Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Roksin ongelmia kylmänä

Aloittaja Skootteri10, 26.04.16 - klo:15:41

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 30.04.16 - klo:09:14
Harvemmin roxin tuoresysteemi alkaa falskaamaan, pumppu on siellä magneeton takana ja on mekaaninen, kaasari on pumppua ylempänä.

Taitaa öljysäiliökin olla kaasuttimen alapuolella.
Ei ole roxeissa öljyt valunu omia aikojaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

Ok. Tuorevoiteluongelmat ei siis koske tämän konsernin tuotteita. Onko näissä virallista männän vaihtoväliä tuntia tai kilometriä, vai onko pelkästään välyksistä kiinni. Ajettu kumminkin se >10 tkm.

pekpel

Eikös se 10tkm ole 2t koneessa melkoisen yleinen vaihtoväli, ja vain mäntä ei tarvi pyttyä vaihtaa, muistaakseni ?
Nelarissa noin 15tkm, joskin kymppi olis noissakin ihan ok.. Ja näissä kannattaa vaihtaa koko pyttysatsi, ei ne niin paljoa maksa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

#33
Lainaus käyttäjältä: openflow - 30.04.16 - klo:17:15
Ok. Tuorevoiteluongelmat ei siis koske tämän konsernin tuotteita. Onko näissä virallista männän vaihtoväliä tuntia tai kilometriä, vai onko pelkästään välyksistä kiinni. Ajettu kumminkin se >10 tkm.

Voimat alkaa vähetä yli 10tkm, ja männän helmojen ja renkaiden särkymisvaara lisääntyy.
Yamahan korjausoppaissa ei ole mainittu mitään kilometrimääriä, on vain kuluvaisuuden limiitti mittoja.
Ja tottahan se on, ainahan kuluneisuus aiheutuu, käyttäjän ajotavasta,
käytetyistä voiteluaineista, ilmansuodattimen laadusta ja puhtaudesta, enemmän kuin ajokilometrimäärästä.
Varmuuden vuoksi, ja työllistääkseni,vaihdatan männän 10 tkm, ja vältän muut kustannukset böhaps tai jotain. ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

10 tkm on nyrkkisääntö 2t-mopon männänvaihtoväliksi, mutta en tiedä mikä on Yamahan virallinen kanta asiaan. Itse vaihtaisin noilla kilometreillä ehdottomasti myös männän + tarvittavat tiivisteet. Ymmärän kyllä, että budjetista taitaa rajat tulla vastaan, mutta silti...

Sylinteriä ellei se ole mennyt pilalle/kulunut loppuun ei tarvitse vaihtaa. Nämä on kumminkin laatupelejä, ei tarvitse jännittää millä mitoilla männät saapuu kotiovelle.

Onko pinnoitettu sylinterit(nicasil) tms ?
Mikä on tämän mopon vuosimalli ?

pekpel

Jos ei ole pinnoitetta niin pytty kannattaa hoonata
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Skootteri10

Vaihdoimme kaikki sylinterin tiivisteet eikä auttanut.. kylmänä tekee samaa.. en tiiä liittyykö tää siihen vikaan että kun ajan normaalisti ja päästän kaasun irti niin ei kuulu mitään ääntä sitten kun olen pysähtynyt melkeen kokonaan niin alkaa taas käydä normaalisti.

konenikkari

#37
Nyt alkaa kuulostaa siltä että seuraavaksi tutustut variaattorin toimintaan.
Ja varsinkin takavarin kytkin osioon.
Jos variosastolla on takanaan, ilman huoltotoimia tuo ilmoittamasi kilometrimäärä, ei toimi ole turha.
Takavarissa yhtenä merkittävänä osana oleva keskipakoiskytkin saattaa takerrella.
Sieltä saattaa olla kytkinkengän jousi poikki tai muutenvaan kello täynnä kenkäpölyä.
Joten onnea variosaston tutkimuksille  :D.
Ja vaikka sieltäkään ei vika löytyisi, taas yksi vikavaihtoehto on poissuljettu.
Ja saatuasi laitteen hallintaasi, on edessä kilometrejä, laitteella jonka tunnet, omaksesi ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Skootteri10

Okei eli variaattori auki. Mutta voiko ne osat siellä vaikuttaa siihen että sammuilee kylmänä sillä kun seos oli laihemmalla teki  sitä sammumista lämpimänäkin. Mutta nyt käy aika rikkaalla eikä tee lämpimänä.. noo kai se variaattori pitää tutkia.

konenikkari

Pienen 2T moottorin teho, tyhjäkäynnillä,on aivan olematon,
varsinkin jos tyhjäkäyntiseos on säädetty laihalle.
Tutki nyt se variosasto, ja palataan sitten asiaan, jos aihetta on.
Ja toivottavasti palaat asiaan, jos ongelmasi ratkeaa tai ei  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Skootteri10


A_sentaja

Kerran puhalsin paineilmalla vuosia ajeltuun skootteriin, jolle ei oltu mitään tehty huollon puolesta. Hetkeen en mitään nähnytkään, kun ilma oli sakeana pölystä. Pytyn ja variaattorin huoltohommat on niitä edullisimpia, varsinkin jos itse osaa tehdä, eikä kannata pelätä toimenpidettä se mitään rakettitiedettä sentään ole...:)

jos sulla on vari täynnä pask,,,pölyä ja muuta, voi siellä kytkin kantaa koko ajan koneen käydessä ja sammuilee siksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Skootteri10

Eli variaattori vaa puhtaaks paineilmalla.

openflow

#43
Lainaus käyttäjältä: Skootteri10 - 01.05.16 - klo:13:07
Vaihdoimme kaikki sylinterin tiivisteet eikä auttanut.. kylmänä tekee samaa.. en tiiä liittyykö tää siihen vikaan että kun ajan normaalisti ja päästän kaasun irti niin ei kuulu mitään ääntä sitten kun olen pysähtynyt melkeen kokonaan niin alkaa taas käydä normaalisti.
Eli se ei toimi myöskään lämpimänä. Sammuu hetkeksi kun päästä täyskaasusta kaasun pois, kunnes  alemmilla kierroksilla lähtee uudestaan käyntiin, vai tulkitsinko oikein ?

Jos näin on, niin sanoisin että kampikammio vuotaa. Öljytiivisteet(stefat) mahdollisesti rikki.

Edit: milloin tämä vika tuli, vai onko se ollut aina ?
Sääditkö kaasutinta rikkaamalle, sen jälkeen kun tämä vika ilmestyi ensimmäisen kerran ?

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: openflow - 01.05.16 - klo:20:58
Lainaus käyttäjältä: Skootteri10 - 01.05.16 - klo:13:07
Vaihdoimme kaikki sylinterin tiivisteet eikä auttanut.. kylmänä tekee samaa.. en tiiä liittyykö tää siihen vikaan että kun ajan normaalisti ja päästän kaasun irti niin ei kuulu mitään ääntä sitten kun olen pysähtynyt melkeen kokonaan niin alkaa taas käydä normaalisti.
Eli se ei toimi myöskään lämpimänä. Sammuu hetkeksi kun päästä täyskaasusta kaasun pois, kunnes  alemmilla kierroksilla lähtee uudestaan käyntiin, vai tulkitsinko oikein ?

Jos näin on, niin sanoisin että kampikammio vuotaa. Öljytiivisteet(stefat) mahdollisesti rikki.

Edit: milloin tämä vika tuli, vai onko se ollut aina ?
Sääditkö kaasutinta rikkaamalle, sen jälkeen kun tämä vika ilmestyi ensimmäisen kerran ?

Minulla oli parikin stefavikaista roxia, joissa oireili niin että piti ryypyllä auttaa konetta pysymään käynnissä. Lämmettyään pelasi normaalisti, toki tuo vaihtoehto kannattaa tsekata, varin puolelta se on helppoa mutta magneeton puolelta saa purkaa kaikki edestä. Itse stefan vaihto ei ole vaikea. Yksi oire pidemmälle ehtineestä stefavuodosta on koneesta kuuluva ulina tietyllä kierrosalueella, petarit siellä ilmoittelee poikimistarpeesta.  Varsinkin magneeton puolen petari kuluu nopiaa, jos stefa falskaa ja pölyä pääsee sitä kautta sisään.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...