Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Roksin ongelmia kylmänä

Aloittaja Skootteri10, 26.04.16 - klo:15:41

« edellinen - seuraava »

Skootteri10

Juuu ja en ole kiinnittänyt huomiota mutta kyllä sieltä savua tulee. Huomenna pitää kattoa kun tänään en pääse.

Skootteri10

Nyt olin avaamassa sylinterin kantta katsoakseen sitä tiivistettä niin onko normaalia että sieltä tulee vähän jäähäriä kun avaa kannen. Itse en näistä mitään tiedä joten apuja??

konenikkari

#17
No tuo toimihan pitäisi alottaa laskemalla "veret" ulos.
Jos ei sulla ole mitään tajua ko. hommasta, hanki joku kaveriksi.
Mieluusti, maltat mieles kunnes saat oikean opastajan.
Toimi aloittaan seuraavasti.
Mopon alle asetetaan riittävän laaja astia johon mahtuu jäähyneste.
Avataan jäähynesteen täyttökorkki.
Avataan vesipumpumpulta sen keskelle tuleva letku, tai kolme pumpun kuusiokoloruuvia  jolloin jäähyneste valuu astiaan.
Jne jne, toivottavasti joku, lähes Coastin  veroinen löytää sulle YouTube videon ko toimesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Skootteri10

Juuu eli sylinterissä oleva letku irti ja nesteet johonki astiaa.

konenikkari

Juu, ja irroitettuasi sylinterin kannesta kaasuttimen lämmitykselle lähtevät vesiletkut,
kiinnitä huomiosi, kantta avatessasi M7muttereiden kireyteen, useinkin vuotavan kannentiivisteen syynä on,
ikääntyneen moottorin muuttuneet momentit.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Skootteri10

Eli vesipumppuun menevä letku auki ja juu mielestäni se yksi pultti niistä 4 ei ollut niin tiukka kuin muut eli sitä voisi nyt ainakin kokeilla eka.

konenikkari

Ei auta sen mutterin kiristäminen.
Älä tyydy siihen jos yksi kannen mutteri on ollut löysällä,
kannen O- rengas on todennäköiseti jo entinen.
O-rengas kannentiivisteen viaksi riittää vain suurennuslasilla näkyvä vika.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#22
Itseasiassa seoksia pitää säätää vain asinmukaisten mittalaitteiden avulla.

Mutta kun aikansa on säädellyt seoksia mittalaitteiden avulla,
tulee väkisinkin toimeen, rutiini, jonka avulla homma hoituu ilman laitteitakin. ::)

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 27.04.16 - klo:15:40
Tyhjäkäyntiseos säädetään koneen, eikä ruuvin kierrosten mukaan.

Hyvinhän se mopo kulkee tyhjäkäynnilläkin jos ei ole säädetty hel´kamalan ohjeilla  ;D
Meillä on/of kuskeilla ei ole moisia ongelmia  :D
Tyhjäkäynti on moottorin väärinkäyttöä.
Tyhjäkäyntiä tarvitaan vain, jottei, moottori kaasusta helpatessa leikkaa kii.
Jos tyhjäkäyntiseos säädetään, kuormittamattomana, max kierroslukuun, on seos vaarallisen laiha.
Suoran päässä kaasusta helpatessa sen huomaa viimeistään.
Moottorin pitää saada polttoainetta myös kaasukapulan ollessa nolla asennossa.
Alkuperäisissä seoksen säätöohjeissa, oli rivin lopussa huomautus.
"säädön loppuvaiheessa on syytä kääntää seosruuvia 1/8-1/4 kierrosta rikkaammalle ns kuormitusvaran saavuttamiseksi"

Ja muiltakin osin, suurimman tehon seos on aina pienempi kuin moottorin kestävyys ja käyttöikä sallii.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

Lainaus käyttäjältä: Skootteri10 - 28.04.16 - klo:17:38
Eli vesipumppuun menevä letku auki ja juu mielestäni se yksi pultti niistä 4 ei ollut niin tiukka kuin muut eli sitä voisi nyt ainakin kokeilla eka.
Saahan sitä kokeilla, jos yksi pultti oli selkeästi löysempi. Vaseliinia jos löytyy talosta voi sitä levittää tiiviste pintaan molemmille puolille, tämä saattaa elvyttää vanhaa tiivistettä hetkellisesti. Tämän jälkeen kone kasaan, ja jos kone toimii niin tiedät että varmuudella vika oli tiivisteessä. Voit sitten tilata uuden tiivisteen.

Skootteri10

Juu no faija sano että se kannattaa suoraa vaihtaa se tiiviste kun kannen jo avas. Pitääkö sitten muitakin tiivisteitä vaihtaa sylinteristä vai pelkkä kansi. Ku huomenna ostetaan uudet tiivisteet. Onko sitten muita vinkkejä tohon vikaan jos se ei se tiiviste ole.

openflow

Loppuun ajettu sylinteri/mäntä voisi olla myös vaihtoehtona. Paljonko kilometrejä takana nykyisellä männällä ?

Sylinteri/lohkon välinen tiiviste voi mennä rikki jos sylinterin nostaa lohkosta irti.

Skootteri10

#26
En tiiä yhtään kun syksyllä tän läjän ostin... kuulemma 10000 mutta ei oo varmaa ku ei oo mittarii... ja viellä semmonen lisäys että roksin ei tarvi seistä ees tuntia niin tekee sitä taas mutta ehkä ei niin paljoa mitä tekis jos on seissyt koko päivän ja syksyllä kun otin kaasarin irti ja imukaulan ja läppärungon katsoakseen läpät niin sen jälkeen toimi päivän... ja roksi tekee sellasta nykimistä jos yrittää lähteä kun se vika ei oo poistunu...

openflow

Onko tuorevoitelu käytössä vai kulkeeko seosbensalla ?
Savuttaako se kylmänä paljon, kun on seissyt esim pari tuntia. Ettei siellä nyt tuorevoitelu vuoda...


Männän vaihto saattaa olla aika lähellä noilla kilometreillä.

Skootteri10

Tuorevoitelu on käytössä ja en ole kyllä sitä katsonut missä sijaitsee tai mitä pitää purkaa ja kyllähän se savuttaa kylmänä mutta ei se lämpimänä savuta eli jos se vuotais niin eikös sen lämpimänäkin pitäisi savuttaa?

A_sentaja

Harvemmin roxin tuoresysteemi alkaa falskaamaan, pumppu on siellä magneeton takana ja on mekaaninen, kaasari on pumppua ylempänä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...