Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua jarruista

Aloittaja keijopel, 14.11.07 - klo:06:08

« edellinen - seuraava »

Mammo

Miten levyjarrun pystyy säätämään,silleen että ei jarrupalat hankaa jarrulevyyn?
Pitääkö jarrunestettä ottaa pois jonkin verran?
Liian aikainen jarruttaminen kuluttaa jarrupaloja sekä jarrulevyä,ja kuuluu epämielyttävä kitinä jos jarrupalat hankaa kokoajan jarrulevyyn.

A_sentaja

Eipä niitä oikein pysty säätämään, ainoa mitä voi säätää on jarrukahvan vetopituus. Levyjarruissa palat aina hiukan kantaa, siihen on vain sopeuduttava.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Pätmän

Uutena ostamissani kiinalaisissa on aina etujarrut vinkuneet, siihen on auttanut liukutappien kunnollinen voitelu, jarrupalojen kitkapintojen harjaaminen teräsharjalla, sekä palojen taka- ja liukupintoihin laitettu kuparitahna.
Ei ole käsittelyn jälkeen jarrut vinkuneet jarrutettaessa, eikä muuten ajon aikana.

Pyrres

Onkos kenelläkään käynyt etenkään skootterilla vastaavaa eli jarrulevy olisi ajaessa löystynyt niin pahasti että hölskyi niin paljon kuin satula antoi myöden ja pultit aivan löysällä?

Itse siis omaan Jincheng Sudokun ja 810km takana ajoa ja huomasin työmatkalla tuossa äsken että jarrut hiukan tehottoman oloiset, kaikki terävyys puuttui. Nooh ajoin töihin ja katsoin levyä, ja vahingossa satuin heilauttamaan sitä, piru heilu valtoimenaan. Sain sormilla kiristettyä pultit ja onneksi työpaikalta löytyy työkalut niin sai kunnolla kiinni, "hiukan" erilainen tuntuma tuli taas jarruihin.

Mutta kannattaa näköjään tarkistaa moisetkin paikat, en tiedä miten pahasti olisi käynyt jos olisi pultit irti päässeet, en ehtinyt tarkastamaan levyn kiinnityksen rakennetta tarkemmin.

Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Aparts

Jarrulevyn heitto "kierous" voi olla myös osasyynä noiden pulttien löystymiselle, löystyvät tosin usein myös normi käytössä.  Kasatessa jarrusatulan pultteihin kannattaa laittaa tippa jotn lukitetta, esim. Loctiten kovimmat lukitteet ei sula edes kovissa lämmöissä.

Pyrres

Nooh saavat pistää lukitteet pultteihin ja tarkistaa että kaikki ehjää kunhan vien huoltoon kun osat saapuvat kohtapuoliin. Siihen asti pitää tarkkailla että miten ovat kiinni.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Ei ole kyllä koskaan tapahtunt. Yleensä etupäätä purkaessa jarrulevy on ollut itseasiassa pirun tiukassa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Olen korjannut auton irti jarrutellut levyt kerran. Siis ne helisi irtaallaan. Kuski valitti melua jostain päin autoa. ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Itselle ei aikanaan autopuolella koskaan ehtinyt onneksi moisia tulemaan. Tosin 900 Saabi tuli vanhan papparaisen ajamana meidän pikahuoltoon toinen etuvanne kahden pultin varassa, valitellen että etupäässä on jotain outoa ääntä ja täristää. Joo ja itse oli siis vaihtanut renkaat pari viikkoa aiemmin.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Pyrres

Osaiskos kukaan kertoa onko "ominaisuus" vai vika omassa kiinalaisessa vikaa kun etujarrukahvan saa kiinni tuppeen ihan perusvahvalla puristuksella? Pysähtyy kyllä muuten mutta kun vauhtia sen 60km/t niin jarruteho yksinkertaisesti loppuu ja ei eturengasta saisi lukkoon vaikka yrittäisi. Eli ihan kuin antaisi jostain periksi. Itse kun en muita kiinalaisia ole ajanut missä olisi levyjarru edessä rummun sijaan niin en tiedä. Huollossahan se on kyllä nyt muutenkin mutta olisi mielenkiintoista tietää onko yleinenkin juttu ja onko vika vai ominaisuus.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Riggu

Oon huomannu, että omassa mopossa etujarrulevy on kiero. Etupyörää kun pyörittelee niin jossain kohdassa pyörii herkemmin, jossain kohdassa ottaa enemmän kiinni. Etujarrulla jarruttaessa huomaa että tärisee koko mopo.
Solifer Speed -08

purgiaali

Nyt kun on kaksi skootteria niin huomaa paljon eroja niitten välillä. Kymcon ja soliferin jarrut on ulkoisesti samanlaiset, mutta materiaaleissa lienee eroja. Kymcon jarrut on paljon tehokkaammat ja toimii puolta pienemmällä puristusvoimalla.

Pyrres

Erilaisilla jarrupaloilla saa ihmeitä aikaan. Kiinalaisissa mopoissa on se että kaikki on tehty halvoista huonoista materiaaleista. Ne palat todennäköisesti kestävät pidempään kuin loput moposta, samoin kun renkaat. Mutta ei niillä parasta mahdollista jarrutustehoa saada, kyllä mä tuolla Sudokulla pari stoppieta sain tehtyä kun harjoittelin paniikkijarrutusta, mutta heti kun vauhti nousi 40-50km/t ja kun löit jarrut pohjaan niin loppui joko jarruista teho tai etupyörä meni suoraan lukkoon. Ei kovin turvallista, eli jos mahdollista niin kannattaa ostaa kunnon palat, tai jopa sovittaa uudet jarrut eteen toisesta mallista jos harrastaa haluaa.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 25.07.09 - klo:20:06
Nyt kun on kaksi skootteria niin huomaa paljon eroja niitten välillä. Kymcon ja soliferin jarrut on ulkoisesti samanlaiset, mutta materiaaleissa lienee eroja. Kymcon jarrut on paljon tehokkaammat ja toimii puolta pienemmällä puristusvoimalla.

Sain tuossa huollossa käydessä selville sen verran että nuo juurikin Soliferissa ja monessa muussa kiinalaisessa olevat jarrut ovat kopioita siitä hiukan laadukkaammasta jarrumerkistä. Merkkiä en tiedä mutta CPI:ssä on samat ilmeisesti kuin Kymcossa ja ero oikeasti siihen kiinan kopioversioon on todella suuri. Kuten aiemmista viesteistä pystyy lukemaan niin toisissa meni tuppi kahvaan asti ja teho loppui tietyssä tilanteissa, nyt ei pelkoa noilla ja uskaltaa luottaa jarruihin.

Kysyin siis huollossa että mikä on erona kun kerran samat jarrut Jinchengissä ja CPI:ssä mutta niin iso ero tehoissa niin sanoi että ei ole samat vaan kloonit Jinchengissä, Soliferissa ym.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Jarrumännän koko suhteessa kahvan mäntään, määrää tehon. Zonerin mäntä on noin kolme senttinen. Voi olla aika yleinen valinta ja vain levyn koko määrää jarrutehojen erot vipusuhteessa, sekä kahvassa että levyssä.

Kokeiltu on että tuossa perusmallissa nousee perä hitaassa nopeudessa jos runttaa kunnolla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04