Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS

Aloittaja HiTec, 28.04.19 - klo:10:08

« edellinen - seuraava »

arla_m6

Kyllä satulassa on liukutapit. Tuotekoodit 45131ML7921 ja 45215MBTD51.

Ne tapit juuri, mitkä joutuu irroittaan että saa palat irti. Jos tappeja ei olisi, painaisi jarrulevyn kieroksi. Jos palat on kulunut epätasaisesti, siis toinen paksumpi kuin toinen, silloin liukutapit on jumissa tai tappien kumit turvonnut niin, että satula ei liiku tasaisesti. Tuotekoodit 45132166016 ja 45133MA3006

Kuukausi sitten huolsin yhden kiinalaisen skootterin jossa oli liukutappien kumit turvonnut ja jumittanut satulan. Palat oli kulunut vain yhden männän kohdalta, eli vinoon. Jarruteho oli huono. Korjasin noilla Hondan kumeilla jarrut ja alkoi tehoja löytymään. Osta tappeja varten CRC:n Braklube Pro rasvaa. Motonetin koodi 60-0110. Maksaa 10€


viisnelonen

#16
Joo, sorry kun jatkoin tätä , tämä mun kirjoitus kun oli alunperinkin väärän topiikin alla.
arla_m6 kirjoittaa ilmeisesti topiikin mukaisesti silverwingin etujarrusatulasta ja minä taas burgerin etusatulasta.

Edit: Katsoin ihan mielenkiinnosta tuon silverwingin etusatulan kuvan,  https://www.bike-parts-honda.com/honda-motorcycle/600-SCOOTER/SILVERWING/2004/FJS600D4/Frame/FRONT-BRAKE-CALIPER/13MCT1E1/F__1500/2/5389
Siinä tosiaan on noita liukutappeja+kumitutteja ihan tavanomaisen näköisesti.

Tän vanhemman yksilevyisen bergerin satulassa on vain ne 2 tappia (hanger pin)jotka estää jpaloja tulemasta ulos.
https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot/suzuki/400-cc/an-400-burgman-2004/56-etujarru
Kuvasta jäänyt pois toinen tappi nro 5.
Tässä siis jsatulan puoliskot pultattu jäykästi toisiinsa ja etuiskarinputkeen. Joka palalla oma mäntä. Mielestäni hyvät jarrut mutta toinen etulevy (alkaen -07 malleissa) keventäisi tarvittavaa puristusvoimaa kovassa jarrutuksessa ( jarrutan usein pelkällä etusella)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

arla_m6

Aaaa... Ei ollut mulla pää ajatuksen kohdalla. Luulin että puhuit Hondasta mutta olikin Burgman. Ziigasin Burgmanin räjäytyskuvaa ja siinä tosiaan on männät molemmin puolin. Parempi ratkaisu minusta, kuin uiva satula. Vähemmän liikkuvia/ryytyviä osia.
Hondan compi-jarru toimii pirun hyvin vaikka edessä on yksi jarrulevy. Uskalsin tänä kesänä testaa soralla "wingin" jarruja niin takarengas joutui ABS:in hallintaan ennen etusta. (vasemmalla kahvalla jarruttaen) Oli pakko leikkiä lisää ja hakea tuntumaa jos tulee se paniikkijarrutus joskus eteen.  Toivottavast ei tule.

viisnelonen

Tää on mun vakisynti, postata väärään topiikkiin.. ::)
Tässä burgerissa ei ole tietty ole absia (-04) mutta muuten samanmoiset combijarrut, soralla kun jarruttaa pelkästään vasemmalla kahvalla niin takapyörä lukkiutuu hallitusti ennen etupäätä. Mielestäni tunnokkaat jarrut. Karkeampikuvioisilla kumeilla ajelis soratietä näkymättömiin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 06.08.19 - klo:19:02
Hondan compi-jarru toimii pirun hyvin vaikka edessä on yksi jarrulevy. Uskalsin tänä kesänä testaa soralla "wingin" jarruja niin takarengas joutui ABS:in hallintaan ennen etusta. (vasemmalla kahvalla jarruttaen) Oli pakko leikkiä lisää ja hakea tuntumaa jos tulee se paniikkijarrutus joskus eteen.  Toivottavast ei tule.

No tuossa yhdistelmässähän (vas.kahva) takaseen menee kaikki mitä sinne ylipäätään on jarruvoimia mitenkään menossa ja etuseen vain murto-osa täydestä jarrutehosta => eipä liene mikään ihme että se takanen haluaa lukittua ennen etusta - eikä nyt puhuttu vielä muutenkaan kuinka helposti se takanen ylipäätään meneekään lukkoon prätkässä kuin prätkässä. Vaan kun sitten lisäät kuvioon myös tuon oik.kahvan jarruvoimat etuselle, niin johan alkaa kuvio mennäkin mielenkiintoiseksi. Muutaman pikkasen hätäsemmän jarrutuksen kokemuksella wingi kuitenkin stoppaa varsin hallitusti, pitävällä alustalla jopa ilman ABS:ää. Soralla ja/tai sadekelillä en tuota ole vielä onneksi joutunut kokeilemaan 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Sepi6

Itse olen vaihdellut kaksi ja nelipyöräisiin jarrunesteen, pelkästään säiliöön. Sillä tapaa että injektioruiskulla säiliö tyhjäksi ja uudet liemet tilalle, joka syksy/talvi. Nesteestä vaihtuu ekakerralla noin 80% ja tuo järjestelmä on pysynyt vedettömänä tullakin konstilla.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 23.09.19 - klo:12:43
Nesteestä vaihtuu ekakerralla noin 80% ja tuo järjestelmä on pysynyt vedettömänä tullakin konstilla.

No tuo %-osuushan riippuu täysin niiden tilavuuksista, säiliö vs. putket ja sylinterit. Autossa putket ovat melko pitkät ja sylinteritkin suurehkot, mutta säiliö ei silti kummoinen kuitenkaan ole => liekö edes 50% nesteistä vaihdettuna jos pelkän säiliön tyhjentää ???

Jonka vedettömyyden olet todennut miten? Huollossakin mittaavat vain siitä säiliöstä, mutta koska juurihan vaihdoit ne nesteet siihen säiliöön, niin kummakos tuo on jos mittari ei kosteutta indikoi ::) Se jarruneste kun nyt kuitenkin on siellä putkissa ja sylintereissä melko seisovaa mallia, ei juuri mihinkään liikuskele käytönkään aikana, niin kuinkakohan se tuore neste sitten sieltä säiliöstä mukamas sekoittuu läpi järjestelmän s.e. myös sillä seuraavalla pelkän säiliönesteen vaihdolla vaihdettaisiin tosiaan jotain muutakin kuin vain ne viime kerralla jo kertaalleen vaihdetut nesteet taas uusiin ???

Tuossa käyttämässäni imuvaihtimessa juuri tuo kirkas imuletku on tässä mielessä hyvä, kun imasee niitä wanhoja nesteitä sieltä ilmausnipan kautta ulos, niin se nesteen väri imuletkussa vaalenee selvästi kun tuo uusi neste on saavuttanut sylinterin ja näin nesteet on tosiaan tullut vaihdetuiksi läpi järjestelmän. No toki tuonne sylinterin nurkkiin varmaankin vielä silti jää jokunen tippa wanhaa nestettä, mutta kun systeemissä on kuitenkin uutta nestettä jo 99%, niin eiköhän tuon vaihdetuksi voi kuitenkin jo kuitata 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Nesteen puhtaus merkkaa jarrusylinterissä jossa vesi voi kiehua tai ruostuttaa. Hyvä olisi pumpata aina jonkin verran pois. Siihen riittää nippaan tuleva letku venttiilillä jolla purkkiin jotta näkee sen laadun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Kyllä sen huomaa jo siinä kun vaihtaa nesteen säiliöön ja pumppaa jarrua muutaman kerran säiliön kansi auki, säiliöön päin tulee ihan "eriväristä" vanhaa nestettä. Vesipitoisuutta en ole mitannut, eikä tuskin kukaan kotiasentaja.  Jarrunesteessä (DOT3 tai 4) voi olla uutenakin jopa 3,5% vettä  ::)
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.