Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

BW'S variaattori probleemi

Aloittaja pekpel, 30.04.11 - klo:20:43

« edellinen - seuraava »

pekpel

Tuli myytyä BW'S poies ja mun tuurilla tietty siihen tuli heti vikaa.
Laite ikivanha, rumpujarru edessäkin, minarellin pysty 2-t ilmajäähykone.

Meni variaattorista jotain kaputt.
Lähtö paikaltaan ihan ok. kylmänä ja just käynnistyksen jälkeen, sitten ei vaihtanut enää pienemmälle ylämäissä eikä skopan käydessä liikennevaloissakaan.
Siellä jää ns. iso pykälä päälle variaattorissa.
Siispä purin varin ja rullat olivat kulmikkaat (kiva sekarullastus oli 3kpl 4,5 g ja 3kpl 10 g), uudet rullat 6,2 grammaset (orkkikset 7,1 g ??) ja toimi hetken.
Eli paketti auki taas ja nyt takavarin kimppuuun, uusi jäykempi jousi (valkoinen) ja jäykemmät kytkimen jouset (punaiset).
Toimi taas hetken ja sama vika iski taas.
Uudestaan takavari auki ja huomiona että uusi vp-jousi oli syönyt kivat kuopat jousikupin (se kuppi mikä on vp-jousen sisällä) toiseen laitaan.
Kytkinkello on saanut myös hieman kuumaa, koska kitkapinnan väri on muuttunut hieman sinertäväksi toisesta laidasta.

Takavarin sisuskalut olivat kunnossa ja hyvin rasvassa.

Aattelin että onko ainut järkevä toimenpide vaihtaa vielä keveämmät rullat ja taakse kytkinkello ja kytkinpalat vai kokonaan uusi takavaripaketti.

EDIT:
- Kylmänä vari toimii, voi ajaa ylämäkeen ja hiljentää ja uudestaan kiihdyttäessä ottaa kierroksia
- Heti kun lämpenee kytkin alkaa luistaa, koska ongelman takia palanut kitka pinnat, ei korjaannu hiomalla kuin hetkeksi.
- Kuumana ei vaihda pienemmälle, eli takavari jää jumiin eikä paina lautasia yhteen.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

A_sentaja

Jep,yleensä lähdetään siitä,että varissa on uudet rullat ja vp jousi sekä pikkujouset.. Nuo pikkujouset on tässä poissuljettu,koska kestää yleensä koneen elniän,siis lähtisin pelaamaan rullien ja vp jousen kanssa.Pikkujouset voi olla vakiot ja vp jousen saakin vaihtaa,,eli tässä tapauksessa lähtisin siitä että rullien paino suhteessa vp jou seen on hukassa
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pekpel

Niin se uusi vp-jousi oli syönyt urat siihen jousikuppiin joten heitin sen hittoon (varastoon), sen sisähalkaisija oli niin tiukka ettei menny kuin väkisin paikalleen.
Se varmaan jäi jumiin eikä painanut takavarin lautasia yhteen, jolloin tuo iso pykälä jäi päälle ja poltti kytkimen innokkaan kaasuttelun seurauksena.

Mietityttää myös tuon sekarullastuksen edut, parantaisko etuvarin toimintaa tuollainen, kun osa rullista tulee mukaan vasta kun kierroksia on reilusti...

Ja tuo kykin on varmaan palanut pilalle, muutaman kilsan ajon jälkeen liikennevaloihin pysähtyessä tykkää jäädä paikalleen tärisemään koko laitos kaasuttaessa ja kun jaloilla potkaisee skopaa vähän liikkeelle niin alkaa liikkumaan pikkuhiljaa.. ihan rauhassa... ei kiirettä.. ootas vielä hetki..
Pintaa olisi kytkinpaloissa, mutta vaikka ne putsaa ja hioo niin hetkenpäästä sama juttu edessä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

JOO-O

Ota rasvat/muut liukasteet pois varista- ni kylä lähtee!!

pekpel

#4
Rasvat on siellä missä pitää, eli takavarin laakereissa ja niissä ohjaintapeissa ja liukuholkin sisäpuolella.
Jos ne ottaa pois niin tulee vanhanajan "manne"kauppa  (rutiskaa jos haluatte, mutta naamatusten, kiitos!! Muu rutina on paskaa, enkä edes noteeraa) tehtyä ja sitä en halua, joku takuu se on minunkin tekemisilläni.
Kitkapinnat on puhtaat ja rasvattomat samaten hihnat joita olen paikallaaan käyttänyt.


En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

huoltomies

ostat uuden takavarin täydellisenä pääset vähimmillä harmeilla ja pähkäilyillä! ja etuvari vakioks!!!

pekpel

#6
Kevennän rullia heti kun pajalle pääsen, jossain luki että orkkikset olisi 5,5 grammaa, poraan noista 6,2 g rullista keskireiän millin tai pari isommaksi niin saa jo suuntaa kokeilulle.
Takavaripaketti lähtee tilaukseen samaten heti kun tili tulla lopsahtaa.

EDIT:
Porauksen (alkuperäinen reikä 7,6mm ja porasin 9mm terällä) jälkeen rullat 4,8g ja kiihtyy ihan toiseen tahtiin, huiput putosivat, eli 5 - 5,5 voisi olla ihan hyvät.
Tärinät liikkeellelähdettäessä ovat vielä tallella.
Vakio kytkinjousilla yrittää liikkeelle tyhjäkäynnillä yhäkin, joten laitoinpa punaiset takaisin.
Nyt vaan odottelen sen takavaripakan saamista.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

juhsav

Jep jep Olen itsekkin kikkaillu tuon variaattorin kanssa(mystinen aparaatti)vaihdellut eri painoisia rullia ja vaihdellut takasin sitten taasen! Nyt olen tullut siihen tulokseen että vakiopainoiset on sopivimmat(5.5Gr) ainakin tuossa jetikassani. Kytkimestä sen verran, että vaihdoin itselleni malossin mustat kytkinjouset,kun halusin ettei kone huuda niin armottomasti liikkeelle lähtiessäni(ovat löysemmät kuin alkuperäiset)takavarista sen verran taasen,että vaihdoin malossin valkoisen vastapinejousen kiihtyy paremmin,mutta on senverran vähän jäykempi,että riittää viellä vaki koneessa tehot.Niin ja etuvarin rajoitinprikan ja varin rungon väliin laitoin 1mm prikat lisäsi vauhtia noin 5km/h. Kokeilin myös kevlar hihnaa ja totesin,ettei kannata vakiokoneeseen laittaa luistaa, pitäisi olla jäykempi jousi takavarissa ja virivari edessä ja tietty sitten koneessa enemmän potkua ,että jaksaisi mennä, joen sen hylkäsin hyllylle jossa alkaa olla jos jonkinmoista tilpehööriä jo. :)
Juha

pekpel

Nyt on palikat paikallaan.
Takavaripaketti löytyi foorumin ostaa/myy/vaihtaa/varastaa osaston kautta Lohjalta sopivasti, kiitos iso kuuluu myyjälle.
Takavari vaihtui originaalin kaksi lapaisesta kytkimestä uudempaan kolmilapaiseen, (pitää vaihtaa koko paketti koska kytkinkellon halkaisijassa on peräti 2mm ero, vanha 105 ja uusi 107)

Kulkee gps:n mukaan 54km/h tasasella ja kiipeää mäet ylös paremmin kuin Bella.
Kulutuskin laski pari desiä. Eli paketti toimii vähän liiankin hyvin, saa ostaja hyvän kulkineen itselleen.
Pakoputkeen perskeles posahti reikä kun ajettiin testilenkin viimeisiä 20 kilsaa. Lenkki oli vain 270km josta reissuosiossa lisää juttua.
Mutta kaasuhitsausvehkeet ja pelti tekee siitä taas entistä ehomman.

Kiitos kaikille vastanneille ja vaivaa nähneille
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..