Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS

Aloittaja HiTec, 28.04.19 - klo:10:08

« edellinen - seuraava »

HiTec

Nuokin nesteet kerää ajan kanssa itseensä kosteutta ja tumma väri indikoi aika hyvin että vaihdon hetki olisi paikallaan. Niin oli Silverwingissänikin, joten vaihtoon - siis nesteet ;)

Motonetistä imuvaihtaja ja pullo Dot4 jarrunestettä


Mopo tukevasti keskijalalleen ja stongaa käännellen s.e. jarrunestesäiliö on about tasassa. Aloitin helpommasta takapäästä, joten vas.kahvan juuresta jarrunestesäiliön kansi parilla ristipäällä auki, alta muovinen peitekansi ja kumitiiviste pois ja nestepinta oli esillä. Säiliön ympärille viriteltiin rättiä, joskos nestettä vaikka vähän loiskuisikin niin ei pääse paikkoja suttaamaan. Imuvahtajalla pelkällä imuputkella hörpäten säiliö tyhjäksi ja uutta nestettä tilalle. Takaa ilmausnipan kumisuoja pois, 8mm lenkillä nipan löysytys, imuvaihtajan kumisovitin paikalleen ja jarrukahvaa painamalla sinnehän sitä nestettä jo vaihtajan letkuun lurahtikin. Ja ei kun imemään. Välillä tarkastetaan että nestepinta ei kahvan säiliössä pääse laskemaan liiaksi s.e. olisi pelkoa että hörppäisi ilmaa. Imua jatkettiin kunnes letkussa tumma vaihtui kirkkaaksi ja nippa kiinni. Perään vielä pari perinteistä ilmausta, kahvalla paineet päälle, nipan löysytys jotta paineet poistuu, nippa kiinni ja kahvan vapautus. Tuota muutaman kerran ja homma valmis 8)

Sitten siirryttiin etupäähän. Silverwingissähän on yhdistelmäjarrut, jolloin vas.kahva vaikuttaa sekä taka- että etujarruihin, joten edessä on 2x ilmausnipatkin. Aloitetaan alemmasta, joka on vas.kahvalle koska kansihan on vielä jo valmiiksi auki juuri tehdyn takapään jäljiltä. Ja taas sama kuvio toistaen kuin takanakin, nipan löysytys, kahvalla eka pumppaus, imu, nestepinnan tarkastelu, nipan kiristys, pari perinteistä ilmausta ja valmis. Lopuksi säiliön pinnat vielä kohdilleen ja kansi kiinni 8)

Ja sitten oik.kahvan etujarru. Käännetään jälleen stongaa s.e. nyt vuorostaan oik.säiliö on suorassa, kannen aukasu, säiliön tyhjennys, uutta tilalle ja vielä 3. kerran em. imu-proceduuri. Lopuksi tuonkin säiliön pinnantarkistus ja kansi kiinni, Done! 8)

No mitä saatiin aikaiseksi? Jarruista poistui ns. kumipallomaisuus täysin. Nyt kahva painuu sen mitä palat liikahtaa, mutta sitten tulee kova seinä vastaan ja kahva ei painu yhtään enempää. Aikaisemmin vielä tuossa kohtaa kahva painui lisää, tosiaan kuin kumipalloa olisi puristellut, mutta ei enää. Jarrutuntuma on napakka ja liikeradassakin olisi kyllä vielä matkaa yhä puristaa, joten tarvittaessa sinne levyillekin saa nyt jarruvoimaa vähintäänkin riittävästi :)

Tuon ABS-mallin kanssa proceduuri voi olla hieman erilainen ja nestemääräkin kenties suurempi, mutta koska itsellä on ihan alkupään pyörä ilman ABS:ää, niin en tiedä kuinka hyvin em. ohjeistus siinä toimisi ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

arla_m6

Mä tein omaan Hondaan kans jarrunesteiden vaihdon. Mun skobassa on ABS:t. Aloitin etupäästä ylimmästä ruuvista ja sitten alin ruuvi. Lopuksi takapää. Käytin takaiskuventtiiliä ja ilmausruuvin juureen vaseliinia löntti, ettei haukkaa ilmaa kierteiden kautta. Hyvät tuli ja napakat.

Vastaava venttiili kuin tässä kuvassa. https://www.24mx.fi/jarrujen-ilmauslaite-suuntaventtiili-proworks

HiTec

Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 28.04.19 - klo:22:30
Käytin takaiskuventtiiliä ja ilmausruuvin juureen vaseliinia löntti, ettei haukkaa ilmaa kierteiden kautta.

Tuo onkin se yleisempi (ja edullisempi) keino, ei tartte kompuroita yms. alipaineenkaan tuottamiseen jne. Itse ajattelin kuitenkin hommata tuon imu-vaihtimen, sillä nyt on työkaluissa myös joku laite jolla voi näpsästi imeäkin jotain nesteitä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Ebayssa on alipainepumppusarja jolla voi mitata ja ilmata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Niin no esim. tuossa setissä on mukana myös tuo lisänestepullo, jonka voi autossa viritellä noiden 3-haarasten "jalkojen" avulla pystyyn jarrunestesäiliöön => sitä mukaa kun neste säiliössä vähenee, tulee pullosta uutta tilalle ja näin säästyy säiliön pinnan tarkkailulta = homma on nopeampaa ja entistäkin helpompaa varsinkin yksin duunatessa :)



En nyt kuitenkaan tuota niin suurena investointina pitänyt Motonetistäkään ynnä tavaran sai heti käteen, niin... 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Oliko tää valkoinen setti myös motonetissä vai missä ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 29.04.19 - klo:23:12
Oliko tää valkoinen setti myös motonetissä vai missä ?

Tuo Motonetin MTX setti ei käsitä kuin:
- tuo kahvallinen imupullo ja siihen liitetty kirkas kumiletku
- sovitin noita ilmausnippoja varten
- kovamuoviputki esim. moottoriöljyjen imuvaihtoja varten

Tuosta siis puuttuu jopa tarvittava paineilmaletkun liitin ja itse jouduinkin nappaamaan sen wanhasta mutterimopostani = tuo eBay-setti on siis about täydellinen ja hinnaltaankin jopa karvan edullisempi kuin tuo Motonet-malli, mutta toimitusaika kiinasta on sitten useamman viikon jos vaan on aikaa odottaa ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Ok ja kiitos. Tartteekin mennä vielä tänään motonettiin.. Mulla on tuon burgmanin etujarru ( siis oik. kahva) juurikin loppurutistuksessa hyvin kumimainen ja kahvan saa jopa kiinni asti kun oikein rutistaa. (vasen kombikahva on paljon jämympi)
En tiedä onko enään muuta tehtävissä kuin tuo nesteen vaihto ja jarruletkun vaihto.
On ilmattu ja uusittu jlevy + palat. Epäilen että kumipallomaisuus poistuu vasta uuden jarruletkun myötä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 30.04.19 - klo:10:40
Epäilen että kumipallomaisuus poistuu vasta uuden jarruletkun myötä.

Tämän takia porukka vaihteleekin noita teräspunosletkuja tilalle. Oli ne itselläkin nyt harkinnassa, mutta vaikutti sen verran työläältä tuo pujottelu kaikkine yhdistelmäjarruineen, jotta unohdin sitten kuitenkin suosiolla :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

#9
Joo, ei tullut oikea kahva sen kummemmaksi tuosta litkujen vaihdosta mutta sitä jäin vieläkin ihmettelemään kun tuo vasen kahva on paljon jämympi vaikka se on ns kombikahva eli takajarru+ yksi etulevyn sylinteri.
Luulis että se joustais paljon enemmän kun letkua on yli 2X määrä ? Kaikki letkut on tietääkseni alkuperäiset, eli vanhat.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

arla_m6

Oletko vaihtanut pääsyliterin kumeja?. Jos ne on venähtänyt ja joustaa?


viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 06.05.19 - klo:21:22
Oletko vaihtanut pääsyliterin kumeja?. Jos ne on venähtänyt ja joustaa?

Hmm.. eipä ole tuo vaihtoehto edes tullut mieleen, onko se mahdollista ?  Kahvaa pitempään puristaessa kahva ei kyllä ala painumaan syvemmälle hissunkissun joten ei sen pääsylinterin kumit ainakaan vuoda läpi.
Tartteekin etsiä siihen tiiviste- tai joku korjaus srj.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#12
Jos tukkii sen lähdön, näkee joustaako se kahvasta vai letkusta.

Lisäys. Kokeiluja voi tehdä vedellä joka on siisti ja maaliturvallinen aine.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#13
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.05.19 - klo:07:45
Jos tukkii sen lähdön, näkee joustaako se kahvasta vai letkusta.

Joo, mutta olen jo letkusta pitelemällä todennut että pullisteleehan se jonniinverran.. (kuten kaikki kumiset jletkut, myös uudet!)  joten en ala lutraamaan enempää jnesteen kanssa. Tosin tuo nesteenvaihto imuri tekee hommasta siistiä ja nopeaa.
Löysin kuitenkin netistä:   https://www.ebay.com/itm/All-Balls-Front-Brake-Master-Cylinder-Rebuild-Kit-18-1001-41-7784-21-81001/333172208620?fits=Submodel%3AAN400%7CMake%3ASuzuki&epid=209974503&hash=item4d929c73ec:g:fGMAAOSwAPxcwyP9  edullisen krj sarjan. Oli viimeinen ja tilasin just äsken..  orggis olis ollut NPM:ssa 37e, tosin siinä on koko mäntä mukana.
No, oli tää kuitenkin 20e halvempi. Tuo Nakkilan Pyörä&Mopo on hyvä kun siellä on netissä mm tän mun 2004 burgmanin varaosa kuvasto, osanumeroineen ja voimassaolevine hintoineen vapaasti nähtävissä.


Edit:     arla_m6 , ajatuksellesi löysin tukea burgmanusa foorumilta, mistä lainaus.
"When that happened (twice, over last 10 years), it was because the little piston the handle pushes on under the master cylinder has the seals go out. Basically turns it into behaving like a strut that lets fluid through. You can buy piston replace / rebuild kits and then follow all the other posts to replace your brake fluid. Shops can do the work easily enough and routinely do it. I have had to replace the pistons almost as often as the pads it seems"
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 06.05.19 - klo:22:26
Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 06.05.19 - klo:21:22
Oletko vaihtanut pääsyliterin kumeja?. Jos ne on venähtänyt ja joustaa?

Hmm.. eipä ole tuo vaihtoehto edes tullut mieleen, onko se mahdollista ?  Kahvaa pitempään puristaessa kahva ei kyllä ala painumaan syvemmälle hissunkissun joten ei sen pääsylinterin kumit ainakaan vuoda läpi.
Tartteekin etsiä siihen tiiviste- tai joku korjaus srj.

Siis korjaussarjan hankin mutta ennen vaihtoa aloin vielä tutkiin niitä etulevyn jpaloja.. levyn uusimisen yhteydessä olin uusinut vain sen toisen sylinteriparin palat (linkitetty takajarruun) ja ylemmät, varsinaisen etujarrun palat olin jättänyt vaihtamatta ja olivat mielestäni vieläkin ok. Päätin vetää ne ulos ja mitata.. selvisi että toisessa palassa oli jäljellä reilu 2 milliä ja toisessa n 3.
Uudessa palassa on paksuutta n 8,5 mm mistä 4 mm on metallilevyä..( mm TRW ja Ferodo) mielestäni liian ohut kitkapinta tuo 4,5 mm  :-\ :-\
No, päätin kokeeksi vaihtaa kuluneemman palan uuteen ja kas kummaa, etujarrun kahva jämäköityi huomattavasti ja liikerata lyheni selvästi.  Mun ymmärryksen mukaan jpalan kulumisen ei pitäis vaikuttaa näin radikaalisti ?
Tässä on ns kombijarrut. Edessä yksi levy, satulassa 4 palaa ja jokaiselle oma mäntä, ei mitään liukutappeja eli satula on kiinteä/jäykkä.

Ihan vaan vertailun vuoksi, tuon pösön palat vaihdoin niin jarrutuntuma ei paljon muuttunut, ehkä kahva jää hiukan ulommas kuin vanhoilla paloilla. Pösön paloissa oli pintaa alle 1 ja toisessa n. 2 mm
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250