Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterin valinta

Aloittaja noge, 08.03.15 - klo:17:23

« edellinen - seuraava »

noge

Tervehdys!

Rekisteröidyin foorumille kysyäkseni hieman neuvoja skootterin valinnasta. Tämän voi siirtää jo mahdollisesti aloitettuun ketjuun.

Sen verran taustaa voin kertoa, että olen aiemmin ajanut moottoripyörillä. Nyt on takana 10 vuotta ilman motorisoitua kaksipyöräistä, ja hiukan on tullut poltetta hankkia ajopeli kesäksi. Mutta millainen?

Skootteri on käynyt kiinnostamaan. Merkkejä ja malleja  on paljon, joten hiukan apuja voisi olla paikallaan. Ajot lyhyttä työmatka-ajoa ja viikonloppuisin hiukan pitempiä lenkkejä, jolloin vaimo olisi toisinaan mukana. Painoa meillä yhteensä ajovarusteineen n. 190 kg. Siis mitkä skootterit olisi hyviä ajettavia, kun päällä on reilusti painoa? Entäpä huollot, onko eri merkeillä paljon eroa huoltoväleissä/hinnoissa? Varaosien saatavuus? Eri merkkien luotettavuuserot?
Käytetty, noin max. 5000 euron skootteri kokoluokassa 250cc-400cc, mitä mieltä olette?

HiTec

Lainaus käyttäjältä: noge - 08.03.15 - klo:17:23
Varaosien saatavuus? Eri merkkien luotettavuuserot? Käytetty, noin max. 5000 euron skootteri kokoluokassa 250cc-400cc, mitä mieltä olette?

Oma Honda on varsinainen ikiliikkuja, todella luotettavaa tekniikkaa. Ja FJS on mallinakin pysynyt lähes samana sitten syntymisensä 2001 ja yhä on tuotannossa, joten varaosaakin löytyy aivan varmasti. Kokoluokka on hieman yli aikomuksiesi, mutta 2-syl PGM-FI on kyllä todella namu keksintö, eikä vak.yhtön tätukään tuosta rankaise, vakuutukset täyskaskoineen kaikkineen on halvemmat kuin 50cc mopossa :o Ja tuolla budjetillasikin saisi näitä meikäläisen FJS:iä jo 2 kpl ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Onhan noita vaikka kuinka paljon tuon Hondan lisäksi. Jos tehoraja pistetään vaikka 30 hevosvoimaan niin Aprilia Atlantic, Kymco Xciting ja Downtown, Peugeot Satelis, Piaggio Xevo, X8, X9 ja Beverly, Suzuki Burgman ja Yamaha Tmax ainakin löytyy viiteen tonniin.


noge

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 09.03.15 - klo:15:23
http://www.nettimoto.com/kymco/downtown/1807750
http://www.nettimoto.com/kymco/xciting/1813745
http://www.nettimoto.com/piaggio/xevo/1813542
http://www.nettimoto.com/suzuki/an/1654003
http://www.nettimoto.com/aprilia/atlantic/1562054
http://www.nettimoto.com/peugeot/satelis/1357942
http://www.nettimoto.com/yamaha/t-max/1798299

Kiitti vaan "valikoimasta". Jos jollakin kokemusta esim. jostain noista ylläolevista, niin miten hyvin 2-päällä ajo onnistuu? Antaako pleksi pahasti pyörteitä ajajalle tai matkustajalle?

Muutama  kysymys. Onko variaattorin huoltoväleissä eroja esim. skootterin koon tai eri merkkien/mallien välillä. Huomaako variaattorin huoltotarpeen esim. koeajolenkillä? Entä varaosien saatavuus, onko eroja merkkien välillä?

HiTec

Lainaus käyttäjältä: noge - 10.03.15 - klo:09:53
Huomaako variaattorin huoltotarpeen esim. koeajolenkillä?

FJS:ssä on mittaristossa ihan oma merkkivalonsakin tuolle hihnan vaihtotarpeelle :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Palosella

Itse ajelin viimekesän Kymco Downtown 300iiillä. 2 päällä ajo onnistuu hyvin eikä huomaa,että takana on joku. Moottoritiellä pysyy hyvin mukana. Helppo on huoltaa. Itse en ole ajanut vasta kun 5000km eli ei ole tarvinnu kun öljyt ja suodattimet vaihtaa. Ostin ne eräältä foorumilaiselta. Kymcoon saa ainakin netistä tilattua osia. Yamahaan saa hyvin osia ainakin

pugt200

Maksiskoottereiden kantavuus on aika yleisesti 170-180 kg ja esim Peugeot Satelis 400 kantaa 187 kg mutta toisaalta mopo Djangolla luku on 194 kiloa. Ihan varmasti kuorma tuntuu koska tuntuuhan se mp:lläkin. Jarrutusmatkat pitenevät, kuopat iskevät pahemmin, kiihtyvyys on paljon hiekompaa jne, jne mutta oma kokemus on, että pitkä maxi hoitaa kyytiläisen paljon esim GTS Vespaa paremmin.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 11.03.15 - klo:08:05
pitkä maxi hoitaa kyytiläisen paljon esim GTS Vespaa paremmin.

Juuri näin, eikä nyt puhuta pelkästään siitä matkustajien omasta mukavuudesta, jakkaran tilavuudesta, mutta myös pidemmällä akselivälillä on isompien renkaiden lisäksi omat, matkantekoa mukavoittavat vaikutuksensa. Niinhän tuo on autoissakin, noilla pikkasilla city-kirpuilla (esim. Citroën C1) kukaan pitkälle matkalle lähde jos ei ole ihan pakko, vaan se matkatyöläinen ottaa alleen vähintään alemman keskiluokan perheauton (esim. Citroën C4), mutta mieluiten sen ylemmän keskiluokan version (esim. Citroën C5). Ja vieläkään ei ole kyse siitä pystyykö jollain jotain tekemään, vaan sen tekemisen mukavuudesta 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

oskuk

Niinpä, ja skootterit häviävät moottoripyörälle juuri näiden aspektien takia, ja mp autolle. Pienellekin ;-)

HiTec

#10
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 11.03.15 - klo:09:31
Niinpä, ja skootterit häviävät moottoripyörälle juuri näiden aspektien takia, ja mp autolle. Pienellekin ;-)
No tätäpä olen no moneen kertaan sanonutkin, kuinka mukava matkan nielijä tuolainen iso moottoripyörä on. Skootterilla ei ikinä pääse vastaavaan mukavuuteen, no way! Mutta taas kaupunki-painotteisessa cruisailussa tuollainen matkalehmä on jo varsin pahasti ulkona siis omasta elementistään ja siten skode taasen puolustaa paikkaansa todella hyvin. Ehkä maxi (400+cc) on sellainen kompromissi tuossa välissä, joka ei varsinaisesti vierasta kumpaakaan - ja taas toisesta vinkkelistä katsottuna ei sovi kumpaankaan ;)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

JakeS

Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

MattiK

2-pyöräisen hupikulkineen hankinta on tänä kesänä poltellut siihen malliin, että tuli ajettua A-kortti. Jopa kypärä ja jonkinlaiset ajovarusteet on hankittuna. Hiukan huimausta on tullut, kun on katsellut noiden vakuutusten hintoja.. Jotenkin homma lähti siitä, että keväällä tuli sellainen Cafe-racer kuume. Homma vaan muuttui hankalammaksi siinä kohtaa, kun vaimo alkoi suunnittelemaan, että voisimme alkaa tekemään pyörällä viikonloppureissuja tässä parin kolmensadan kilometrin säteellä. Saariston rengastie, Ruotsin rannikkoa jne..
Noo.. minä tässä sitten perus nuukana olen katsellut sopivia n. 10-15v. vanhoja Guzzeja (italialainen sen pyörän olla pitää). Mopoikäisenä tuli suhailutua Pösön SV skootterilla, ja siitä on jäänyt hyvät muistot. Sitä kautta sitten aloin katselemaan millaista tarjontaa Vespasta löytyisi.
Vespaan on tarjolla hyvin kaikenlaista varustetta. mm. etutarakka vaikuttaa fiksulta viikonlopun tavaroiden pakkaamiseen. Mutta polttoainetankki on istuimen alla ja pienentää siten tavaratilaa. Gilera Nexus olisi taas isommalla tankilla jalkatilassa ja reilummalla säilytystilalla istuimen alla. Etutarakkaa siihen ei saa, ja muutenkin voi olla vaikeampi pakattava. Poislukien tuo isompi tila istuimen alla. Ajo-ominaisuuksien taas pitäisi olla paremmat tuon tankin sijoituksen takia. Piaggon x7 on myös samassa kokoluokassa. Sitten toinen minulle mieluinen asia on Vespan etujousitus. Ymmärtääkseni parempi ja huoltovapaampi ratkaisu noihin putki-iskunvaimentimiin nähden. Gilerassa olisi 14" renkaat, Vespassa 12". Lisäksi Vespasta joutuu kai hiukan maksamaan merkki-/ kultti-lisää, mutta ehkä jälleenmyyntikin on helpompaa. Ensisijaisesti pyrkisin ajelemaan pienempiä teitä ja pitämään huiput tuolla 80:n tasossa.
Enpä tiedä. Ehkä vuokra-pyörällä alkuun. pääsisi siten hakemaan kokemuksia. Sen voin sanoa, että autokoulun KTM:stä en pitänyt.
Mutta pikku rohkaisua ja neuvoa päätöksentekoon ehkä kaipaisin.

pugt200

Vespan GTS on hyvä ostos mutta kahden hengen matkailuun en sitä valitsisi. Yksin ajellessa sillä menee Hangosta Petsamoon kertaistumalla jos haluaa. Vespaa löytyy paljon käytettynä ja syksyllä varmaan tinkiminenkin onnistuu.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: MattiK - 14.08.15 - klo:19:37
Hiukan huimausta on tullut, kun on katsellut noiden vakuutusten hintoja..
Tuo oma Honda FJS600 Silverwing ei muuten huimaa, vai miltä kuulostaa IF:ssä 250€ vuodessa, täyskaskoineen kaikkineen :o

Ja ajatellen että kaksitaan liikutte, on tuossa FJS:ssä paitsi runkomittaa riittävästi ja penkin alla kunnon tavaratila jonne menee 2 umpikypärääkin ns. heittämällä, mutta myös 2-syl 600cc twin Hondan PGM-FI -ruisku moottori jaksaa sen taakkansa helposti kantaa vaikka millasen mäen päälle. Pakettiin vielä esimerkillisen hyvin tehty, tehokas ajovalo ja varsin pitkä valmistushistoria, jota kautta erittäin laaja varaosa- ja tuning-vermeidenkin tarjonta, niin mitäpä sitä 2-pyöräiseltään enää vaatia. Ja Hondasta kun on kyse, ekat 100tkm on sille vasta sisäänajoa ;D

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08