Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterin valinta

Aloittaja noge, 08.03.15 - klo:17:23

« edellinen - seuraava »

pugt200

Aika moni iso skootteri on vähän haasteellinen vaihdokki eli kannattaa kokeilla kuinka liikkeet suhtautuvat "olemattomaan" skodeen vaihdossa. Itse kokeilin tätä kerran ja selvisi, että mm Gilera GP:n vaihtoarvo putosi puoleen vuodessa. Nexus on hyvä ja kaunis mutta harvinainen peli Suomessa.

MattiK

Täytyy sanoa, että vastaukset eivät olleet ihan toivotunlaisia. Odotuksia ne tosin vastasivat. Jotenkin noin minä olin sitä itsekin pähkäillyt. Skoottereissa minua kiehtoo tekniikan yksinkertaisuus. Haluaisin kuitenkin skootterinin myös skootterin kokoisena. Silverwing menee painon kanssa aika tasan jo Gutsin Californian kanssa. Sitten ollaan taas jo tilanteessa, jossa valitsisin "oikean" moottoripyörän.
Asiat tapaavat mennä vaikeiksi, kun niitä yrittää pohtia hiukan joka tasolta ja tehdä sitten parhaan päätöksen. MP:n hankintaan annoin itselleni luvan mennä tunteella, mutta budjetin sallimissa rajoissa ei vastaan ole tullut sellaista pyörää, joka olisi saanut pään pyörälle.

pugt200

#17
Katsoin nopeasti läpi tarjonnan ja sitä hallitsivat Piaggiot, Kymco,Suzuki,Honda, Yamaha ja Peugeot. BMW:n malleja ei käytetyistä vielä löydy. GTS, Xevo/X8, Xciting, Downtown, Burgman, Silver Wing, Satelis ja Xmax hallitsevat. Joukossa oli muutama "helmi" halvalla jos haluaa skootteria kokeilla.


pugt200


Coastside

#19
Eri mallien esittely ja harrastaja-videoista saa jotain tuntumaa varsinkin kun on  mp vs skootteri valinnat. Käyttötarkoituksia voi olla arkikäyttö, kruisailu, matkailu tai asia on vain tuntuman hakua kaksipyöräisiin yleensä. Tuntumaa saa halvoillakin jos ei pelkää leimaantumista. Saako mopokautensa fiiliksiä enää on epävarmaa mutta kokeilla kannattaa ja miettiä mikä silloin säväytti. Ylläpitokin maksaa riippuen onko omaa tilaa ja huoltaako itse. Kun ei ole kokemusta kannattaisi hankkia kokenut pyörää syynäämään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Oma Xevo 250ie vie mukavasti kahta satakiloista kaveria satasen vauhtia..
Kokeiltu on tagatuboksen kans parikin kertaa..
Tavaratilaa satulan alla yli 50 litraa, tosin ei umpikypärä sinne mahdu kunnolla.
Kulutus pyörinyt noin 3,5 l tuntumassa ajoi miten vain.

Tunnin pätkissä jos ajelee niin ihan ok epeli päivän kieputuksiin, mutta ei oikein lapin reissulle.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

MattiK

Kiitos kaikille vastailijoille. Homma alkaa selkenemään.
Hiukan isommista skodeista nettimotosta löytyy kohtuu pyynnillä Xevo 250ie ja X-max 250. Noissa koko alkaisi juuri riittämään kahdelle (meillä yhteispainoa vain n.130kg). Sitten jokerikortti menisi Kymco Xciting 500-kuutioselle. Mitenkäs noista on kokemuksia, onko eroja laadussa ja luotettavuudessa? Sitten olisi vielä (ehkä se mustapekka-kortti) Piaggio mp3 250ie. Omassa omalaatuisuudessaan kiehtova konsepti. Mitä olen netistä lukenut, pitävät jotkut 250cc turhan tehottomana pyörän kokoon nähden. Kaikki ovat kyllä olleet riemastuneita ajettavuudesta.

HiTec

Tuo 250cc on tuolle MP3:lle kyllä turhan alimitoitettu, laitteella kuitenkin on omapainoa jo melko paljon + kyyditettävät tuohon vielä päälle :-\

Ja toinen mainitsemisen arvoinen on tuo Xciting 500, jonka vak.maksut ovat myöskin sieltä skaalan pienimmästä päästä. Ja tuo koki uudistuksen jossain -08 tms. saatuaan ruiskun, josta mallimerkintäänkin 500i. Kaasarin kanssa kuitenkin on aina ne omat juttunsa, 1-syl 4t-moottorilla varsinkin. Skodea kun ei poljeta eikä työnnetä käyntiin (ns. mäkilähtö), vaan sen on lähdettävä sillä omalla sähköstartillaan. Tästä syystä omalla toivomuslistallani oli 2-syl ruisku ja tänä keväänä tuo tuli todettuakin; Kevään 1. startti tapahtui yhtä herkästi, laakista tulille, kuin mikä tahansa startti kauden aikanakin :)

Tavaratilaakin Xcitingissa on ihan kohtuullisesti, vaikka aika pahastihan tuo kyllä kalpenee jollekin X8/Xevon jättimäiselle ruumalle. Tuossa Pinokkiossa on vielä "takaluukkukin" muistaakseni jopa kaukkarilla, joten aina ei sitä penkkiäkään tartte pystyyn nostella 8)

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Mp3 toimii yksin ajettaessa ihan ok. Kaveri ajoi sillä Iron butt 1000 ajon (1600km) ja minä peesailin GTS:llä mukana. Kulki melkein saman kuin vähän kevyempi Vespa.

xx851z

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 15.08.15 - klo:19:13
Oma Xevo 250ie vie mukavasti kahta satakiloista kaveria satasen vauhtia..
Kokeiltu on tagatuboksen kans parikin kertaa..
Tavaratilaa satulan alla yli 50 litraa, tosin ei umpikypärä sinne mahdu kunnolla.
Kulutus pyörinyt noin 3,5 l tuntumassa ajoi miten vain.

Tunnin pätkissä jos ajelee niin ihan ok epeli päivän kieputuksiin, mutta ei oikein lapin reissulle.

Kyllä skootterilla pääsee, olin näkevinäni tänään pariskunnan tuollaisella Hookkanin sukulaisella Sevettijärven tien varressa. On varmasti Lapissa, Inariin oli noin 70km:)
Keep the shiny side up and the rubber side down!

MattiK

Piaggiokysymys: Quasar vai Master?
Quaserin luotettavuutta ulkomaan foorumeilla kehuttiin. Master ilmeisesti konstruktiona hiukan vanhempi. Noissa ilmeisesti moottorin ja variaattirin koon lisäksi myös rengaskoko muuttuu 12" -> 14". Onko tuolla vaikutusta ajettavuuteen, esim. Xevon tapauksessa?

pugt200

Minulle kävisi molemmat mutta ei Master 500, joka "tärisee" liikaa meikälaisen makuun. Molempia tyyppejä käytetään useissa skootterimerkeissä eli toimivia pelejä joka tapauksessa.

http://www.nettimoto.com/aprilia/atlantic/1905765
http://www.nettimoto.com/piaggio/xevo/1857371
http://www.nettimoto.com/piaggio/beverly/1648068
http://www.engines.piaggio.com/data/Quasar%20350%20rev0.pdf

HiTec

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 18.08.15 - klo:08:34
Minulle kävisi molemmat mutta ei Master 500, joka "tärisee" liikaa meikälaisen makuun.

Ison yksimukisen perinteinen ongelma, tärinä. Tuolla pitää olla melkoiset tasapainoakselit yms. jotta tuosta eroon päästään - ja taas toissalta joku voi tykätäkin tuosta tärinästä, minä en. Siksi tuo 2-syl onkin niin erityisen mukava, murisee kyllä muttei tärise :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

oskuk

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 18.08.15 - klo:10:20
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 18.08.15 - klo:08:34
Minulle kävisi molemmat mutta ei Master 500, joka "tärisee" liikaa meikälaisen makuun.

Ison yksimukisen perinteinen ongelma, tärinä. Tuolla pitää olla melkoiset tasapainoakselit yms. jotta tuosta eroon päästään - ja taas toissalta joku voi tykätäkin tuosta tärinästä, minä en. Siksi tuo 2-syl onkin niin erityisen mukava, murisee kyllä muttei tärise :)

Ihan anekdoottina, mun kaksimukinen 400-kuutioinen Jammu täristi niin ettei nähnyt peileistä, vaikka oli kumipuslatkin ohjaustangossa, eristämässä...

pugt200

Juu, ei kaksi tai suurempi määrä pyttyjä tärinättömyyttä takaa mutta auttaa oikeaan suuntaan. Ehkä.