Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yli 50cc skoottereiden aluejako

Aloittaja Samppa, 18.08.13 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

oskuk

Mikä se kysymys oli, mihin vastasit? ;-)

Samppa

Ei tässä vielä mitään olla tekemässä, kunhan kyselyn teidän eli kirjoittajien mielipiteitä...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Tähän nykyiseen on tottunut, ja toimii kohtalaisesti. Joskus on semmoisia teknisiä aiheita, jotka koskevat skoottereita koneen koosta riippumatta. Vaikka niille ei ole yhteistä aluetta, niin silti ollaan selvitty. Jotain soraääniä on kuulunut, jos niistä keskustelee "Yleinen keskustelualue":ella. Minkä sille sitten voi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Näinhän se on. Perustekniikka on yleensä samaa. Oli kyseessä sitten mopo tai isompi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

XEVO400

Hämmennetään soppaa, jako 300 cc kohdalle. Tällöin maantieajoon (ajatuksena liikenteen rytmissä pysyminen jopa moottoritiellä) olisi luonnollinen oma osio ja vespat ja pienemmät maxit solahtaisivat omaansa. Suurin ongelma tosin on aina se että keskustelu ei pysy otsikon alla, vaan muuttaa painopistettä. Silloin on ihan sama mitä otsikossa lukee ja miten nämä on jaoteltu. Nytkin varttilitra vespaa otsake on työnnetty yli 250, kun se kuuluisi alle 250 osioon. Älkääkä nyt vespakuskit loukkaantuko ja nousko barrikaadeille puolustamaan vespan hyviä moottoritie ominaisuuksia, tämä ei ole missään loukkaavassa mielessä tehty jakoehdotus. Mielummin minä xevollakin ajelen motareiden ulkopuolella. Merkkikohtainen jako maxeissa ei välttämättä hyvä, koska monet keskustelujen aiheista sopivat useammalle merkille ja on mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia muun merkkisten pelien kuskien kanssa.

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: XEVO400 - 19.08.13 - klo:17:41
Älkääkä nyt Vespa-kuskit loukkaantuko ja nousko barrikadeille puolustamaan Vespan hyviä moottoritieominaisuuksia...
--------------
Vespa on tehty kaupunkiin ja maantielle, mutta sen moottoritieominaisuudet ovat olemattomat, koska tällaisia ominaisuuksia ei tarvita. Kaupunkien ohitusteille satasen alueelle, kyllä. Onneksi pitempi matka taittuu pienempiä teitä pitkin. Harva motoristi diggaa motaria muutenkaan.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: XEVO400 - 19.08.13 - klo:17:41
Nytkin varttilitra vespaa otsake on työnnetty yli 250, kun se kuuluisi alle 250 osioon.
Ei viitsittäisi "touhuta" pilkkujen kanssa?
Jos joku kysyy, mikä skootteri sinulla on, niin vastaatko että 399 kuutioinen Piaggioonin Xevo? ;D

Juissi

#37
Offtopic:

Mulla on Previan kokonaismassa 2705 kg.
Dieselvero menee aina seuraavan alkavan sadan kilon mukaan.
Makselen siis seuraavan sata kiloa veroa ton 5 kg:n takia.  ::) ;D

Jaoksi kannattaisin myös sitä merkkikohtaista isokilpisille.
Ja lisäksi osiota "räpellys ja testaus" jossa voi höpöttää niitä näitä, ja antaa keskustelun rönsyillä. Silloin voi karsia muilta alueilta pois yleiset höpinät.
Siinä voi olla vaikka automaatti tyhjennys 48h välein?
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

khaosaming

Sama kohtuuttomuus oli aikoinaan liikennevakuutuksessa ja sen iskutilavuuteen perustuneissa tariffeissa. Käytännössä ei kannattanut hommata välimallin pyöriä ollenkaan, kun 400-kuutioisesta (tai 300-kuutioisesta) meni täysi 500-kuutioisen maksu. En muista tarkkaan noita rajoja, mutta yhden kuutiotilavuussentin ylitys nosti pyörän seuraavaan maksuluokkaan.

Vanha systeemi käytännöllisesti ottaen tappoi tietyt kokoluokat maassa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

InsOmnia

Tätä keskusteluketjua kun lukee ajatuksella, niin rupean myös kannattamaan merkkijakoa, ihan kuin noissa mopo skoottereissakin jo on. Jotenkin karsastin ajatusta alkuun, mutta kun kaikki puollot nykyistä jakoa kohtaan, tuntuvat olevan ihan vääristä syistä, niin ehkäpä evoluutio on vain hyvästä. ;)

Midland

Annetaan katsastuskonttorille tämäkin homma ja maksetaan kaikki vastauksesta-hmm... ::) -vuosittain! Mut  kuutiotilavuus/ajokorttijako on ollu ihan hyvä-tosin kyllä välillä ei voi muka muutaman oluen jälkeen olla kommentoimatta omaa merkkiä yleisissä jutuissa ja mopoissa vaikka kevarilla menee-sama ylöspäin. Sitä vaan haluaa ottaa osaa? Tai sit on juttupäällä? Semmosta tää netissä on. Mut mun mielestä jaottelu on ollu ihan ok! Jos parempi keksitään, niin mikäettei. Riippuu siitä onko ongelmia-aktiiviset huomaa kaiken "näytä viimeisen käyntisi jälkeen kirjoitetut viestit" klikkauksella ja neuvoo sitten jos osaa. Väkisinkin aiheita tulee miljoona ja homma karkaa-tää palsta on niin suosittu.

Samppa

Mopopuolellahan merkkikohtainen jako oli pitkään nykyistä laajempi, kunnes niputettiin yhteen (ja luontevasti) Aprilia, Derbi, Gilera, Piaggio ja Vespa.  Jostakin yksittäisestä merkistä ei keskustelua välttämättä juurikaan synny (esim. mopopuolella Suzuki ja Honda), mutta saavat olla toistaiseksi näin. En sitten tiedä, onko merkkijako täällä isompien puolella niin relevantti, koska aiheiden ja viestien määrät voisivat olla jakoa ajatellen suurempiakin (tai toisiko jako sitten enemmän viestejä, tuskin).

Kuutioiden mukaan jaotteluun liittyvät myös omat ongelmansa (esim. Vespa Gts 250 ja 300).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tex-

Miksi varsinaisten skootterien puolella pitäisi edes olla mitään kuutiotilavuusjakoa? Eikö meillä isompien skootterien käyttäjillä ole aivan samat ongelmat? Toiset vaan on isompia ja kulkee kovempaa. Helpompihan on seurata minkälaisia iloja,vikoja ja ongelmia on muilla. Pienempien skootterien omistajista osa päivittää isompiin. Tieto kulkee helpommin kun ei ole turhia klikkejä jakamassa tietoa vain samaan pieneen porukkaan kuuluville.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: tex- - 20.08.13 - klo:16:23
Tieto kulkee helpommin kun ei ole turhia klikkejä jakamassa tietoa vain samaan pieneen porukkaan kuuluville.
-------------
Totta! Vaikuttimena uuteen osioon oli halu karsinoitua. Ikään kuin osioon ei koskaan kirjoitettaisi muusta kuin tiukasti otsikon aiheesta. Ketjuilla on tapana rönsyillä, mikä on minusta hyvä asia. Tarvittaessa ketju voidaan halkaista ja rönsyillyt osa laittaa oman otsikon alle.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 20.08.13 - klo:16:28
Ketjuilla on tapana rönsyillä, mikä on minusta hyvä asia.

Ketjun rönsyily ei todellakaan ole hyvä asia. "Rönsyt" kertoo vain kirjoittajan ylimielisestä asenteesta. Ei kunnioiteta vähääkään topikin aihetta, hölistään vaan sekaan täysin omia juttuja.
Fiksu aloittaisi oman topikin uudesta aiheesta...