Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

Coastside

#45
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 29.01.10 - klo:16:01
Mikkelin honkkarista lähti mukaan Bavarian (Einhell) ruuvinväännin, kympillä olisi saanut muitakin työkaluja. Se on sitä pienintä mallia (aseen tapainen, mahtuu käteen hyvin), se on vielä latauksessa, mutta äskeisen kokeilun mukaan ei ole mikää voimaton lelu.
Erilaisia irtopäitä on mukana yli sata ja koko paketti tuli kohtuu hienossa salkussa. ;D
Lidl möi Parkside lion väännintä 20 ekee. Malli on samanlainen kuin Bosch:n pikkuväännin, mutta hinta 30 vähemmän.  

Valokin tuossa on sekä pyörimis-suuntamerkkivalot.

Lion akun etu on sen pieni koko ja vapaa lataus sykli. Voi ladata vaikka joka käytön jälkeen.

Kokeilin juuri 4,5*50 ruuvilla jonka se 4 Nm väännöllään jaksoi koko mitan puuhun. Nopeus (200 k/min) verraten käsin vääntöön räikkävääntimellä, on kuusinkertainen. Räikkä ei toimi löysissä ruuveissa.

Siinä on automaattinen karalukko, joten sillä voi vääntää itse kun sen vääntö ei riitä.

Aloin muodostaa siitä yleisväännintä koneremontteihin. Kun siihen liittää sopivin sovittein kaikki 3/8 - 1/2" hylsykoot, on se koneremonteissa suuri apu.

Löysin romppeista poranteräpitimen joka sopii tuohon karaan, mutta tuolla nopeudella ei paljoa porailla.

-------------------------------------
Vanha kunnon veivi on oudosti paitsiossa? Niitä vanhoja poraveivejä ei juuri näe missään. Korvikkeeksi käy hylsyn veivi kun siihen rakentaa pienestä hylsystä ja magneettipitimestä kärjille pitimen. Jos tilaa on niin sillä ruuvaa puuruuveja kuin tyhjää vaan.

http://vanha.edu.utu.fi/rokl/kvy/KVYsivut/VTA1kuvat/kuvat/vintila1.jpg

------------------------------------------
Minulta on hajonnut äskettäin kaksi magneettipidintä kovemmin vääntävissä koneissa. Ne vain levisivät osikseen ilman mitään ennakkovaroitusta. Vääntövoima ei silti ollut sen suurempi kuin mitä pikkuräikässä tavallisesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Varmaan ollut koneen välityssuhteella jotain tekemistä asian kanssa, pienen mutteripyssyn tahi ruuvinväänimen massa ja kulmavaihteen vauhti on eri luokkaa. Iso peli pyörittää rivakammin momenttiin ja läkkipellistä tehty hylsy/ruuvarinpidike etsii noepimman tavan poistua työmaalta. Asian huomaa parhaiten poraamalla 2 eri kokoisella poralla teräslevyyn, pienempi vain hyytyy, mutta isompi voi kesken kaiken kiinni juuttuessaan vetäistä porarin ranteen vääräksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Minä olen käyttänyt joskus ihan porakonetta sopivalla hylsyllä varustettuna.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

karkulainen

Jouduin käyttämään suunnilleen samaa tekniikkaa syksyllä kun virtaa ei ollut ja kikisi ei toiminut. Minä tein naruun silmukan ja asettelin silmukan starttirattaan hampaaseen, muutama nykäisy ja lähti käyntiin.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#49
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 10.02.10 - klo:17:28
Minä olen käyttänyt joskus ihan porakonetta sopivalla hylsyllä varustettuna.
Jouduin tuotaa keinoa tänään käyttämään. Koppa auki ja varin mutterista perusporakoneella käyntiin. Hankaluus on bendix joka joko pitää ottaa pois tai tukea ettei hankaa rattaaseen.

Porakone hajosi yhdessä käynnistyksessä. Liekkö pääsyy? Kannattaa panna kumiletku väliin ettei iskut välity poraan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#50
Pitäisikö porata peltitölkkiin tms. siisti reikä? Siihen ei ole kotikonstein mahdollisuutta. (Kiitos Tiina Klemettilä :) telkussa, ratkaisusta).

Tölkkiin vettä ja jäätymään, jos jään pullistelu (11 %) ei haittaa. Sitten vain poraamaan. Pullisteluun taas auttaa täyttää tölkki jääpaloilla tai jollain vettä raskaammalla ja loput vettä niin ei paisu.
Merkinnät kannattaa tehdä ennen jäädyttelyä koska sisälle tuotu kylmä pinta kostuu. Pakkasessa tussilla ja lyijykynällä merkkailee.

Minulla on työn alla kartion muotoinen purkki ja siihen kymmeniä reikiä.

Työ sujuu muuten mutta veden, jään ja poralastujen sekoitus tuntuu oudolta ja on paras suojata paikat muovilla, jos reikää poraa enemmän. Välillä on hyvä jäädytellä uudelleen. Työjälki on hyvää yleensä mutta joitain jäystettä voi jäädä, kute ohuen levyn kanssa yleensä.

Peltiin saa jäätä vasten naputellen kuvioitakin jos haluaa.

Menetelmä toimii muoviastioillekkin jos ne on liian hauraita tai pehmeitä työstää. Tosin metalliporan liian jyrkkä teräkulma lohkaisee muovin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#51
Tuolla startti ketjussa ilmaisin uteliaisuuteni startin viemään virtaan. Se voi olla mittarin skaalan yli joten kukaan ei uskalla mitata.

Eräs edullinen keino on ostaa sarja sulakkeita eri kokoisina ja alkaa isommasta päästä kokeilemaan asettaen se pihdeillä sulakepitimeen (sulaa metallia) yksi kerrallaan mikä vielä sen virran kestää startti kuormitettuna. Kuluna on yksi palanut sulake. ;)

Sillä voi testata myös miten se oikkuillessaan vie virtaa, eli onko teho laskenut vian vuoksi.

[http://en.wikipedia.org/wiki/Fuse_(automotive)] Ei vörki
http://tinyurl.com/y8l393x
Mallit ja värikoodit
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Virran kulutuksen voi myös testata lataamalla akun täyteen ja kokeilla kauanko jaksaa startti pyörittää; esim 30s pätkissä.
Tulpan johto vaan irti...
4A sähkömoottori pitäisi pyöriä liki tunnin 4Ah:n akulla,
8A   30min
16A 15min
32A 7min
60A 3min...
Akun jännite laskee tyhjetessään, mutta saa tosta jotain suunta...

Coastside

#53
Startteihin yleensä sopiva levitinmalli on rautalangasta tehty V muotoinen kimmoisa jonka jousivoiman voi korvata kiinteälläkin vedolla tai varsien väliin tulevalla kiilalla. Fillarien lokarin rauta on varsin hyvää kun päistään ohentaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Sellainen auton virtamittari varmaan kestäisi mopon startin virran.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=32173.htm&tuote=32173

Eikä ole paha hinta vaikkei kestäisikään. Asteikon tarkkuus ei vaan ainakaan bilteman mallissa ole kovin kummoinen.
Jostakin muualta voisi löytyä vastaava mittari tarkemmalla asteikolla.

Coastside

Juuri tuollainen tyylikkäämpi oli kokelemani eikä tee mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Tulipahan mieleen että on jonkilaista sähköalan koulua tullut käytyä. Helppohan tämän pitäisi olla.
Eihän tuohon virran mittamiseen tarvise kuin rautalangasta tehty pieniresistanssinen vastus ja yleismittari.
Tuotahan voisi kokeilla. Bilteman mittaria parempaan tarkkuuteen pääsee helposti.

Coastside

Piirturinkin siihen starttimoottorin kyseessä ollen tarvitsisi, onhan kuorma vaihtelevaa moottorin työtahdin mukaan.
Piirturiksi käy videokameralla mekaaninen mittari ja sekunttikello kuvattuna vierekkäin, josta voi kynän kanssa purkaa paperille.

Ostin tuossa porakoneen ja tyyppikilvessä luki 550 W. Tehomittari väliin ja istukasta rukkaskädellä jarruttamaan: 1100 W.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Eikös auton akkulatureista saisi tuohon kokoluokkaan sopivaa amperimittaria ?

Coastside

Autojen akkulaturit lataa 4 - 8 A ja startissa on huippu varmuudella suurempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04