Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

TM 14/2012 Isojen skootterien vertailutesti

Aloittaja tex-, 01.08.12 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Coastside

Skoden helppoudesta juoruaa arkihuomiot, kuten ne kirpun kokoiset tytöt ajamassa niillä. Sattui huoltikalla viereiseen mittariin skodu ja minä katselin että oli kyydissä ollut tyttö jäänyt sitä tankkaamaan; 140 cm, 40 kg ja hintelä. Veti kypärän päähänsä ja kiipesi päälle 110 kg skoduunsa ja ajoi pois.  :o En usko että MP olisi minkään kokoisena ollut käyttökelpoinen.
Totta kyllä että MP on kovassa menossa parempi, mutta tilaisuudet ajaa kovaa ovat harvassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.08.12 - klo:08:15
Skoden helppoudesta juoruaa arkihuomiot, kuten ne kirpun kokoiset tytöt ajamassa niillä. Sattui huoltikalla viereiseen mittariin skodu ja minä katselin että oli kyydissä ollut tyttö jäänyt sitä tankkaamaan; 140 cm, 40 kg ja hintelä. Veti kypärän päähänsä ja kiipesi päälle 110 kg skoduunsa ja ajoi pois.  :o En usko että MP olisi minkään kokoisena ollut käyttökelpoinen.

Pikkutyttöjen hankinnat toki ovat enemmän muotuijuttu kuin vertailujen jälkeen tehtyä analyysiä. Vähän sama kuin väittäisi etä minihame on ylivoimaisesti näppärin vaate arkihuomioiden perusteella...

Coastside

#17
On siinä muutakin kuin muoti, miksi tyttöjen ja naisten mielenkiinto kaksipyöräisistä juuri uudelleen tulleisiin skoottereihin virisi. Mitään vertailua he eivät joukkona tehneet, koska customeita lukuunottamatta kaikki muut pyörätyypit ovat heille vaikeita. Yksittäisiä lahjakkuuksia lukuunottamatta. Suuret tehot eivät poikien tapaan vedä naisia ja hyvä piirre heissä. En väheksy vaan olen realisti.

Kaupunkiliikenne suosii kevyitä ja ketteriä skoottereita joilla mopoluokasta alkaen pärjää keskustojen liikenteessä ja 40 rajoitetuissa taajamissa. Joskus hämmästyen pääsen mopolla pienen mäentöppyrän tehokkaan automallin mukana. Kaikilla isommilla malleilla ajaville autot on jaloissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

#18
Tytöt omivat skootterit poikien perässä. Miksi nössöt skootat ovat pitkien poikien suosiossa? Kun eivät osaa muutakaan ajaa? Ja sama pätee mopoautoihin, niitä on myös tytöillä poikie jäljessä hommattuna paljon, varmaan kun eivät ylety oikeaan autoon sisälle? Skootterien ketteryyskin on toki väkisinkeksitty myytti.
  Jos pienuus ja ketteryys olisi se valintaperuste, pitäksi Honda Monkeyn olla tyttöjen ykkösvalinta.

Coastside

#19
Se voi liittyä mummopyörien suosioon kun ne kuvastavat molemmat samaa historiallista aikaa? Teknologia ei kiehdo vaikeuttaan, onhan räiskintäpelien harjaannuttamien käsien kanssa vaikea huoltaa laitteita joita kukaan ei tutuksi ole tenyt. Tekniikkaorientoituneet ajaa enskaa.

Nössöydestä. Tule talviselle maantielle prätkällä niin ehkä moikataan, kun varmasti erotutaan. Lasinsileällä kuhmuraisella jäällä lumen viedessä vähänkin pidon, on eri tunnelmat kuin kesällä. Kisakuskeilla kisan aikana on samat tunnelmat. Se tuntuu äijältä. 8)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Ok, muoviskootteri on tiukka kovispeli ;-)

JakeS

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 04.08.12 - klo:23:03
Tytöt omivat skootterit poikien perässä. Miksi nössöt skootat ovat pitkien poikien suosiossa? Kun eivät osaa muutakaan ajaa? Ja sama pätee mopoautoihin, niitä on myös tytöillä poikie jäljessä hommattuna paljon, varmaan kun eivät ylety oikeaan autoon sisälle? Skootterien ketteryyskin on toki väkisinkeksitty myytti.
  Jos pienuus ja ketteryys olisi se valintaperuste, pitäksi Honda Monkeyn olla tyttöjen ykkösvalinta.
Varmasti skootterien yleistyminen on poikien keskuudessakin laitteiden hinnasta kiinni. 1000 saa uuden skopan ja käytettynä hyvän merkkiskopan. Isommissa vaihteellisissa mopoissa on tarjonta huomattavasti suppeempaa. Omien kokemuksien mukaan rouvan piaggio on huomattavasti helpompi ajaa kuin minulla olleet viimeiset "mopot" z750, fz-1s ja suzuki hayabusa. Sitäpaitsi tuo monkey taitaa olla kaikkein hankalin laite ajaa ajo-ominaisuuksiensa puolesta ellei sitten tämä nykyinen kinkkiversio ole huomattavasti parempi.
Miten skootterin ketteryys on väkisinkeksitty myytti?  Kevyt hallita, kapea, nopea ohjaus, variaattorin lyömättömät edut ruuhkaisessa taajamaliikenteessä?  Nyt en sitten tarkoita kaikkein suurimpia skoottereita kuten en myöskään kaikkein isoimpia moottoripyöriä----> silwerwingi on varmasti ketterä goldwingiin verrattuna.
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

kales

On ollut mopoa Honda lead,Yamaha majesty,suzuki burgeri400,kymco exiting, nyt honda GL1800 mieluummin ajelen tolla wingillä eikä tunnu yhtään kömpelöltä, se maguasia. :o
Honda GL1800/08,
Kymco Xciting500/05

oskuk

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 05.08.12 - klo:00:43
Miten skootterin ketteryys on väkisinkeksitty myytti? 
Omien kokemuksien mukaan rouvan piaggio on huomattavasti helpompi ajaa kuin minulla olleet viimeiset "mopot" z750, fz-1s ja suzuki hayabusa.

Tuossapa olikin pitävä vertailu, todistusarvo on massiivinen. Sääli ettei TM:n testissä ollut kinkkimoposkootteria ja hayabusaa verrokkeina seassa. Itse asiassa yksi piiiitkä hd liivimopo olisi taannut parhaan ketterättömyysarvon ;-)

khaosaming

Tuolla on verrattu Kawasakin pikku-Ninjaa Hondan SH 150 -skootteriin.

http://www.motorcycle-usa.com/14/8945/Motorcycle-Article/Motorcycle-vs--Scooter-Comparison.aspx

Skoottereissa pieni on kaunista. Motskareissa käyttökelpoisin kokoluokka 250-500 loistaa poissaolollaan. Suomessa hurahdetaan aina liian suuriin vehkeisiin. Kaksipyöräiset ovat hupivälineitä, kuten veneet, joten on ymmärrettävää, kuinka skootterien alkuperäinen käyttötarkoitus (hyötyajo, tavarankuljetus) unohtuu keskustelussa. Suomessa ei ole oikeita suurkaupunkeja tai todellisia valtaisia, jatkuvia ruuhkia, joissa skootterin hyvät ominaisuudet tulevat parhaiten esiin. Kukaan ei viitsisi ajaa Bangkokissa isolla kustomilla. TM:n vertailutestin isot skodet korvaavat nähdäkseni edellä mainitsemani alle 500-kuutioiset motukat, jotka eivät enää mene meillä kaupaksi. Automaattivaihteisto valtaa alaa autoissakin.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

Tähän liivimoposta ei enää olisikaan:

http://youtu.be/tEFzkUTEd1w

Hitaassa pujottelussa runkoputket tai pakarit saavat karahdella radan pintaan, mutta nopeassa kaarreajossa tulisi ongelmia.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Usein saa TM:n toimittajien kirjoituksia ihmetellä. Ehkäpä sielläkin on tehostettu toimintaa ja säätetty kustannuksissa yhtaikaa. Ei niillä liene liikoja aikaa miettiä mitä kirjoitella. Toisaalta, jonkinlainen sukupolven vaihdos siellä lienee menossa, ja hyvä niin. Ehkä joskus tulevaisuudessa voisin kuvitella olevani taas kestotilaaja. Nimittäin skootterin paikasta liikenteessä oli kirjoitettu ihmeen asiallisesti. Vakkakaan iso skootteri ei ole parhaimmillaan liikenteen läpi suodattelussa.

Mitä mieltä olette isojen skootterien omistajat? Onko isoskootteri parhaimmillaan kaupungissa, vai maantiellä. Itse arvelen, että maantiellä. Ja kun TM sanoo isoskootterien olevan kaupunkiin, niin miksi niissä pitäisi olla hyvät kaukovalot? Nojoo, tämä vaan esimerkkinä.

Mutta kai skootteri on helpompi ajettava niille, jotka eivät ole ajaneet millään moottoroidulla kaksipyöräisellä. Polkupyörissä usein jarrut toimii käsillä, joten äkkiseltään kuulostaa oudolta se, että niitä olisi vaikea käyttää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Tuo jarrujuttu ei avaudu kaikille. Skoduhan on perusmallina sellainen että jalkautuminen on niin helppoa kuin konepyörässä voi olla, kuten tuen ottaminen jaloilla. Jos ajokki kaatuu, voi pysyä jaloillaan mitä MP:n kanssa ei juuri voi. Kylkikolarissakin skodessa ei jalat jää väliin niin helposti. Jarruja ja jalkoja tukena voi käyttää yhtäaikaa kun MP:ssä on hoidettava jarru oikealla jalalla, joka on se yleisin reakointitapa käyttää takajarrua ensin ja yleisjarruna. Kun joutuu kiihdyttämään äkisti joka on yksi suojakeinoista, skodella riittää kaasun avaaminen kun MP:ssä täytyy olla oikea vaihden ja käyttää kytkinkahvaa. Harjaantunut ei edes tiedosta otteitaan, mutta aloittelija kompuroi niiden kanssa.
Tytöt tuli esimerkiksi siksi että heidän osaamistasonsa on poikia heikompi kuten tilanhahmotuskin josta johtuu suurempi risteyskolari ja peräänajomääränsä. Joko tilanne tulee päälle tai toimitaan väärin. Jokaiselle tulee joskus eteen oletusta vastaan olevia tilanteita joissa reakointinopeus ja oikeellisuus pelastaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Jarrusta tuli mieleen sekin, miten helppo skootterilla on ajaa hiljaa. Vasemmalla kädellä säädellään takajarrulla vauhtia, ja kaasu pidetään tasaisena oikealla kädellä. Moottoripyörällä pitää vastaavassa tilanteessa vasemmalla kädellä luistattaa kytkintä, painaa jalalla jarrua ja vääntää oikealla kädellä kaasua. Ei kumpikaan vaikeaa ole tottuneelle, mutta tottumattomalle voi olla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003