Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

Samppa

Edit: Ketjua siivottu.

Pitäydytään jatkossa ketjun aiheessa. Terminologiavääntöä voidaan harrastaa muuallakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

#256
Tämän voinee kait pistää tännekin kun on noita muitakin variaattorin lukintatapoja.
http://www.mediafire.com/watch/yhbybjbdexdk1j0/139QMB-CVT_x264.mp4

Lisään tähän samaan:
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 13.06.14 - klo:13:09
Täsmennetään, että kiintoavemen lenkkipää ei ota takavariaattoriin kiinni, vaan se nojaa lohkoa vasten. (tuolla on sopivat paikat siihen)

Coastside

#257
Minulla sattui ekana käteen sattunut 11 mm kiintolenkki olemaan oikean mittainen. Muuta sillä ei tee.
Pituus lenkkipäästä kiintopään pohjaan on 136 mm. Samalla tavalla mitattu 6 mm lyhyempi 10 mm kiintolenkkikin kävi eri koloon tuettuna, ehkä paremminkin. Sillä on skodessakin käyttöä. Eri mittaisille lohkoille täytyy etsiä sopivan mittainen. Tuo on 40 cm 10" lohko. Mitta on tärkeä siksi että pitkä ei tartu ja liian lyhyt voi kiilautua vääntäen akselia. Mieluiten niin pitkä mikä vielä tarttuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Mielenkiintoista olisi nähdä kuinka aukeaa kiintoavaimella lukittu variaattori ensimmäisen kerran, ilman, että avain tai takavariaattorin levy vääntyy.
Voisiko joku kuvata videolle älä tee näinesimerkin?

-Zone-

#259
Täsmennetään, että kiintoavemen lenkkipää ei ota takavariaattoriin kiinni, vaan se nojaa lohkoa vasten. (tuolla on sopivat paikat siihen)
Tehtaan jäljiltä ne mutterit on tosiaan lujaa kiinni, niiden ei vain ole pakko olla niin lujaa.

helkama sc-r

Aika tosissaan saa vääntää kun ensimmäisen kerran avaa variaattorin, ohut kiintoavain vääntyy varmasti, se kun lipsahtaa sitten takavariaattoriin tai silmille, huomaa, ettei remontti onnistunutkaan.

Coastside

Minä väänsin 15 cm pitkällä kiintoavaimella mutterin auki, joten ei se hurjasti väännä. Rattaan 5 cm kehältä mitaten vääntö on pieni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#262
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 13.06.14 - klo:13:14
Aika tosissaan saa vääntää kun ensimmäisen kerran avaa variaattorin, ohut kiintoavain vääntyy varmasti, se kun lipsahtaa sitten takavariaattoriin tai silmille, huomaa, ettei remontti onnistunutkaan.
;D
Kromivanadium avain nurjahtaisi, heh, ei näillä lihaksilla. Ei vääntynyt 15 mm hyvälaatuinen kiintoavain kun väänsin leuat rikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#263
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.06.14 - klo:13:17
Minä väänsin 15 cm pitkällä kiintoavaimella mutterin auki, joten ei se hurjasti väännä. Rattaan 5 cm kehältä mitaten vääntö on pieni.
Totta. Juurikin näin. Kehällä vääntövoima pienenee merkittävästi.
http://hypocycle.webstarts.com/ - Tällä tehdastekoisellakin aukeaa, vaikka luulisi että lukitustyökalu murtaa lohkon pultin kohdalta pillun päreiksi tai vääntäisi 6mm kokoisen tapin mutkalle. Kaikki vääntö kun tulee tuossa pulttiin vieläpä sivusta. Tuolla kiintoavaimenetelmällä vääntö tulee siihen sentään vielä pitkittäin. Materiaalikin on loppujen lopuksi melkoisen kovaa vääntää mutkalle. Putkiakin on joskus täytynyt laittaa lisävarreksi kiintolenkkiavaimiin, vaan mutkalle en varsia ole saanut.

ko2610

Täältäkin puoltoääni tuolle kiintoavainmenetelmälle. Oikeassa momentissa oleva mutteri aukeaa täysin ongelmitta. Tehtaan jäljiltä olevaa mutteria en ole aukonut.
11mm avaimillekin on kyllä muuta käyttöä. Tietyissä ranskalaivalmisteissa on paljon 7mm pultteja, joiden avainkoko on juurikin 11mm. Skoottereissa niitä ei ole kohdalle osunut. :D

Coastside

Ne hulluntiukat tehdaskireydet kannattaa poistaa ennenkuin on pakko tehdä käyttäen lukitusta ja napauttelevaa iskua avaamiseen jolla saa vähiten rasitusta osille. Tuon kiintolenkin lohkon puolelle voi asettaa kumia väliin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#266
Poistin bendixin 8x12x10 puslan sillä eeppisellä paperimassatempulla. Märkää talouspaperia reikään ja poran häntäpäätä mäntänä käyttäen naputtelin holkin ulos. Se todisti että pienetkin holkit lähtee sillä, eikä vain laakerit. Painelakien mukaan hydraulinen paine suhteutuu pinta-alaan ja yhtä suurena joka suuntaan ja holkki on mäntää suurempi. Vesi voi muuten kuumentua tuossa kiehumapisteeseen ja kun iskun jälkeen paine laskee se kiehuu?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Jeps, se on kyllä halpa "ulosvetäjä" ja käytännössä lähes aina saatavillakin.

Coastside

#268
Tuo on myös hellin tapa irroittaa koska paine jakautuu koko alalle aina eikä sillä vedä vinoon.

Esimerkiksi vetovasaran kiinni hitsaaminen aika raju ja yleinen keino.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Yllättävän hyvin toimii myös noissa pronssi ja messikiheloissa,
sopivaksi mirkelöity ja sopivan kokoinen kierretappi.
Tekee ensin mennessään kierteen, ja tylsän pään osuessa pohjaan,
hela tulee ulos.
Paperin ja veden salaisuus saattaa olla juuri tuo veden kiehuminen,
tai sitten nesteen kokoon puristumattomuus.
Myös vaseliini toimii heloissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)