Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

pera8x

juu, ajotustakin koitin myöhästää sen, mitä pickup coilista sain rälläkällä kiinnitysreijille tilaa tehtyä. varmaan pari astetta sain myöhästettyä, mutta ei mitään vaikutusta käynnistyvyyteen. illalla vielä katoin, että on venttiilien välyksiä, ne oli ok. sitten huomasin jotain, mihin en ollu aikasemmin tajunnu tehdä tarkistusta. nokan ajotus oli hampaalla pielessä. voiko tollanen takapotku tms aiheuttaa, että ketju hyppää rattaalla, vai olinko jo alunperin kasannut sen sillain? lopulta purin koko kannen pois. ei sielläkään mitään vikaa näkynyt, muutakun, että paksulla oli käynyt. ihan nokisena kaikki, kuin diiselikoneessa ikään. no, palotilaa vähän kasvattelin ja tänään uus kokeilu, kun saan kasaan, josko jo suostuis käymään. tuli postissa uudet kiksin hilutkin, kun nekin meni rikki siinä takapotku tohinassa.

-Zone-

Pistetään nyt tänne kun tavallaan epäsuorasti liittyy big bore pyttyihinkin.

Elikkäs virinjavaran virituuletin meni silpuksi. Vauhtia gps sanoi loivassa alamäessä 83km/h (ei ihan huono 50cc:lle) kun rysähti. Tuulettimesta lähti kaikki siivet ja tulivat kopasta alapuolelta läpi. Pultit oli irrottaessa kaikki tiukat, eikä laakeriklappiakaan ollut että olisi voinut epäillä senkään ravistaneen siipiä irti. Asfalttitietä laskin menemään eikä koppaan eksynyt vierasta tavaraa. Myös vauhtari oli hyvin kiinni akselilla. Epäilen syyksi pakkasen + lämpötilavaihteluiden haurastattamaa muovia. Onneksi hajosi noin 1,2km päässä kotoa. Olin nimittäin matkalla kalaan ja yhteen suuntaan matkaa olisi tullut 42 km. Onneksi ei levinnyt sinne. Nyt on vakiotuuletin kiinni. Eli; näinkin voi käydä.

Samalla tuli vaihdettua imukaula kun oli jo kohtalaisesti murtumia, jolloin paljastui jälleen kerran haljennut bakeliitti. Ei tosin aiheuttanut vielä ongelmia, mutta ajan kysymys sekin olisi ollut. Ilmeisesti asiaan auttoi, että olin pistänyt bakeliitin lisäksi paperitiivisteen bakeliitin ja kannen väliin ja kun se oli melko hyvin tarttunut bakeliittiin ei palanen ollut päässyt kokonaan irtoamaan ja vuoto on ollut niin vähäistä että meni CVK:n piikkiin.


jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 20.07.15 - klo:14:13
Pistetään nyt tänne kun tavallaan epäsuorasti liittyy big bore pyttyihinkin.

Elikkäs virinjavaran virituuletin meni silpuksi. Vauhtia gps sanoi loivassa alamäessä 83km/h (ei ihan huono 50cc:lle) kun rysähti. Tuulettimesta lähti kaikki siivet ja tulivat kopasta alapuolelta läpi. Pultit oli irrottaessa kaikki tiukat, eikä laakeriklappiakaan ollut että olisi voinut epäillä senkään ravistaneen siipiä irti. Asfalttitietä laskin menemään eikä koppaan eksynyt vierasta tavaraa. Myös vauhtari oli hyvin kiinni akselilla. Epäilen syyksi pakkasen + lämpötilavaihteluiden haurastattamaa muovia. Onneksi hajosi noin 1,2km päässä kotoa. Olin nimittäin matkalla kalaan ja yhteen suuntaan matkaa olisi tullut 42 km. Onneksi ei levinnyt sinne. Nyt on vakiotuuletin kiinni. Eli; näinkin voi käydä.

Samalla tuli vaihdettua imukaula kun oli jo kohtalaisesti murtumia, jolloin paljastui jälleen kerran haljennut bakeliitti. Ei tosin aiheuttanut vielä ongelmia, mutta ajan kysymys sekin olisi ollut. Ilmeisesti asiaan auttoi, että olin pistänyt bakeliitin lisäksi paperitiivisteen bakeliitin ja kannen väliin ja kun se oli melko hyvin tarttunut bakeliittiin ei palanen ollut päässyt kokonaan irtoamaan ja vuoto on ollut niin vähäistä että meni CVK:n piikkiin.


En olekaan sitten ainoa...
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6448.0

-Zone-

#1353
Joo, muistelinkin että sullakin hajosi. Kyllä tuo ihan viimekesän kesti ongelmitta ja nyt sitten yks kaks tuli silppua. Ilman mitään varoitusta. Täytyy johtua siitä muovilaadusta sillä tuo oli itsellänikin ihan hyvin kiinni yms. Ei silti, ei tuossa nyt enää niin mitään hätää ole, sillä mullahan on tuo outo peilikuva-propelli jolla ei ollut mitatuissa ilman siirtomäärissä juuri mitään eroa tuohon virituulettimeen. Sen pistinkin nyt taas kiinni. Sen muovilaatu on ihan toista. Siitä voisi siipiä taivutella niiden murtumatta mutta virin ja varan versiosta ei taatusti. Se on sellasta kovaa muovia.

Mietin tässä että tuollaisen tuulettimen voisi periaatteessa väsätä itsekin. Saisi nimittäin olla sen verran kestävää tekoa ettei moista hajoamista satu jossain korvessa. Alumiini voisi olla hyvä materiaali ja jos samalla vielä tekisi uuden kopankin saisi sinne halkaisijaltaan isomman tuulettimen kiinni. Samalla se voisi myös leventyä koko koppakin jokusia senttejä ulospäin ja näin siiville saisi lisää leveyttä. Tietty ihan hullumaisuuksiin ei kannata mennä kun mitä isompi se on sitä enempi sen pyöritys syö energiaa. Tarpeeksi pieniin ja herkkiin laakereihin kun laittaa sen itsetehdyn tuulettimen pukkiin (kiintolevyn lukuvarren laakerit on hyviä erinäköisiin tasapainotuspukkeihin) niin saisi hyvin tasapainoonkin.

pera8x

onkos kenelläkään kokemusta tälläsen kiinanpelin sytkän säätämisestä millään keinoilla? CDI:hän tuota säätelee ittekseen ja se on sitten siinä. ainoastaan pick up coilin reikiä rälläköimällä ja sitä siirtämällä saa säädetty sitten enemmän, tai vähemmän ennakkoa.

nyt tarviskin vinkkiä, jos joku on enemmän perillä näistä sytkä puolen virittelyistä. sytkään tarttis ennakkoa reilusti lisää. nyt sytkä vakiotakin myöhäsemmällä, koska ei muuten jaksa lähteä startilla käyntiin vaan stoppaa, kun seinään heti, kun kipinä tulee. elikkäs sitä sytkää tarvis päästä säätään jostain napista tms. startatessa olis myöhäisellä ja ajossa aikasemmalla, niin homma toimisi. tietääkö joku kuinka tollasen voisi toteuttaa, vai voiko ollenkaan? tietenkin joku tatech, tai mitä näitä on, kokonaan uusi moottorin ohjaus, mutta menee vähän turhan kalliiksi ja turhaksi säätämiseksi. onko noissa cdi poxeissa kipinäeroja? mitä tota boatianin manuskaa lueskelin hukkuneen kipinän metsästyksessä, niin ainakin siinä valmistaja ilmottaa vaan, että tyhjäkäynnillä joku ennakko ja 2000rpm ylöspäin sitten eri ennakko. kipinäkin löyty, oli cdi poksi rikki ja otin varaosamoposta "uuden".

-Zone-

Perusennakon kanssa olen itse tuossa kinkkiromun koneessa pelannut. Siinä käytin vakiosta poikkeavaa (muistaakseni se on kawa kx 60) pick-up coilia. Se oli pienikokoinen mötti ja liimasin sen 1mm vahvuiseen alumiiniilevyyn epoksilla kiinni johon tein sitten pulteille ne haarukkareiät kun sen puolan omat reijät ei olisi edes sopineetkaan. Näin sitä sai liikuteltua sivusuunnassa vakiota enemmän ja B:A:ta sai muuteltua vapaammin. Huono puoli tuossa on tietysti, että koko sytytyskäyrä siirtyy aina samassa suhteessa.

Jos oikeasti haluat vaikuttaa sytytyskäyriin, niin kannattaa heti vilkuilla ohjelmoitaviin bokseihin. Juuri muita vaihtoehtoja ei sitten olekaan ja entisaikojen keskipakosäätäjät ei ole nykyaikaa. Halvin täysin ohjelmoitava cdi on tsekkiläinen ignitech. Se CDI on AC boksi, mutta tällä ei ole sinänsä mitään merkitystä. Helppo kytkeä ja varsin helppo muuttaa sytytyskäyriäkin. Itsellä yksi oli, mutta myin sen rahapulassa pois (sain jopa enempi mitä uusi maksoi :))

http://ignitech.cz/en/
Products -> SPARKER DC-CDI-P

pera8x

mitenkä teidän mopot jaksaa lähteä 82cc pytyllä käyntiin sähköstartin voimin? kun sehän tässä alun perin on ongelma. tuo sytkän perusennakon säätö kyllä riittää ja kone käy kaikilla kierroksilla ihan hyvin ja ihan tarpeeks on voimaakin, kun sen sytkän säätää vakiota pikkasen aikasemmalle. sitten siihen ongelmaan. sähköstartti jaksaa pyörittää siihen asti, kunnes tulee kipinä. sitten stoppaa ja on päästettävä starttinappulasta, ettei koko startti pala.

kiksillä sen sai käymään nyt ihan hyvin, kun pienensin puristuksia, mutta se edelleen potkii jonkun verran takasin ja täten rikkoo kaikki kiksiin liittyvät hilut, mukaan lukien variaattorin kopan. tässä on nyt mennyt yks koppa jo sököks, minkä hitsasin takas kasaan. sitten meni noita puolikuita ja vastakappaleita yhteensä 3 paria. se on aina muutama polkasua ja rattaat sileenä, kun ampuu vastaan. ja nyt halkes koppa uudestaan, mutta vaan eri kohdasta. en jaksa enää hitsatakkaan, kun vetelee koko kopan ihan jojoon. ajattelin tilata nyt vielä kerran kaikki noi kiksin hilut ja uuden kopan, niin on sitten ainakin kaikki uutta, jos se mitään auttaa tämän ongelman kanssa. :-\

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 21.07.15 - klo:12:03
mitenkä teidän mopot jaksaa lähteä 82cc pytyllä käyntiin sähköstartin voimin? kun sehän tässä alun perin on ongelma. tuo sytkän perusennakon säätö kyllä riittää ja kone käy kaikilla kierroksilla ihan hyvin ja ihan tarpeeks on voimaakin, kun sen sytkän säätää vakiota pikkasen aikasemmalle. sitten siihen ongelmaan. sähköstartti jaksaa pyörittää siihen asti, kunnes tulee kipinä. sitten stoppaa ja on päästettävä starttinappulasta, ettei koko startti pala.

kiksillä sen sai käymään nyt ihan hyvin, kun pienensin puristuksia, mutta se edelleen potkii jonkun verran takasin ja täten rikkoo kaikki kiksiin liittyvät hilut, mukaan lukien variaattorin kopan. tässä on nyt mennyt yks koppa jo sököks, minkä hitsasin takas kasaan. sitten meni noita puolikuita ja vastakappaleita yhteensä 3 paria. se on aina muutama polkasua ja rattaat sileenä, kun ampuu vastaan. ja nyt halkes koppa uudestaan, mutta vaan eri kohdasta. en jaksa enää hitsatakkaan, kun vetelee koko kopan ihan jojoon. ajattelin tilata nyt vielä kerran kaikki noi kiksin hilut ja uuden kopan, niin on sitten ainakin kaikki uutta, jos se mitään auttaa tämän ongelman kanssa. :-\
Vakiokansi sulla? No, mulla ei ole 82cc + vakiokansi yhdistelmästä kokemusta, oli isovenakansi kyseisen pytyn kaverina, eikä startin kanssa onkelmia
Nyt on 90cc+ stroukkikampura ja puristuksia taatusti tarpeeksi, niin kyllä jaksaa pyöräyttää. Ei tosin mitenkään ripeästi

pera8x

vakio kansi, mihin koneistettu lisää tilaa, eli ruttuja vähennetty. alkuun oli ihan vakioilla rutuilla, mutta se potki niin paljon takasin, että tuntu, kun olis 250 monttupyärää polkenu käyntiin. en mittaillu sen kummemmin, mutta ajattelin, että liika on liikaa ja siitä sit vaan "sopivasti" tavaraa pois. nyt se on jo selvästi sivistyneempi, jos niin voi sanoa. onko virijavaran starteista kokemusta? ainakin mainostavat sitä voimakkaaksi tms. noi mun startit on kaikki vanhoja loppuunajetuista mopoista otettuja, mitä kokeilin siihen. ja auton akusta ottaa virtaa. en tiä minkä paksuset piuhat tossa kuuluu olla startille ja onko nekään vakiot. näyttäis äkkiseltään jotain 6mm2 piuhalta.

yhden startin jo poltinkin, kun meni hermot, kun en saanu paskaa käymään, niin hitsauskoneesta annoin vähän lisävirtaa. kyllä jakso pyörittää vikkelästi ja lähtikin käymään, mutta sitten ei startti enää sen jälkeen jaksanu muulla pyöriäkkään, kun hitsausvirroilla. ;D

jwalk

Virivaran startista sen verran tiiän, et semmonen mulla tossa kiinni on. :) Kaapelit tuplattu 6 neliön piuhalla

pera8x

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 21.07.15 - klo:13:19
Virivaran startista sen verran tiiän, et semmonen mulla tossa kiinni on. :) Kaapelit tuplattu 6 neliön piuhalla

noniin. sekin menee sitten tilaukseen. ja piuhat uusiksi, niin johan luulis alkavan starttaileen mukisematta.

jwalk

Siitähän mulla ei ole mitään näyttöä, että onko tuo startti sen väkevämpi, kuin mikään muukaan..Kun talvella tuon "isolohkon" kasasin, ni sen siihen tilasin ja uskollisesti on käyntiin vääntäny.
Kaapeleista,,,Eihän ne startin sisäiset piuhat järin paksuja ole. Mutta kun tutulta sähkäriltä sain nipun piuhaa, ni laitoin.
Kylhä sen jokaisen watin palasen johdattaa mieluummin perille, kuin että käyttää niitä piuhojen lämmitykseen.

-Zone-

Kyllä niissä starteissa on eroja. 82cc motti joka ei meinannut startilla käynnistyä pärähti samalla akulla iloseen käyntiin virinjavaran startilla. Sitä en osaa sanoa olisiko vuosia vanha aikansa elänyt ko. startti kyennyt samaan perusteellisella huollolla vai ei, mutta ei noista virinjavaran starteista ole ollut kyllä mitään pahaa sanottavaa. Hyvin on toimineet kaikissa koneissa joihin olemme niitä laittaneet.

Nuukailija

Tuo 90cc näin kesäkelissä juuri ja juuri jaksaa kylmänä pyöritellä sähköstartilla, kylmemmällä kelillä voi olla tiedossa siis ongelmia, ehkä munkin pitää harkita tuota vahvaa starttia, kun haaveissa olisi talvella ajaa. Hauska ilmiö on se, että lämpimänä jaksaa ihan hyvin. Tosin välillä bendiksi vähän temppuilee ja surraa tyhjää, en ole jaksanut paneutua tuohon, kun ihan sujuvasti se bendiksi tuntuu liikkuvan kumminkin käsissä kun sitä heiluttaa.

Polkusysteemi ei toimi, polkimen hampaat on liian kaukana siitä tähtiprikasta ja lähemmäs ei oikein saa, kun olisi varin pultti sitten vain osalla kierteistä kiinni.


jwalk

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 21.07.15 - klo:18:48
Tuo 90cc näin kesäkelissä juuri ja juuri jaksaa kylmänä pyöritellä sähköstartilla, kylmemmällä kelillä voi olla tiedossa siis ongelmia, ehkä munkin pitää harkita tuota vahvaa starttia, kun haaveissa olisi talvella ajaa. Hauska ilmiö on se, että lämpimänä jaksaa ihan hyvin. Tosin välillä bendiksi vähän temppuilee ja surraa tyhjää, en ole jaksanut paneutua tuohon, kun ihan sujuvasti se bendiksi tuntuu liikkuvan kumminkin käsissä kun sitä heiluttaa.

Polkusysteemi ei toimi, polkimen hampaat on liian kaukana siitä tähtiprikasta ja lähemmäs ei oikein saa, kun olisi varin pultti sitten vain osalla kierteistä kiinni.
Vähän jäi mietityttää tuo polkisinjuttu..Ainakin omassa se liikkuu sen verta reilusti se kuppiratas ulospäin, ei tarvi paljoo liikauttaa kun ottaa kiinni.
Aikasempi kun alkoi tyhjää lyömään, niin avasin ja totesin että ei ollu hampaat kun ihan kärjistä kuluneet.
Tarkemmin katsottuna siinä "kuppirattaassa" oli hemmetinmoinen valumöntti siellä kupissa, joka otti akselin päähän,eikä ratas täten mennyt perille asti.
Dremelöin sen pois ja taas poljettiin.