Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pitkä lämmityskäyttö

Aloittaja keijopel, 30.04.11 - klo:09:15

« edellinen - seuraava »

keijopel

Joudun käyttämään Elyseotani melko pitkään lämpimälläkin ilmalla paikallaan ennenkuin se suostuu lähtemään röpöttämättä liikkeelle.Onko se aivan normaalia vai kenkkuileeko automaattiryyppy?Se on vaihdettu syksyllä.

MikSam

Kuulostaa kyllä vähän siltä että joko suutin on liian pieni kylmään keliin tai sitten tosiaan tuo automaattiryyppy jupittaa.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

Coastside

#2
Vaihda isompi pääsuutin, erityisesti jos tulppa on kalpea ja kuumempi tulppa voi auttaa. Ryypylle ei kannata tehdä mitään jos se käynnistyy hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

keijopel

Mitähän tulppaa kannattaisi kokeilla?Nykyinen on NGK BR7HS.

Samppa

Aloitappa pääsuuttimen vaihdolla.

Tulpan väreistä ml. lämpöarvosta on oma artikkeli:
http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/67-mitae-tulpan-vaeri-kertoo.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#5
Tulpat toimivat hyvin laajalla lämpöalueella. Ellei moottoria ole ratkaisevasti muutettu, ei tulpan mallia ole tarvetta muuttaa. Parasta pysytellä valmistajan suosittelemissa tulpissa.

Tulpan lämpöarvolla ei ole mitään tekemistä moottorin käyntilämpötilan kanssa. Lämpöarvo, eli kun puhutaan kylmästä tai kuumasta tulpasta, tarkoittaa sitä miten tulppa jäähtyy, eli johtaa omaa keskielektrodin lämpöä sylinterinkanteen. Jos lämpöarvo on väärä, aiheutuu siitä tulpan toimimattomuutta, tai rikkoutuminen. Semmoista ongelmaahan ei tässä Elyseossa ollut.


Jos ongelma on ilmestynyt nyt tänä keväänä, niin veikkaan että kaasuttimen puhdistus on ensimmäinen asia mistä kannattaa aloittaa. En ymmärrä miksi tänä kesänä tarvittaisiin isompaa suutinta, jos viime kesänä toimi vanhakin. Suutin ei ole kulutustavaraa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 01.05.11 - klo:14:49
Jos ongelma on ilmestynyt nyt tänä keväänä, niin veikkaan että kaasuttimen puhdistus on ensimmäinen asia mistä kannattaa aloittaa. En ymmärrä miksi tänä kesänä tarvittaisiin isompaa suutinta, jos viime kesänä toimi vanhakin. Suutin ei ole kulutustavaraa.
Jep. Tosin keijopelin viestistä ei tainnut selvitä, toimiko tämä viime vuonna normaalisti.

Oikeastaan tuo lause "röpöttämättä liikkeelle", voisi viitata nimen omaan siihen, että se automaattiryyppy on vielä mukana kuvioissa (käy siis rikkaalla). Ryyppy kuitenkin toiminee normaalisti, eli lähtee pois päältä moottorin lämmettyä / ryyppymötikän lämmettyä? Eli siis toimiiko skode ilman röpötyksiä lämpimäksi ajon jälkeen? Jos toimii, niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole jos / ja / kun ilmeisesti kuitenkin lähteee hyvin käyntiin?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.04.11 - klo:09:27
Vaihda isompi pääsuutin, erityisesti jos tulppa on kalpea ja kuumempi tulppa voi auttaa. Ryypylle ei kannata tehdä mitään jos se käynnistyy hyvin.
Tarkoitin sitä että kun seokset panee reilaan eli rikastaa (oletus) niin moottori käy viileämpänä ja jottei se karstaa, kannattaa kokeilla kuumempaa tulppaa. Tulpan tarkkailu on tärkeintä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

keijopel

Joo,kyllä skode toimii normaalisti lämmettyään ja lähtee hyvin käyntiinkin.Ilmeisesti täytyy sietää se muutaman minuutin odottelu ennen liikkeellelähtöä,eihän se maailmaa kaada :)

Samppa

Kyllä. Itse malttaisin odottaa sen muutaman minuutin. Jos se on vakiokone ja suositeltu tulppa (ja väri ok), niin en tekisi sillekään mitään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Minä lämmitän moottorin nyt kesällä niin että tukin ilmanoton ja panen kuminauhalenkin peilin päälle jotten unohda sitä liiaksi aikaa. Parin kilsan päässä poistan sen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.05.11 - klo:11:57
Tarkoitin sitä että kun seokset panee reilaan eli rikastaa (oletus) niin moottori käy viileämpänä ja jottei se karstaa, kannattaa kokeilla kuumempaa tulppaa. Tulpan tarkkailu on tärkeintä.

Karsta/noki on nähdäkseni silti mahdollinen ongelma, jos seosta rikastaa liiaksi. Kuumempi tulppa saattaisi tosiaan puhdistua itsestään, mutta varsinainen ongelma, eli palotilan ja pakoputken karstoittuminen ja nokeentuminen jatkuisi. Jos pakoputkessa on lisäksi katalysaattori, saattaa se herkästi tukkeentua, jos pakokaasun seassa on nokea kovasti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

keijopel

Pitää vielä mainita että pitkään lämmityskäyttöön liittyy roimasti lisääntynyt bensankulutus,siksi epäilinkin että automaattiryyppy
"makaa" päällä turhan pitkään.Mitähän asialle voisi tehdä,ei ole mukavaa että skode kuluttaa kuin pieni auto :-[

Samppa

Eikös Elyseo ole 2-tahtinen? Mikä kulutus on nyt? Tottakai se ryyppy lisää kulutusta, mutta kyllähän se lähtee pois päältä. Kaksareissa kulutukset voivat olla siellä 4-5 litrankin tuntumassa. Mielestäni toimiva ryyppy ja siten hyvin käyntiin lähtevä skode on kuitenkin mukavampi, kuin toimimaton ja vähäkulutuksinen.

Kun käynnistät skoden keskituella, niin kierrosten pitäisi nousta ja takarenkaan alkaa pyörimään.  Kauanko kestää sitten näillä keleillä, että kierrokset laskee ja takarengas ei enää pyöri? Jos ryyppy toimii normaalisti, niin tokihan voidaan aina arvuuteella onko seossuhde oikea. Se ryypyn vaikutus omissa skoottereissani on näillä keleillä kylmällä koneella noin 20-30 sekuntia siihen, että takarengas ei enää pyöri. Toki se ryyppy tuntuu vielä ajossa vähän pidempäänkin.

Tulpan väristä ja seoksesta:

http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/67-mitae-tulpan-vaeri-kertoo.html

Ryypystä:

http://www.skootterini.com/web/vianhaku-ja-korjaus/94-automaattiryypyssae-vikaa.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

keijopel

Olet aivan oikeassa.Kyllähän bensaa ajaessa palaa :) Kävin eilen peräöljynvaihdossa.Oli muuten metka toimenpide:Etupää nostettiin nosturilla kattoa kohti niin vanha öljy saatiin ulos ja uusi painettiiin samasta reiästä sisään.Ei olisi homma itse tekemällä onnistunut.