Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopo ei toimi isolla kaasulla

Aloittaja Meikäpoika, 16.09.23 - klo:12:51

« edellinen - seuraava »

Meikäpoika

Moi!
Laitoin omaan mopoon tehoputken ja ei tunnu toimivan enää. Isolla kaasulla ei ota huippukierroksia oikeastaan ollenkaan ja ei kulje mihinkään. Mitä pitäisi tehdä?

mopotinx3

Aikaa runsaasti käyttäen ensin liian iso suutin ja siitä peruutat pienempiin kokoihin kunnes ottaa hyvin kierroksia. Hienosäätöä voi tehdä luistin neulalla käyttäen A7 tai vastaavaa terävää neulaa. Alkuperäinen esim. Mikunin tolppaneula ei anna tarpeeksi bensaa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Meikäpoika

@mopotinx3 Mitä jos tuo ei auta. Luin jostain, että pääsuuttimen vaihto ei vaikuta jos neulan on liian laihalla. Pitäisikö laittaa rikkaamalle?

konenikkari

Minkä pakoputken ostit ja mistä
eikö mukana tullut mitään ohjeita asennuksesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Meikäpoika

@konenikkari Stage6 Pro Replica Mk2 Spare Wheelilta.

mopotinx3

#5
Suuttimen suurentaminen tepsii aina laihaan seokseen. Neulan vaihtaminen terävään on joissain kaasuttimissa välttämätön. Onhan sylinterin kuristukset poistettu ja korkeapainekansi vaihdettu? Muuten stage6 ei anna tehoa.
Pakoputken vaihto on onnistunut, jos mopo ottaa 75 km/t mittarinopeutta.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Meikäpoika

Laitoin aluksi 80 suuttimen ja röpötti isosti. Aloin tiputtamaan suuttimen kokoa ja 70 suuttimella ei enää röpöttänyt. Nyt mopo kiertää hyvin, mutta ei kulje mihinkään. En ole poistanut sylinterin kuristuksia tai vaihtanut kantta. Vakio putkella ja Stage6 Sport Pro variaattorilla meni suurinpiirtein 70km/h. Nyt ei kulje varmaan kuin 50km/h.

mopotinx3

Multivar tai asentamallasi stage6 variaattorilla välitykset riittää varmaankin 85 km/t mittarinopeuteen, kun putki pääsee tehopiikille. Onko siinä nyt selvä tehopiikki havaittavissa?
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Ei taida Stage6 Pro Replica Mk2 toimia vakiosylinterin kanssa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Meikäpoika

#9
@mopotinx3 Ei tällä hetkellä, mutta aiemmin tuli tehopiikki heti alussa kun lähti kiihyttämään.
Aika huonosti löytyy noita vinolla pakoaukolla olevia 50cc sportti sylinterisarjoja, jossa on 12mm männäntappi. Vakiota vastaavia kyllä löytyy.

mopotinx3

Jos E-hyväksytyn Stagekutosen kuristus alkukäyrästä on poistettu, on vaihtoehtona palauttaa vakioksi tai hakea Motonetistä jyrsinterä ja korottaa pakoaukko ja lisätä puristusta. Sitten alkaa Keewaylle kierrokset maistua.
Uudemmat Stagekutoset ei ota yhtä korkeaa piikkiä kuin vanhan malliset, koska valmistaja on vaihtunut.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Meikäpoika

#11
Poistin Stage6 putkesta alkukäyrän ja änkän kurin. Kierrokset on aika tapissa kun ajaa, mutta ei kulje kuin ehkä 50km/h. Pitää varmaan viilata sylinteriä ja ostaa viri kansi jos se auttaisi. S6 sport Pro variaattorissa on 5g rullat ja variaattorin rajoitin holkki poistettu. Suutin koko on 72.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Meikäpoika - 17.09.23 - klo:22:47Poistin Stage6 putkesta alkukäyrän ja änkän kurin. Kierrokset on aika tapissa kun ajaa, mutta ei kulje kuin ehkä 50km/h. Pitää varmaan viilata sylinteriä ja ostaa viri kansi jos se auttaisi. S6 sport Pro variaattorissa on 5g rullat ja variaattorin rajoitin holkki poistettu. Suutin koko on 72.

Siis hidastuiko nopeus variaattorin vaiko pakoputken vaihdon jälkeen
vai vaihdoitko peräti molemmat samalla kertaa.
Jos kierrokset on "aika tapissa" eikä silti kulje
ongelma taitaa olla variaattorissa tms. eikä pakoputkessa, eikä sylinterissä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Meikäpoika

Nopeus hidastui pakoputken vaihdon jälkeen. Enne putken vaihtoa meni variaattorilla noin 70km/h.

mopotinx3

#14
Tuohan on mahdoton tilanne. Jos moottori ottaa yhtä paljon tai enemmän kierroksia kuin ennen pakoputken vaihtoa, sen on pakko mennä vähintään samaa vauhtia. Variaattori siis hukkaa tehon, kuten konenikkari arveli.
Nyt olisi kätevä kierrosmittari, niin näkisi mitkä kierrokset siellä on. Jos on 8000 kierrosta, se on liian vähän. Oma Keeway ottaa noin 9300 kierrosta, silloin on 75 km/t mittarissa. Vakiovariaattorin saa kulkemaan kovempaa, jos ottaa prikkaa pois holkin ja vetolaipan välistä, mutta silloin kiihtyvyys huononee, kun remmi ei pääse pohjaan asti ja lähtee vetämään "isommalla vaihteella". Virivariaattorissa kokeilisin 6gr, niin näkisi, mitä se vaikuttaa.
Voihan olla, että tehoa uupuu 7000 kierroksen tienoilla niin paljon, ettei ota kuin sen 50 km/t.  Tehoputki tekee juuri noin, että keskikierroksilla ei ole vääntöä kuten vakioputkella. CPI oli  noin vetämätön ja siihen auttoi virikansi ja uudet kampiakselin stefat.
Aprilia Sportcity One 50 4t