Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Agility, bendix on liika pitkä, ei mahdu

Aloittaja Kari69, 03.08.22 - klo:23:23

« edellinen - seuraava »

Kari69

Minulla on avattuna Agilityn variaattoriboksi. Tiiviste oli pari milliä paksu kuminen. Se oli niin risa, että heitin sen pois. Kokeilin tänään laittaa variaattorin kannen paikoilleen mutta se ei mennyt kunnolla kiinni. Etuvarin kohdalla jäi pari milliä rakoa. Asiaa tutkittuani tajusin, että bendix on liika pitkä. Tein mittauksia, miten pitkä se on ja miten paljon sillä on tilaa. Bendix oli noin 1,6 mm pidempi, kuin mitä sillä oli tilaa. Tiivisteen pitää olla siisa ainakin 2 mm paksu. Yksi mm ei riitä. Onko tämä asia lukijoille tuttu ?

tapiovuorent

Hyvinkin tuttu. Tuota Agilityn tiivistettä ei tahdo löytyä ( ainakaan näistä kotimaisista nettifirmoista)
Jos et oikeaa tiivistettä saa , niin vaihtoehdot on: Bendixin akselia voisi varmaa lyhentää tarvittavan määrän ( 1,6-2 mm.)tai hankit 2 mm. paksua ttivistemateriaalia , ja leikkaat siitä sopivan tiivisteen.
Agilityssä on kyllä myös nuo "kumipuslilla" olevat kiinnitysruuvit , joten en muista miten tuo itse tehty tiiviste istuisi paikalleen.

Coastside

Kiinalaisissa melko yleinen starttiongelman syy, kun tiiviste on rikkoutunut ja jätetty pois. Toleranssit ei aina salli jättää se pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

#3
Olin jo ostanut Biltemasta 1,5 mm kumikorkkitiiviste lätkän, 25 x 50 cm. Kävin vaihtamassa 2 mm paksuun. Sieltä löytyy 1 /1,5 /2 / 3 mm paksut lätkät. Sieltä löytyy myös meistisarja, jossa meistit millin välein 3-10 mm. Niillä voi naputtaa reiät.

Onkohan tuolla pendixin ylipituudellla tekemistä sen kanssa, että jollakin startti ei pyöri kunnolla tai boksin kansi on murtunut ?

Kiinnitysruuvissa on puoliväissä 10 x 2 mm laippa. Tämä laippa kiertyy runkoa vasten ja menee tiivisteen läpi. Kumi on muutaman millin laipan ulkopuolella. Se ei siis kosketa tiivistettä.

Minusta tuo on varsin hölmö ratkaisu, että bendix ei mahdu pohjan ja kannen väliin ilman tiivistettä. Minusta se pitäisi mahtua sinne pienellä välyksellä, vaikka 0,5 mm. Silloin voisi käyttää vaikkapa millin tai puolen tiivistettä.

tapiovuorent

Näiden valmistajan ratkaisujen kanssa vaan pitää elää.!
Kyllähän moni on pähkäillyt tuo bendixin kanssa , ja jotkut on lyhentäneet sitä tiivisteen paksuuden verran, jos eivät ole viitsineet uutta tiivistettä hankkia. Varsinkin tyypillisissä kiinalaisissa se tiiviste on kyllä tarpeen.
Agilityssä on kuitenkin niitä parhaita ratkaisuja tuon tiivisteen materiaalin suhteen, pitää vaan tietysti olla ehjä.
Ompahan vaan joissin "laatuskoottereissa " esim. Japanilaisia , ranskalaisia ja italialaisia " joissa koneistukset on niin tarkkoja , ettei niissä ole tiivistettä alkujaankaan.
En usko , että bendixin tiukkuuden vuoksi , varaiaaattorikoppa hajoaa, ennemminkin materiaalin heikkouden ja liian lyhyen laakeriholkin joka on käynnistyspolkimen akselilla ja tietysti se voimalla runnominen ,jota joskus näkee käytettävän polkiessa









Coastside

#5
Kiinalaiseen voi tehdä tiivisteen jonka liimaa kopan pintaan ja rasvaa toisen puolen, jotta se kestää irroitella. Voi myös laittaa saumaan vaseliinia estämään veden pääsy, mutta varoen ettei se päädy hihnaan.

Kiinaisissa poljinrattaissa on itsetuhomekanismi. Puolikasrattaassa ei ole koko matkalla hammastusta ja polkimen vapautus saa sen iskemään kruunurattaan hampaan poikki ja se puskee kopan rikki. Kymcon vastaavan koneen rattaassa on kaikki hampaat ja sen hankinta kannattaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04