Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kevyemmät varin rullat,onko hyötyä vai haittaa?

Aloittaja keijopel, 12.09.07 - klo:04:50

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

noo... ;D Myönnetään,mutta aikas moni täällä kysellyt millä rullalla kulkee ja kiihtyy,niin ajatuskulku lähti siitä.... :D Wanhuus ei tule yksin ja varsinkin wariattorin kanssa pelatessa tulee tottumuksesta tehtyä asioita,joita ei edes ajattele..Pitäisi varmaan.... ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

kani

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.05.13 - klo:17:46
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 29.05.13 - klo:16:18
Eihän rullien painonmuutoksella olekkaan mitään vaikutusta loppunopeuteen,sen määrää ihan muut seikat varin kombossa.... ;)
Viilatkaamme pilkut ja muutkin välimerkit, että kyllä sittenkin on. Nimittäin jos rullat on niin kevyet että niillä ei ylitetä vastinjousen jousivoimaa jolloin suurinta välityssuhdetta ei saavuteta ;)
Höyhenenkeveitä rullia ei tosin markkinoilla ole kyllä myynnissä, joten sikäli ei yleensä vaikuta :)

Sen takia tussitesti onkin hyvä säätäessä..

tommi

Joo, kyllä rullien paino vaikuttaa myös huippuihin. Kokeilin piruuttaan 3.5g rullilla niin kone huusi kuin viimeistä päivää jo 45km vauhdissa. Kulki hikisesti viittäkymppiä. 7.2g rullilla huiput lähes 80km/h..

A_sentaja

Kyllä,mutta ne pojat joille tuo nopeus ei riitä,on turha sanoa että nopeutta  ei vain saa enempää. Kaiken määrää varin välitys. Uskoisin,että euro skodet on järestään variaattorilla,joka vetää vain 80kmh asti. Aeroxiani en tuon yli saanut millään poppaskonstilla,ainoastaan peräväleillä ja kisavarilla,sekä isommalla pytyllä mennään tuon rajan yli.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

porakone

Näitä rullasäikeitä on tämäkin foorumi täynnä joten jatkampa vaikka tätä oman asiani kanssa. Vehjehän on tuo '00 Ovetto missä on ainakin joku viritysputki, muista muutoksista ei ole tietoa.

Noin 80 kiloisen edellisen omistajan (joka on vain ajanu tolla, ei sekään tiedä mitä tolle on tehty) mukaan 'viiestkympist se lähtee oikee menee' ja kulkee mittariin 75

Mun 130 kiloa kulkee sitten jokseenkin eri tavalla. Tasamaalla mittariin 48, mäennousukyky sekä kiihtyvyys tuntuu vaihtelevan 'ihan ok':n ja olemattoman (kone kiertää mutta hyytyy/ei kiihdy) välillä. Myötätuulessa tai alamäessä kun sitten saan 53 tauluun niin sitten se vallan pillastuu ja lähtee menemään hullun lailla, 65 kovempaa en ole uskaltanut vielä kokeilla.

Hihna on vaihdettu, vanha oli kulunut noin 0.7mm, vaihto ei vaikuttanut oikein mihinkään.

Tästä kaikesta me varmaan päätellään että tohon on vaihdettu rullat, ja mun olisi nyt syytä vaihtaa niitä ja johonkin suuntaan? Alkuperäispainot ovat toisaalta löytämäni tiedon perusteella 6.5g, hommaanko sellaiset vai onko parempia ehdotuksia? Ei ton tarttee seittemääkymppiä mennä, kyllä mulle 50-55 riittäisi ihan hyvin mutta vähän järkevämpää toimintaa kaipaisin.

Ja lyhyesti vielä tosta prikasta. Onko se siis ihan kirjaimellisesti prikka (sellainen mikä laitetaan vaikka mutterin alle) vai voiko se olla ennemminkin holkki? Etuvariaattorin välistä ei prikkaa löytynyt mutta noin 5mm paksu holkki kuitenkin.
193cm/~140kg/42v
MBK Ovetto 2000, Piaggio NRG 2013 ja paljon muuta @ http://wonk.sytes.net/

Palosella

se 5mm paksu holkki on juurikin se variaattorin "prikka" sen paksuuden kanssa pelaamalla voit säätää mopon huippunopeutta. Mitä paksumpi, sitä hitaammin mopo kulkee ja taas mitä ohkasempi, tai kokonaan pois se rikka niin sitä lujemmin mopo kulkee. Prikka siis vaikuttaa vain ja ainoastaa huippunopeuteen.

Coastside

Koeta mitata ne mitkä saiinä on ja hanki pari kevyempää settiä ja kokeile alkaako piristymään. Suutinkin kannattaa kokeilla suurentaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#97
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 19.12.13 - klo:18:55
se 5mm paksu holkki on juurikin se variaattorin "prikka" sen paksuuden kanssa pelaamalla voit säätää mopon huippunopeutta. Mitä paksumpi, sitä hitaammin mopo kulkee ja taas mitä ohkasempi, tai kokonaan pois se rikka niin sitä lujemmin mopo kulkee. Prikka siis vaikuttaa vain ja ainoastaa huippunopeuteen.

Se prikka vaikuttaa myös kierrosnopeuteen, jolla, variaattori aloittaa "vetotoiminnan".
Joten, se prikka vaikuttaa myös, kiihtyvyyteen.
Sillä sen lisäksi että se on lautasten välissä, se on myös hihnan alla.
Joten pieni prikka on aina paikkansa ansainnut  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#98
Ei sen prikan käsittääkseni kuuluisi remmiin osua, vaikka usein osuu jos remmi on vähänkin kulunut.

Joskus elättelin toiveita, että sopivasti mitoitetulla prikalla saisi koneen kierrokset sopivasti ylös siihen 55-60 km/h paikkeille. Käytännössä jätin prikan pois sillä seurauksella, että nyt kone käy lähes samoilla kierroksilla nopeudesta riippumatta. Prikan kanssa nopeutta rajoitetaan moottorin kierrosrajoitinta hyväksi käyttäen. Ei ole kivan kuuloista se.

Nimimerkille "porakone" suosittelisin perusteellista variaattorihuolto, jollei ole jo tehty. Kannattaa katella liikkuvien osien kunto. Taaemman hihnapyöränkin voisi purkaa, ja laitella uudet rasvat sisään, jos muuten on kunnossa. Kun perusasiat on kunnossa, niin voisi kokeilla rullien vaihtoa, jos vielä tarpeellista. Vaikka toisaalta oireet kyllä kuulostaa siltä, että joku on liian painavat rullat joskus jossain vaiheessa sinne asentanut, ja siksi kone pääsee tehoalueelleen vasta kovemmassa vauhdissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#99
"Ei sen prikan käsittääkseni kuuluisi remmiin osua, vaikka usein osuu jos remmi on vähänkin kulunut."
Miten voi etulautasten välissä, holkin päällä oleva prikka olla osumatta remmiin  :o :o :o ?!
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

vp jousi kannattaa myös päivittää,,ei se ikuisuuksia kestä..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Pistä 4.5--5grullat.
Varmista että ei vastapainejousi ole alle 107mm pitkä vapaana.(uusi n120mm)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.12.13 - klo:17:22
Miten voi etulautasten välissä, holkin päällä oleva prikka olla osumatta remmiin  :o :o :o ?!

Sen remmin ei nähdäkseni pitäisi painua niin syvälle sinne lautasten väliin, että ottaisi prikkaan kiinni. Jos ottaisi, niin liikkeellelähdössä prikka toimisi liukulaakerina, mitä sen ei ole suunniteltu kestävän.

Jos se remmi ottaisi liikkeelle lähdettäessä prikkaan kiinni, huonontaisi se paikaltaanlähdön kiihtyvyyttäkin, mikä tuskin on tarkoitus, jos skootterin suunnitteluun on yhtään panostettu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003