Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 300cc huoltaminen

Aloittaja vmmattil, 13.09.14 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.10.14 - klo:12:41
Parhaiten se öljy pääsee voitelukohteisiin lämpimänä, ja lämpimänä koneen välyksetkin ovat sitä luokkaa kuin pitäisi. Kylmä kone kuluu aina enemmän suurempien välyksien vuoksi kuin lämmin, eikä asiaa auta viileä öljy, joka ei roisku yhtä herkästi kuin lämmin öljy. Siksi kylmänä tyhjäkäyttäminen on pahasta, ja olisi hyvä jos pääsisi ajamaan pian käynnistyksen jälkeen.

Kun laskee lämpimät öljyt pois koneesta, niin sehän on melkein kuin jarrunestettä. Semmoisena se öljy parhaiten toimii. Viileänä ei niinkään hyvin, vaikka olisi synteettistäkin.

Ei se akku yhdestä talvesta mene pilalle, eikä varmaan kolmestakaan, jos talvehtii vajaalla varauksella. Mutta käyttöikä lyhenee, kun akku on vajaalla varauksella. Siksi ylläpitolaturi maksaa itsensä takaisin, varsinkin jos on useampia akkuja mitä latailla.
Kyllä mulla ylläpitolaturi on. Pakkasessa akun kyky ottaa varausta on huonohko ja kyllä minä keskituen varassa hieman "ajoin", ei vaan liikkunut pyörä minnekkään vaikka vauhtia olikin vallan paljon. ;)

Näitten ajoneuvojen, tosin nelipyöräisten kanssa on touhuttu ammatin puolesta koko aikuisikä, ei nämä niin hebreaa ole. Nuorempana ajelin kyllä paljon -60 luvun prätkillä, oli Ariel 600 ja sitä ennen Jawa 350, ettei nämä 2 pyöräsetkään ihan outoja ole, on vaan tekniikka vähän toista kuin silloin :)

oskuk

#31
Voisi olla hyvä lämmittää öljy ja laittaa se kuumana koneeseen,  Käyttelee sen mitä käyttelee ja valuttaa öljyt taas kattilaan seuraavaa käynnistyslämmitystä varten. Niinhän talvisodassa toimittiin, ja venäläiset lisäsivät bensaa öljyn sekaan niin notkistui ja satiin pelit käyntiin. Bensa katoaa kyllä jahka värkki lämpenee. En tosin ala sitä hommaa suosittelemaan. Lennokkiporukoissa toimivaksi setiksi on muodostunut termospullollinen vettä moottorin päälle: se riittti lämmittämään pakkskohmean pikkumoottorin lämpimäksi.

Partanen

Mä oon ymmärtänyt, että laskivat jäähdytysvedet pataan, jos kone sammutettiin. Siinä padassa ne vedet sai taas sulamaan nuotion päällä, kun piti ajoneuvoa taas käyttää. Samallahan siinä konekin sitten lämpeni, kun lämpimät vedet kaadetaan koneeseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Motonet innokkaasi mainostaa kausisäilytysainetta: http://www.motonet.fi/fi/tuote/608060/LiquiMoly-Moottorin-kausisailytyssuoja

Ehkä kuitenkin se käytännöllisempi tapa auttaa Vespaa talvehtimaan.

Jos moottorin jättäisi seisomaan pidemmäksi aikaa ilman öljyjä, niin voi olla ettei öljypumppu sitten enää lähdekään pumppaamaan. Pumppu vaatisi ns. siemenöljyn, kuten mökkikäyttöön tarkoitettu vesipumppukin vaatii. En tiedä voiko niin käydä Vespan kanssa, mutta olen itse nähnyt niin käyvän auton moottorin kanssa. Ei auttanut muu kuin upottaa öljypumppu öljyyn, ja pyöritellä siellä jonkin aikaa, niin johan pumppasi. Hirvittää ajatella mihin kuntoon koneen laakerit ehtivät kulua, sillä ääni oli jo hirveä.

Vespan Quasar-koneessakin on liukulaakerit kampiakselilla. Sitä olis paras käyttää semmoisella öljyllä, jossa on mahdollisimman vähän bensaa seassa.

Voisi kuvitella ettei venäläisiin (-kään) ajoneuvoihin tarvinnut laittaa bensaa öljyn sekaan, koska sitä bensaa varmaan päätyy sinne muutenkin kylmäkäynnistyksissä reilusti. Erittäin rikas seos, josta osa bensasta jää palamatta, ja päätyy mäntien ohi alakertaan. Näin käy vielä nykyisinkin uudemmissa moottoreissa, vaikka polttoaineen annostelu on tarkentunut huomattavasti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tässä se helpoin tapa vaihtaa öljyt:



Seisontatuki siinä tahriintuu, mutta sen saa helposti puhdistettua.

Ennen olen käyttänyt öljypurkista tehtyä kourua:



Ongelma oli siinä, ettei kouru tahdo herkästi pysyä paikallaan, ja sitten oli öljyä lattialla. Pienemmällä siivoamisella pääsi, kun antoi seisontatuen öljyyntyä ilman kikkailuja.

Olipahan sivutuelle kerrankin käyttöä, kun sai keskituen putsattua öljynvaihdon jälkeen. Seuraavan kerran sivutuki onkin käytössä sitten taas vuoden päästä, öljynvaihdon aikaan.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

vmmattil

Kiitti vinkistä! Mitä öljyä laitatte 250-300 Vespoihinne? Mihin vanha öljy heitetään muuten?

Partanen

#36
Mä oon käyttänyt Eni i-ride PG 5w-40 öljyä. Ohjekirjasta löytyy valmistajan suositukset öljyn suhteen. Jäteöljyt oon vienyt ongelmajätekonttiin, jollainen löytyy lähihuoltamon pihalta. Myös Sortti-asemilta löytyy vastaava kontti. Eri kunnissa voi olla eri tavoin hoidettu ongelmajätteiden vastaanotto, mutta ilmaista sen pitäisi olla kuluttajille.

Täällä pohdittiin Vespa öljyjä jonkin verran:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2619.0


Lisäys: käytetty öljynsuodatin on myös ongelmajätettä, joten sekin pitää toimittaa hävitettäväksi asianmukaisesti. Ongelmajätekonttiin voi nekin viedä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

vmmattil

Kiitos! Oletteko muuten vaihtaneet öljyn + suodattimen joka kevät, vaikka manuaali suosittelee harvemmin?

Partanen

Mä vaihdan öljyt joka syksy, niin ei jää öljyyn kertyvät palamisjäänteet ja muut epäpuhtaudet  koneeseen kuukausiksi seisomaan.

Jostain syystä Piaggio ei anna aikamääreitä huoltoväleille, vain kilometrit. Jos ajomäärät on vähäisiä, niin, homma menee vähän soveltamiseksi. Esim. nesteet on syytä vaihdella ajassa laskettujen huoltovälien mukaan. Jarru- ja jäähdytysnesteet vaikkapa 2 vuoden välein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

vmmattil

Moottorin pesu: ihan vaan kaatamalla/ruiskuttamalla vettä sinne vai miten? Kandeeko spreijaa jotain moottorinpesuainetta?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Partanen

Autoglym Motorcycle Cleanerilla olen pessyt moottoria. Kypäräkaukalo pois, ja pesuainetta päälle, ja antaa vaikuttaa hetken. Parempi jos kone on mahdollisimman viileä, ettei pesuaine pääse kuivumaan koneeseen. Sitten huuhtelua runsaalla vesimäärällä ja vesijohtopaineella. Painepesuri ei ole hyvästä, saattaa päästä vettä semmoisiin paikkoihin joihin ei pitäisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Pesuainetta valitessa, kannattaa ottaa huomioon, ettei ota sellaista, joka ei ole hyväksi kumiosille. Tuo Partasen ehdottama Glymin tuote on varmaan ihan hyvä. Painepesuria kannattaa tosiaan välttää, vaikka olen mä skootterien konehuoneet sellaisella päästänytkin useasti..

Partanen

Glymin tuote ei ole halvin, mutta riitoisa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Miksei voisi kokeilla joku kerta Bilteman moottoripyörän pesuainetta moottorin pesuun:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Pesu-ja-puhdistus/Pesuaine-2000019052/
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Keittiön kaakeleiden/hellan puhdistusaineet on kanssa ihan toimiva moottorin/vanteiden pesussa. Hyvin lähtee rasvat/öljyt/hiekat.