Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxi skootterin venttiiliensäätö

Aloittaja kaahonen, 14.12.12 - klo:11:33

« edellinen - seuraava »

kaahonen

Tulipahan tehtyä omaan Kymco Xciting 500i merkkiseen mopoon venttiilien säätö. Aika iso urakka, iso osa katteista pitää purkaa, moottoria laskea jotta saa kannen pois paikoiltaa. Työ onnistuu ihan ok perustyökaluilla. Onko joku muu tehnyt itse näihin isoihin vehkeisiin venttiilien säätöä? Mitähän maksaisi liikkeessä? Harmi vaan kun pääse vasta muutaman kuukauden jälkeen testaamaan oliko säädöllä mitään vaikutusta suorituskykyyn, pako venttiilit ainakin kantoivat tosi pahasti. Tulopuoli oli mitoissaan. Yllätys itselleni oli että kone on neliventtiilinen.
Ei mopolla mahottomia

Partanen

Jos nyt oikein muistan, niin Kymcossa on automaattinen puolipuristin siellä pakopuolella. Eli venttiilien kuuluukin olla auki hiukan, silloin kun kone ei käy. Kaveri tuon asian kanssa joutui tekemisiin viime talvena, kun venttiileitä sääteli. Enpä nyt enää muista miten ne venttiilit piti oikeaoppisesti säätää. Saatan kysellä, kun seuraavan kerran hänelle soittelen. Ellei joku sitten tänne kirjoita ohjeita säätöhommiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 14.12.12 - klo:11:37
Jos nyt oikein muistan, niin Kymcossa on automaattinen puolipuristin siellä pakopuolella. Eli venttiilien kuuluukin olla auki hiukan, silloin kun kone ei käy. Kaveri tuon asian kanssa joutui tekemisiin viime talvena, kun venttiileitä sääteli. Enpä nyt enää muista miten ne venttiilit piti oikeaoppisesti säätää. Saatan kysellä, kun seuraavan kerran hänelle soittelen. Ellei joku sitten tänne kirjoita ohjeita säätöhommiin.

Tästä olisi kiva kuulla lisää, yhden huoltomanuskan mukaan pitäis olla 0,1mm???
Ei mopolla mahottomia

jk_single

Itse olen säätänyt Piaggio 500:n välyksiä parin otteeseen (välys 0.15) ja siinä(kin) pitää olla tarkkana puolipuristimen kanssa. Ei edes korjaamokäsikirja puhu näistä, kuuluu ilmeisesti huoltomiehen "yleissivistykseen". Kyllä sen saa säädettyä kun pyörittää moottoria, samalla seuraten nokka ja välyksiä, piaggiossa (varmaan kaikissa)  on alue missä puolipuristin ei vaikuta.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

kaahonen

Kertokaas mikä tämä puolipuristus on, ja mitä tapahtuu jos venat on säädetty 0,1 vaikka pitäs olla 0 tai jopa vähän auki?

Sent from my GT-P7300 using Tapatalk 2

Ei mopolla mahottomia

PappaSkootteri

jos puhutaan yleisellatasolla niin puolipuristin vähentää painetta joten pienitehoinen startti ja suuripuristeinen moottori voisivat lähteä käyntiin... eli helpottaa käynnistyshetken alussa
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Koneen on saatava täyttöä ennen käynnistymistä ja siksi paineita ei kannata pitää jarruttamassa sen aikaa. Vanhoissa mopoissakin oli käsikäyttöisiä venttiilejä aikana jolloin niissä oli polkimet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaahonen

#7
Löytyykö joltain faktaa tuosta oikeasta venttiilien välyksestä? Omien tietojen mukaan 0,1 mutta manuska on xciting 500/250 ja oma mopo on 500i, eli ruiskukone.

Partanen???

Ei mopolla mahottomia

Partanen

#8
Soittelin sille kaverille. Sillä oli aivan sama tilanne vuosi sitten. Oli kauhistellut miten pakoventtiilit voi kantaa niin pahasti. Oli säädellyt välykset kohdalleen. Säädän jälkeen, onneksi ennen käynnistämistä oli huomannut, että juurikin se puolipuristin niitä venttiilejä auki piti, taikka oli pitänyt. Kun puolipuristimen sai konetta pyörittelemällä pois päältä, olikin pakoventtiileissä ollut rankasti liikaa välystä.

Ei ihan tarkalleen muistanut miten sen puolipuristimen saa pois päältä. Mekaniikka kuitenkin selkenee, kun pyytää kaveria pyörittämään konetta, samalla kun itse katselee venttiilikoneiston toimintaa. Siinä nokka-akselin päässä se systeemi kuitenkin on. Ja puhelimessa pohdittiin, josko siitä nokka-akselin päästä jotain osaa sopivasti kääntämällä puolipuristin pois päältä lähtisi.

Paha mennä nyt varmaksi sanomaan, että oliko sulla puolipuristin päällä säädön aikana. Jos et ole vielä skootteria kasannut, niin kannattanee venttiilikopan alle vielä kurkata. Ei se kone varmaankaan olisi edes käynyt, jos venttiilit kantavat pahasti, kuten ensimmäisessä viestissä kerroit. Siitä voisi päätellä, että sullakin oli puolipuristin avannut venttiileitä siinä vaiheessa kun venttiileitä säätelit.

Arvelimme, että 0.1mm voisi olla hyvä välys. Ei kai ole väliä sillä, että millä tavoin bensa koneelle tarjotaan. Peruskone lienee pitkälti sama kaasari- ja ruiskumallissa.

Lisäys klo 18.32: Pitäisi siis saada se puolipuristin pois päältä, ja sitten säätää tuohon ohjearvoon 0.1mm.

Puolipuristinta tarvitaan varmaankin siksi, että yksipyttyinen kone yleensä pysähtyy puristustahtia vasten, kun se sammutetaan. Siitä on sitten helpompi pyöräyttää konetta, kun pakoventtiili on raollaan. Totta vahvemmalla startilla pyörisi ilmankin puolipuristinta, muttei liene mielekästä taikka järkevää laittaa niin järeää starttia, kun vähemmälläkin pärjää. Ymmärtääkseni nämä puolipuristimet ovat aika yleisiä yksipyttyisissä ja "isoissa" koneissa. Kai ne alkujaan oli ajalta, jolloin kone käynnistettiin lihasvoimalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Perusasia kaikissa moottoritekniikkaan liityvissä asioissa on.
Ei ole syytä mennä säätelemään laitteita jos ei tekniikka ole hallussa.
Muutenkin noin, elämänohjeeksi, älä koske vehkeisiin, joiden toimintaa et ymmärrä 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Kukas ne sitten kuntoon laittaa, jos ei omistaja itse? Sillä tasolla tahtoo tässä kilpailuyhteiskunnassa olla huoltojen taso, että itse tekemällä saa parempaa. Jonkin verran kannattaa vielä maksella oppirahojakin itselleen, ja vielä mennään edullisemmin kuin huoltoliikkeiden "avulla". Enkä syytä huoltomiestä, vaan ajan ja koulutuksen puutetta.  ;)

Tietysti on niitäkin, joiden ei pitäisi ottaa työkaluja käteen ollenkaan, mutta he yleensä sen tilanteen itsekin tiedostavat. Netissä jotkin asiat saadaan tuntumaan helpommilta kuin ne ovatkaan, ja se saattaa houkutella huoltohommiin niitäkin, joiden ei siihen hommaan pitäisi ryhtyä. Tämän aiheen aloittajalle huoltohommat tuskin ovat ongelma, ja antakaamme hänelle kaikki saatavilla oleva tieto mahdollisuuksien mukaan. Joten, nimin. "konenikkari" kertonee meille tee-se-itse miehille miten venttiilit säädetään oikeaoppisesti niistä koneista, joissa on automaattinen puolipuristin. Taikka kerro ainakin mikä se on englanniksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.12.12 - klo:18:36
Muutenkin noin, elämänohjeeksi, älä koske vehkeisiin, joiden toimintaa et ymmärrä 8)
OT
Olen kyllä aikaisemminkin miettinyt pöntön edessä lorotellessani jotta miksi... no ehkä se nyt on täysin selvitetty miksi pitääkin tehdä kaikki tarpeensa istuen...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Se on semmoinen homma, että mekään emme täällä ihmettelisi miten puolipuristin toimii, jollei miehet ennakkoluulottomasti tarttuisi aina toimeen, ymmärtämättä mitä mistäkin seuraa. Niidenkin vehkeiden kanssa joiden toimintaa ei saata järjellä selittää. Itse tosin tätäkin asiaa pohdin niin pitkään, että enpä taida tätä palloa enempää kansoittaa omalta osaltani. Totta tämä ei aiheen aloittajan juttuun liity, mutta enpä ollut se joka aloitti.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juissi

#13
Automaattipuolipuristin on automatic compression release. Eli ACR.

"Tavallinen" eli mekaaninen, joka palautuu kun mylly käynnistyy on pelkkä compression release.


Monesti on myös tilanne, että periaatteessa saattaa tietää miten jokin toimii, mutta vasta purkaessa tulee ymmärrys siitä miten se käytännössä tapahtuu.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Partanen

Tuo ACR oli Googlenkin käännös. En vaan löytänyt sillä mitään järkevää netistä, vaikka vähän yritinkin.

Mun muistin mukaan tavallinen, eli ei automaattinen on sitä, kun ohjaustangossa on erillinen vipu, jolla puolipuristinta käytetään. Automaattinen on se systeemi siinä nokka-akselin päässä, jota en häpeäkseni muista elävässä elämässä nähneeni, mutta arvelen senkin tunnistavani, jos joskus näkisin.

Kaverini muisteli, että automaattinen saattaisi aktivoitua siinä vaiheessa, kun kone sammutetaan. Kaiketi "äkkipysäyksen" voimasta. Koska ei aina kuitenkaan toimi ihan toivotusti, vaan koneen pyöräyttäminen saattaa vaatia toisenkin painalluksen käynnistysnapista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003