Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Syksy ja valoa tarvitaan.

Aloittaja Eki, 01.09.21 - klo:21:09

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä mopon valot saattaa olla mitä sattuu, nyt on syksy ihan kynnyksellä ja illat pimeitä, millä ja miten saisi mahdollisimman helposti esim led ajovalot, polttimot ja niitten asennus ym tekniikka? Toinen on monien ajopelien vilkut, itsellä sekä monella muullakin varsinkin etuvilkut täysin ala-arvoiset, ei niitä päivänvalolla oikein kukaan kunnolla havaitse. Nyt varmasti joku osaa ja tietää, jos on kuten yleensä vilkunpolttimot 12v/10w, miten vastuksien arvot lasketaan kun itsellä olisi 12v/21w:n ledit, millä vastusarvoilla ne saisi toimimaan oikein, valmiita vastusjuttuja myyvät mm Motonet ja monet muut puotit. Tarvitseeko ajovalojuttuihin muutakin elektroniikka lisätä jos löytyy tehokkaat led polttimot ja mistä saa sekä miten, tarvitaanko polttimoitten lisäksi muuta? Tietävät saa valaista asiaa, on varmasti muitakin tiedonjanoisia asian suhteen?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

https://i.postimg.cc/ZnfDMwJw/vastus.jpg kuvan mukainen helppo asentaa kun käy vilkkuihin nuo päät, täytyisi tietää mikä vastusarvo olisi 12v/21w:n ledille ok?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

#2
Tästä on jauhettu jo useasti. Älä tee vilkuille mitään. Ajovaloon et saa mitään lediä  niin ettet joudu koston kohteeksi. Ne vain häikäisee. Minä laittaisin lisä-spot valon käyttäen vain kun ei muuten näe. Autojen valojen häikäisyyn lippa on paras ja tumman visiirin käyttö niin että valot ei häikäise mutte näkyvät. Pysähdys ja antaa mennä pois, auttaa kovimmissa paikoissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Asia ei näytä juurikaan kiinnostavan, itseä kiinnostaa kovasti että tulee tienpäällä nähdyksi sekä että myös itse näkyy, mm sateisella tiellä, kuten tiedetään sateinen tumma tie syö valoja ihan sikana, yritäppä siinä sitten luovia mopon himmeleillä. Otettava liikkeistä itse selvää noista asioista, täällä jopa ehdotellaan tummaa visiiriä, ettet näe sitäkään vähää, ei tässä ole häikäisyistä kiinni, vaan siitä että syksyn pimeillä teillä näkisi hirvet ja kauriit ym eläväiset mahdollisimman ajoissa metsä ja maaseututaipaleilla, kaupungeissahan niitä ei juurikaan liiku.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Sepi6

Ajovalon saa muutettua LED valoksi kun laittaa jännittensyötön releen kautta suoraan akulta, ohjaus alkuperäisestä valosta. Muuten tuloksena on diskovalot, kaikki tasasuuntaus yritykset mitä olen kokeillut eivät vaan toimi ja "valokäämin" tuotto ei riitä pienillä kierroksilla.
35/35W ajovalon vaihto 25/25W halogeeniin parantaa valoa huomattavasti.
Nuo vilkut toimii LED polttimoilla, kuten arvasit vastukset lisäämällä.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

#5
Vilkkuun saa halogeenit. Toisen tapin joutuu viilaamaan pois, koska se on eri paikassa. Hyvä laittaa niin että polttimon lanka on vaakasuunnassa.

Jos muuttaa genun koko-aaltoiseksi, niin ledille saa tasasuunnattua virran, ehkä. Konkka voi tasata trippelin pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Minä olen mopoihin ledivilkkuja laitellut ja helpoiten selviää, kun laittaa ledeille tarkoitetun vilkkureleen. Ajovaloja olen parannellut halogeenillä, led versio ainakin vakioumpiossa näyttää vähän minne sattuu.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Ei taida yhdessäkään moposkootterissa olla uutenakaan kunnollisia ajovaloja.
Puhumattakaan kun muoviset umpiot ym vanhenee ja himmenee.
Ainoa oikea taitaa olla kunnollinen  12V lisävalo jossa pitkät ja lyhyet.
Mutta, onhan se käytännössä, susiruma,
Mutta jos paljon ajaa pimeällä kuten Eki, sekin on syytä sietää.
Minä en aja ollenkaan ko syystä pimeällä,
syynä on valojen puutteet, ja vanhenevan näkemiseni ongelmat
Onkohan yhdessäkään moposkotussa alunperinkään
pimeäajoon tarkoitettuja kunnollisia ajovaloja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Aprilia SR 50 Factoryssa oli ainakin mulla aika hyvät valot vakionakin. Pitkille ja lyhyille omat umpiot H11-lampuilla. Neo's 4 laitoin vakioumpioon H4 Xenon-setin ja sillä sai siihen ihan hyvät valot. Vastaantulijatkaan ei vilkutelleet pitkiä, eli kaikesta päätellen ne ei häikäisseet normaalia enempää.

Jos orkkisvalot on vaihtovirralla toteutettu, ledit tai xenonit ei yleensä sillä toimi. Jos kytket akkuun releen kautta uudet valot, niin laturissa ei välttmättä riitä enää potku. Baotianissa mulla oli pitkissä xenonit projektoriumpiossa. Näki kyllä hyvin, mutta laturissa ei riittänyt potku ja valo sammui hetken ajamisen jälkeen. Neosissa ja SR:ssä on vakionakin vedetty akun kautta ajovalojen sähköt, niin kestää laittaa muutakin kun sen perus halogeenin. NRG:stä ei mitään kokemusta tai tietoa miten se menee niissä.

Coastside

Tehoa ei tarvitse aina. Lisävalo antaa kun tarvitaan. Simppeli olisi peilinvarren alle sovitettu polkupyörän tehos valo jota yltää kytkeä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.09.21 - klo:18:51
Tehoa ei tarvitse aina. Lisävalo antaa kun tarvitaan. Simppeli olisi peilinvarren alle sovitettu polkupyörän tehos valo jota yltää kytkeä.

Fenix bc30 on hyvä apu tuohon, siihen saa kauko-ohjaimen jolla voi vauhdissa säätää valotehoa. Minulla on fillarissa ko lamppu ja missään mopossa en ole yhtä tehokasta ja leveästi valaisevaa nähnyt. Kokeilin tuota joskus enduromopossa ja kyllä näki hyvin. Skootteriin pitäisi vain jonkinlainen kiinnike tehdä, niin toimisi hyvin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Kysytäänpäs vielä, kun näky olevan toisen umpion polttimo simahtanut, molemmissa umpioissa on lyhyet 35w H8  ja Kauko 35w H8, onko näille kirkkaampia vaihtoehtoja, niin ettei joudu muutakuin asentamaan paikoilleen? Mistä tietää mikä on lyhytvalopolttimo ja taas mikä kaukovalopolttimo, näihin kun joku antaa neuvon, niin käyn huomenna motonetista ostamassa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

H11 55w polttimot sopinee sinne. Tosin nissä voi tulla sama ongelma kun noilla vilkuillakin. Eli tulee liikaa jännitehäviötä johtoihin, tai magneetosta ei tule tarpeeksi potkua niin lopputulos on himmeämmät valot kun aiemmin. JA mahdollisuutena tietty umpion sulaminen.

Itse varmaan purkaisin sen umpion ja laittaisin linssiumpiot / pojektorit ledivaloilla sinne jos vaan fyysisesti sopii. Pari satkua saa varata rahaa siihen, mutta sitten kyllä näkee.

Eki

#13
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 03.09.21 - klo:21:10
H11 55w polttimot sopinee sinne. Tosin nissä voi tulla sama ongelma kun noilla vilkuillakin. Eli tulee liikaa jännitehäviötä johtoihin, tai magneetosta ei tule tarpeeksi potkua niin lopputulos on himmeämmät valot kun aiemmin. JA mahdollisuutena tietty umpion sulaminen.

Itse varmaan purkaisin sen umpion ja laittaisin linssiumpiot / pojektorit ledivaloilla sinne jos vaan fyysisesti sopii. Pari satkua saa varata rahaa siihen, mutta sitten kyllä näkee.
Kiitti neuvosta, aika vähän taidan ajella pimeällä, joten eikö tuolle ilmoittamalleni polttimolle ole mitään kirkkaampaa vaihtoehtoa, ilman mitään lisätyötä tai osia ja että se olisi vähintäin yhtä kirkas kuin nykyiset vakiot? https://www.trodo.fi/halogeeni-poltin-bosch-pure-light-12v-h8-35w?gclid=CjwKCAjwj8eJBhA5EiwAg3z0mw_qnkVvDpadhHLuaPRkLQYmw6La6WdJ5ys3n0VO0pkxE5Xmx7JQzRoCqe8QAvD_BwE eikös linkin polttimo ole ok kun vaan laittaa umpioon paikalleen?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

Ei oikein järkevästi ole korvaavia tehokkaampia valoja sinne. Halvat ledit on yleensä paljon huonompia kun halogeenit. Olethan tietoinen, että ne valot kuuluukiin palaa vain toinen kerrallaan? Eli lyhkäsillä toinen, ja pitkillä toinen. Motonetistä saa noita H8 35w lamppuja kyllä:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/431400/Philips-H8-polttimo-12V35W-sumuvalo