Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM

Aloittaja eskomörkö, 06.05.08 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

jwalk

Maadoituksia ei voi olla liikaa.
Bendiksin olen havainnut toimivan parhaiten puhtaana ja kuivana. Rasvaaminen tuntuu olevan alkuun hyvä idea, mutta rupee nopeesti keräämään paskoo.
Myös jos jättää kopan tiivisteen pois, voi olla tarpeen lyhentää bendixin akselia, sieltä kopan puolelta.

konenikkari

Bendix on näissä moposkotuissa ns. "heittobendix" jonka toimiminen perustuu massaan ja sen hitausvoimaan.
elikkäs starttimoottorin pitää lähteä niin äkäisesti liikkeelle, ettei bendixrattaan painavemmat osat ehdi mukaan,
vaan laitteessa oleva kierreosa kytkee bendixin rattaan hampaalle.
Rataspaketin pitää pyöriä kevyesti, minkä toteaminen on hankalaa varikopan paikallaollessa,
ja ilman koppaa se ei toimi ollenkaan, toivotusti.
Monissa varikopan tiivisteen puuttuminen on tosiaan ratkaisevaa,
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jwalk

Coastsiden kertoma kikka, laittaa bendix akkuporakoneeseen ja pyöräyttelee on hyvä.
Kertoo aika paljon sen toiminnasta ja kunnosta.

konenikkari

#363
Totta, jos porakone lähtee käyntiin, terävästi, ratas liikkuu pituussunnassa niinkin, varsinkin, nesteessä ollessaan.
Eriasia on se, pitääkö sitten, kun siihen kohdistuu kuormaa.
Bendix siis voi myös luistaa, vaikka olisikin rattaalle kytkeytyneenä.
Moposkotun bendixin oleellinen osa kun on ns. vapaakytkin (tuossa videossa, pienemmän rattaan puolella),joka luistaa toiseen suuntaan, ja pitää toisen suuntaan.
Sitä voi myös testata, rajallisesti, käsin, jos pyörii esteettä molempiin suuntiin, se o totaalisti rikki.
https://www.youtube.com/watch?v=7yEUGxq-cyU
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Mulla meni just Agilitystä bendixi, tai olishan se siellä toiminut mutta ikävää kilinää piti. Siitä meni se varikopan puolella oleva jousi rikki ja se ei siis pysynyt siellä perusasennossaan, mutta tokihan se aina ottaessaan kosketusta kampiakselilla olevaan rattaaseen heitti sen takas omalle paikalleen. Mopoa kallistaessa varikopan puolella alkoi aina hieno rallatus.

No oma mokahan tämäkin oli, eli aikoinaan startti aika-ajoin pyöri tyhjää. Putsasin bendixin ja laitoin sinne öljyä, ei olis kannattanut. Keräs möhnää eikä kestänyt kun 15000km. Rasvaa vaan niihin päädyissä oleviin akselin pätkiin ja ehkä pieni sipasu starttimoottorin rattaalle. No bendixin vaihdon kustannukset oli vaan vähän työtä, itse osan sain kaverilta ilmatteeks, mut ei se kai kaupassakaan olis kovin kallis ollut.

Mä kyllä luulen että kannattaa tuokin osa puhdistaa aina samalla kun purkaa etuvarin, meneehän sinne möhnää aina jonkin verran oli siellä rasvaa tai ei. Ennakoivaa huoltoa siis ;)
Liikennesika.

VariJari

Mielenkiintoinen startti ongelma Baotiksessa. Startti yrittää mutta saa pyöräytettyä vain vähän, jännite laskee silloin akulla asti 10v hujakoille ja sitten bendix palautuu / starttirele palautuu ja homma alkaa alusta.
Laitoin akkulaturista 4A apuja kerran ja nyt pyörittikin iloisesti.. päättelin että huono akku (vaikka verkkolaturi lataakin sen täyteen nopeasti ja nikottelematta. ) No uusi akku teki saman (80A käynnistysvirta kyljessä mainittu.)

Virtaa menee hulluna (eli ei liene huonot kontaktit tai vastukset syy)  siis kun jännite kyykkää noin alas ja aiheuttaa varmasti toiminta ongelmaa elektroniikkaan ja starttireleelekin.

Purin startin.. mittaukset näyttää että mitään selkeitä vikoja ei olisi.. saas nähdä mikä on syyllinen. Bendix vaikutti herkästi toimivalta.
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Huonoon starttaukseen on kolme syytä: Akun varaus on huono, maadoitus on huono tai tyhjäkäynti on liian suurella. Tuo jälkimmäinen tuottaa liikaa puristuksia kun läppä ei rajoita. Se myös torppaa ryypyn toiminnan.
Hyvin kylmässä polkimella voi lämmittää konetta, ilman virtoja päällä, jottei potki takaisin ja riko poljikoneistoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Tuota tyhjäkäyntiä en sulata miten se vaikuttaa starttaukseen mitenkään.. ;D

Coastside

Minulta meni vuosikymmen tajuta se. Kun kokosin isopuristeisen setin, ei kaasuun kannattanut koskea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: jalat - 08.07.09 - klo:13:48
Lainaus käyttäjältä: Midland - 08.07.09 - klo:13:09Startti potkii ohi välillä mut yleensä osuu viimeistään 3:nella.

Startin potkimiseen mulla auttoi bendixin kunnollinen putsaus liuottimella ja rasvaus teflon crc:llä. Nyt lähtee ekalla joka kerta. Ei potki ohi. Suosittelen testaamaan.
Itsellä bendix löi tyhjää jarru cliinerillä puhdistuksen jälkeen, suihkuttelin crc voitelua ja laitoin rattaisiin hieman vaseliinia, kyllä auttoi.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.