Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Booster sammui kesken ajon, eikä käynnisty

Aloittaja msrkus, 25.07.11 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

msrkus

mikä voisi olla boosterissa ku yksi pv olin ajamassa ja alkoi pätkimään hetken päästä sammui eikä lähtenyt enään käyntiin. kaasari ja tulppa ja imukaula katottu. tuppakin antaa kipinää. ei lähde käyntiin vaiika kaataisi bensaa suoraan tulpan reikään. mikä voisi olla vikana?

pekpel

Mites olis jos puristukset olis hävinny?
Kävikö niin että kuumaleikkas kiinni?
Kerro lisää, onko vakio vai mikä, mitä / miten oireili ennenkuin lakkasi toimimasta.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

msrkus

70 cc kiinii, joo taisi läpöleikata, mutta aluksi kun lähdin ajamaan niin pätki ja n 20 km jälk sammui eikä lähtenyt ennään käyntiin. nyt koittanu laittaa bensaa imukaulasta ja tulpan reijästä mutta ei vieläkään lähde käyntiin. mistä tietää onko puristukset tallella? mikä vois olla vikana?

pekpel

Jos ei tunnu kiksissä yhtään "tiukempaa" kohtaa niin luultavasti on puristukset hävinny.
Nelarissa ero on selvempi kun on isommat puritukset kuin 2t koneissa.
Motti vaan purkuun, kansi ja sylinteri veks niin luulisi vian löytyvän, todennäököisesti männänrenkaat jumissa lämpöleikkuun jäljiltä.
Tuurilla voi saada vielä toimimaan jotenkin vanhoilla palikoilla kun saa männänrenkaat liikkumaan.
Oikea syyllinen on luultavasti liian laiha seos jos kaasariin ei ole isompaa suutinta laitettu pytyn vaihdon yhteydessä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

msrkus

#4
kaikki osat on vaihettu kun on pytty vaihettu ja kun polkee käyntiin nii kyllä tuntuu normaalisti kiksin menevän pohjaan

EDIT: ei jaksais millään alkaa konetta avaamaan. mikä voisi auttaa nyt tässä tilanteessa?

pekpel

Sitten vaan annat skopan seistä ja lahota, ajelet fillarilla.
Ei se motin aukasu niin iso homma ole ja ilman sitä et selviä jos kerran on lämpöleikannu.
Puristusmitttarin hommaat tai lainaat niin varmistuu tuokin asia ilman avaamista.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

msrkus

jos männän renkaat on sulanu kiinni ni tarviiko sitten hommata kokonaan uusi pytty?

pekpel

Ei ne renkaat sula aina kiinni vaan männän pehmeä metalli kiilaa ne liian tiukkaan niihin uriin kun lämpöleikkuussa metalli nappaa metalliin.
Sylinteri ei yleensä paljon kipeää saa ja jos jotain pikkujälkiä on niin hoonaamalla kevyesti voi pytty olla iskussa.
Jos mäntä on saanu tarpeeksi turpiinsa niin männänvaihdolla mennään.

Mutta silti haetaan sitä syytä mikä tuon aiheutti ja edelleen sanoisin että liian laihalla on seokset jos suutinta ei ole vaihdettu isompaan..

Joskus on saatu soiva peli aikaan kun on jumittuneet männänrenkaat saatu liikkumaan kellosepänviiloilla varovasti viilailemalla.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

msrkus

oisko mitää hyviä ja helppoja ohjeita antaa? kuin kauan tässä projektissa kestäisi noin?

pekpel

Mulla olis noin kolme tuntii koko hommeli, viilailuineen, tupakkitaukoineen ja veskissä käymisineen.
Jos vaan männän vaihtais niin vähän vähemmän.
Mutta oonkin salaa harjotellu ja on työkaluja millä tehdä ja paikka.

Mitä voisin sanoa, jos et ole ite koskaan tehny niin ota kokeneempi kaveri mukaan hommaan ja varaa mitä ihmeellisimpiä työkaluja valmiiksi.
Vähintään takaiskari irti ja skopa roikkumaan perästä korkeelle niin että motti nousee pystyyn, on tilaa tehdä jos ei jaksa konetta repiä irti.
Sittenhän se lopullinen remontti selviää kun saa männän "käteen" ja pääsee näkemään mitä hittoa siellä on tapahtunut, onko vaan renkaat jumissa vai onko männässä reikä...

Sinuna varaisin pari päivää siltä varalta että joudut hakemaan uusia osia, ei ole turhan kiire ja ehtii siivota paskat pois ettei ne pääse koneen sisälle, samalla rutosti valokuvia ennen purkua ja sen aikana niin ei tarvi miettiä miten ne osat olikaan kun kasaa.
Ja manuaaleja kannataa katsella ennen remonttia vaikka niitä joihin linkit löytyy etusivulta.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

msrkus


pekpel

Niin ja nyt pidetään mielessä että oletetaan vian olevan lämpöleikkaamisesta johtuva.
Ei olisi eka kerta kun cdi-boksi/puola/tulppa on kilahtanut ja antaa kokeiltaessa kipinää mutta ei enää kun koitetaan käyntiin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#12
Kiinnileikkaamiseen viittaa pitkä ajo ilmeisesti urku auki jollottaen ja virien jäljiltä jäänyt vakiosuutin, josta liian kuuma palaminen ja kun ilmakin on lämmin.
Yksi keino kokeilla puristuksia on sormella tulpan reijästä, startilla pyörittäen. Tietysti olisi hyvä vertailuksi kokeilla ehjää, mutta kyllä sen paineen tuntee jos sitä on. Jos sitä ei käyntiin saantiin ole niin se on todella heikko.
Fillarin pumpulla saa vastaavat paineet, joilla kone käynnistyy.

Öljyä tulpan reijästä kaataen (1 rkl) saa ehkä hetkeksi puristuksia että lähtee käymään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

msrkus

Kyllä kun tulppa ei ole kiinni ja koittaa käynnistää niin ilmaa tulee tulpan reijästä, en sitte tiedä vaikuttaako se mihinkään. Miten se sitten on jos tulppa ei silloin anna kipinää kun koittaa käynnistää? Miten testata asia? Voisiko se olla vain siitä kiinni? Miten muuten kun otin imukaulan pois niin sieltä löytyi sähkö teippiä, otin teipit pois eikä vieläkään lähtenyt käyntiin. Jos se pätkimin olisi johtunut siitä? Ja sitten puola tai cdi boksi mennyt paskaksi sen takia? Paljon muuten uudet puolat tai cdi boksit maksavat?

derpilz

Joo elikkä en turhaan alota uutta triidiä, kun aikalailla sama vika täällä.

Eli ajon jälkeen sammutin skootterin eikä lähde enää käymään. Aiemmassa ajossa tuntukin kun kaasua painoi että hyytyy koko vekotin. :/
Mopossa kiinni 70cc pytty ja 17mm kaasutin. Minkähän kokoinen suutin tuohon ois sopiva kun tuossa on paikoillaa nyt 100.
Kipinä tulee ihan normaalisti. Puristuksissa en huomaa eroa. Ja bensaa tulee koska tulppa kastuu.

Sitten vielä sellanen että tuleekohan kaasarille liikaa bensaa? Mistä tämän voi huomata? Toimiiko alipainepumppu miten?