Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

ultravga81

#1350
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 21.10.15 - klo:00:52
Hanan toimivuuden voi testata. :o Bensamittari näyttää väärin jos skootteri on vinossa.

Joo, toki pitää nyt eka tarkastaa sen toimimattomuus, ennenkuin uuteen menee rahat hassaan. Kyllä mä eka myös aattelin että se mittari nousee siitä, mutta ei se sitten noussut ajossakaan. Sellanen neljännes on kahtena yönä kadonnut. Ekan kerran toissapäivänä huomasin ja lisäsin sitten kanisterista sen pari litraa lisää ja sitten oli eilen taas tankki huvennut.

Näyttäis olevan moottoripyöräfoorumeillakin juttua, että alipainehana ei toimi ja vuotaa varsinkin täydellä tankilla, sitten kun on kolmannes jäljellä niin vuotoa ei enää ole, onko sitten niin iso paine tankissa suuremman bensamäärän myötä ja viallinen hana ei jaksa näin pitää painetta.
Helpoin tapa testata lienee se, että panen koneen käyntiin ja puristan bensaletkun tukkoon ja annan koneen käyttää kaasarissa ja letkuissa oleva bensa loppuun, niin että kone sammuu, sitten päästää letkusta ja katsoo meneekö neste pumpun läpi kaasarille? Mihin muuten sen alipaineletkun tungen jos vaihdan manuaaliseen hanaan, jätänkö vaan sinne ja nippusiteellä johonkin ettei maassa roiku, vai otanko pois kokonaan? Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on olemassa vain tyhmiä ihmisiä ;)

Mutta testaillaan taas ja mietitään mikä seuraavaksi "kosahtaa" :D

joni_k

siis jos se alkuperäinen hana toimii tippaakaan niin pakko se on olla käytössä. muuten ei virtaa tarpeeksi bensaa kaasarille. periaatteessa kun sitä alk.per hanaa ei voi vaihtaa hanattomaan? vai onko sellasta olemassa myynnissä? jotkut kai porannu sen alk.per hanan rikki ettei varmasti toimi. toisekseen imukaulaan jää liitin josta horii ilmaa ja käyntihäiriöt iskee.  ite ottaisin bensaletkun irti jostain helposta kohtaa.. bensansuodattimelta, suoraan kaasarista, ja kokeilisin sen kautta toimiiko hana. se voi liruttaa niin vähän ettei sitä kyllä huomaa jos ei letku ole irti.

ultravga81

#1352
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 21.10.15 - klo:11:43
siis jos se alkuperäinen hana toimii tippaakaan niin pakko se on olla käytössä. muuten ei virtaa tarpeeksi bensaa kaasarille. periaatteessa kun sitä alk.per hanaa ei voi vaihtaa hanattomaan? vai onko sellasta olemassa myynnissä? jotkut kai porannu sen alk.per hanan rikki ettei varmasti toimi. toisekseen imukaulaan jää liitin josta horii ilmaa ja käyntihäiriöt iskee.  ite ottaisin bensaletkun irti jostain helposta kohtaa.. bensansuodattimelta, suoraan kaasarista, ja kokeilisin sen kautta toimiiko hana. se voi liruttaa niin vähän ettei sitä kyllä huomaa jos ei letku ole irti.

Eiku aattelin jos se on mennyt rikki niin, että se on koko ajan "käytössä", ettei mene kiinni kun imu alipaineletkussa loppuu. pitää testata. Näyttäisi olevan todella yleinen vika tämä. Monella on auttanut pelkkä kopautus kaasarin kanteen tai juuri tuo että on puristanut letkun umpeen ja käyttänyt kaasarin tyhjäksi. Kokeilen sitä, kunhan vaimo tulee kotiin kattoon lapsia :)

EDIT: Kävin tossa katsomassa kun vein roskat, niin sai kallistamalla kaataa sieltä skoden pohjalta pari desiä vuotanutta bensaa taas, koputtelin nyt kaasaria ruuvarin kahvalla vähän, ei nyt ainakaan näkynyt enää tippoja tulevan. Pitää käydä tarkastamassa tilanne parin tunnin päästä, että haiseeko bensa eli vuotaako.

helkama sc-r

Irrota pensa- ja alipaineletku kaasarista ja ime kevyesti alipaineletkusta.
Pensa- ja alipaineletkut voi laittaa pulloihin niin näkee vuotaako jotain jostain.

ultravga81

#1354
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 21.10.15 - klo:12:49
Irrota pensa- ja alipaineletku kaasarista ja ime kevyesti alipaineletkusta.
Pensa- ja alipaineletkut voi laittaa pulloihin niin näkee vuotaako jotain jostain.

Kiitos vinkistä. Kyselen tyhmiä kun en ole koskaan mopoja ruuvaillut, koittakaa kestää :) Panssarivaunuja vain ja ne oli vähän erilaisia vehkeitä 40 litran koneineen ja kompuran joustavine käyttöakseleineen :) Paljon on kyllä tullut luettua näitä foorumeita parin viikon aikana kun ton skoden sain, ainakin teoriassa jo vähän alkaa valkenemaan asiat.

Pitää kyllä ottaa kaasari jossain välissä pöydälle, niin oppii sitäkin vähän purkamaan ja kasaamaan. Onneks ei uus kaasari paljoa maksa, jos onnistuu osat hukkaamaan  ;D

jwalk

Hanan voi kyllä vaihtaa manuaaliseen. Itse tein niin Solifer sfr skobassani. Ruuvasin suoraan entisen tilalle. Tankissahan kierre mulla 16 x 1,5mm ja tunsa/solikka hanassa 16 x 1mm. Sain kumminkin rikkomatta paikalleen, eikä ole vuotanut, yms.
Jossain vehkeissähän on katteet ikävästi tiellä, joten hanan käyttö hankalaa tuolla metodilla, mulla ei.

ultravga81

No ei tarttenut uusia hanoja ostaa. Tein niin että puristin bensaletkun kasaan jotta moottori imee kaasarin ja letkut tyhjäksi sammuu. Sitten kolkuttelin kaasarin alaosaa vielä ruuvarin kumipäällä kymmenisen kertaa napakasti. Kuivan sieltä kaasarin alta bensalätäköt pois jotta mahdollisen uuden vuodon havaitseminen helpottuu. Ajelin sitten siitä 7 kilsaa kaupoille ja parkkipaikalla tarkastin tilanteen, ei vuotoa. Ajelin kotiin ja uusi tarkastus, ei vuotoa. Äsken kävin ruuvailemassa uusia osia paikalleen mitkä hain postista ja ainakaan tunnin seisomisen aikana ei ole tippaakaan vuotanut ja ei haise enää bensa. Ilmeisesti se vaan oli neulaventtiili sitten jämähtänyt ja kaasarin tyhjennys ja kolkuttelu vapautti sen. Hyvä näin. Kohti uusia ongelmia, MARS! ;)

ultravga81

Jaajuu. Ei sittenkään. Moottori käynnissä ei vuoda, eikä heti ajon jälkeen, mutta nyt oli alkanut taas parin tunnin seisomisen jälkeen tiputtaan vähäsen.

Kuvassa keskellä olevasta jutusta tulee tippoja...



joni_k

#1358
vähän huono hahmottamaan mistä vuotaa mutta onko toi kiihdytyspumpun kohta missä on noi ruuvit? no sama se mistä vuotaa mutta kaasari on kyllä irrotettava ja korjaussarjaa taikka uusi kaasari tilalle. riippuen mallista kaasari on niin helppo irrottaa että  siinä ei pitäis 10min kauempaa mennä jos kaikki menee niin trömssöössä.penkki irti 10mm hylsyavaimella, imukaulan kiristys auki, samoin ilmanputsarin, ei tarvii irrottaa putsaria kokonaan pitäs lähteä se putki suht ok irti, sitten kaasuvaijerin kiinnitys on muttereilla kiristetty ja ryypyn sähköjohto irti.

ultravga81

#1359
Se on siis tässä oikeassa alakulmassa oleva pömpeli, tai ainakin siitä ne tipat tulee, ristipääruuvien kohdalta mitä ei tässä kuvassa oikein näe, paitsi toisen kantaa vähän. Mistään letkusta ei ainakaan vuoda, ne on katsottu 101 kertaa->



Ajattelin taannoin että vaihtaisin paremman kaasarin, tai sitten laitan kaverin vaihtamaan. Mikä olisi sellainen joka menisi heittämällä kiinni tuon vakion paikalle ja olisi vähän parempi, hinta voisi olla alle 100 euron. Huomenna saan ylimääräistä rahaa, niin vois laittaa tilaukseen? Jos linkkejä jonkun verkkokaupan hyvään tuotteeseen, niin olisin kiitollinen.Vakiona on PT18J-merkkinen laitos :)

Meniskö jompikumpi näistä ihan ilman mitään suurempia ongelmia : https://www.moposport.fi/kaasutin-phbg-20-as-4t-dellorto
https://www.moposport.fi/kaasutinsarja-24mm-4-t-skootterit

Täällä on useita "kiinanskoottereihin"sopivia, olisiko jotain järkevää mallia:

http://www.katafori.fi/tuotehaku?s=kaasutin&category=default&manufacturer=default

Virijavarassa olis myös edullinen, mutta siihen joutuu varmaan itse sorvaileen imukurkkuja:
http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=448


Pitää se varmaan huomenna ruuvata irti kun on aikaa ja ei tartte lapsia vahtia koko päivää, ellei sitten päätä tilata sitä parempaa ja vaihtaa sitten kokonaan uusi.


joni_k

jos sulla on vakio pytty niin tuskin tollasella kaasarilla saat ainakaan mitään tehoja enempää. vakiokaasari menee vielä 73 pytyn kanssa kun suuttimen vaihtaa.

toi mötikkä on kiihdytyspumppu.voisko olla että siitä olisi kalvo rikki ja vuotaisi?

sit seuraavaan mielenkiintoiseen aiheeseen, eli onko tehty yhtään parempi laatusia kaasareita jotka menee tohon heittämällä kiinni sen suurempia muutoksia tekemättä? onko valmistajissa eroa esim. narakun kaasari? vai onko ne kaikki samaa kuraa eri paketissa ja hintalappu sen mukainen?

joku dellorto ois hyvä mutta vaatii imukaulan ja kaasuvaijerikaan ei käy suoraan. sitten miten saa ryypyn toimimaan.

ultravga81

#1361
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 21.10.15 - klo:19:42
jos sulla on vakio pytty niin tuskin tollasella kaasarilla saat ainakaan mitään tehoja enempää. vakiokaasari menee vielä 73 pytyn kanssa kun suuttimen vaihtaa.

toi mötikkä on kiihdytyspumppu.voisko olla että siitä olisi kalvo rikki ja vuotaisi?

sit seuraavaan mielenkiintoiseen aiheeseen, eli onko tehty yhtään parempi laatusia kaasareita jotka menee tohon heittämällä kiinni sen suurempia muutoksia tekemättä? onko valmistajissa eroa esim. narakun kaasari? vai onko ne kaikki samaa kuraa eri paketissa ja hintalappu sen mukainen?

joku dellorto ois hyvä mutta vaatii imukaulan ja kaasuvaijerikaan ei käy suoraan. sitten miten saa ryypyn toimimaan.

Jaahas, se taitaa olla sitten se kalvo mikä on mennyt,  en mä sitä ala kyllä vaihteleen ja tilailemaan kun melkein samaan hintaan sitä sitten tilaa uuden, Virijavaran PD19J KEIHIN varmaan menee ilman muutoksia (vakiopeli mulla täysin, rajottimen ohitusta lukuunottamatta), senkun ruuvaa paikalle ja laittaa säädöt kohdileen. Hinta on huimat 47 euroa, taidan tilata tuon kaasarin ja jostain pitää etsiä kevyemmät rullat variin myös, v****taa tuo ylämäkien matelu. Menee shoppailuksi :D

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=285


Kulkukoira

Haussa tietävämpien tietoa ongelmaani: Mikuni Prox suuttimet vastaan Dellorto. Kesällä lämpimässä vaikutti että Mikuni Prox 70 neula alimmassa lovessa eli neula mahdollisimman korkealla vastaan "Lortto" 72= Kävi parhaimmiten Mikuni 70 suuttimella. Mikuniprox 75 neula pykälää korkeamalla vastaan "lortto# 76 sama neulan lovi...jälleen käy paremmin Mikunilla. "Lorton" 76 neula silleen että ylimmässä asennossa, jälleen käy parhaiten Mikunin suuttimella 74 eli---Onkohan noissa suuttimissa VS: DelLorto > Mikuni ero silleen että saa paremmin "kakkua" = Mikuni> Dellorto. Nyt kun on luvassa ajopäiville lämpöä 0 > +5 niin olisiko syytä harkita suutinta 80, vai mennääkö sillä Mikuni 75 vai Mikuni 80. Eli "lortolla" saa ehkä vähän vähempi mutta säätövara on 0,2 välillä vastaan 0,5 eli voisin kokeilla 76-78. No nyt meni vaikeaksi eli selittelyn puolelle mutta tärkein pointti oli se onko Dellorto suutin joka antaa enemmän "kakkua" verranttuna Mikunin vastaavan arvon omaavaan? Eli vielä kerran: Kuinka paljon on eroa Mikuni vastaan yleisempi Dellorto.
| Tuusula | Aivan "pihalla" jo vuodesta 1952 |
| Keeway Zahara 50 - 4-T - 2022|

ultravga81

#1363
Eli nyt on testattu alipainehana ja se on rikki, ei pidä bensaa. Hana on sellanen että se on siellä sivukatteen reunassa, ei kierteillä tankin pohjassa kuten joillain on. Kaasari irrotettu ja kiihdytyspumpun ruuvit oli vähän löysällä myös, neulaventtiili nähdäkseni kyllä toimi ihan ok. Tilasin uuden ja samanlainen alipainehanan mikä nyt on käytössä, eli tälläisen:

https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/3897

Haen nyt vielä motonetistä kuuden euron manuaalisen hanan sekä vähän bensaletkua ja laitan sen bensafiltterin ja alipainehanan tai tankin ja bensafiltterin väliin, jotta voin sulkea bensantulon tankista varmuuden vuoksi, tämä siksi että luotto noihin alipainevehkeisiin ei ole kovin hyvä ja ei kiinnostaisi aina vaihdella öljyjä jos sattuu alipainehässäkkä vuotamaan bensat koneen sisälle öljyjen sekaan, jos nyt sattuu kaasarikin vähän falskaamaan. Sellanen tuplavarmistus nääs :)

Laitoin tilaukseen Keihinin PD19J-kaasarin kun sattu tulemaan vähän ylimääräistä rahaa, voin sitten opiskella vanhalla kaasuttimella sen purkamista, huoltoa ja muuta toimintaa. Muutenkin käyttäjäkokemuksia lukiessani sain käsityksen että kyseessä on hyvä laite. Nyt vaan odotellaan. On meinaan jonossa hommaa, öljynvaihto, ilmanputsarin vaihto, tulpan vaihto, kaasarin vaihto, variaattorin rullien vaihto ja alipainehanan vaihto. Siinähän sitä on taas harrastetta kerrakseen.

joni_k

onni sun kun on tollanen helppo hana. helppo vaihtaa. periaatteessa jos ois halunnu niin koko hässäkkä pois ja tilalle vaan manuaalinen hana jos se ei ole mahdottomassa paikassa. toi hana voi vikaantua myös silleen ettei se päästä bensaa, eli ei olisi tätä vikakohdetta enää ollenkaan. ilmanputsarista sen verran että en oo vanhaa heittäny pois. mulla on kaks käytössä. eli pesen vaan fairy vedellä ja kuivatan sanomalehden päällä. hyvin tuntuu toimivan ja kerran kuussa vähintään tulee vaihdos aina tehtyä, jos oikein kurakelit niin tarvittaessa ajan vaan kerran töihin ja vaihdan. ehtii toinen yön aikana aina kuivumaan.