Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vikakyselyihin vastauksia helpottavat tiedot?? [LUE ennen viestin jättämistä!]

Aloittaja Samppa, 11.08.11 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

Samppa

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 03.04.11 - klo:21:56
Ajattelin seuraavasti:
Tänne foorumille tulee koko ajan kyselyitä miksi ei skopa toimi jollain tasolla. ei käy, ei vedä, hyytyy ym.
Mietiskelin...  jos kyselijät antaisivat kyselyjen yhteydessä vastauksia seuraaviin kysymyksiin niin voisi oikeiden vastausten antamine helpottua huomattavasti.
Listasta varmasti puuttuu jotain ja siinä on jotain likaa, mutta voitaisiinko tästä kehittää ensiapu kyselysysteemi avunpyyntöviesteihin?

Haluan tietää mikä vikaa skooterissani on !?
-Skootterin tyyppi ja vuosimalli sekä moottorintiedot 4t / 2t
-Onko tehty isoja muutosia skootterin moottoriin, isompi sylinteri / uusi moottori
-Onko muutettu kaasutinta, suuttimia yms.
-Onko muutettu ilmanpuhdistajaa, kuristuksia poistettu, laitettu powerfilter yms.
-Variaattorin muutokset, rullat, vastapainejouset, prikat ym
-Onko muutettu pakoputkistoa
-Milloin vika ilmeni ja miten, midä pidempi historia sen helpommin oikea vastaus löytyy..

Lisäys Coastside:
Kun olet jo yrittänyt korjata tai paikantaa vain vikaa, kerro mitä olet tehnyt, missä järjestyksessä ja miksi? Myös edeltävä huolto/korjaus voi antaa vihjeen.
Jos olet vain hankkinut osia kokeillaksesi kaikkea arvaillen, miettimättä perustetta tai pohjaamatta tekoa oireeseen, kerro se. Neuvojille turhauttavimpia asioita on sokkona toimiva kokeilija joka vain hakee rohkaisua vaihtaa perusteetta uutta osaa ("kävin taas polkemassa/starttaamassa ja haempa uutta osaa ja kokeilen...") ja lopulta vaihtaa mopoa. (Voi olla että kaasutin on hetken tulvinut ja kastellut tulpan ja kuivettuaan itsestäänkin, ei moottori enää käynnistykkään koska omistaja on hakenut uuden CDI:n joka on väärän mallinen  tai kaasutinta vaihtaessaan aiheuttanut ilmavuodon tai ei alipainetta imien ole täyttänyt sitä ja sahaa akun tyhjäksi).

Jokaisella mopon osalla on tietty toiminto/toimintoja eikä mitään muuta. Variaattorin rullien vaihto ei saa kaasutinta tulvimaan tms. Variaattori muuttaa välityksiä ja kaasutin sekoittaa ilmaa ja bensiiniä.

Youtube on skootterin toimintoja opettelevan oikea lähde. Joko suomeksi tai mieluiten isoilla kielillä (googlessa on kääntäjä) tehdyt haut tuovat hyviäkin filkkoja eri teknisten toimintojen ja rakenteen suhteen.

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 27.04.11 - klo:10:44
Helpottaisi kyllä arvailua suunnattomasti, kun näihin tulisi vastaus heti ensimmäisen postauksen aikana.

Vikahistoriaa painottaisin entisestään. Eli siis..

- Milloin toimi viimeksi hyvin ja koska alkoi toimia huonosti, toimiko heti huonosti / ei ollenkaan, alkoiko ongelmat jonkun muutoksen tai korjauksen jälkeen ja mitä on jo yritetty tehdä.

Toinen juttu on huolimattomasti tai puutteellisesti  tehdy tarkastukset. Esimerkiksi imuvuotojen suhteen on monesti ilmoitetettu, että imukaulan kunnossa ei ole mitään vikaa (vaikka falskaa niin p****leesti ja on itse jo neljä kertaa paikattu) tai kaasaripuolella ei ole tukoksia (vaikka on täynnä sitä itseään).  Eli siis ohjeena, kun teette tarkastuksia, tehkää ne todella huolellisesti. Silloin tippuu aina se yksi mahdollinen vikalenkki pois.

Pyritään luonnollisesti pitämään kysymiskynnys mahdollisimman matalana eli mikäli tietoa ei tehdyistä asioista ole, niin se kannattaa myös heti ilmoittaa. Tällä foorumilla ei ns. "tyhmiä" -kysymyksiä ole.

EDIT: JA SAMAT TIEDOT tarvitaan aina, esitettiin kysymys sitten merkkikohtaisessa osiossa tai täällä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.