Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kokeilin viemärinavaajaa teekuppien pesuun. Uskomattoman kirkas metallipinta löytyi pelkällä liotuksella. Soveltuu muuhunkin terästen putsailuun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.06.13 - klo:23:44
Kokeilin viemärinavaajaa teekuppien pesuun. Uskomattoman kirkas metallipinta löytyi pelkällä liotuksella. Soveltuu muuhunkin terästen putsailuun.
Syaniidi on myös hyvä moiseen, mutta en sitäkään kehtaisi julkisesti mainostaa? :o
Kannattaa ne teekupit huuhdella huolella, että ei tulisi uusi äänen murros? ;D

Coastside

#212
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 17.06.13 - klo:23:54
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.06.13 - klo:23:44
Kokeilin viemärinavaajaa teekuppien pesuun. Uskomattoman kirkas metallipinta löytyi pelkällä liotuksella. Soveltuu muuhunkin terästen putsailuun.
Syaniidi on myös hyvä moiseen, mutta en sitäkään kehtaisi julkisesti mainostaa? :o
Kannattaa ne teekupit huuhdella huolella, että ei tulisi uusi äänen murros? ;D
Huomautatko jokaiseen viritysjuttuun että miksi et suosittele varastamaan hayabusaa samantien jos haluaa vaarantaa itsensä. Toki kaikki lukevat mitä purkin kyljessä lukee.

Pääpaino oli löydössä helpottaa putsaamisia, ei putsaamaan teekuppeja.

Mineraalitärpättikin putsaa hyvin piintymiä metallipinnoilta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juissi

Mummo aikoinaan asui etelä-Haagassa talossa jossa oli paljon hopeatoukkia.
Niitä tuli aina öiseen aikaan viemäreistä.
Mummo kun oli vanhaa kansaa ja tropit sen mukaisia, kaatoi aina kaksi kertaa kuussa pullon mineraalitärpättiä viemäreihin, ötöt pysyi loitolla vähän aikaa.

Lapsena en ihmetellyt asiaa, vanhempana hieman huvittanut, että paljonkohan krennyt laskea sitä tärpättiä menemään, kun asui siinä sen 30+ vuotta.
Samaa tarinaa oon kuullut muidenkin vanhempien ihmisten tehneen.

Töissä meillä niitä kanssa on, pari kertaa viikossa kun laittaa vähän putkenaukaisijaa niin tuntuvat pysyvän loitolla.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

lehtijussi

Jos niitä tulee viemäristä, niin jossain on viemärin liitos ratkennut tai valurautainen putki haljennut...

Hopea- eli sokeritoukka kielii rakenteellisesta kosteusvauriosta jossain. Jos niitä ilmestyy esim. omakotitaloon ja yllättäin, niin kannattaa tarkistuttaa kosteusmittauksin sauna/pesutilat, keittiö, wc... Kosteus voi tulla ulkoapäinkin, esim. puutteellinen salaojitus...

Elikkäs: ei kosteata maa-ainesta - ei sokeritoukkia.

Siirat on kans merkki kosteusongelmista, silloin on kyllä myös paljon lahoavaa ainesta jo päässyt syntymään... ???

Coastside

#215
Kytkinjousien asennus onnistuu 35 mm avautuvilla lukkorengaspihdeillä varaten toista kärkeä kenkään, ei jouseen joka on muutenkin kolossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#216
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 13.02.11 - klo:13:18
Venttiilivinka auton kansille. Pienennettynä versiona vaikka kiinanihmeen kannelle http://i144.photobucket.com/albums/r185/kerpeleen/IM000467.jpg
Painikekappaleen (kiinteä pää) kiinnitykseen voisi käydä lasikuitukitti kunhan pituutta varaa sille. Vinkan luistamisen voi estää teipillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

#217
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 31.07.08 - klo:22:06
Tee malliksi lukitsin niin minä ainakin tein  ;) Naulalevyn viilailu on sikavaikeaa, kokeilin senkin. Vanerinen on helpompi tehdä ja vuosien kokemuksella sitä suosittelen.
Kiinalaisissa on usein yli 100 Nm tiukkuuksia tehtaan jäljiltä jotta kyllä ne 75 kestää.

Mode lukitsi tarpeettoman ketjun, joten keskustellaan Työkalujen valmistuksesta täällä.

Tein malliksi variaattorin lukitsimen, aikaa meni vajaa 5 minuuttia työstöön, ei tarvinnut viilaa muuhun kuin terävien reunojen poistoon.
Valmistuskustannukset olivat euron, koska 5 mm ruuvit ja mutterit oli valmiina.
Liitin ensin 2 naulauslevyä (160x40x2 mm) osittain vastakkain, viilasin terävät pitkät sivut ja suurensin kulmasta 5mm reiän 6 milliseksi.
Sattumalta toinenkin ruuvinreikä oli täsmälleen oikeassa kohdassa tai sitten moottoreissa ja naulauslevyissä käytetään standardimittoja.
Kun sain ruuvit (ja lukitsimen) paikalleen, piirsin ohuella merkkaustussilla käynnistysrattaan hampaidenkohdat ja jatkoin viivoja niiden leikkauspisteeseen.
Normaali rautasahan terä on aaltoileva, kannattaa käyttää 32 hammasta/tuuma terää, millä sahaaminen onnistuu tarkasti, jää mahdollisesti viivatkin näkyviin.
Helpoiten homma sujuu kun laittaa kappaleen ruuvipenkkiin kiinni niin, että sahattava viiva on pystysuorassa.

Ruostumatonta terästä tai muuta kovaa metallia tai vähän suurempia reikiä poratessa terä kulahtaa, jos poraa liian kovilla kierroksilla ja ei käytä leikkuunestettä.
Naulauslevyt ovat pehmeää peltiä, jotain voitelevaa silti lisukkeeksi.

Kaikkien hampaiden ei tarvitse osua lukitsimeen, riittää että ainakin 1 osuu.
Yläpuolelle meni tueksi 3 mutteria ja 1 aluslevy, alaruuviin 3+2
Sopivan pituisista ruuveista kannat katkaisemalla ja päät viilaamalla kannattaa tehdä pinnapultit, jotka saa ruuvattua paikoilleen kiristämällä 2 mutteria vastakkain.
Lukitsimen poisto hihnan irroituksen ajaksi onnistuu helpommin, kun tarvitsee avata vain mutterit.

Mutteri aukesi helposti, 8 kg/m, n. 78 nm oli avausmomentti, mikä ei tarkoita sitä, että se on vedetty tehtaalla siihen tiukkuuteen.
Mutterit hapettuvat ja jämähtävät..
Biltemasta löytyi momenttiavain 7 eurolla.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-10987/

Pieni ruuvipenkki Tokmannilta 3,90e

Moottori on 139QMB 43cm variaattorilla, muissa malleissa voi olla reiät eri kohdassa, mutta leveämpiäkin naulauslevyjä löytyy.

Kuvia klikkaamalla aukenee tarkempi näkymä.




Coastside

#218
Hyvä että viiden minuutin työllä onnistui. Itse kun yritin samaa niin kaksi tuntia viilailin kymmentä hammasta ja parin pieleen viilailu pilasi työn. Kolme riittää hyvinkin ja lattarauta on helpompi kuin työstökarkaistunut naulalevy jossa on jo reikiä. Kiinnitysreikien väljyys antaa säätövaraa jos viilailu tai kohdistus heittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Öljynsuodatinavain on myös hyvä. Käy etu/takavari, magneeton yms. kanssa. Sopii myös hammastettuihin(139QM jne). Hinta on siellä 5 € hujakoilla.

Coastside

#220
Noiden erikoistyökalujen puuttuminen kaupoista ihmetyttää. Säädettävällä Y-avaimella lukitsisi kaikki varissa ja magneetonkin.

Hihna-avaimen toimivuutta parantaa rattan päälle tehdyillä levennyspaloilla jotka pitää sen paikoillaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

#221
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.05.14 - klo:22:35
Hyvä että viiden minuutin työllä onnistui. Itse kun yritin samaa niin kaksi tuntia viilailin kymmentä hammasta ja parin pieleen viilailu pilasi työn. Kolme riittää hyvinkin ja lattarauta on helpompi kuin työstökarkaistunut naulalevy jossa on jo reikiä. Kiinnitysreikien väljyys antaa säätövaraa jos viilailu tai kohdistus heittää.

En nyt oikein ymmärrä, kuinka lattaraudasta voisi väsätä lukitsimen helpommin.
Sinulla on samanlainen variaattori, aika suuri työ tehdä lukitus pyöreälle puolelle.  ::)
Levy täytyy ruuvata paikoilleen ensin ja sitten vasta merkitsee hampaiden paikat, ei siinä silloin kohdistus heitä.
Kiinnitysreiät pitää olla sopivat, ettei levy lähde liikkumaan ja kun ne on naulauslevyssä valmiiksi oikeassa paikassa, ei voi kovin väärään paikkaan niitä saada?
Naulauslevy ei ole millään tavalla karkaistunut, esimerkiksi pitkän sivun viilaaminen onnistui parilla pyyhkäisyllä.
Edelleenkään lovia ei tarvitse viilata, vaan sahata rautasahalla.
Öljynsuodatinavain voi toimia, jos mutteria on auottu aikaisemmin, ei kyllä olis sillä virityksellä auennut.

Coastside

#222
Koetat haastaa johonkin mittelöön minut joka olen ikäni tehnyt tuollaisia asioita, enkä tasantarkkaan ala mihinkään kisailuun. Kisaajalle voisi tulla hiki tehdä nuo yli kaksikymmentä välinettä mitä tuohon kiinanskodeen olen tehnyt, ilman kenenkään mallia.

Varin lukitsimeni mahtuu vaikka taskuun ja painaa 50 g joten perusteet löytyy niiden mallille. Ne on helppo kuljettaa mukana varahihnan kanssa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pettynyt

Kyllä siinä varmasti hiki (tuskan) tuleekin jos koittaa yhtä älyttömiä kaluja rakentaa? Esim: se ohivuoto mittari!

helkama sc-r

#224
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.05.14 - klo:07:46
Koetat haastaa johonkin mittelöön minut joka olen ikäni tehnyt tuollaisia asioita, enkä tasantarkkaan ala mihinkään kisailuun. Kisaajalle voisi tulla hiki tehdä nuo yli kaksikymmentä välinettä mitä tuohon kiinanskodeen olen tehnyt, ilman kenenkään mallia.

Varin lukitsimeni mahtuu vaikka taskuun ja painaa 50 g joten perusteet löytyy niiden mallille. Ne on helppo kuljettaa mukana varahihnan kanssa.

Kyllähän sinulla on toimivia ideoita, täytyy tutustua muihinkin paremmin, jos niitä jostain löydän. Muutamaan hässäkkään olen törmännyt vanhoja viestejä luettuani.
Aina ei kannattaisi suunnitella vekottimia niistä tarvikkeista mitä sattuu olemaan kotona, vaan ainakin itse fyysistä työskentelyä vieroksuvana käyn ostamassa osat, joilla suunnitelman voi toteuttaa ilman suuria ponnisteluja.
Olisiko linkkejä kehittelemiisi vekottimiin, vai löytyykö niitä kaikkia edes tästä foorumista?
Venttiilienpuristin, takavariaattorin kiinnipitotyökalu ja kiila ainakin on tullut vastaan jossain ketjussa.