Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Ajattelin pikkuhiljaa ottaa työnalle uuden kannen. Siis kanavien muotoilu kyseessä. Koska venttiileitä joutuu asentamaan / irroittamaan vähän väliä kun kannelle teen virtausmittauksia ja välillä taas työstetään, päätin lopultakin tehdä työkalun jolla venttiilien asennus / irroitus kävisi mahdollisimman vikkelään.

Päässä pyöri suurpiirteinen ajatus työkalun rakenteesta ja koska kyseessä oli samalla idean ja laitteen toimivuustesti en ulkonäköön alkanut panostaa. Osina käytin mitä nurkista löysin. Osoittautui, että idea toimi ja työkalusta tuli jopa parempi kuin olin kuvitellut. Kiintolevystä puretulle magneetillekin löytyi työkalusta paikka. Se noukkii purettaessa venttiilikiilat.

Muutama kuva: http://imageshack.us/photo/my-images/5/vvinkaimage1.jpg/

Video venttiileiden irroituksesta: http://www.zshare.net/video/946442060a6e7496/

Kasaus ei ole ihan yhtä nopea toimenpide, mutta nopea on sekin. Työkalu on sen verran kätevä, että pitää vähän hioo sitä ja maalata. Olin kyllä varautunut että ei toimi alkuunkaan ja roskiin lentää :)

Coastside

#136
Purkaminen sujuu aivan hyvin ilman vipulaitetta jollaisen minäkin tein kokoamiseen. Täyte palotilaan ja napautus hylsy välissä, avaa venan lukot.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=6421352fffe72000c073d93150d89cb6&topic=802.msg24223#msg24223

Nyt on tehty asennuspukki mihin lohko tulee kiinni kokoamista varten jotta esim nokkaketjun saa paikoilleen. Yleensäkkin hyvä saada lujasti paikoilleen. Pöytäkin on tuettava ettei se kippaa moottorin painosta. Peräöljyt kannattaa myös poistaa.

Tuossa sitä voi kääntääkin jos on tarpeen. Perän akselin vuoksi tosin vaatii eri kiinnityksen pöytään kuin tuossa kuvassa.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#137
Sujuuhan se, mutta kädessä on vieläkin näkyvä muisto tonkien lipsahdettua :)
Kuka käyttää mitäkin. Itse tein tollasen ja ajattelin että saattaisi käydä rakenne muillekin. Samalla koneella puretaan ja kasataan. Aika paljonkin kummiskin nopeampi ja kätevämpi kuin ruuvipuristimesta tehty venavinka.

Vielä pitää modifioida valmiiksi pinsetit. Niihin siis laitetaan venakiilat muovisiin pesiin ja niillä + tolla vipumasiinalla pistetään kiilat paikalleen.

Coastside

Pane ne valmiiksi siihen reikään ja kun painat vivulla, pidä sormella vastaan kun ne alkaa nousta ylös. Joskus ne asettuu ja joskus ei.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.09.11 - klo:17:54
Pane ne valmiiksi siihen reikään ja kun painat vivulla, pidä sormella vastaan kun ne alkaa nousta ylös. Joskus ne asettuu ja joskus ei.
Tuntuu että ne on liian pienet mun hyppysiin. Tahtoo olla näperyksen makua jos näpeillä yrittää. Pinseteihin tulee magneetit kärkiin, jolloin palat pysyy niissä. On paljon näppärämmät kuin mun kankeet sormet ;)

Coastside

Jos se magnetoituu ei niitä saa kuin muovisin työkaluin minnekkään.

Vaseliinilla saa tuollaisia pikkuhiluja tuettua paikoilleen asennuksen ajan. Pätee erityisesti sokkarenkaisiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#141


Uudessa mallissa vaihdetaan vivun suuntaa ja kansi on paikoillaan. Lohkossa on sopivan mittaiset pultit kiinnittää kansi. Upotin mutterit lautaan jotta ruuvaaminen helpottuu. Talla täytyy vielä muotoilla sirommaksi jottei takertele kanteen. Vivun saranaan tein säätöhahlon samasta syystä.

Kokoaminen sujuu rutiinilla jo. Lukot asettuvat kun asettaa ne reikään (Pöydälle ylösalaisin ja hattu päälle ja ne jousien päälle) ja varmistaa sormella ettei ne karkaa ja molemmat menee alas.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.09.11 - klo:20:03
Jos se magnetoituu ei niitä saa kuin muovisin työkaluin minnekkään.
En ilmeisesti ollut riittävän täsmällinen selityksessä. Yritetään uusiksi tarkemmin. Pinseteissä on nyt liimattuna pienet magneetit (neodyymipalaset) ja niiden kärjissä on pikaliimalla mehupillistä tehdyt pienet muoviset pesät, jotka pitää venttiilikiilat paikallaan (magneetista huolimatta niiden asento pääsisi muutoin muuttumaan).

Kun samalla viputyökalulla painaa jouset ja jousilautasen ihan alas saa pinseteillä puristettua nyt kiilat oikealle kohtaa venttiilissä. Nyt viputyökalun kahva nostetaan ja kiilat irtoavat pinseteistä jääden omille paikoilleen. Tämä siitä syystä että jousilautanen työntää pinsetit irti, mutta kiilat ei nouse sillä pinsetit puristavat edelleen niitä venttiilivartta vasten. Magneettien teho ei ole mikään hirmusuuri, mutta kiilat pysyy hivenen paremmin pinseteissä, kuin vaseliinilla pysyisi. Sekin toimisi kyllä hommassa.

Yritin ottaa tapahtumasta videon, mutta en millään saa tolla niin tarkkaa kuvaa läheltä, että homma selviäisi videolla. Ehkä 2-3 sekuntia pidempi toimenpide kuin venttiilikiilojen purku.

Coastside

#143
Baotianin jalassa on kaksi jousta joiden asettamiseen käsivoimat eivät riitä. Laudasta ja asennusnauhan pätkästä tein työkalun jolla saa jalan jousen helposti jos on painoa tarpeeksi. Noin 100 kg. Veti nauhan reijän soikeaksi. Seisotaan molemmin jaloin laudalla ja etujalalla ponnistus ja työntö eteenpäin niin että jousen koukku asettuu paikalleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

hmm.. Mietin tuon jousen asennukseen myös kierretangosta tehtyä asennustyökalua. 2 koukkua tai tuollaista reikäradantapaista osaa joista toinen säätyy mutterilla kierretankoa pitkin. Vähän kuin käänteinen versio auton jousen puristimesta siis. Voisi toimia hyvin muuallakin. Pienet jäykät vetojousethan saa venytettyä esim avaavilla sokkapihdeillä.

jalat

Tuo on vielä helppo. Joissain näissä skootterimalleissa on siitä mukava jousijärjestelmä keskituessa, että siinä on kaksi erillistä jousta sisäkkäin. Itselläni muistaakseni oli sellainen yhdessä ja näytti melkoiselta systeemiltä. Onneksi sitä ei tarvinnut taistella koskaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

ramba

Lainaus käyttäjältä: jalat - 04.10.11 - klo:13:05
Tuo on vielä helppo. Joissain näissä skootterimalleissa on siitä mukava jousijärjestelmä keskituessa, että siinä on kaksi erillistä jousta sisäkkäin. Itselläni muistaakseni oli sellainen yhdessä ja näytti melkoiselta systeemiltä. Onneksi sitä ei tarvinnut taistella koskaan.

Itsellä on keewayssa ja cpi:ssä juuri sellaiset jouset keskijalassa. Sai taistella kauan että sai jouset paikoilleen.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

baukku

Tuli kanssa pähkäiltyä ton keskituen jousen kanssa, kun kasailin konetta kesällä. Aikani temmottua siinä kaiken maailman pihtien kanssa piti oikeen pysähtyä miettimään, että miten sen jousen saisi venytettyä turvallisesti ja helposti paikalleen. Tallin lattialta silmiin osui hallitunkki. Tunkin alle ruuvari tms mihin jousen toinen "koukku" laitetaan, toinen meni sitten nipin napin tunkkiin kiinni. Tunkilla jousen venytys, sitten kunnolla prikkoja väliin ja ei kun asettelemaan jousta paikalleen. Sitten prikat lyö varovasti jollain sieltä välistä pois. Kuvat vähän selventää asiaa:
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

tommi

#148
Lainaus käyttäjältä: ramba - 04.10.11 - klo:15:03
Lainaus käyttäjältä: jalat - 04.10.11 - klo:13:05
Tuo on vielä helppo. Joissain näissä skootterimalleissa on siitä mukava jousijärjestelmä keskituessa, että siinä on kaksi erillistä jousta sisäkkäin. Itselläni muistaakseni oli sellainen yhdessä ja näytti melkoiselta systeemiltä. Onneksi sitä ei tarvinnut taistella koskaan.

Itsellä on keewayssa ja cpi:ssä juuri sellaiset jouset keskijalassa. Sai taistella kauan että sai jouset paikoilleen.

Mulla on Tysconissa juuri tuollainen kaksiosainen jousi. Sehän on helppo venyttää paikalleen kun ensin venytät sen sisemmän,ohuemman jousen ja sitten uloimman. Se kait siinä on tarkoituskin. Menee nätisti ihan pitkänokkaisilla pihdeillä. Paljon helpompi vetää paikoilleen kuin toi yksi paksu jousi.

Coastside

#149
Lukkopihdit ovat turvallisin pihtimalli kun niiden leukoihin kiinnittää jonkin levynpalan johon tekee kärjen  että se tarttuu silmukkaan.



Voi myös tehdä esijännityslaitteen lukkopihdeillä niin että vetää vaikka ruuvipenkillä jousen haluttuun mittaan ja liittää pihdeillä levynpalat pitämään se mitassa. Asentaessa vapauttaa pihdit, jolloin jousi asettuu paikoilleen.

Voimat on noissa suuria niin että jousi voi todella vahingoittaa kun lipsuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04