Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway 50cc 2t moottorin palotilan tilavuus?

Aloittaja mopotinx3, 28.09.22 - klo:09:26

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Paljonkohan millilitroja pitää jäädä IE40QMB tai Aerox 50cc kannen palotilaan, ette ole liian pieni ja nakutus uhkaa? Ostin tarvike korkeapainekannen, mutta se oli sekundaa, muotoilu pilalla, joten ajattelin, että voisin viilata sen oikeaan muotoon. Mäntä ulottuu aivan sylinterin yläreunaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

#1
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml

Laskuri.

Tarkan palotilan saa steariinilla jonka leikkaa kannen tasaan ja mittaa sulatetun tilavuuden. Painon kautta sen saa tarkemmin.

Kisamoottoreissa on 1:16 suhteita. Mopon sylinterin kanssa 3,3 cc toteuttaa tuon. Normaalit on 1:11,5.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Tuolla 1:16 puristussuhteella ilmajäähy  IE40QMB
toimii diesel polttoaineella  ;D ilman kipinää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Kiitos, aivan kätevä tuo laskuri. Mittaan ensin alkuun vakiosylinterinkannen ja tämän korkeapainekannen eron. Ennenkuin purkaan moottorin alakerran, otan puristusmittauksen, jos siinä olisi vikaa. Varmaan 12-13 kg sen pitäisi olla, varmistan ettei puristuksen heikkous vie niitä tehoja. Eiköhän sen voi bensalla mitata, vesikin varmaan kävisi, mutt ei viitsi tulppaa kastella vedellä.
Lukuisia IE40QMB moottoreita on ollut hallussa, mutta näin laamaa ei ole ennen ollut, täysin vetämätön keskikierroksilla. Pytty ja mäntä on vaihdettu,joten periaatteessa pitäisi olla huippukunnossa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Mittasin 139qm kannen tärpätillä. 3.5 cc sain painon kautta mitaten 0,77 ominaispainolla. Laskuri antoi 15:1 puristus-suhteen. Mäntä ei nouse aivan kanteen joten sen laskee lukemaa.14,6:1 on sen 1,3 cc huomioiden.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#6
Mittailin tänään palotiloja nesteen avulla. Vanhaan CPI vakiokanteen mahtui melkein 8ml. Tähän sekunda virikanteen meni reilu 6ml.  Suurempi ongelma on olematon puristuspaine. Sitä oli 6 kg, ainakin 8 pitäisi olla. Kovissa 2t moottoreissa on 12 kg, joten voin jyystää reilusti pois virikannesta, mutta pyrin, siihen, että alle 5ml mahtuu tärpättiä palotilaan. Kun asensin tämän pyttysarjan, totesin, että männänrenkaiden päittäisvälys on 0,4mm toisessa ja toisessa jopa 0.5mm. Ilmankos oli niin edullinen pyttysarja. Eihän tuo ehdi paljon puristusta tehdä, kun mäntä sulkee pakokanavan vasta 25mm päässä pytyn yläreunasta.
Puristusmittari on kyllä viallinen. Parempi mittari hajosi, koska Raleigh kampikammio oli täynnä bensaa mittauksen aikaan. Uutta mittaria en osta tämän takia, kyllä sen polkimessakin tuntee, kun ytyä on tarpeeksi. Pytty näytti hyvältä, ei naarmuja. Ei se kyllä ole mitään leikkausoireita esittänytkään.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#7
Eilen poistin virikannessa olleen kumman laineen. Akkuporakoneeseen vaan tulpasta kiinni ja hitaalla nopeudella karkealla hiomapaperilla tuo virhe poistui puolessa tunnissa. Kuka idiootti tuonkin oli suunnitellut. Tietenkin puristus vain heikkeni, mutta vastapainoksi otin reilu millin pois kannen tiivistepinnasta. Muovailuvahan laitoin kanteen kiinni, puolitoista milliä jäi vielä väliä. Nyt käyn kokeilemassa, miten 5ml palotilavuus vaikuttaa käynnistyspolkimeen. Jos ei tunnu liian raskaalta, otan vielä lisää pois, sehän oli 0,5mm etäisyys kanteen aivan riittävä.
Puristuspaine oli jo 7,5kg, mutta mittari näyttää ainakin kilon liian vähän. Epäilen kuitenkin, että alakerta ei pidä painetta, joten männän päälle ei tule tarpeeksi ilmaa, jotta painetta syntyisi.
Tässä ehtii ennen lumien tuloa vielä naputtelemaan uudet stefat paikoilleen ja vaihtamaan läppäventtiiliin tehokkaampaan.
Tarkistus:  Korjaamokirjan mukaan pitää olla 11 bar puristus, tuohon pitää päästä.
Aprilia Sportcity One 50 4t