Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yleistä keskustelua Kiinan ihmeistä (ei teknisten ongelmien arvuuttelua).

Aloittaja Baotian, 10.08.07 - klo:09:43

« edellinen - seuraava »

joni_k

coastsiden puheissa on itua.varsinkin ruohonleikkureissa toi kiila on niin pehmeetä tavaraa hyvä ettei hampaalla voi pureskella.toimii sulakkeena.tinan väristä. mutta näissä kiinalaisissa se on mun mielestä jotaki kovempaa tavaraa..

pera8x

kyllä se kiila voi ihan hyvin olla jotain kovempaa tavaraa, en sitä epäile yhtään. mutta jos kiven kovaa väittää, ettei pehmeemmällä materiaalilla saa tuhoja aikaseksi kovempaan materiaaliin, niin se on kyllä ihan puuta heinää höpötystä. aseet on hyvä esimerkki. kiväärin kuparivaippanen lyijyluoti menee monta milliä vahvastas teräslevystä läpitte. miten se on mahdollista, kun kupari ja varsinkin lyijy on huomattavasti pehmeempää, kun teräs? tätä nyt lähinnä tässä haen takaa.

Coastside

#632
Onhan ne väitäneet että kuparitaltoilla on veistetty gizan pyramidit, ne miljoonat järkäleet. ::) Tuossa valossa ei kovuuseroilla ole merkitystä. En enää väittele kiilojen kovuuksista.

Meneehän se sula kupari panssarista läpi kevyesti kun ontelopaukulla annetaan vauhtia. Yhdessä tiedejutussa ajoivat peilinkiiltävän wolfram pallon yli tiejyrällä betonin päällä. Palloon ei tullut minkäänlaista jälkeä. Betoniin tuli kolo.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#633
Kupari kovenee takomalla, puristamalla tai lyömällä sitä toistuvasti kiveen  ::)
Ja pehmenee sitä lämmittämällä eli plöijäämällä siniseksi, uudelleen entiseen kovuuteensa/pehmeyteensä.
Eiköhän tämä jo ala olla tässä  :D

Ja tähän loppuun aiheeseen liittyvä pakollinen tarina.
Eräänä päivänä, laakerikauppaan, jossa olin työssä, tuli heppu joka kertoi ikänsä korjanneensa polkupyöriä,
hän tahtoi ostaa silloisiin polkupyörän kappoihin sopivia erikokoisia irtokuulia, ja niitähän meillä oli hyllyssä.
Hän ei kuitenkaan tyytynyt, mihin tahansa kuuliin vaan kaivoi taskustaan pienen alasimen ja vasaran.
Toin näytille erikokoisia kuulia, ja ukko pisti ne yksi kerrallaan alasimen päälle ja löi sitä vasaralla.
Hänelle eivät kaikki kuulat kelvanneet, jos halkesi, ukko sanoi, "liian kova" jos meni liikaa lyttyyn ukko sanoi "liian pehmeä"
Noin puolet meidän myymistämme kuulista hän kelpuutti, ja myöhemmin hänelle tilattiin niitä puuttuviakin eri firmoista.
Osti siis huomattavalla summalla kuulia.
On aina ilo olla vaativallekin asiakkaalle mieliksi, ja samalla sain jonkun opin minäkin  :D

Samainen ukko piti minulle noin tunnin esitelmän aiheesta, miten valmistetaan polkupyörään mahdollisemman kevyt ja kestävä kappa,
sitä en nyt esitä tässä, kun sen kirjoittamiseenkin menisi se tunti ;D

Voin kuitenkin vinkin antaa, teoria liittyy Lsarjan tyyppisiin laakereihin ja ulko ja sisäkehän mittojen ja niiden välissä pyörivän kuulan luistoon.
Esimerkkinä voi mainita pappatunskan kampiakselin, jossa oli maaliman kevyimmin pyörivä laakerointi, kunhan se oli oikein tehty.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pera8x

teillä kävi siis asiakas, joka tiesi, mitä haluaa. on eriasia mennä motonettiin ja ostaa puutalttoja siitä halvimmasta päästä ja kirota sitten kuinka ne on ihan paskoja ja tylstyy heti. kun että menisi oikeaan työkalukauppaan ja ostaa sellasia talttoja, joidenka tiedetään olevan hyviä. tavallaan "samaa tavaraa", molemmat terästä jne, mutta kuitenkin käytännössä ihan eri.

kuparihan muuten oli oman aikansa the juttu. sillon joskus ennenkun osattiin tehdä rautaa, ronssia tai puhumattakaan teräksistä, yhtä kaikki. kupari, ronssi, rauta ja teräs on pehmeempää, kun kiviainekset. silti niitä kiviä vain työstetään noilla pehmeemmillä materiaaleilla. ::) nykyään niitä työstetään timantilla, tai jollakin kovametallisilla työkaluilla ja ne on jo kovempaa kun kivet. no, en ole asiaan niin perehtynyt, mutta jollainhan ne on niitä kiviä työstäneet aikoja sitten ja se jollain on ollut sen aikakauden parasta mahdollista materiaalia.

pera8x

pitää vielä palata takasin aiheeseen. eikös coastside ole vähän enemmänkin perehtynyt historiaan? tai sellasen käsityksen ainakin olen saanut. ainakin joltain osa-alueilta, jos nyt ei ihan kaikilta. ihan aidosti rispektit siitä! itte en ole niin kauheesti historiaa jaksanut penkoa, muutakuin joiltain pieniltä osilta, mitkä nyt sattuu itteeni kiinostamaan. jos tiedät enemmänkin noista pyramiideista ja niiden valmistus ajankohdasta, niin eikös se ole kohtuu helppoa tutkia tuollaisen henkilön, joka muutenkin tietää historiasta keskivertoa enemmän, että millonka tiedettiin ja taidettiin mistäkin materiaaleista? tarkotan, että jos ne pyramidit on rakennettu joskus sillon kuparikaudella, niin tuskin niitä millään pelkillä puukepeillä ainakaan on rakennettu. kiviä toki on ollut iät ja ajat ja niilläkin on kaiketi aika paljon tehty kaikenlaista. mutta kivi on työkaluna vähän huono verrattuna pikkusen kehittyneempään tekniikkaan, koska se on aika haurasta.

en tiedä, ei kupariset taltatkaan kovin hyviltä työkaluilta kuulosta, mutta jos siihen aikaan ei tiedetty paremmista ja ne oli kuitenkin parempia, kun puutaltat, tai kivityökalut, niin miksi ei? kupari tosiaan muokkauslujittuu. se taitaakin olla ainoa keino saada kuparia kovaksi. tietenkin seostamalla saa kovemmaksi, mutta sitten se ei ole enään kuparia.

konenikkari


Sorvari sanoi minulle kerran kun puhuttiin terän teroittamisesta
"Taitava teroittaja tekee koivupuusta terän jolla voi sorvata koivupuuta."
Ja minä ikään kuin uskoinkin  ::)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Nuukailija

Kiinalaisia halvimman luokan koneviilanteriä on mahdottoman hauska tylsyttää alumiiniin, toisaalta kiinalainen alumiini voi pettää nopeammin kuin jokin vähän parempi muovipalikka.

Kyllä niiltä pojilta ja tytöiltä onnistuu moni asia, josta täällä vain haaveillaan.

konenikkari

#638
Samaa ongelmaa mullakin, pitäisköhän noissa käyttää jotain leikkuuöljyä.
Voi olla nuo materiaalitkin ongelmallisia, joukossa tuntuu olevan jotain kovia rakeita ?
Taitaa olla moneen kertaan kierrätetyissä alumiineissa jotain oksidijäämiä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pera8x

ostaa kerrasta hyvät koneviilat, niin kestää aika pitkään. ne ei juuri tylsty normaalikäytössä, ennemmin murtuilee paloja pois.

kiinalainen alumiini on kyllä huomattu. ;D jos kiinalainen teräs on liian pehmeetä, niin kiinalainen alumiini on liian kovaa. murtuu todella herkästi millon mistäkin. yhdestä kiinalaisesta 200 kuutioisesta "crossipyörästä", olikohan se joku samurai tms. alkoi runko repeileen. kun hitsasi takasin kasaan, niin sitten alkoi seuraavaks vierestä repeen. skoottereiden kanssa ei ole ollut rungonkestämis ongelmia. mutta alumiiniosia on mennyt ja niitä on hitsailtu kasaan millon mistäkin. ehkä yleisin on se variaattorin koppa kaikkine kiksin hiluineen. jokainen, joka on enemmänkin polkenut kiinanskootteria käymään, niin tietää asian ytimen. ;D

jos jotain hyvää pitää sanoa kiinalaisista alumiineista, niin ainakin ne on tähä asti ollut helposti hitsattavaa materiaalia.

openflow


Valmista tuli. Akseli paikattu ja uusi kiila viilan avustuksella sovitettu akselille.  Bonukseksi tappelin ihmeen sähköjen kanssa joku 6 tuntia. :(

Koneviiloista sen verran että ei kannatta kovin ohutta peltiä niillä työstää, koska tärinät/iskut murtaa teristä paloja. Hyvät konevillat kestää normaalisti ikuisuuksia, mutta joku mitätön tärisevä pellin pala saattaa tuhoaa ne hetkessä.

Coastside

#641
Jarruletkun hankinta on yllättävän vaikeaa. Ensimmäinen ei tullut, toinen oli väärän mittainen ja kolmas oli väärällä päällä. Neljäs taitaa sopia? Sieltä tulee joko pehmeitä tai kovia letkuja, arpomalla.

Syy miksi liittimiä on eri mutkalla on se että kahvoissa on eri suuntiin pultit kiinnittää letku. Tilasin vahingossa kaksi erillaista kahvaa ja niissä on toisessa tangon suuntaan ja toisessa poikkisuuntaan.

Tuli ilmanputsari. Siinä on putki tiivistemassalla kiinni. Kehitys kehittyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Neljä vuotta ja noin 8000 km kiinankoneella. Toimi vielä hyvin muttei käynnistynyt. Koneessa on pitkät venttiilit ja sen myötä enemmän tehoa. Poljinratas on erillainen eikä se aiheuttanut ongemmia. Avasin ja totesin männän hieman naarmuiseksi ja ohivirtausta on ollut reilusti. Männän uusimisella voi toteutua vielä useampi tuhat. Lohkot on hapettuneet mattaharmaiksi kun en moottoria maalannut. Keskijan akseli ruostui kiinni ja sen sahasin pois. Yksi hihnarikko sattui, muuta moottorivikaa ei ilmennyt. Pari kertaa karsta vei puristukset mutta korjautui itsestään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#643
Laskin skoden keskimääräiset kulut vuosien varrelta. 15 € hankinta ja osien hankinnat, 15€ vakuutus ja 10€ bensat, kuukaudessa (yläkanttiin). Vertailuksi kahden vuoden kuluilla sähköistäisi fillarin, jossa ei ole vakuutuskuluja. Sähköpyörällä ajoni (4 v) on vaikuttanut kuluihin. Siinä on lähinnä hankintakuluja koska sähkö ei käytännössä maksa mitään.

Joku laski että keskiverto auton vuosikulut ovat 6500 €
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Akwen90

Moro! Eka julkaisu täällä ja jos tuli väärään paikkaan niin voitteko ohjata mut oikean paikkaan ongelmani kanssa? :)

Eli ostin Znen ZN50QT-22 Streetfighter vm 19 skootterin niin onko joku jo onnistunut ohittamaan rajoitinta tässä mallissa? Variaattoriin menee siis vanhaan tuttuun malliin piuha jonkinnäköiselle magneetti-impulssianturille ja tämän johdon jos katkaisee niin ecu menee vikatilaan ja moottorin vikavalo alkaa vilkkumaan ja mopedi kulkee n.20km/h.