Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yleistä keskustelua Kiinan ihmeistä (ei teknisten ongelmien arvuuttelua).

Aloittaja Baotian, 10.08.07 - klo:09:43

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Seosruuvin kiinni kiristämisellä terve mopo sammuu lähes heti, joten jos käynti paranee ruuvia kiristettäessä, saa kone jostakin ylimääräistä ilmaa. Käyt ostamassa start pilot- pullon tarvikeliikkeestä ja mopon käydessä suihkuttelet start pilotia ympäri konetta ja kaasutinta, mopo vinkaisee kyllä sitten, kun osut imuvuotokohtaan. Pidä huoli, että mopo on tukevasti paikallaan ja rengas ilmassa, ettei mopo karkaa omille teilleen start pilotin avulla... Itsellä oli vaihtelevaa tyhjäkäyntiä Baotianissa koko viime kesän, vaikka kuinka kaasaria säätelin, kunnes nyt keväällä otin kaasarin irti, putssasin kohokammion ja tyhjäkäynti & pääsuuttimet, laitoin nippuun ja kaasari säädöilleen. Nyt pelaa kuin uusi, ellei jopa vähän paremmin... ilmeisesti alkup. bensansuodattimessa ollut jo valmiiksi roskia kaasuttimen puolella.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Jamppa

Kiitos vinkeistä, mietinkin miten noita imuvuotoja oikein pystyy paikallistamaan. Mutta kävi niin, että soitin huoltoon, ja huoltomies kuulosti hyvin varmalta siitä miten saan tyhjäkäynnin kuntoon. Sanoi vaan, että teepä nämä ja alkaa toimimaan: tyhjäkäyntisuuttimen puhdistus (olin jo tehnyt), ja bensapinnan tarkistus (on monesti liian alhaalla).

Bensapinnan tarkistuksesta ohjeisti, että neulaventtiilin pitäisi mennä kiinni, kun koho on vaakasuorassa. Jos näin ei ole, niin pitää taivuttaa sitä peltilätkää, joka ohjaa neulaventtiiliä. Neuvoi testaamaan puhaltelemalla bensansyöttöön kiinnitetyllä bensaletkunpätkällä. Kysyin että voiko tuo uudessa mopossa olla pielessä, ja vastasi että "kyllä voi, nämä on kiinalaisia" :)

Tein työtä käskettyä ja avasin kaasarin atomeiksi ja puhdistin taas kaikki suuttimet yms. Lisäksi säädin bensapinnan yllämainitulla tavalla, se oli vakiona säädetty huomattavasti alemmaksi. Sitten kaikki takaisin kiinni, ajoin koneen lämpimäksi ja ruuvasin seosruuvin kiinni: nyt kone sammui! Avasin seosruuvia huoltomiehen suosittelemat 1,5 kierrosta (kokeilin myös säätää korvakuulolla, ja tuo vaikutti parhaimmalta asennolta).

Nyt kone käy tasaisesti tyhjäkäyntiä ja lähtee lämpimänä käyntiin todella hyvin. Kaasuun ei tarvitse koskea, lyhyt painallus starttinapista riittää. Tiukan jarrutuksenkin jälkeen tyhjäkäynti on heti vakaa.


Kaikki ei kuitenkaan vieläkään ole ihan OK: kylmänäkin lähtee kyllä hyvin käyntiin sähköllä (ainakin näillä keleillä), mutta käyntiä pitää avittaa kaasulla muutamansekunnin ajan. Senjälkeen pysyy tyhjäkäynnillä, mutta kierrokset ei nouse, eli ihankun ryyppy ei lähtisi päälle (vaikka senhän kait pitäisi olla virrattomana "päällä", ja virrat päällä lähteä pikkuhiljaa "pois päältä", eli neulan tukkia ryyppykanavan).

Kohokammion pohjassa oleva reikä, ja muut ryyppyyn liittyvät kanavat pitäsi olla auki, tämä on tarkistettu useampaan otteeseen. Testasin ryyppymokkulan huoltomiehen neuvomalla tavalla (mittaamalla kylmänä ryyppyneulan pituuden ja lämmittämällä 2-3min, kytkemällä esim. akkulaturiin ja mittaamalla uudestaan). Pidin ryyppymokkulaa sähköissä 7min, ja se lämpeni kyllä kuumaksi, mutta neula ei liikkunut kuin 2-3mm. En tosin tiedä paljonko sen normaalisti pitäisi liikkua.

Vähän kuitenkin epäilyttää, että jos se on jotenkin särkynyt niin, ettei neula pienene riittävästi (siis lepotilassa virrattomana). Tuskin ryyppy kait ainakaan on kokoajan päällä, koska käy muuten niin hyvin... Tällähetkellä näillä keleillä tuo ei ole edes mikään ongelma, koska tosiaan käynnistyy hyvin kylmänäkin.

Niin muuten, laittoivat tulemaan uuden imukaulan postitse, kun olin lähettänyt vanhasta kuvan. Toimitus oli nopea, ja se on jo paikallaan.

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: WalleSe ryypyn toiminta on aika huomaamatonta. Tolleen kun tyhjäkäyntiä käyttelee jotain 5 minuuttii sellasii pieniä kierrosten vaihteluja huomaa. No ilman ryyppyä vaihtelis enemmän. Aikalailla kesäkäyttöön mitotettu ryyppy.
Vaikka kierrokset ei huomattavasti nousekaan, niin kyllä tuossakin kylmänä tosiaan alkuun ilmenee noita pieniä kierrosten vaihteluja. Eli taitaa se automaattiryyppy sittenkin olla pelissä mukana. En taida rassata sitä tämän enempää, kun mopo kerta toimii ihan hyvin. Jos kylmäkäynnistyksen kanssa tulee ongelmia, niin tutkitaan sitten lisää...


Uusia katteita odottelen yhä, mutta kun ne tulee niin käsittelen samalla rungon ruosteiset kohdat, joista maali hilseili pois. Alustavasti kun katsoin, niin ruostetta löytyy ilmeisesti vain niistä alapalkeista, joihin moottori on pultattu kiinni. Kysyin myyjältä jo ajat sitten mitä tuon kanssa tehdään (mainitsin asiasta jo eka soitolla). Eli kysyin voinko viedä sen jonnekin lähihuoltoon korjattavaksi. En sillon saanut vastausta kysymykseen, mutta eilen kun soitin niin vastasivat, että ei käy. Mopo pitäisi lähettää heille, ja sitten päättävät että onko liian työlästä/kallista maalata vai vaihdetaako uuteen.

Mietin että jos lähetän tuon heille, niin takaisinsaamista voi joutua kuukausi-pari odottelemaan (kun en oikein luota tuon liikkeen nopeuteen). Vaihtamishommaa vaikeuttaisi sekin, että kerkisin jo vaihtaa uudet michelinin renkaat. Eli tulin siihen tulokseen, että teen homman itse. Jonkinmoinen urakka siinä kyllä on, kun koneenkin joutuu irrottamaan pois paikoiltaan:


Jamppa

Lainaus käyttäjältä: WalleVoi ne kaikki olla samallalailla ruosteessa. Se osahan on tää http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?cPath=23_50_813_1353&products_id=19142
Ahaa, tuo tieto auttaa paljon, kun tietää että se on tuollainen suht. pieni irtonainen osa. Voisin ehkä onnistua neuvottelemaan niin, että saisin uuden tuollaisen, niin säästyisi hiomisen/maalaamisen vaivalta. Mitä olen pystynyt katsomaan, niin tuo vaikuttaisi olevan ainut osa, josta maali hilseilee pois. Muualta rungon maalipinta vaikutti normaalilta, tosin tarkemmin näen vasta sitten kun puran katteet.

jalat

#304
Polkustartista asiaa.

Rupesin uusimaan tuota emännän polkustarttia, kun sen osat pyöristyivät viime syksynä sen jälkeen kun etuvarin tuuletin hajosi ja vari pääsi heilumaan vauhdista. Ne hammastukset pyöristyivät ja polkustartti ei oikein enää toiminut. Muutenkin se poljin on ollut sellainen "löysähkö" toimiessaan.

Onko kenelläkään se jousi kuolleentunut tai löystynyt vuosien aikana?
Siis tämä jousi http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?cPath=23_50_813_1352&products_id=13588
Se ei näytä itsellä kuolleentuneelta, mutta silti se palauttaa jotenkin huonosti. Ottaa hammastukset hieman toisiinsa kiinni.

Sitten siellä varin sisällä olevan puolikuun muotoisen hammasrattaan alapuolella (jousen keskellä) oli sellainen muovinen rinkula, about 4cm halkaisijaltaan ja 2-3mm paksu. Mikähän sen muovirinkulan tarkoitus on? Sitä ei saa ostettua erikseen mistään ja koko poljinsetti maksaa liki 40e. Ei viitsisi niin paljon maksaa yhden rinkulan takia.
Eli tässä näkyvä valkoinen rinkkula http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=382
Se oli katkennut ja hajonnut. Selvästi se on siellä varin sisällä olevan "putken" ulkoreunalla jotenkin sitä puolikuuta vasten. Mutta onko se tarpeellinen. Mielestäni se ei osunut edes mihinkään kun sitä mallailin paikoilleen. Ja kun se on rikki niin heitin hemmettiin.

Entä voiko variaattorin kopan tiivisteen puuttumisella olla sellainen vaikutus että polkustartin hammastukset osuvat toisiinsa koneen käydessä?
Se tiivistekin oli ihan repaleinen ja heitin senkin hemmettiin.
Katsoin että biltemasta saa 0.4mm ja 0.75mm tiivistepaperia halvalla ison arkin. Kannattaako ostaa vahvempaa?

Ei haittaisi varmaan jos uusisi sen lukkoprikankin siitä polkimen varresta varin ulkopuolelta, ettei poljin heiluisi sivuttain yhtään.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Lainaus käyttäjältä: Walle - 30.04.09 - klo:11:07
Ei ole jousi löystyny. Se polkimen pusla on vaan alkanu pyöriä polkimen mukana ja toimi vähän nihkeemmin. Nailonirengas kestää kulutusta enemmän kun alumiini. Sais olla leveämpi niin olis enemmän hyötyä. Kai se ilmanki toimii ku rasvailee joskus. Sitä varikopan tiivistettä mulla ei ole ollu vuosiin. Se pikkuratas kilkattaa jos se isoon rattaaseen hitsattu patti ei lukitse sitä. Vois johtua jousesta. Oikeestihan polkimen ollessa ylhäällä jonkun vivun pitäis pitää sitä pikkuratasta siellä kuopassaan.

Täytynee purkaa, puhdistaa ja rasvata koko poljinjärjestelmä hyvin, jos se siitä lähtisi vielä toimimaan ilman nailonrinkulaa. Tuskin se varikoppa tosta nopiaan kuluu, kun periaatteessa poljinta ei pitäisi tarvita käyttää, kun starttauksen vaan saa kunnolla sähköllä pelaamaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Pätmän

Just vaihdoin eleganssiin narakun etuvarin ja otin kopan tiivisteen pois, kun ei asettunut kunnolla paikalleen. Muistakin mopoista olen jättänyt tiivisteen kokonaan pois, kun revennyt koppaa avatessa, hyvin ovat toimineet.

Tuntuu olevan näissä kiinalaisissa tyypillistä, että uutena vinkuu etujarru. Piti eleganssista ottaa jarrusatula irti, rasvasin liukutapit ja laitoin kuparitahnaa palojen takapinnoille, ilmeisesti vinkuminen katosi.

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Voi TUSKA  ;D ;D ;D (ei tiedä itkeäkö vai nauraa)

Olen käynyt parin viikon aikana skootteria läpi vaikka kuinka paljon sen kylmäkäynnistysmisongelman vuoksi. Nyt löytyi ilmeisesti syy. Ja syy oli sellainen että oksat pois. Ei tullut ihan ekana mieleen ja en usko että monille tällaista ylipäätänsä käy.

Kerrompa alusta alkaen.
Olen säätänyt venttiilit, putsannut kaasarin pariin kertaan, käynyt johdotuksia läpi ja putsaillut kosketuspintoja. Poistellut hapettumia ja lisännyt pari extra maajohtoa neuvojen mukaan. Etsinyt imuvuotoja spraylla ja uusinut akun. Skootteri toimii kuin unelma kun saa käyntiin. Polkemalla käynnistyi nätimmin mutta startilla ei meinannut millään, vaikka startissa oli puhtia. Jopa starttiboosterilla yritin. Starttimoottori pyörii ihan täysillä, mutta kone ei vaan käynnistynyt.

Poljinstarttikin oli vähän heikossa hapessa, kun viime syksynä se etuvarin tuuletinlevy haurastui ja hajosi kesken ajon ihan säpäleiksi. Tästä seuranneena emäntä ajoi kiukulla viimeiset 150m työpaikalleen etuvari "pikkuisen kuulemma kolisten" ja vauhti hiipui täysin. No tottakai se kolisi, kun etuvarin starttikehä heilui sivusuunnassa sen hajonneen muovituulettimen verran. Eli noin 1.5-2mm. Siksi kierroksetkin hiipui kun hihna ei napannut kunnolla kiinni ollenkaan. Samalla poljinhammastukset jotenkin kuluivat ja eivät kunnolla enää ottaneet kiinni.

No se tuuletin uusittiin syksyllä ja ei siinä mitään. Vehje siitä hetkenpäästä talviunille. Keväällä sillä puolivammaisella polkimella polkemalla käyntiin. Sitten lämpimänä toimi sähköstartillakin kyllä.

Kun poljin meni nyt lopunkin hajalle, sillä ei tehnyt mitään. Siinä sitten etuvarin mutteri auki ja vaihtamaan niitä poljinhammastus-osia. Kopasta osien purku, putsaus ja kevyt rasvaus vaseliinilla. Biltemasta 0.8mm tiivistepaperia josta leikkasin vielä varikopalle sopivan tiivisteen. Ja poljinstartti oli taas kuin uusi.

No kuitenkin koitin startata sähköllä ennen kun laitoin varikopan paikoilleen. Kengänpohjalla painoin kevyesti bendixin päästä, ettei se muljahda miten sattuu. HÄMMÄSTYS OLI SUURI! Starttikehä pyöri hienosti ja kovaa, mutta välillä varituuletin ei pyörinyt. Välillä pyöri pari kierrosta ja taas ei pyörinyt. Niinku mitä hittoa!!!  :o
Syynä oli lopulta starttikehä. Silloin kun syksyllä se starttikehän tuuletin hajosi, niin starttikehän lautanen pääsi heilumaan sen 150m matkan aikana niin vimmatusti, että siitä sisäpuolisesta reijästä meni kaikki hammastukset. Se kului aivan sileäksi. No onko ihme kun koneessa on kierroksia mukavasti. Sen vuoksi siis polkimella käynnistyi, mutta startista ei. Polkiessa kun starttikehää ei käytetä.
Lämpimänä taas starttasi ihan mukavasti, niin se johtui varmasti siitä että hihna ja kierrokset olivat lämpölaajentaneet starttikehään ja muita osia juuri sen verran että se oli enemmän puristuksissa ja pyöritti konettakin.

Starttikehän sisähammastukset oli niin kuluneet, etten syksylläkään tajunnut sitä ollenkaan. Näytti niin siltä että se on aina ollut sileä ja kuuluukin olla :)
Tässä kuva starttikehästä
http://i39.tinypic.com/a5kkn6.jpg

Ja tässä kuva polkustartista, joissa muuten on eroja. Tuo vasen on se kulunut, kuten alareunasta näkee, niin hammastuksia ei enää juuri näy. Varastosta löytyi tuo oikeanpuoleinen, joka taas ei suoraan sopinut, koska siinä on nuo ylemmät hammastukset halkaisijaltaan pienemmässä ympyrässä. Eli näitäkin on eri kokoisia. Joten ei kun kaupasta hakemaan uusi leveämpi malli vanhan ollessa mallina mukana. Ja noissa prikoissakin on muuten eroja. Tuo U-muotoon väännetty osa on toisissa kapeampi ja toisissa leveämpi. Leveämpi palauttaa paljon nätimmin jalan ylös. Vaikkei sen pitäisi vaikuttaa, mutta se pitää paremmin tuota itse ratasta paikallaan. Tuo kapeampi liikkuu pari milliä rattaan mukana ja palauttaa jalan paljon nykivämmin ja jumittavammin ylös. Joten otin vanhasta sen leveämmän uuteen rattaaseen kiinni.
Tässä kuva kahdesta erilaisesta polkustartista
http://i39.tinypic.com/5d1c7n.jpg


Nyt skootteri starttaa taas ekalla ja tuntuis toimivan. Toivottavasti kylmemmilläkin ilmoilla nyt starttaa. Niitä kylmiä jäädään "odottamaan". Tulipahan käytyä sähköjäkin läpi jne... Tämän jälkeen toivon tuolle 2003 vuosimalliselle pitkää ikää :)

ps. Ylläpidolle kysymys: Pitäisikö laittaa kiinalaisten skootterien keskustelupuolelle alaosio, johon voisi laittaa kuvallisia vinkkejä osien eroista. Noita kun alkaa pikkuhiljaa löytymään. Kuten tämä starttipolkimen hammastuksen kokoero. Sitten oli eroja niissä etuvanteissa mittarinpyörittimen osalta jne jne...
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#309
Yhteensopivuusketju on jo olemassa. Sinne kaikki eroavaisuus huomiot ja myös yhteensopivuudet. Mieluiten kuvien kera ja skoden mallitiedoilla.

linkki
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


openflow

Itsellä ihmeen käynnistyspoljin mekanismia saa puhdistaa muutaman kerran vuodessa.  Yllättävää kuinka suureksi sen kitka kasvaa jo 1000 km ajon jälkeen. Etenkin puolikuuhun kiinni ottava pikkuratas on putsattava ja pidettävä hyvässä öljyssä.

Tuli nysvättyä Ihmeen startin kanssa ,kun ei toiminut...  Vika ei ollutkaan startissa ,vaan kytkimessä. Kytkin oli paskanen ja ei pyörinyt vapaasti  ,kun ~puoli kierrosta.

Jos tuntuu että kone ei pyöri startilla ,vaikka akku on täydessä iskussa kannattaa vilkaista ettei kytkin laahaa missään kohdassa.

purgiaali

Voi kele näitten muoviosien kanssa. Viime kesänä hajonnut ja korjattu takalokari on taas repsahtanut. Ei kai siihen muu auta kun ostaa uusi tuubillinen liimaa. Tuo lokari vaan on hieman harmillisesti se osa kaiken muun alla. Pitää purkaa koko mopo  >:(

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 03.05.09 - klo:20:40Tuo lokari vaan on hieman harmillisesti se osa kaiken muun alla. Pitää purkaa koko mopo  >:(
Tiedän tunteen, kerran irroitin takalokarin huvikseni kun piti purkaa puoli mopoa bensaletkuja vaihtaessa.
Vaatii "vain" penkin, takasivukatteiden, tarakan, "underin" jne irroittamisen. :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 03.05.09 - klo:20:40
Voi kele näitten muoviosien kanssa. Viime kesänä hajonnut ja korjattu takalokari on taas repsahtanut. Ei kai siihen muu auta kun ostaa uusi tuubillinen liimaa. Tuo lokari vaan on hieman harmillisesti se osa kaiken muun alla. Pitää purkaa koko mopo  >:(

Liimaa??? Jos ei oo pahasta paikasta hajonnut niin altapäin vaan kunnon karhennukset ja puhdistukset ja lasikuidutat sen ympäristön. En ole expertti lasikuidun & hartsin kanssa mutta tuolleen ite aloittelisin :)

Harrastelussa: bt49qt-12