Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi hankit (maksi)skootterin?

Aloittaja Kymcomies, 28.02.13 - klo:13:17

« edellinen - seuraava »

Kymcomies

Mikä saa ihmisen ostamaan maksin?  ;) Olisi hauska kuulla eri tarinoita siitä, miksi on päädytty juuri tähän ratkaisuun....

pöönä

No eka kokeilu pitkästä aikaa oli 50 kuution skode sillä tuppas jäämään jalkoihin normityömatkalla valtatien reunassa,seuraava hankinta 125 Kuutioinen rupes pärjää vauhdissa,muuten pikkasen huteraa menoa, ei kaikki skodesta johtuvaa ,nyt on 250 kuutioinen pikkasen kokeillut ei ainakaan isompaa enää
paino tekee mukavammaksi ajaa sammalla se tuntuu olevan vähän "kankea , Edelleen on se märkä uni se Vespa , mutta ei vain tuohet riitä, joten näillä aidoilla kiinan peleillä soitellaan. :)

Lapo

Mukavuuden halu sai minut vaihtamaan mp:stä skootteriin. Viime kesänä kävin testaamassa yhtä skootteria, enkä toipunut tartunnasta, kuin hankkimalla ihan iki oman itselleni ;D

lehtijussi

Vaimo tykkää kyydeistä ja minä skoottereista...

Kymcomies

Mulla taisi käydä ihan klassinen, neljäkymppiä tuli täyteen ja mieli teki taas kaksipyöräistä. Kyseisenä keväänä oli nilkka hajalla ja vaihtaminen jalalla ei oikein olisi onnistunut. Kävin kuitenkin potkimassa renkaita liikkeessä ja eteen tuli 200cc Kymco People. Myyjä halusi päästä eroon siitä ja minä edullisen aloituspyörän. Se oli siinä. Kiva peli, mutta maantiellä hankala. Kaikki raskaat ajoneuvot roikkuivat perässä. Seuraavaksi kesäksi ostinkin Dt:n... Nyt kun nilkka pelittääkin, en edelleenkään halua vaihteita eli ajelen skobolla. Hondan Integra kyllä edelleen vaivaa mieltä... Se menee koeajoon kesällä ja jos se miellyttää niin siinä taitaa olla seuraava pyörä. Joo ja Vespan ajattelin hankkia vielä joskus, vaikka mopona.

pugt200

X8:n hankinnan ratkaisi aikoinaan kauko-ohjattu takaboksin luukku. Se oli hilpee.

PappaSkootteri

Tietty pitää ensin määritellä mikä luetaan maksiskootteriksi...
Oma kohtaloni on ollut se että aina on vain pitänyt vaihtaa isompaan ja nopeampaan ja nyt jo miettinyt että pitäskö seuraavaksi vaihtaa jopa himpun pienempään?
Taloudesta löytyy Vespa LX 50 2T kaksin kappalein ja sitten isompana versiona Hondan SWT-600 jolla kyllä kerkeään ja menoa on letkeää paikoin jopa "liiankin" helppoa ja ei aina huomaa mittariin tullutta nopeutta...  :o
Ekaan maksiin tulin varmaan sortuneeksi kun haaveilin nopeammasta siirtymisestä aasta beehen... mut hei oikeesti matkahan on se tärkein juttu skootterilla ajaessa ei se päämäärä... ;)
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

perttikalevi

Ensin montavuotta pappamopoja,  tuntureita useampi, yksi  soliferi (60-lukuisia). Sitten tuli tunne, että tarvisi saada maisema vaihtumaan nopeammin.
Tuli hankituksi Suzuki Epicuro 125. Hyvä ja huoleton laite, mutta jotain päässä tapahtui.
Oli pakko saada uusi. Niinpä vaimon iloksi kävin hankkimassa  Kymco DT:n. Kolmas kausi alkamassa ns. maksin sarvissa, pappamopot ovat mukana harrastuksessa edelleen.
Jotta näin alkoi maksit minulla.

pugt200

Moto vaihtui GT Vespaan pakon saneleman kun teloin kytkinkäden 2004. Vespa vaihtui pian Piaggion X8:iin koska luulin maksiruonkoisen olevan vakaampi +100 km/h vauhdeissa. Luulin oikein. Mustan maksin rumuus pakotti vaihtamaan punaiseen GTS:ään ja kyllästyminen ajeluun siirsi miehen mopoon. Viime kesä taas motoiltiin ja mopoiltiin.

Nyt tekisi mieli Piaggion X10:ä koska maksi vaan on paras tapa tehdä reissua ja X10 on järkyttävän hieno ja vielä kohtuuhintainen. Saisivat vaan tuoda Suomeen sen 350 cc:n viissatanen kun on koneena vanha konstruktio.

XEVO400

Viime kesänä Kreikan saarella tuli vuokrattua Kymco 100cc ja se oli hauska peli ja riitti mainiosti siihen ympäristöön. Täällä nopeudet kovempia ja kiva jos jää vähän reserviä eikä tartte olla kahva tapissa maantiellä. Syksyllä ajaessa pelin kaupan jälkeen vesisateessa kotiin tyytyväisyys vain lisääntyi kun touring plexi suojasi käytännössä kokonaan kastumiselta. Aika mukavan leppoisalta ajaminen tuntui +2 c, joten odottavin mielin odotellaan ajokauden avausta. Onko jollain kokemusta näistä Piaggion maxeista kun itsellä kauhia epäilys makaroonien sähkötekniikkaa kohtaan?

etotto

Viime kesä ja 700km lenkki Tuonolla , persaus hellänä ja sattu tallilta pois ajaessa vanhempi mies ajamaan jollakin piikin skootterilla ohi 40-50km/h, niin siinä silloin napsahti et tossahan on järkee. Hemmetin moinen surffaaminen vakuutus laskureilla ja nettimotossa ja havaitsin et se pitää olla ainakin 150cc niin vakuutukset on halvempia.Nyt sitten ollaan Piaggio X9 (180cc) omistajia ja ja parissa kuukaudessa tuli yli 2000 km (syys- lokakuussa), kun tuonolla koko kesänä 4.5 tkm.Nyt on kova polte uudempaan ja vähän isompaa
Mielen kiintoista noissa Maxeissa se kun 300cc jälkeen painot nousee tolkuttomasti, vai onko niissä runko ja alusta todella niin paljon vahvempi. esim Peugeot Satelis 250cc=169 kg , 500cc=229kg ?

Eipä silti kyllä se tuono siellä tallissa pysyy

pugt200

Piaggio Beverly 350 ja Kymco Downtown 300 painavat reilusti alle 200 ja tehot n 30 hp. Kulkua molemmissa n 140 km/h eli pärjää missä vain ja viivaltakin häipyvät rivakasti. Isommat eivät tuo kauheasti ajamiseen lisää paitsi kankeutta ja kulutusta.

Partanen

#12
Ei riittänyt rahat mieleiseen moottoripyörään. Ei olisi riittänyt Vespaankaan, mutta siihen ei tarvinnut ottaa niin paljoa lainaa.  ;)

Eka skootteri oli aikuisiällä hankittu kiinalainen mopo. Halpa hinta siinäkin houkutteli, kun jokin harraste piti saada. Mikäs sillä oli kurvaillessa, mutta vauhti ei ihan aina riittänyt omiin tarpeisiin. Eikä siihen paljoa ehtinyt mittariin kertyä.

Ekan Vespan ostin kaksi vuotta sitten kevättalvella. Vielä kauppakirjan teonkin jälkeen haaveilin Triumph Bonnevillestä, ja selailin siihen liittyviä nettisivuja. Kun sitten pääsin ajelemaan Vespalla, ei Bonneville ole enää niin pahasti pyörinyt mielessä. En tiedä tulisiko prätkällä ajettua niin paljoa kuin Vespalla. Vaihteiden vaihtaminen voisi tympiä pidemmän päälle. Hengestään tai ainakin ajokortistaan voisi päästä eroon herkemmin prätkällä, eikä ne ole toistaiseksi ollut tavoitteena.

Maksiskootteria en ole vielä hankkinut, mutta koeajanut kyllä. Xiting 500 koeajo auttoikin ymmärtämään maksiskoottereita paljon paremmin. Matka-ajoon loistava. En ole vielä kuitenkaan valmis vaihtamaan maksiskootteriin, koska en halua luopua Gts Vespan ketteryydestä. Saman ketteryyden menettäisi siinä mahdollisessa Bonnevillessäkin.

Joten näillä näkymin Vespailu jatkuu, ainakin toistaiseksi. Gts on kuin viritetty mopo. Ketterä ja riittävän ripeä. Polte alkaakin käydä jo kovaksi, tien päälle pitäisi päästä ja pian.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Lapo

Niin onhan se Vespa aina Vespa vaikka sen voissa paistaisi.Tuli sitten kuitenkin hankittua DT kun pitäis tuota kolesteroliakin vähän tarkkailla ;)

Partanen

Jännä miten sana Vespa tarkoittaa skootteria tuolla elävässä elämässä. Sama kuin kaikki työntömitat ovat "Mauser:eita". Useammin kuin kerran olen ihmetellyt, kun joku kertoo nähneensä "Vespa":n milloin missäkin tilanteessa. Asiayhteydestä voi sitten todeta, että puhuu skootterista. Mistä se viisaus tuleekaan, mutta on sanottu, että: "Kaikki Vespat ovat skoottereita, mutta kaikki skootterit eivät ole Vespoja." Tiedä sitten miten tuokaan "totuus" on totta, kun Vespa on tehnyt myös autoja joskus. Tai onko kolmella pyörällä varustettu hyötyajoneuvokaan skootteri.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003