Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Aprilia / Derbi / Gilera / Piaggio / Vespa

Syksy ja valoa tarvitaan.

(1/10) > >>

Eki:
Elikä mopon valot saattaa olla mitä sattuu, nyt on syksy ihan kynnyksellä ja illat pimeitä, millä ja miten saisi mahdollisimman helposti esim led ajovalot, polttimot ja niitten asennus ym tekniikka? Toinen on monien ajopelien vilkut, itsellä sekä monella muullakin varsinkin etuvilkut täysin ala-arvoiset, ei niitä päivänvalolla oikein kukaan kunnolla havaitse. Nyt varmasti joku osaa ja tietää, jos on kuten yleensä vilkunpolttimot 12v/10w, miten vastuksien arvot lasketaan kun itsellä olisi 12v/21w:n ledit, millä vastusarvoilla ne saisi toimimaan oikein, valmiita vastusjuttuja myyvät mm Motonet ja monet muut puotit. Tarvitseeko ajovalojuttuihin muutakin elektroniikka lisätä jos löytyy tehokkaat led polttimot ja mistä saa sekä miten, tarvitaanko polttimoitten lisäksi muuta? Tietävät saa valaista asiaa, on varmasti muitakin tiedonjanoisia asian suhteen?

Eki:
https://i.postimg.cc/ZnfDMwJw/vastus.jpg kuvan mukainen helppo asentaa kun käy vilkkuihin nuo päät, täytyisi tietää mikä vastusarvo olisi 12v/21w:n ledille ok?

Coastside:
Tästä on jauhettu jo useasti. Älä tee vilkuille mitään. Ajovaloon et saa mitään lediä  niin ettet joudu koston kohteeksi. Ne vain häikäisee. Minä laittaisin lisä-spot valon käyttäen vain kun ei muuten näe. Autojen valojen häikäisyyn lippa on paras ja tumman visiirin käyttö niin että valot ei häikäise mutte näkyvät. Pysähdys ja antaa mennä pois, auttaa kovimmissa paikoissa.

Eki:
Asia ei näytä juurikaan kiinnostavan, itseä kiinnostaa kovasti että tulee tienpäällä nähdyksi sekä että myös itse näkyy, mm sateisella tiellä, kuten tiedetään sateinen tumma tie syö valoja ihan sikana, yritäppä siinä sitten luovia mopon himmeleillä. Otettava liikkeistä itse selvää noista asioista, täällä jopa ehdotellaan tummaa visiiriä, ettet näe sitäkään vähää, ei tässä ole häikäisyistä kiinni, vaan siitä että syksyn pimeillä teillä näkisi hirvet ja kauriit ym eläväiset mahdollisimman ajoissa metsä ja maaseututaipaleilla, kaupungeissahan niitä ei juurikaan liiku.

Sepi6:
Ajovalon saa muutettua LED valoksi kun laittaa jännittensyötön releen kautta suoraan akulta, ohjaus alkuperäisestä valosta. Muuten tuloksena on diskovalot, kaikki tasasuuntaus yritykset mitä olen kokeillut eivät vaan toimi ja "valokäämin" tuotto ei riitä pienillä kierroksilla.
35/35W ajovalon vaihto 25/25W halogeeniin parantaa valoa huomattavasti.
Nuo vilkut toimii LED polttimoilla, kuten arvasit vastukset lisäämällä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta