Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yamaha Aerox ylikuumenee kun nesteet eivät kierrä

Aloittaja Arska2206, 01.09.10 - klo:22:08

« edellinen - seuraava »

Arska2206

Siskon aeroxissa ongelmia. Ylikuumenee 2 km sisällä. Olen koittanut termostaatilla sekä ilman. Eikös syylärin kuuluisi lämmetä? Tässä tapauksessa ei lämpene laisinkaan. Jäähdytysnestettä tippuu kuumenemisen jälkeen magneeton luota pari tippaa. Vesipumpun O-rengas ei vuoda. Katsoin vesipumpun räjäytys kuvia, ja olettaisin, että stefa falskaa. Mahtaako se vaikuttaa kuumenemiseen? Ja säiliö täyttyy nesteestä kuumenemisen aikana.

A_sentaja

Tarkoitatko säiliön täyttymisellä paisaria... ja syyläri ei lämpiä.. Onko kierto varmasti oikein päin pumpulta...  Epäilin tukosta, mikä voi toki olla kyseessä, mutta vedenkierto ensin..vespumpun luona letkut pitäisi olla, syyläriltä alimmaiseen tuloon ja ylimmäinen sylkään päin.Niin ja toimiihan paisarin korkki..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Arska2206

Paisaria tarkoitin. Letkut on oikein. Voiko korkin toiminnan kokeilla jotenkin kotikonstein?

pekpel

#3
Ei kierrä vesi, ei.
Joku tukos tai ilmalukko vesiletkussa tai vesipumppu ei toimi, siipipyörä hajonnut tai jotain.
Onkos nesteitä vaihdettu koskaan?

Ja se paisarin korkki, kokeile korkki löysästi paikallaan ja tiukasti kiinni mitä tapahtuu, oliko eroa.

Itse tarkistaisin ensin virtaukset syylärissä, pääseekö sieltä mitään läpi.
Nesteet ensin talteen ja sitten vaan kokeilemaan ihan vedellä onko syyläri tukossa, jos ei niin sitten se ilmalukko, onko johonkin mahdollista muodostua ilmalukko niin ettei vesi pääse kiertämään jos ei niin vesipumppu tarkempaan syyniin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Arska2206

Mulle sattu moka. Oli kuitenkin ne vesipumppuun menevät letkut väärin päin syylärin irroituksen jäljiltä.  :-[
Huomenna kokeilen lisää, mutta ongelma oli jo ennen syylärin irroitusta, jolloin letkut oli oikein päin varmasti, koska irrotin ensimmäisen kerran tänään. Ollut veljellä uudesta asti, eikä ollut irrottanut aikaisemmin. Siipipyörä ehjä ja pyörii poljettaessa. Nesteet vaihdoin keväällä lumien sulattua.

pekpel

No jos noin oli niin siellä voi olla vielä shaissea(pashaa) syylärissä tai sitten se termari on poks, mikä on todennäköisempi juttu jos kerran oli letkut sekaisin.. ;D
Kun osat on kerran irti, putsaa paikat kunnolla, kokeile että toimii ja eikun paketti nippuun ja iloisia kilometrejä sinnekinpäin.
Terveisiä kaikille tutuille ja tuntemattomille.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Arska2206

#6
Laitoin korkin löysästi ja alkoi puskemaan nestettä sieltä korkin välistä reilusti. Vettä tuli sen verta reilusti, että sammutin ennen kuumenemista. Millä tuon syylärin voi pestä? Termarin otin pois, mutta taitaa olla kunnossa kun laitoin sen kattilaan lähes kiehuvaan veteen ja se alkoi avautua. Ja nyt kun letkutkin oikein, niin ei kestänyt kuin sen 2km korkki kunnolla kiinni.

E: Laitoin jäähdyttimen puhdistusainetta, mutta ei sieltä melkein mitään ylimääräistä irronnut.  Syyläri lämpenee takaa katsottuna oikealta puolelta. Taitaa siis olla ilmalukko jossain?

A_sentaja

Lähes kiehuva vesi ei kerro mitään, aeroxin termari aukeaa jo niinkin alhaisessa lämmössä kuin 78cels ja talvitermari hieman kuumemmassa. Ainoa oikea tapa on pistää lämpömittari kaveriksi kattilaan, jolloin näkee todellisen toiminnan. Jos siellä on ilmalukko, niin ota korkki kokonaan pois ja puristele letkuja alhaalta ylöspäin, jolloin kuplat poistuu, kun korkki on auki ei painetta pääse ja näet kun vesi kiertää.. ;) Kone on luonnollisesti käynnissä koko operaation ajan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Jep. Järjestelmän täytön jälkeen ensin normaalit ilmaukset alakautta (ainakin Piaggiossa tehdään näin), sitten paisarin korkki jätetään auki, moottori käyntiin ja muutaman kerran kaasu pohjaan ja takas. Pitäisi ilmat lähteä. Niitä letkuja voi myös puristella.

Jos se järjestelmä on oikeasti tukossa, niin sieltä voisi yrittää kierrättää nesteitä lävitse paineen avulla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Walle

Jos sitä ilmaa tuntuu kertyvän aina vaan vuotaa kansitiiviste. Aika yleistä kaikille moottoreille että jos tulee nesteet ulos niin on jo tiiviste hajalla.

A_sentaja

Juurikin näin, on sattunut omallekkin kohdalle aeroxissa. Siellähän on hikinen silikoonitiiviste pitämässä nesteitä kattilasta, ja se sulaa kyllä herkästi jos kone syystä tai toisesta sattuu käymään hetken kuumana. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Arska2206

Ei tuntunut tuo letkujen puristaminen auttavan. Kokeilen tuota malossin pyttyä mikä veljeltä jäänyt talliin. Jos vika olisikin siinä tiivisteessä.

Walle

Vois noi kaikki asiaan vaikuttavat jutut kertoa ihan aluksi.
Ne korkeita lämpöjä kestävät kumit muuttuu vaarallisiksi kuumettuaan liikaa. Että silleen paljain käsin ei kannattais kosketella.

Arska2206

Malossilla sama homma. Vesipumpulta sylinteriin menevä letku kuumenee.

A_sentaja

#14
jälkiviisaus on aina hyvää, mutta kaveri kertoi vain että ei vesi kierrä. Jolloin olettettiin vian äskettäin alkaneen. Siispä myös kysyjille voisi suositella mahdollisimman tarkkaa kuvausta ongelmasta ja sen kestosta. aika vaikeaa on lähteä osuvaa diagnoosia antamaan jos kysymys on tyyliin vesi ei kierrä... :P mutta toivotaan tässä tapauksessa vian olevan tiivisteessä, sillä jos syylärissä on tukos mikä ei irtoa pommillakaan, on uuden tilaus edessä ja se maksaa n 100e,,, tiiviste vain 10e jos sitäkään... ;) oho, kaveri ehtikin jo lisätä,, eli jossain on tukos.. jos pelkkä syyläri on vian aihettaja, niin irroita se ja koeta vaikka vettä läpi valuttamalla tuleeko mitään, toinen konsti on paineilma mutta sen kanssa saa olla varovainen..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...