alipaine ei ehkä tuossa olisi se kaikkein paras. Tuntuu ettei kinkki saa toimiin hyvin alipaineella edes luistiakaan :) kick-downi olisi ehkä se mitä mä eniten kaipaisin.

Sopivalla kuristuksella sen alipaineen kyllä saisi sopivasti rauhoitettua, mutta kaasarissa tietty omat haasteensa tuon osalta.

Vanhoissa Dafeissa oli ihan mainiosti se alipainesäätö, hölläsi kaasua niin kierrokset tippui, mutta nopeus ei, polkaisi kaasua niin kierrokset nousi ja samoin vauhti, mutta toki nelisylinterisessä alipaine on hieman tasaisempi jo luonnostaan.

Pienellä kaasulla kuitenkin suht turhaa pitää niitä isoja kierroksia päällä, sitten taas täyskaasulla voisi olla hyvä saada ne kierrokset maksimitehon kierroksille.

Ison pytyn kanssa tuo tavallaan korostuu, kun jos haluaa mukavan kiihtyvyyden ja sopivan matalat matkakierrokset, niin se terävin hyökkääminen jää pois.


Ehkä jonkinlaisen solenoidin voisi virittää siihen takavariin kickdowniksi, että napista saisi vedettyä tiuhemman välityksen käyttöön? Vähän hankalahan tuokin olisi, kun pyörii vinhasti ja pitäisi jonkin verran olla kai tehoakin siinä solenoidissa.


openflow

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.15 - klo:14:39
Mulla on tuo http://www.banggood.com/Wholesale-Unit-50cc-150cc-High-Performance-Racing-CDI-Box-Dirt-Bike-ATV-Scooter-Moped-GY6-p-54226.html
Se tuli muistaakseni yhden varaosamopon mukana. En ole siitä sytytyskäyrää tullut mitanneeksi, mutta voisi sen tässä jokupäivä oikeastaan kyllä tehdä.
Epäilen, että valtaosa kiinan "viri" CDI-laatikoista taitaa olla kiinteällä ennakolla,  väliltä 20 - 30 astetta. Harva taitaa muuttaa ennakkoa kierrosten mukaan.


Ei välttämättä pöljempi idea nämä voimansiirtolevyn rullat, yksinkertainen olisi valmistaa...

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.15 - klo:17:48
Pistetääs nyt tänne kun tästä on melkeinpä tullut kinkkien yleinen viritystopic.
Elikkä onkos joku bongannut tollasia voimansiirtolevyn rullia https://youtu.be/2ozEhvRY_Hc ? Saisi lisäherkkyyttä takavariaattorin toimintaan.
Tuommostakin olemassa. Noiden yhdistelmä voisi olla vallan kelvollinen. http://enviromoto.ecrater.com/p/21776332/hoca-performance-gy6-50-torque-spring

-Zone-

Katos vaan. Eipä tullut mieleen, että vastinjousen päässähän voisi olla tosiaan painelaakeri.

Lainaus käyttäjältä: openflow - 08.08.15 - klo:22:31
Epäilen, että valtaosa kiinan "viri" CDI-laatikoista taitaa olla kiinteällä ennakolla,  väliltä 20 - 30 astetta. Harva taitaa muuttaa ennakkoa kierrosten mukaan.
Hyvin paljon mahdollista. Pitää katsoa jos huomenna jaksaisin mittailla strobolla tuosta ennakkokäyrän.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: openflow - 08.08.15 - klo:22:31
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.15 - klo:14:39
Mulla on tuo http://www.banggood.com/Wholesale-Unit-50cc-150cc-High-Performance-Racing-CDI-Box-Dirt-Bike-ATV-Scooter-Moped-GY6-p-54226.html
Se tuli muistaakseni yhden varaosamopon mukana. En ole siitä sytytyskäyrää tullut mitanneeksi, mutta voisi sen tässä jokupäivä oikeastaan kyllä tehdä.
Epäilen, että valtaosa kiinan "viri" CDI-laatikoista taitaa olla kiinteällä ennakolla,  väliltä 20 - 30 astetta. Harva taitaa muuttaa ennakkoa kierrosten mukaan.


Ei välttämättä pöljempi idea nämä voimansiirtolevyn rullat, yksinkertainen olisi valmistaa...

jotain boatianin manuskaa lueskelin yks päivä, kun haeskelin puuttuvaa kipinää, niin siinä oli ilmotettu ennakko tyhjäkäynnillä ja 2000 kierroksen jälkeen. en vaan enää muista mitä ne arvot oli.

jwalk


Uikukka

Rupesi äänet ottamaan korviin ajaessa. Tietenkin, kun vapari ja tyhjä putki. Päätin laittaa vakio putken, jossa mm katalysaattori ja muut paikallaan. Ero oli suuri 85cc sylinterillä. Eihän se jaksanut enää kulkea läheskään niin hyvin. Vakio sylinterillä oli kuitenkin sama kumpaa putkea käytti. Kuitenkin äänet hiljenivät.
Tänään sitten laitoin vakio ilmanputsarin ja tyhjennetyn putken. Äänet ovat edelleen hillitymmät ja jaksaa kulkeakin paremmin. Pitänee kuitenkin suutinta pienentää 105 <--, kun tuntuu tukehtuvan.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Uikukka - 09.08.15 - klo:16:55
Rupesi äänet ottamaan korviin ajaessa. Tietenkin, kun vapari ja tyhjä putki. Päätin laittaa vakio putken, jossa mm katalysaattori ja muut paikallaan. Ero oli suuri 85cc sylinterillä. Eihän se jaksanut enää kulkea läheskään niin hyvin. Vakio sylinterillä oli kuitenkin sama kumpaa putkea käytti. Kuitenkin äänet hiljenivät.
Tänään sitten laitoin vakio ilmanputsarin ja tyhjennetyn putken. Äänet ovat edelleen hillitymmät ja jaksaa kulkeakin paremmin. Pitänee kuitenkin suutinta pienentää 105 <--, kun tuntuu tukehtuvan.
Joo, sama täällä. Miekin vaihdoin vakiopöntön takas, peräpilliä vähän isonnettuna.
Putki onkin sitten selkeesti vakiota läskimpi, nimittäin tuo: http://www.gy6-motor.de/open-stainless-steel-manifold-GY6-50cc-4-stroke-engine

pera8x

pitääkö tuo mekkalaa vakio pöntöllä ja isommalla käyrällä? mulla oli entisessä mopossa vastaava paksu käyrä, mutta mustana ja läpivirtauspönttö. se kyllä varmaan virtasi, mutta mekkala oli liian kova. nyt on vakio putki peräpilli poistettuna ja sen reikää isonnettuna. mietin, että jos laittaisi tuon isomman alkukäyrän, niin mahtaisko olla vaikutusta? olis suht helppo asentaakkin.

nykyistä pakaria joutuu jokatapauksessa ottaan irti kohta puoliin, kun alkanut murtuun kiinnikeiden saumoista. niin samalla siihen vaihtais tuon käyränkin sitten.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 09.08.15 - klo:17:17
pitääkö tuo mekkalaa vakio pöntöllä ja isommalla käyrällä? mulla oli entisessä mopossa vastaava paksu käyrä, mutta mustana ja läpivirtauspönttö. se kyllä varmaan virtasi, mutta mekkala oli liian kova. nyt on vakio putki peräpilli poistettuna ja sen reikää isonnettuna. mietin, että jos laittaisi tuon isomman alkukäyrän, niin mahtaisko olla vaikutusta? olis suht helppo asentaakkin.

nykyistä pakaria joutuu jokatapauksessa ottaan irti kohta puoliin, kun alkanut murtuun kiinnikeiden saumoista. niin samalla siihen vaihtais tuon käyränkin sitten.
Ei tuo pelkkä alkukäyrä mielestäni mekkalaa suuremmin tuo. Perustelin paksumpaa käyrää lähinnä sillä,että lämmöt siirtyisi kannesta/pakoventtiilistä helpommin pidemmälle. Pönttö lämpiää, mitä lämpiää, mutta on hyvin tuulettuvassa paikassa,joten lämmetköön  ;)

openflow

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.15 - klo:09:46
100 km/h on siksi varsin haastava jo ja suuremmat pytyt ei sitä nopeutta tuokaan samassa suhteessa kun vertaa 50cc mutta ala- ja keskialueen vääntö muuttuu niillä aika radikaalisti.
4 kW takapyörältä on ~10 bmep / 8000 rpm / 72cc ja tällä kulkee karkeasti ~80 km/t. 100 km/t tarvitsee ~16000 rpm samalla viritysasteella.

90cc:llä 12 bmep / 11000 rpm  ~100 km/t.
2t-mopolla 10 bmep / 8000 rpm / 72cc ~100 km/t.

2t-mopossa 10 bmep on edes jotain, mutta nelarissa se on aika vähän.

Partanen dynotti vakio vespansa(GTS-300) ja siinähän bmepit oli ~15 hujakoilla. On toki eri-asia ottaa  15 bmep 10000 rpm kun ~5000rpm(GTS-300) mutta aika vaatimattomissa lukemissa mennään ihmeissä "viri" osillakin.

Häviöt/kitkat kasvaa ihmeissä aika jyrkästi kierrosten myötä, täten korkeat kierrokset ja edes jonkinlainen bmep on hyvin hankala saavuttaa. 16000 rpm/10 bmep on siis paha nakki. Korkea bmep ja matalat kierrokset on myös hankala kestävyyden kannalta, pitäisi päästä eroon keinuvivuista.

Yksi tie korkeisiin bmep lukemiin hyvällä kestävyydellä(kestäisi arkikäyttöä) olisi jonkin sortin muuttuva nokka rakennelma. Tarkoitan rakennetta, missä nokan nostoa/asteita voisi elektronisesti säätää. Kuten mm. nykyisissä autoissa(esim mitsun mivec).

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: openflow - 10.08.15 - klo:00:06
Yksi tie korkeisiin bmep lukemiin hyvällä kestävyydellä(kestäisi arkikäyttöä) olisi jonkin sortin muuttuva nokka rakennelma. Tarkoitan rakennetta, missä nokan nostoa/asteita voisi elektronisesti säätää. Kuten mm. nykyisissä autoissa(esim mitsun mivec).
Totta. Mielellään vielä useampi venakin kannessa. Iskusuhde saisi olla myös melko lyhytiskuisen puolella. Ei pelkästään niiden mäntänopeuksien vuoksi ja sitäkautta kunnon kiekkojen, vaan myös siksi, että mitä suurempi palotila on halkaisijaltaan, sitä useampi ja isompi venttiili sinne saadaan sopimaan. Nelari kun hengittää viimekädessä aina kannen läpi vaikka mitä tekisi. Eikä olisi pahitteeksi jos nuo materiaalitkin olisi hiukka paremmat mitä yleensä kinkeissä on.

Joskus mietin sellasta nokkaprofiilia, että se olisi akselin suunnassa toisesta reunasta nostosta korkeampi ja koko nokan pintaosa olisi leveä. Jos tuohon ajatellaan, että nokkaa voisi liikuttaa painelaakerin ja servon välityksellä akselinsuuntaisesti saisi muuttuvan ajoituksen aikaiseksi. Nokan olisi melkeinpä pakko myös painaa venan päällä olevaa nostajaa suoraan ilman keinuvipuja jotta vipu ei pyrkisi tekemään poikittaisliikettä.

Nämä siis tietty ihan teoreettisia pohdintoja. Täysin perus autotallivirittelijän ulottumattomissa.