Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

NEOS ei Käynnisty kylmänä?

Aloittaja JOO-O, 23.10.10 - klo:10:27

« edellinen - seuraava »

JOO-O

 ???Eli neos-04(sähköryypyllä) käynnistettäessä kylmänä lähtee muutamaksi sekunniksi käyntiin 1.yrityksellä ja sammuu hiljakseen? Jos perään yrittää uudestaan- ei lupaa senkään vertaa.. Kun odottaa 30sekunttia, niin taas käynnistyy muutamaksi sekunniksi.Hankin skoben just, eli ei tietoa mitä tehty. Laitteessa tehoputki ja mahd suutin vaihdettu isompi/pienempi? Itse vaihdoin just uuden akun.

Coastside

#1
Kokeile tukkia ilmanottoaukkoa hieman kun käynnistät. Jos se auttaa niin se saa liian vähän bensaa. Syy voi olla viallisen ryypyn.

Antiikkisissa mopon ryypyissä oli kaksi tapaa yhdessä: Uimuria upottamalla sille tarkoitetulla tapilla saatiin kaasari hieman tulvimaan ja ilmanputsarissa oli kierrettävä aukon säätö. "Ryyppy" taas sai alkunsa maamoottorien ryyppykupista johon kaadettiin bensaa josta se tippui imukanavaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Ryypyn takertelua tai ryyppysuutin tukossa.

Saat sen käyntiin siten, että kun se käynnistyy ja käy sillain pirun huonosti ja matalilla kierroksilla (ts. ryyppy ei ole päällä), niin sen jälkeen kaasulla "pumppaat" äärimmäisen varovasti ne kierrokset korkeammiksi (sillain tosi pienillä kaasun liikkeillä, koska muuten se sammuu eikä käynnisty enää). Ilman tätä operaatiota tapahtuu kuvailemasi kaltainen ja skootteri lähtee käyntiin vasta jonkin ajan kuluttua.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JOO-O

Huomenna sitten katetta irti ja "diaknosoimaan". Itse kanssa luulen bensansaannin uupuvan- tuli tänään haettua P-A suodatin tarvikkeena 1.15e ja sain alea 0.15e ;) 

Coastside

#4
Jos osittainen tukos olisi ennen kaasaria, niin se käynnistyisi hyvinkin ja kävisi minuutteja ja sammuisi ja hetken seisottuaan kävisi taas, koska se ehtisi täyttää taas kaasarin. Asian voi tutkia valuttamalla letkusta bensaa kun imee alipaineletkusta samalla. 1 dl minuutissa riittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JOO-O

Oli vanha p-a suodatin paperi tod.tummunut, no nyt sekin vaihdettu. Ei auttanut kaasun pumppaus kylmäkäynnistykseen. Mutta kuin ihmeen kautta ilmanputsarin imuaukon osittainen tukkiminen sai laitteen käynnistymään- kierrosten noustessa asteittain iloiseksi 2tahdin röpötykseksi. Eli liian vähän saapi bensaa.                                                                                                                      Kannattaiskohan säätää tyhjäkäynnin seos ruuvia kaasarista, vai isompaa suutinta? (Hieman meinaa ottaa kone tahmeasti kierroksia kiihdytettäessä matalilla ja keski kierrosalueella..)On tehoputki.

Coastside

Talveksi noin 10 % suurempi pääsuutin ja tyhjäkäyntisuuttimen (sekoittaa ilmaa sekaan) ja kaasuläpän asennolla voi hakea helppoa käynnistyvyyttä. Ruuvin perusasetus voi olla 1 , 1/4 ja tyhjäkäynti niin ettei kykin vielä ota kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Kylmällä kelillä kannattaa tosiaan lyödä hieman isompaa pääsuutinta, niin kuin Coasti sanoi. Putsaa myös ryyppy (ja mielellään koko kaasari), sillä nykybensa kerää pidemmän päälle valkoista "höttöö", joka tukkii ja estää virtauksia. Myös ryyppy kannattaa putsata, sillä se alkaa pidemmän päälle jumittumaan ala-asentoonsa (pois päältä).

"Hanska ilmanottoaukon eteen" on vanha mopomiesten keino rikastuttaa seosta.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JOO-O

Kestäisköhän skootterin kaasaritekniikka (vrt. ruiskutus autossa kokeiltu- toimi ) p-a järjestelmän puhdistavan aineen lisäyksen bensan sekaan(tuorevoitelu), kun ei jaksais kaasaria purkaa? Ajatuksena oli lorautta 85e:tä sekaan, joka on liuottava/ 85% etanolia. Tosin moottorin voitelu saattaa kärsiä.. Oisko muita ideota aineen suhteen?

Coastside

Etanoli saa veden ja vesiliukoiset sotkut liikkeelle muttei suuttimista läpi joten kemiallinen puhdistus pelkästään ei toimi. Kyllä se vaatii yhä selkäkipua, hikeä ja nirhamia mopon huolto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jep. Etanolin kanssa (tai ainakin jos sitä laittaa vähänkään runsaammin) kannattaa 2-tahtisessa lisätä tuoreöljyn syöttömäärää. Vastaavasti liiallinen etanoli saattaa syövyttää tai hapertaa kumiosia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 05.11.10 - klo:11:08
Jep. Etanolin kanssa (tai ainakin jos sitä laittaa vähänkään runsaammin) kannattaa 2-tahtisessa lisätä tuoreöljyn syöttömäärää. Vastaavasti liiallinen etanoli saattaa syövyttää tai hapertaa kumiosia.

Pätee tuorevoitelusysteemiin, vaan jos pojilla on vanha kunnon seosbensa, niin etanolin ja öljyn määrä pidetään samana. eli jos koneessa 3% öljyseos niin samassa suhteessa myös lisäainetta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Plom

Ja bensassahan on nyt 5 % etanolia joten sit tarvitaan 5 % öljyäkin.

JOO-O

#13
Vinkkinä muillekin :o : sain alku talven kylmillä käynnistettyä tän tehoputki+isompi suutin setin- joka on kesäkeli kokoonpanolla- ilmanottoaukkoa tukkimalla. Mutta keskitalven Kovilla pakkasilla ( 20¤c) sekään ei auttanut, vaan astetta kuumempi tulppa sai moottorin heräämään. 

MbkOvetto

Minulla oli sama ongelma Ovettoni kanssa viime syksynä. Vikana oli:liian iso suutin.
Vapaavirtaus-suodatin teki ihmeitä että se toimi niin isolla (::
"Mopolla moottoritielle"