Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 300cc huoltaminen

Aloittaja vmmattil, 13.09.14 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

Gilera F-250

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.09.14 - klo:11:28
Onko paljon ajettu niillä öljyillä, joiden meinaat antaa seistä moottorissa talven yli? Sinne öljyn sekaanhan päätyy polttoainejäämiä, nokea, ja ties mitä yhdisteitä. Siksi monet vaihtaa sinne koneeseen tuoreet öljyt talveksi, kun ei tiedä miten innokasta syövyttäjää se likainen öljy on. Mä sain vain 2000km Superin mittariin menneenä suvena, mutta silti vaihdan talveksi uudet öljyt.

~3000km.
Mittatikusta kun ottaa sormiin öljyä on se täysin uuden veroista, käytän öljyinä Seleniaa.

oskuk

#16
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 27.09.14 - klo:14:51
Vien tänään Vespan kylmään talliin. Taidan irroittaa ja ottaa kotiin akun. Ja ehkä täytän tankin Shellin nitrobensalla.

Tank täys, Vespa vietynä ja peiteltynä, ja akkukin irroitettuna. Ei harmainta haisua mitä sähmöt sanoo, kun keväällä laitetaan akku paikoilleen.
Hiukan viipotti tuuli, mutta hyvin tarkeni ajaa kun oli 6 pöksyt ;-)


arla_m6

Moi.

Vaikka itellä ei ole Vespaa, niin ajattelin silti käyttää oman Jonway:n säilömiseen Vespan ohjetta  :D.
Paitsi että akun aion säilöä kylmässä, ylläpitolaturissa. Täysi akkuhan kestää -70 pakkasta joten ei kannata viedä pikku akkusta lämpöiseen säilöön, koska akun itsepurkaus lisääntyy mitä lämpimämmässä sitä säilöö. Viimeisen tankillisen ajattelin tankata pienkonebensalla ja jättää skoba talliin ja huutaa ovelta sille, olet sitten kiltisti siellä.  ;D

-arska-

oskuk

Mitäs me itsepurkauksesta, akkua voi ladatakin. Kyllä mä mielummin sitä välillä latailen tässä 20 asteen lämmössä, kuin 70 asteen pakkasessa ;-)

Kaveri hyydytti oman skotunsa akun jättämällä katokseen niine hyvineen syksyllä, mutta onhan se myös niin, ettei tässä tapauksessa 80e:n akun takia ihan älyttömiä kannata alkaa riehumaan -ei pääse tuntipalkoille ;-D

Vespister

Lopettelette ajokautta!?

Nythän ne vasta alkavat syksyn kauniit ruskakelit! Siinä on aivan oma fiiliksensä, kun kirpeässä syyssäässä ajelee tyhjiä teitä. Sysyllä avautuu oma maailmansa, kun silmät vaan pitää auki. Palella? Ei tarvitse, kun pukeutuu oikein ja pitää tarpeeksi taukoja.

Kuukausi ellei enemmänkin on vielä hyvää ajokautta. Ja tuntuu se talvikin sitten lyhemmältä...

Partanen

Ajotakin alla riitti vielä eilen T-paita. Illansuussa tosin viileni melko rajusti keli. Takissa ei ole vielä edes vuorta paikallaan, ja käytössä vielä kesämallin ajohousut. Eli kyllä kausi vielä jatkuu. Ihmetellään sitten vanhempana, kun kuseminen on niin vaikeaa.  ;D  :-X

Vaikka kyllä se mukavuusraja menee siinä +15 asteen paikkeilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

PappaSkootteri

Josko otsikon aiheesta vain, ajovarusteet ja säätiedot toisaalla


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Sulle on varmaan semmoiset työkalut annettu, jolla saat viestiketjut jaettua paremmin sopivan otsikon alle? Jos ei ole, niin pyydä, tai pyydä ylläpitoa jakamaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tuoppim

Mitä mieltä olette öljynvaihdon tarpeellisuudesta jos pyörän säilyttää lämpimässä (+3-5C) parkkihallissa ja käy sitä pyörittämässä esimerkiksi kuukauden välein 5-10minuuttia. Kysymys on ihan puhtaasti mielenkiinnosta, ajattelin anyway öljyt vaihtaa. Aloin vaan miettimään että moottorin luulisi pysyvän hieman paremmassa kunnossa jos sitä kävisi säännöllisesti pyöräyttämässä.

Täällä ainakin tuntuu ajokausi vain jatkuvan, tosin farkkujen päälle joutuu jo aamuisin laittamaan kuorihousut :)

konenikkari

Hyvä ajatus, moottoria vain on syytä käyttää riittävän kauan jotta,
moottorin kosteudenmuodostus loppuu ja lämmöt nousee normaaleiksi
Mieluusti kauemmin kuin 10 min, pienellä kuormalla (jarru)
ja jotta myös starttauksen aikana syntynyt akun vajaus korvaautuu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Aika monet taitaa konetta käytellä silloin tällöin talven aikana. Jarrua vasten en konetta lämmittelisi, siinä kun lämpenee herkästi liikaa joko jarru, tai sitten kytkin. Pitkä tyhjäkäynti kylmällä koneella ei sekään ole hyvästä, koska öljyn sekaan päätyy polttoainetta siinä touhussa. Sitä polttoainetta kertyy öljyn sekaan ihan normaalissa kesäajossakin, jos matkat ovat lyhyitä, eikä öljy pääse kunnolla lämpenemään. Parkkihallissa käytellessä ei öljy juurikaan lämpene, joten öljyn sekaan päässyt bensa on siellä sitten kevääseen saakka.

Siksi pistin öljyä tulpanreiästä pyttyyn silloin kun Vespaa parkkihallissa talven yli säilytin. Akku oli kotona, enkä käyttänyt konetta koko talven aikana kertaakaan. Sittemmin pohdiskelin teorian, jossa otan polttoainesuuttimen liittimen irti, ja pyöritän konetta n. 10 sekuntia. Sillä varmistan, että pytyssä on öljykerros seinämillä, eikä sitä polteta pois, ja siten öljykerros jää pytyn seinämille talveksi suojaamaan. Jos haluaa, voisi konetta pyörittää akun avulla (suuttimen liitin irrallaan) kerran pari talven aikana, jolla varmistetaan suojaava öljykerros.

Sekun ei todennäköisesti se 5-10 minuutin tyhjäkäyttö lataa juurikaan akkua, eikä varsinkaan lämmitä konetta kunnolla. Siksi en ole sen puolesta puhuja. Tiedän että muitakin mielipiteitä on, joten jokainen oman mielensä mukaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Viime talvena säilyttäessäni omaa pyörääni kylmässä tallissa talven yli, käytin sitä n. kerran kuussa viitisentoista minuuttia kerrallaan lämpimäksi. Akku pysyi hyvin latingissa ja kaikki oli keväällä OK. Täksi talveksi ajattelin ottaa akun irti ja antaa seistä yli talven.

Partanen

Mittailitko talven aikana akun lepojännitteitä varmistaaksesi kuinka latingissa akku on? Täynnähän se ei välttämättä ole vaikka kone käyntiin lähtisi. Yksi lyijyakun ominaisuuksista on, että se tykkää olla täyteen ladattuna. Semmoinenki ominaisuus löytyy, ettei se juurikaan ota virtaa vastaan kylmänä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.10.14 - klo:09:10
Mittailitko talven aikana akun lepojännitteitä varmistaaksesi kuinka latingissa akku on? Täynnähän se ei välttämättä ole vaikka kone käyntiin lähtisi. Yksi lyijyakun ominaisuuksista on, että se tykkää olla täyteen ladattuna. Semmoinenki ominaisuus löytyy, ettei se juurikaan ota virtaa vastaan kylmänä.

En kyllä mittaillut. Hyvä testi on nuo ajovalojen keilat seinällä. Yleensä heikosti varatulla akulla keilat ovat selkeästi himmeämmät, kuin varauksessa olevalla akulla. Ihan ääripakkasilla en starttaillut, yleensä vähän leudommalla säällä, sillä kovilla pakkasilla moottori tunnetusti kuluu runsaammin. Joskus sanottiin, että 1 kylmästartti vastaisi autossa tuhannen kilometrin ajoa?? Ehkä joskus mineraaliöljyjen aikaan näin saattoi ollakkin, nykyiset synteettiset öljyt ovat notkeita aina voidellen hyvin heti startin jälkeen. No, vähän kysymyksen ohi meni.... Akku toimi aivan mallikkaasti koko menneen kesän, eli ei se vaurioitunut talvesta mitenkään.

Partanen

#29
Parhaiten se öljy pääsee voitelukohteisiin lämpimänä, ja lämpimänä koneen välyksetkin ovat sitä luokkaa kuin pitäisi. Kylmä kone kuluu aina enemmän suurempien välyksien vuoksi kuin lämmin, eikä asiaa auta viileä öljy, joka ei roisku yhtä herkästi kuin lämmin öljy. Siksi kylmänä tyhjäkäyttäminen on pahasta, ja olisi hyvä jos pääsisi ajamaan pian käynnistyksen jälkeen.

Kun laskee lämpimät öljyt pois koneesta, niin sehän on melkein kuin jarrunestettä. Semmoisena se öljy parhaiten toimii. Viileänä ei niinkään hyvin, vaikka olisi synteettistäkin.

Ei se akku yhdestä talvesta mene pilalle, eikä varmaan kolmestakaan, jos talvehtii vajaalla varauksella. Mutta käyttöikä lyhenee, kun akku on vajaalla varauksella. Siksi ylläpitolaturi maksaa itsensä takaisin, varsinkin jos on useampia akkuja mitä latailla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003