Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

jalat

Lainaus käyttäjältä: tohveli - 22.07.09 - klo:12:50
vaan jo on lussu vehje tuo 12v väännin, en ole saannu auki ensimmäistäkään mutteria >:(a

No häh? tolla 12V Einhellillä on avattu kahden kinkin etuvarit takavarit jne... ongelmitta. Melkein tekisi mieli ostaa toinen varastoon siltä varalta että tää eka hajoaa, jos kerran on sellainen malli mitä ei enää myydä.

Isälle ostin joululahjaksi akkukäyttöisen 18V toimivan mutterivääntimen auton renkaita varten. No eihän sillä avannut yhtään mutteria :D Pidin nappia pohjassa minuutin putkeen, eikä mutteri liikahtanut milliäkään. Se palautettiin puoli vuotta myöhemmin kauppaan takaisin. Demonstroin oikein liikkeessä palautettaessa miten se ei vääntänyt yhtään. Hylsystä kun piti vasurilla kiinni ja oikealla kädellä painoi liipaisinta, niin vasuri jaksoi pitää hylsyn paikallaan ja nakutti vaan tyhjää. Mites sillä nyt avataan yhtään mitään :)

Eli sympatiat täältä. Jos sun Einhell ei avaa muttereita. Mee vaihtaa se. Se on viallinen. Tuo Einhell kerää kovat kierrokset ja napauttaa sitten mutteriin iskun. Hitaasti mutta varmasti aukeaa mutterit.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tohveli

väännin on panther merkkinen. Ja viitisen min annoin sen paukutta, ei mitään vaikutusta. Se iskee joka kiekalla joten pienen pupun töpöhäntäkin antaa isomman väännön.
Availen sen ja tarkastelun alle olisko jotain säädettävää.

Coastside

Vimmeistään kolmannella Einhell on avannut ja se jopa pyöräyttää löysän osan auki samalla vauhdilla. Kiristää sillä en juuri viitsi, sen voiman vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Petteri L

Varin kiinnipitoon on ihan oivan tuntuinen kalu ollut Moposportin kiinnipidin, hinta oli tosin vähän (tai enemmänkin) suolainen.

Toiminut siis siitä eteenpäin, kun parin päivän työkalujen lainailulla (lopulta kaverilta kompura ja väännin lainaan...) sai "tehdaskireydet" avattua  -nyt on sitten hylsyllä ja räikällä kiristetty varit.

http://www.moposport.fi
Skootteri - Lisävarusteet - Työkalut - Työkalut - IRROTUSTYÖKALU, MAGNEETTO KYTKINKELLO

IRROTUSTYÖKALU, MAGNEETTO KYTKINKELLO
Tuotekoodi: 780-7005
Hinta: 30.00 EUR

Coastside

Tänks, mutta en löytänyt keskeneräiseltä ja sekavalta sivustolta mitään. Mieluiten infoa itsekokeillusta tai varmuudella toimivasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Petteri L

^Niin, siis tarkennuksena, että ostin tuon vekottimen joku kuukausi sitten, ja kunhan ensin sain kompuralla pultit auki, on hylsy ja räikkä plus tuo kiinnipidin ollut toimiva varinavausyhdistelmä.

karkulainen

On nuo bilteman tavarat kanssa hyviä, kaikenlaisia työkaluja saa käyttää opiskelujen puolesta. En ennen ollut mistään kukkoulosvetäjästä kuullutkaan. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Einhell 18 V väännin 36 Nm, saa jopa satkulla

Tuo momentti riittää variin ja lisää voisi ilm. kiertää koska siinä on  autom. karalukituskin. Avaamiseen se tuskin riittäisi. Isona ja raskaana ei mukana kulkisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.10.09 - klo:16:10
...Tuo momentti riittää variin...
Noissa kannattaa muistaa, että ilmoitettu maksimi on aika yleisesti vain yksittäinen huippuarvo, joka on saavutettu ihan täydellä akulla + ihanneolosuhteet huomioiden. Jatkuva / keskimääräinen momentti jää yleensä aina reippaasti tästä. Heittoja lisäksi eri yksilöiden välillä on ja hajonta oman käsitykseni mukaan on vielä sitä suurempi, mitä halvempi kone on kyseessä.

Mainoksista saa monesti vähän harhaanjohtavan käsityksen, vaikkakaan jos asiaa ajatellaan niin mistään asiakkaan huijaamisesta ei edes ole kyse, jos se huippuarvo on nyt saatu sen yhden kerran mitattua. Kyllä se silloin viimeistään voidaan paketin kylkeen lätkäistä.

Coastside

#39
Konekohtainen ja uudella ja täydellä akulla sen saa. Se rajoitushan noissa on. Riittävän iso teholähde vakavoisi väännön hyvin.

Vipuvarsi ja paino on tarkempi, jos ei työkalua ole. Samalla tavoin voi testata koneen väännönkin kunhan on tarkkana. Metrin varren päähän astia johon painoksi vettä tai hiekkaa, niin paljon kuin kone jaksaa vääntää sen liikkeelle. Varren painosta huomioitava puolet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#40
Naulalevystä (2 mm) tehty rälläköiden, poraten ja viilaten.


Levyn mitat ovat suunnilleen oikeat mutta hammastettu kolo tarpeettoman suuri. Muutamaan hampaaseen riittävä kolo on sopiva ja helpompi työstää.

Kolmemillinen levy on sopiva ja siihen neljän hampaan tartunta rattaaseen. Ensin kopan avulla pultinreijät ja rattaan hammastus maalisuihkeella tai piirtäen pinnat vastakkain joka onnistuu kun kääntää rattaan toisin päin.  Sopivat korotuspalat pulttien alle. Pultin reikien tekoon helpoin tapa on porata toinen likimäärin oikeaan kohtaan ja pultata levy koppaan ja sitten porata toinenkin käyttäen koppaa ohjurina. Onnistuu käsiporakoneellakin. Viilaamista ei tule kohtuuttomasti ja sahalla voi tehdä alkuun. Sitten vain tarkkaa viilausta ja sovittamista.

Pituus ei tarvitse olla pulttien jako vaan lyhyempi, akseloituna toisella pultilla, jolloin sen voi kääntää ratasta vasten kun vanerinen kappale on ruuvattu lohkoon. Lukitus sokkatapilla.



Valmis koekäytetty työkalu, jonka saa kopan pulteilla kiinni. Tein korotuspalan 18 mm vanerista, josta rattaan kartiomuotoa varten viiste. Painaa 130 g.
Ratas on kuin hitsattu kiinni ja muualta sovellettujen työkalujen epävarmuus on poissa kuten sekin runnooko kampuraa pulttipyssyllä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#41
Venttiilien avaamiseen ei ole näkynyt työkaluja mopokoossa. Auton työkalu on liian suuri ja perustyökalujen käyttö hankalaa tai voivat vioittaa venttiilejä.

Klik

Venttiilien avaus sujuu hyvin näin. Tarpeet ovat: Putkea, kapula, pultteja, muttereita, vaneria ja alufoliota.

Folio (pituus 2 * folion leveys) muotoillaan palotilaa suuremmaksi ja prässätään kannen alle pulttien vedolla kovaksi tukemaan venttiiliä. Folion voi korvata lasikuitukitistä tehdyllä kappaleella, joka tehdään palotilaan käyttäen eristeenä muovikalvoa. Sytytystulppa kannattaa irroittaa aina koska kova kappale runnoo sen kärjen.

Teleskoopilla painetaan jouset alas, jolloin lukitus vapautuu, niin ettei osia lennä ulos.
Tiukan irroittamiseen on hyvä asettaa levy lattialle ja painaa kontallaan kaksin käsin työkalua oikeassa kulmassa. Sillä saa voimaa riittävästi.



Tuolla onnistuu myös venttiilien auki työntö pikaista tarkastusta varten, kun venttiilin päälle asettaa kolikon, jottei lukitus irtoa. Kahva pöytää vasten ja kantta painetaan alaspäin.


-------------------------------

Kokoaminen:

Klik

Malleja on kaksi. Toisessa pelkkä varsi ja kahva, joka voi olla pitempi niin että rinnallaan voi painaa.
Toisessa vipu, jonka varsi vastaa venttiilin kulmaa (30 cm). Vivulla saa tarkan ja kevyen asennuksen. Levyn koko kuvassa tarpeeseen nähden suuri mutta käy moneen muuhunkin käyttöön.

Kokosin kannen vipupuristimella. Miltei välttämätön väline saada pienet osat yhteen hallitulla voimankäytöllä. Lukitupalat kannattaa asettaa ensi reikään ja kansi jousen päälle. Jousta painaen pitää sormella palat pakoillaan. Paloista toinen tarttuu yleensä ensin ja haittaa toisen asettumista. Ruuvarilla ohjaillen sen saa paikoilleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#42

Kuvassa roikkuu puolen metrin korkeudessa skode nosturissa, jonka tein itse pienin kustannuksin sopimaan omiin tarpeisiini, joissa kiinteä ratkaisu ei käy. Kulkee vaikka skoden mukana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Mikkelin honkkarista lähti mukaan Bavarian (Einhell) ruuvinväännin, kympillä olisi saanut muitakin työkaluja. Se on sitä pienintä mallia (aseen tapainen, mahtuu käteen hyvin), se on vielä latauksessa, mutta äskeisen kokeilun mukaan ei ole mikää voimaton lelu.
Erilaisia irtopäitä on mukana yli sata ja koko paketti tuli kohtuu hienossa salkussa. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#44
Viilasin tai vingutin 36 mm hylsyn 38 jotta saan takavarin jousen mutterin auki. Jätin tiukaksi ja hioin viisteenkin pois jotta tarttuu hyvin.

Ostin vinkuun 249 osaisen tarvikesarjan. Joka laikkakoolle on oma akseli. Pienemmistä loppuu aina ne tärkeimmät ja lopuilla ei tee mitään. 
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04