Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nitron tekniikka

Aloittaja ihis, 08.06.08 - klo:14:24

« edellinen - seuraava »

ihis

Osaisiko joku neuvoa mistä päin lähden tutkimaan erästä ongelmaa vm 01 Nitrosta?

Eli ongelma on seuraavanlainen:
Ajelin kaverin luokse, ja skode toimi normaalisti.
Kun ajelin takaisin, niin tuntui että skootteri ei enää saavuttanut huippunopeuttaan.
vaan tuntui kuin kytkin olisi luistanut enemmän kuin olisi pitänyt,
ja moottorijarrutuksella hidastuvuus oli mielestäni suurempi kuin aikaisemmin.

Ostin skootterin vähän aikaa sitten, ja edellinen omistaja oli kuulemma tehnyt jotain perushuoltoja, mutta ei mitään suurempaa.
Eli ei vissiin ole hihnaa ym osia vaihtanut.

Skodella on ajettu n. 9000km
Ja tarkoitus olisi uusia ainakin variaattorin hihna. Ja ehkäpä myös ne rullat.
Koska on sellanen fiilis että niitä ei ole uusittu vähään aikaan.

Mutta mikä voisi tehdä tuon että nopeus putosi takaisin ajellessani.
Virityksistä tiedän ainakin että prikka on otettu pois, ja luulen että myös pakoputken kuristus, koska siinä hukkaputkessa on sen näköinen hitsisauma, että olisi joskus ite hitsattu.

Ensimmäiseksi pitää varmaan tarkistaa se varin hihna missä kunnossa se on. Mutta tuskin kulunut hihna tekee tälläistä oiretta jota kuvailin?
Eniten ihmetyttää tuo moottorijarrutuksen suurempi hidastuvuus (vai kuvittelenko) ::)
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

Coastside

Risa hihna aiheuttaa juuri nopeusvaihteluita kun sen kunto on heikko. Hihna kannattaa tarkistaa jo ennen kuin se katkeaa kesken ajon, joka voi olla rajukin nykäys, kuten omassani kävi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ihis

Noniin, tarkistin hihnan.
Eipä tuo mitenkään hälyttävästi ollut kulunut.

Mutta skode toimi normaalisti kun lähdin anoppilaan sitä hihnaa tutkimaan.
Eli onko jotain muuta mahdollisuutta mistä se ötköttely olisi silloin voinut johtua?

Olin ajanut silloin tullessani kaverin luota n.4km kunnes alkoi oireilemaan.
Ja nyt ei mitään ongelmia.

Voisiko vika olla moottorin puolella?
Jäähdytinnesteet on ok, öljyä on max rajaan asti. eri asia on että voiteleeko normaalisti...
Ja sitten on sellanen juttu, että epäilyttää onko kaasarissa säädöt oikein.
Kun moottorin laittaa käymään niin savuttaa mielestäni tyhjäkäynnillä hieman liikaa. Voi kun muistais mopoajoilta savuttiko silloin 2-T motti tyhjäkäynnillä yleensäkkään.

Onko kaasarissa joku tehdasasetus olemassa, josta voisi lähteä säätämään?

En ole koskaan yhdenkään skootterin katteiden alle kurkannut, joten kait se kaasarikin sieltä löytyy ;D No joo kyllä mä tiedän missä se on, mutta eriasia mistä lähden katteita irrottelemaan jotta ei tartte koko kootteria purkaa.

Ja mistä suomesta löytyy nopeusmittarin vaijeri, ja pyöritin samasta liikkeestä?
Entä mitkä osat siellä variaattorissa kannattaa uusia, eli mitkä kuluu helpoimmin?
eli ne rullat mitä on eripainoisia myynnissä, sijaitsee etummaisessa vai takimmaisessa hihnapyörässä? :-[

***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

Muista topiceista löydät rullia ja siihen aiheeseen liittyvää keskustelua yllin kyllin,, :) Se hihna voi olla kuitenkin jo loppuun ajettu ts minimikulutusraja tullut vastaan, vastajousi kannattaa yleensä vaihtaa kun 10,000 lähestyy se ei ole ikuinen osa ja luultavasti myös osasyynä vehkeesi huonoon menoon. kulkupuoli voi olla hyvää, kun vari on vielä kylmä, mutta kuumetessaan alkaa luistoa esiintyä. aeroxin öljypumppua ei paljoa säädellä, sillä ottaa vauhdin suoraan kampuralta, jos ei sais öljyä, niin ei myöskään savuttaisi, tuohon seikkaan taas vaikuttaa se mitä ööliä olet sinne tarjonnut.. Kaasari on aika hankalassa paikassa, eikä sitä pääse kunnolla tsekkaamaan kuin irroittamalla takasivukatteet ja penkin, jolloin sitä voi ropata hyvin, mutta jos sinulla pieni ruuvari niin öljyntäyttöaukon vierestä pääsee säätelee seos ja tyhjäkäyntiä. :) Mopo-sportti esim myy kyseisiä osia...siis nopvaijeria ja pyöritintä..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ihis

Ok.
Kannattaisiko vaihtaa kytkin samalla? Kannattaako se kytkin kello samalla kertaa vaihtaa uuteen?
Löysemmät jouset= parempi kiihtyvyys? Oliko se niin? :-\

Ajattelin koko variaattorisarjan tilata kerralla.

Moottorirempan sitten meinaan tehdä tossa syksymmällä.
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

Ei kytkintä tarvitse vaihtaa, jos pintaa vielä on, yleensä tuon ikäisissä on. Jos kone on aivan vakio, orkkisputkella ja säädöillä, niin suosittelen että ostat jousen joka on mahdollisimman lähellä vakiota, voi olla hieman jäykempi, mutta ei liikaa. Siis uusi hihna+rullat, sekä vastajousi auttaa jo paljon. Tuohon kiihtyvyyteen vaikuttaa ensisijaisesti rullien paino, ja jos sillä haluat kikkailla, niin osta sarja jossa eripainoisia rullia, jolloin löydät parhaan tuloksen. vakiot oli muistaakseni 5,4 jotain ja jo 5grammaisillakin huomaa kyllä eron.. näin ensihätään.. ;) ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Ulkomailla ainakin on tarjolla varisarjoja, joissa on kaikki osat.
Kytkin kestää normaalikäytössä jossa annetaan lähtiessä reilusti kaasua. Juuri siinä sen luiston paikkeilla kierroksia kihnuttaen se kuluu eniten. Vanhempi väki ja naiset voivat syyllistyä tähän eniten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ihis

Lainaus käyttäjältä: ihis - 08.06.08 - klo:14:24

Virityksistä tiedän ainakin että prikka on otettu pois, ja luulen että myös pakoputken kuristus, koska siinä hukkaputkessa on sen näköinen hitsisauma, että olisi joskus ite hitsattu.



Niin tuollasia virityksiä siinä on.

Ajattelin Malossin 5g tai siihen suuntaan olevia rullia, jos niillä tosiaan sais kiihtyvyyttä tms.
Mutta voisitkos lyhyesti kertoa siitä kytkimestä että miten ne jousien jäykkyydet sitten vaikuttaa?
Nopeutta en kaipaa lisää. Joten laitan varmaan sen prikan takaisin myös.
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

Kytkimen omilla vakiopikkujousilla pärjäät aivan hyvin, kirreemmillä jousilla tulee koneen liikkeellelähtö hankalammaksi, ts vaatii enemmän kierroksia että liikkuu. :) skootterin kytkin on kestävä ja varsinkin ne pienet jouset kestää yleensä koko skootterin eliniän,, toki on paljon käyttäjästä kiinni. Tuo hukkiksen hitsisauma ei välttämättä kerro mitään, sillä itsellänikin oli aeroxissa aikanaa ihan uutena hukkis hitsattu apukoulun ala-asteen taidoilla.. ;D ;D Alkuvuosien pakoputket kuristettiin vissiin vasta suomessa, eli hitsattiin hukkis paikoilleen... näin ainakin epäilen, koska ulkomailta saa samaa putkea isommalla alkukäyrällä ja vapaasti virtaavana.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ihis

#9
Selvä.
Nyt mulla on ongelmana että miten saan skootterin kulkemaan sallituissa rajoissa.
Tilasin Malossin varisarjan, jolla kuulemma tulee kiihtyvyyttä lisää,mutta myös hieman nopeutta kuulemma.
Mahtaakohan tohon saada sitä prikkaa laitettua. Toisin sanoen sopiiko se alkuperäinen prikka Malossin variin?

Kokeilin  itsetehtyä kierrosrajoitinta mutta se ei toimi.
Ei kai auta muu kuin hankkia sellanen valmis rajoitin, mistä saa kyllä maksaa mansikoita ja kuukiviä :'(
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

En ole satavarma, että sopii prikkahan tulee liukuholkin päälle ja en ainakaan itse ole ikinä takaisin laittanut. Mutta äkkiäkös sen prikan poraa isommaksi... :) Jos phot-ecoa meinaat laittaa, niin se pitää sitten olla hyvässä piilossa, katteiden syövereissä, sillä sen jos poliisisetä sattuu löytämään, niin on hyvin hyvin vihainen... Siinä ei auta selittely, että yrittää pitää mopon vakiona... Toinen vaihtoehto on, että teetät metallipajalla hieman leveämmän prikan ja kokeilet sillä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ihis

No niin, missä mahtaa olla ongelma?
Laitoin vakio varin,uuden kevlarhihnan, sekä 5g rullat skootteriin, ja tuntuu ettei voimaa ole siltin tullut lisää.
Ja kun istun skoden päällä niin että toinen jalka maassa, ja annan täyskaasua, niin pystyn yhdellä jalalla pitämään skootterin paikoillaan.
Mielestäni pitäisi olla vääntöä enemmän koneessa, vaikka vakio onkin.

Joten onko nuo 5grammaset liian kevyet, vaikka Nitrossa on vakiona 5,5g rullat?
Mistä nyt pitäisi lähteä etsimään vikaa?

Luulen että vaikka seisoisin skoden vierellä ja vääntäisin kaasua, niin taitaisin saada pidetty sitä aloillaan.
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

Sinulla kuulostaa olevan kytkimen säädöt pielessä, et kait vaihtanu kytkimen pieniä jousia kireemmiks? tai jätitkö kenties jouset pois kokonaan.. entä vastajousi,, teitkö mitään... Kyllä varin pitäisi toimia, jos pelkkä hihna vaihdettu, mutta toi kevlarhihna kyllä on tarkoitettu kisavehkeisiin ja voi olla että se luistaa nyt lautasten välissä. Ei rullat liian keveet ole vikaa pitäisi nyt löytyä takavarin ja hihnan toiminnan yhteensovittamisesta. Ja näin kaukaa konetta itse näkemättä sekä kuulematta ei voi muuta , kuin heittää erilaisia arvauksia oireeseen. Kokeileppa vanhalla hihnalla, jätät uudet rullat paikoilleen ja katsot mitä se sanoo jos peli liikkuu, niin sen kevlarhihnan kanssa tarviit jäykemmän vastajousen Rullien keventäminen ei lisää vääntöä, sitä saat lisää vain torque drivellä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ihis

#13
Kytkimeen en koskenut, ja vanhan hihnan ehdin hävittämään jo :'(
Pitää sitten tilata uus tavallinen hihna, ja uus vastapaine jousi.
On tää nii tätä...

EDIT:
Meinaaks että noi 5g ei ole liian kevyet?
kulkee kyllä suoralla ihan ok kun kiihtyy, ja alamäessä menee jo hyvin. eli saattaa olla tosiaan että se remmi luistaa.
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

Tuo kuulostais siltä, että vastajousi olisi syypää ongelmaan jos kerran vasta alamäessä lähtee menemään. Vastajouset ei ole kalliita, itse ostin aikanaan kundon jousisarjan, jossa oli vakiojousi, sekä hieman kireämpi jousi, maksoi muistaakseni jotain 18e. Skootterin kanssa nujaaminen vaatii aina pitkää pinnaa ja paljon kiroilua.. ;D Varsinkin vähän vanhemman mopon kanssa. 5g rullat ei todellakaan ole liian kevyet, olen käyttänyt vakiovarissa jopa 3,6g rullia, mutta vain tehoputken kanssa.. skootterina siis aerox, nitron kaksoispainos.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...