Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Partanen

Otin ihan kuvan noista rullista.

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1732.jpg

Jos sanon, että noilla on ajettu 300km, niin en ainakaan puhu sontaa. Omasta mielestäni niillä on ajettu vähemmän. Jospa nuo voisikin asentaa jotenkin väärin, niin ottaisin syyn täysin omille niskoilleni. Taitaa vaan olla niin, että ei niitä oikein väärinkään voi asentaa.  :P

Kuten huomaatte, on variaattorista jäänyt rulliin kerros alumiinia. Mutta suurin ongelma on tuo kuluminen siten, että rulla ei ole enää pyöreä. Ongelma siis ilmeni siten, että paikaltaan lähdettäessä kierrokset käväisevät korkealla. Ikäänkuin kytkin luistaisi. Sitten vasta kun kierroksia on ollut tarpeeksi, niin nuo ovat liikkuneet liukumalla, ei pyörimällä kuten on tarkoitus.

Baotianin ensiasennusrullissa ei näy muuta kuin vähän tummaa likaa. Ei tietoakaan kulumisesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Kahdella kaverilla on mopoissaan "Pyörä ja mopo"-kaupasta hankitut rullat: http://www.npm.fi/tuoteluettelo.htm

Hinnaston mukaan kyseessä olisi "Athena"-merkkiset rullat. Toistaiseksi ei ole ollut samanlaisia ongelmia kuin minulla oli top racing:ien kanssa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

eskomörkö

#17
Lainaus käyttäjältä: eskomörkö - 08.08.07 - klo:13:28
No pitää asennella ite jossain vaiheessa ja kattoa kuin käy.
Laiskalla siinä menee aikaa. Siihen asti vedellään ne mäet sitä 25-35 kyytiä.

Tänään sitten melkeen vaihdoin rullat.
Umalauta että on kinky laittanut sen 17 mutterin tiukalle.
Sain viritettyä siihen sellaiset härvelit että lautanen pysyi hyvin paikoillaan
ja pääsi tosissaan vääntämään. Mutta kiinni oli ja pysyi. Yksi hylsykin(kiinalainen tottakai)
pääsi vääntäessä murtumaan.

Sitten kävin hakemassa vielä biilteemasta pulttipyssyn --> ei tulosta.
Tiedä sitten mikä siinäkin oli ongelmana. Pientä vuotoa oli pyssyn paineilma
liittimessä mutta ei luulis haittaavan. Testasin avata myös auton renkaan
pultteja mutta ei nekään sillä auenneet. Käsittääkseni pitäisi, vaikka työkalu
biltemasta olikin. Pitää palauttaa laite ja koittaa vielä paremmalla pyssyllä
jos semmosen jostain löytää.

Alamäet ja tasurit mennään sentään vähän rivakammin kun samassa
sähellyksessä sohasin vaaleanpunaista.

t: ylämäetkahtaviittäalamäetparemmin




Edit:

Aiheeseen vähän lisää tutustuen ei noilla tehoilla ole tarkoituskaan mitään aukaista:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=151811&sivu=151811.htm&ryhma=4&kategoria=144&SID=310485839815172861989

Käsin varmaan aukeasi mutta ei sitä lautasta ihan niin hyvin saa kiinni että
itkuraivarilla pääsisi vääntämään.

Parempaa pyssyä siis.

dealer

Ei ole hääppöiset tehot pyssyssä ... vaan minkäslainen kompura Sinulla on ?
Niille pikkukompuroille on turha tarjota mitään pulttipyssyä pyöritettäväksi.

Kenzy

Mä kanssa luulen, että nyt ahdistaa kompura, eikä pyssy, tai jos ei kompura ahdista, niin letku on sitten joko litissä taikka todella ohkaista.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Zoner-äijä

Olen ostanut pari satsia Malossin rullia Moposportista, hinta halvempi kuin jm-racingillä.
Motonetista ostettu 230V pulttipyssy on kiltisti avannut variaattorin.

Kenzy

#21
Eli rullat on 16x13-kokoset? Moposportista kattelin kanssa itse noita, 5-grammasia näytti olevan tyrkyllä. Jos ne laittaisi kanssa sitten tilaukseen. Pystytkö pistämään vielä moposportin tuotenumeron?

Jepjep:

Tuotteet
-----------------------------------------------------
Tuotenumero: 66 9823.I0, RULLASARJA, H.16X13 5,1GR HTROLL [MALOSSI]
Yksikköhinta: 13.00 EUR (sis. ALV)
Määrä: 1
Yhteishinta: 13.00 EUR

Toivotaan, että tulevat pikaisesti :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

dealer

Tytön skootterissa on Mc Scatterilta tilatut rullat, muistaakseni paketin päällä luki "American Racing".
Toistaiseksi ovat toimineet hyvin, ajettu muutama tuhat kilometriä.

eskomörkö

Lainaus käyttäjältä: dealer - 12.08.07 - klo:07:59
Ei ole hääppöiset tehot pyssyssä ... vaan minkäslainen kompura Sinulla on ?
Niille pikkukompuroille on turha tarjota mitään pulttipyssyä pyöritettäväksi.

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 12.08.07 - klo:08:32
Mä kanssa luulen, että nyt ahdistaa kompura, eikä pyssy, tai jos ei kompura ahdista, niin letku on sitten joko litissä taikka todella ohkaista.


Kompura on semmoinen hongkongista haettu KIINALAINEN Einhell 50l/8bar/~400lmin spekseillä
varustettu laite. Ilmoitettu työpaine esim noille bilteman pyssyille on 6bar, ilmankulutuksesta
ei mainintaa.
Ja tossa variaattorin mutterin aukaisussa ei tarvittaisi kun nopea 1-2 sekunnin pyöräytys
ja homman pitäisi olla valmis. Kyllä sen aikaa pienenkin pannun pitäisi pystyä ilmaa antamaan.

Toi liian ohut letku saattaisi olla ongelma jos pyöritettäisiin pitkään, mutta en oikeen
jaksa siihenkään uskoa tällaisessa nopeassa sekunnin-parin spurtissa.

Käytössä oleva letku on 6mm kiemura tuosta KIINALAISESTA setistä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15450&sivu=15450.htm&ryhma=4&kategoria=144&SID=747253417812200360512

Toi bilteman pyssy vääntää vaan 200nm. Joka ei tunnu paljolta.
Auton aluvanteen pultithan kiristetään luokkaa 100nm, eikä toi niitä aukaissut.
Onko kukaan mittaillut suuruusluokkaa paljonko tarvitaan momenttia aukaisemaan tommonen
ei kiinni ruostunut alun pultti ? Arvaan että menee yli 200nm.
Luulen myös että olisi auennut jos oisin samalla forcella vääntänyt auton vanteita kun tota
variaattoria runttasin.

Edelleen uskon että ongelmana on alitehoinen pyssy.
Ylläolevat ovat omia arvailuja, paineilmalaitteista ei itsellä juurikaan kokemusta ole.
Huvittavinta tässä on se että sai roiskaista puolet skootterin hinnasta laitteisiin että
saa yhden skootterin mutterin auki. Mutteri jäi kiinni.
No onhan tolle kompuralle kyllä kaikkee muutakin käyttöä..

En tiä jos hakis biilteemasta ton seuraavan kaliiperin pyssyn. Ainakin ilmoitetut tehot on
jo eri luokkaa(Vääntömomentti 744nm):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15583&sivu=15583.htm&ryhma=4&kategoria=144&SID=747253417812200360512
Tosin laitteella on painoakin jo viisi kiloa että tiedä sitten kuinka miellyttävä tollasella
on auton renkaita vaihdella.
Asiaa hiukan pengottua, niin ei noita edullisia ja tehokkaita 1/2" pyssyjä oikeen tunnu olevan.
Eikä oikeen viittis montaa sataa maksaa laitteesta jolla vaihtaa pariin autoon renkaat
syssyllä ja talvella.
Toisaalta jos käyttää skootterissa top racingeja, niin saattaisi kuitenkin olla hyvä ostaa ihan
kestävä ammattityökalu...

Ne onnelliset jotka on ton auki saaneet, niin miten/kuinka tiukkaan olette laittaneet sen kiinni?
Onkohan valmistajalla tähän jokin ohjearvo ?
Itse ton kanssa päivän tapeltuani tuntuisi sopivalta kierittää se sormilla kiinni tai kaikkein
parhaalta ampua koko gaaddääm pultti viereiseen kuraojaan.


Hiukan OTeetä mutta moni muukin saattaa joutua painimaan tän asian kanssa kun variaattoria
purkailee..

Kenzy

3,8kg/m - arvosta tuo korjausopas puhuu kaikissa noissa variaattorin purkuun liittyvissä kiristysohjeissa.. että tuskin tuo nyt _pitäisi_ ainakaan olla kovin kovin tiukassa, en sitten tiedä. Tuo korjausopas myöskin kehottaa käyttämään lukitustyökalua tai "Spanner wrenchiä" hihnapyörän paikallaanpitämiseen, tuo "Spanner wrench" on käsittääkseni semmonen kiintoavain, jonka päässä on semmonen puoliympyrän mallinen viritys, jossa on kaksi tappia molemminpuolin, eli sielä olisi jotkut kolot sitten tommoselle avaimelle olemassa, mene ja tiedä. Se, mitä ajan takaa, on, että kokeilepa herjalla jollakin pitkällä jatkovarrella ja hylsyllä nopeasti nykäyttää tuota, jos se vaikka sattuisi herkistymään sen verran, että pyssysi jaksaisi sen pyöritellä auki.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Kyllä sulla kompurassa teho pyssyn pyörittämiseen riittää. Onhan tuossa vanhassa pyssyssäs isku? Joskus avasin hampaat irvessä yhtä vastakierteistä pulttia väärään suuntaan. Oli Ittecon variaattori. Noh ilmeisesti tässä ei sitä ongelmaa ole.

Biltemasta en osta nykyään muuta kuin niitä 10vuoden takuu työkaluja. On tullut ostettua yksi jos toinenkin vehje ensin biltemasta ja sitten haettua myöhemmin vastaava muusta liikkeestä. Sillä ensimmäisellä kun ei ole tehnyt yhtään mitään. Kyllä sieltä hyvääkin tavaraa löytää, mutta tarkkana saa olla.

Alupultin 100nm on loppujen lopuksi todella pieni momentti. Avainta ei tarvitse tuolla asetuksella paljoakaan vääntää, että naksahtaa. Ruostuneita pultteja ei aluissa ole minulla koskaan ollut, mutta tavallisessa peltivanteessa kylläkin. Silloin väännettiin pulttia auki hampaat irvessä metrisellä jatkovarrella. Momentteja en osaa edes arvailla  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

eskomörkö

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 13.08.07 - klo:14:58
3,8kg/m - arvosta tuo korjausopas puhuu kaikissa noissa variaattorin purkuun liittyvissä kiristysohjeissa..
Kuulostaa sopivalta.


Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 13.08.07 - klo:14:58
tuo "Spanner wrench" on käsittääkseni semmonen kiintoavain, jonka päässä on semmonen puoliympyrän mallinen viritys, jossa on kaksi tappia molemminpuolin, eli sielä olisi jotkut kolot sitten tommoselle avaimelle olemassa, mene ja tiedä.
Ei tossa lautasen etupuolella ainakaan moisia koloja ole. Ja tuskin takanakaan jos sinne edes
toi työkalu sopii.


Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 13.08.07 - klo:14:58
Se, mitä ajan takaa, on, että kokeilepa herjalla jollakin pitkällä jatkovarrella ja hylsyllä nopeasti nykäyttää tuota, jos se vaikka sattuisi herkistymään sen verran, että pyssysi jaksaisi sen pyöritellä auki.
Koitettu lyödä vasaralla pitkän varren päähän herkistelymielessä.
Ei apua.


Lainaus käyttäjältä: Samppa - 13.08.07 - klo:15:45
Onhan tuossa vanhassa pyssyssäs isku?
Kyllä tossa bilteeman pyssyssä ainakin puhutaan semmoisesta termistä kuin iskumomentti.



Pitää kuljettaa biltema takas ja koittaa seuraavaksi tätä:
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1083
Sopuhinta ja ainakin speksiin kirjoitetun vääntömomentin pitäis riittää pyörittelemään mitä vaan halutaan pyöritellä.

dealer

LainaaKompura on semmoinen hongkongista haettu KIINALAINEN Einhell 50l/8bar/~400lmin spekseillä
varustettu laite. Ilmoitettu työpaine esim noille bilteman pyssyille on 6bar, ilmankulutuksesta
ei mainintaa.

Satasen kompuralla ei tee mitään pulttipyssyn kanssa, ilmankulutus on niin suuri.
En tiedä tuosta Sinun laitteestasi kuinka oikein valmistaja on tuoto ilmoittanut.
Omalla kompurallani (25l/8bar/360) pulttipyssyn käyttö kuulostaa tältä:

"POKPOKFLÄPFLÄPfläääpfläääääpflfläääääääpffffhfhhhhhh"   :-\

Eli ei onnistu, ei.
Jos pyssy hakkaa 10 sekuntia hidastelematta pitäisi tuoton piisata, pari iskua ei välttämättä avaa mutteria.

Itse väänsin mutterin auki niin että laitoin toiselle puolelle konetta magneeton reikiin pultit ja niiden välistä raudan joka estää pyörimisen.

LainaaOnko kukaan mittaillut suuruusluokkaa paljonko tarvitaan momenttia aukaisemaan tommonen
ei kiinni ruostunut alun pultti ? Arvaan että menee yli 200nm.

Työpaikalla käytössä vajaan 1000Nm luokkaa pyssy, välillä joutuu silti availemaan pultteja käsipelillä ... sekä pelti- että aluvanteista.

LainaaEn tiä jos hakis biilteemasta ton seuraavan kaliiperin pyssyn. Ainakin ilmoitetut tehot on
jo eri luokkaa(Vääntömomentti 744nm):

Sijoita kunnolliseen laitteeseen, eihän 3/4" viisikiloisessa pyssyssä ole mitään järkeä.

Kenzy



En kyllä täysin ymmärrä tuota ohjetta, kun neuvotaan käyttämään tuollaisia lukituspihtejä. Olisi mielenkiintoista, jos kuvassa olisi esitetty myös noiden pihtien käyttö, mutta tuo magneton kautta pyörimisen estäminen voisi olla ihan hyväkin idea.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Multa löytyy tollainen spannerwrench ja se on tarkoitettu toisiohihnapyörään. 50litran halppiskompuralla olen ainakin itse avannut pultteja, eikä yksikään ole kiinni jäänyt. Nyt tuli investoitua vajaa vuosi sitten vähän järeämpään kompuraan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.