Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kevyemmät varin rullat,onko hyötyä vai haittaa?

Aloittaja keijopel, 12.09.07 - klo:04:50

« edellinen - seuraava »

Partanen

Jokin muovintapainen siinä rullan pinnassa on. Top Racingissä ilmeisesti liian kovaa muovia, sillä kuluu niin nopeasti. Rullat liukuvat alumiinia vasten, joten rullan pinnan pitäisi olla helpommin kuluvaa kuin alumiini, ettei ala variaattori kulumaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Taitenee olla aika vaihtaa itellänikin rullat kahden vuoden ja 9100km jälkeen. En vielä ole variaattoria avannut, mutta mahtaisikohan hieman kelvemmän rullat olla paremmat, jos nykyinen kiihtyvyys 0-50 mittarin mukaan on ~7.5s. Taitaa tällä kertaa silti hihna vaikuttaa enemmän kiihtyvyyteen.

perskey

Itse vaihdoin vaihdoin vivacityyni vakio 9g rullien tilalle 8 grammaset jolloin itsellä kiihtyvyys ei parantunut mutta sitten 8&9 grammasten rullien sekoituksella piristyi hiukan mutta ei mitenkään erikoisemmin =)
khy

Pommi

Lainaus käyttäjältä: perskey - 22.04.08 - klo:15:24
Itse vaihdoin vaihdoin vivacityyni vakio 9g rullien tilalle 8 grammaset jolloin itsellä kiihtyvyys ei parantunut mutta sitten 8&9 grammasten rullien sekoituksella piristyi hiukan mutta ei mitenkään erikoisemmin =)

Uskon, että voit tipauttaa vielä tosta 8 grammastakin alemmas. Itsellä olisiko vakiona ollut n.8 gramman rullat ja vaihdoin 5,1 gr. rullat. Kiihtyvyys piristyi kummasti eivätkä huiputkaan laskeneet kuin n.5km/h.

Skodepaappa

Viikonloppuna vaihdoin 5,5g rullat, mutta vaikutus ei ollut järin suuri, mäkiä menee hieman paremmin nyt. Alkuperäiset kun olivat 6,5g. Prkl, olisinpa tuon tiennyt rullia tilatessani. >:( Pitänee kokeilla seuraavaksi vaikka 4,5g. Missähän firmassa mahtaisi olla halvimmat postikulut?

Niin ja skodehan on Baotian Tanco -07.
I am a rolling stone...

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkster

Lainaus käyttäjältä: Skodepaappa - 22.04.08 - klo:16:04
Pitänee kokeilla seuraavaksi vaikka 4,5g. Missähän firmassa mahtaisi olla halvimmat postikulut?

Suosittelen käymään paikallisessa mp-liikkeessä. Niiltä yleensä saa noita rullia ja postikulut = 0 euroa.

Skodepaappa

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 22.04.08 - klo:16:32
Lainaus käyttäjältä: Skodepaappa - 22.04.08 - klo:16:04
Niin ja skodehan on Baotian Tanco -07.
Joko lukasit ketjun:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.0

Enpä muistanut, että E Partanen oli nuita rullia punniskellut. Täytyy tavailla ketju uudestaan läpi.

Meneeköhän 4,5g jo liian kevyeksi? Toisaalta, saisihan niistä ja 5,5g -> 5g...

Voisi sitä tietty käydä toivioretkellä näissä parissa paikallisessa mp-liikkeessä, mutta pahaa pelkään, ettei rullia ainakaan hyllystä löydy.
I am a rolling stone...

Partanen

4.5 taitaa olla liian kevyt vakion variaattorijousen kanssa. Tosin, eihän se ole paha kokeilla. Se 5, tai 5.1 on aika lähellä totuutta, kun vakiojousella mennään. Jos jousen vaihtaa löysempään, niin 4.5 voisi olla kohdallaan. Parasta on aina itse kokeilla mikä tuntuu parhaalta. Ei sitä konettakaan ole kiva jatkuvasti huudattaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kippo

Eli siis jos kiihtyvyys paranee, niin tippuuko huippunopeus, jos laittaa kevyemmät rullat?

Partanen

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kinkster

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 04.04.08 - klo:11:23
Lainaus käyttäjältä: OH2KV - 13.09.07 - klo:22:32
Vähäisen kokemuksen vuoksi, heitän arvion rullien keventämisestä. Siis arvion.

9 grammaisten rullien tilalle noin 6,5 grammaiset,tai hieman painavammat.

6 grammaisten tilalle jopa 4,5 grammaiset. 4,2- 4,8 gr haarukassa, kevennyssuhteella 70-80%

Qingqissä oli vakiorullat 8,5g. Ruotsalaiset suosittelevat vaihtamaan jopa 4,0g tilalle. Itselläni on nyt 4,7g ja ajattelin koittaa 3x8,5g, testin vuoksi.

Koitin 3x8,5g rullia eli kolmella vakiorullalla. Tämä vastasi n. kuutta 4,2g rullaa.
Täytyy sanoa, että hyvin kulki. Nyt pysyi kierrokset korkealla loppuun asti eikä 30-40km/h kohdalla tullut enää sellaista kierrostenlaskua.

Mäkimeno parani selvästi. Parhaimmillaan kiihtyi ylämäkiin ja piti hyvin kierrokset ylhäällä (tehoalueella?) ja jaksoi kiihtyä toisiin ylämäkiin jopa kaksi päällä (150kg painoa skoden päällä). Huippunopeus ei tippunut vaan skode saavutti sen hieman nopeammin kuin 4,7g rullilla.

Tästä kokemuksesta innostuneena hain mp-liikkeestä paljon parjatut TopRacing-rullat. 10 euroa maksoi 4,0 grammaiset. Näillä 4 grammaisilla toimii samoin kuin 3x8,5g setillä.

Ainoa negatiivinen vaikutus on se, että kone tuntuu käyvän isommilla kierroksilla aina kun ajaa eli polttoaineen kulutus varmaan nousee. Mutta nyt skode vastaa nopeammin kaasuun ja pitää nopeutensa tuulessa ja pienissä mäissä paremmin.

Hemmo

5.1 gr rullat ovat olleet paikallaan tankillisen ajan, kytkinkopasta, jos näin voi sanoa, kuuluu niin mahtava kilkatus että taidan palata vakiorulliin. Tuo ääni on kuin pieniä kiviä ropisisi peltikattoon yksi kerrallaan. Rullat ovat Malossin.

Partanen

Onkohan ne rullat nyt ihan oikean kokoiset? Ei sieltä mitään ylimääräisiä ääniä pitäisi rullien takia tulla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Mtt.h

Itse vaihdoin phanter rockyyn 5,1g malossin rullat eilen (vakiona oli 6,5g), kiihtyvyys parani huomattavasti, myös melutaso. Rajoittimelle nopeus kipusi helposti muutenkin vastaa kaasuun helpommin.

Ehkä 5,5 olisivat olleet hiukka paremmat, noh pitää hetki kruisailla näillä ja kokeilla sitten...