Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Suzuki Love

Aloittaja Love82, 30.05.07 - klo:19:23

« edellinen - seuraava »

Samppa

Lainaus käyttäjältä: teepee - 25.07.10 - klo:22:23
Otin muutaman kuvan loven kaasarista, onko tuo seuraavan kuvan oikeassa reunassa oleva letku/liitinhirviö ihan vakiokamaa:
http://www.esnips.com/doc/2278856d-59a9-4460-92e4-46765192d34e/IMG_7728
Kyllä, juurikin se mielenkiintoinen alipaineventtiili (tuossa polttoainehanan oikealla puolella tuo mötikkä letkujen välissä).
Lainaus käyttäjältä: teepee - 25.07.10 - klo:22:23
Ja onko seuraavan kuvan keskellä oleva ruuvi tyhjäkäynti / seosruuvi...?
http://www.esnips.com/doc/dae3150f-e097-422b-b378-4572aacccf03/IMG_7727
Suoraan kaasan yhteydessä tyhjäkäyntiruuvi, Sillä voit säätää tosiaan tyhjäkäynnin nopeutta. Kone tulee ajaa ensin täysin lämpimäksi jotta tuo ryyppy ei vaikuta. Lovessa käytännössä tosi lämpimäksi, koska tuo ryyppy on pirun herkkä (kun siinä on myös se alipaine). Seosruuvia ei ole suoraan kaasarin rungossa Lovessa.

Tuossa kuvan vasemmassa reunassa näkyy tuo tappi ja ryyppysysteemi, joka on siis tossa kaasarin ja sylinterin välissä. Siinä on myös kärjessä ruuvi (ristipää), jolla voit säätää ryyppyä (enemmän tai vähemmän päällä olevaksi). Esim. jos ajaa Lovella talvella kannattanee säätää tuo ruuvi siten, että se on mahdollisimman "ulkona" jolloin ryyppy on mahdollisimman paljon auki. Kun ruuvaa ruuvin täysin kiinni, myös ryyppy on vähemmän päällä. Tällä on merkitystä myös Loven normaaliin seokseen (siis kun moottori on jo lämmin) eli jos tuo ruuvi on vaikkapa täysin kiinni, menee ryyppy enemmän pois päältä ja kone käy laihemmalla. Itselläni tuo on auki sellaisen kaksi kierrosta näin kesällä ja tulpan väri on ok. Voisi varmaan olla enemmänkin kiinni, koska kulutus on melko kova, mutta toisaalta olen huomannut että tuolla säädöllä käynnistyy kylmänä laakista, kun taas täysin kiinni ollessa joutuu sahaamaan noin 5 asteen kelissä pari kertaa. Tuo on siten vähän sellainen kompromissi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Plom

Se muistutus, että kannattaa pitää ajovalo päällä tyhjäkäyntiä säädeltäessä.

anhakoma


Virtalukko rikki. Onko kukaan vaihtanut virtalukkoa.

Löytyykö virtalukon kytkentää?


Samppa

En ole vaihtanut tähän malliin, mutta sen verran tuli kateltua kun oli katteet poissa (etukate), että itse virtalukko oli kahdella ruuvilla kiinni. Uutta virtalukkoa voi olla aika mahdotonta tähän löytää eli kuinka sökö se vanha on? Voin skannata sulle viikolla kytkentäkaavion, jos laitat sähköpostia (samppa@skootterini.com).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

anhakoma


virijavara:lta löytyi virtalukko, jonka sai pienellä muutostyöllä mahtumaan.

Lukon kiinnitysväli runkoon oli muutaman millin leveämpi. Ja johtojen väritys oli erillainen.

Lukkosarja Classic - Hinta: 29.90 EUR


Mitä vaihteisto öljyä olette käyttäneet.

Terveisin Antti

teepee

Lainaa
Suoraan kaasan yhteydessä tyhjäkäyntiruuvi, Sillä voit säätää tosiaan tyhjäkäynnin nopeutta. Kone tulee ajaa ensin täysin lämpimäksi jotta tuo ryyppy ei vaikuta. Lovessa käytännössä tosi lämpimäksi, koska tuo ryyppy on pirun herkkä (kun siinä on myös se alipaine). Seosruuvia ei ole suoraan kaasarin rungossa Lovessa.

Tuossa eilettäin säädin tyhjäkäyntiä suuremmalle, kun ei käynyt yhtään tyhjäkäyntiä (ei kylmänä eikä kuumana) ja nyt käydä hörskyttelee ihan mukavasti sammumatta. Olin kuitenkin huomaavinani jonkin verran muutosta nopeuteen ja täydellä kaasulla tapahtuvaa "röpötykseen", ja siis huonompaan suuntaan...viittaako tuo vielä vahvemmin siihen että kaasari on säädetty rikkaalle tai se ryyppy jumittaa...?

-Tommi-

Samppa

Lainaus käyttäjältä: anhakoma - 15.08.10 - klo:15:11
Mitä vaihteisto öljyä olette käyttäneet.
Terveisin Antti
Suosituksena on SAE 20E/40. Itse olen käyttänyt 15/40 koska löytyy useammasta paikasta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: teepee - 15.08.10 - klo:22:20
Lainaa
Suoraan kaasan yhteydessä tyhjäkäyntiruuvi, Sillä voit säätää tosiaan tyhjäkäynnin nopeutta. Kone tulee ajaa ensin täysin lämpimäksi jotta tuo ryyppy ei vaikuta. Lovessa käytännössä tosi lämpimäksi, koska tuo ryyppy on pirun herkkä (kun siinä on myös se alipaine). Seosruuvia ei ole suoraan kaasarin rungossa Lovessa.

Tuossa eilettäin säädin tyhjäkäyntiä suuremmalle, kun ei käynyt yhtään tyhjäkäyntiä (ei kylmänä eikä kuumana) ja nyt käydä hörskyttelee ihan mukavasti sammumatta. Olin kuitenkin huomaavinani jonkin verran muutosta nopeuteen ja täydellä kaasulla tapahtuvaa "röpötykseen", ja siis huonompaan suuntaan...viittaako tuo vielä vahvemmin siihen että kaasari on säädetty rikkaalle tai se ryyppy jumittaa...?

-Tommi-
Sun kannattaa alkajaisiksi kokeilla ruuvata siinä ryypyn yhteydessä (ks. aikaisemmat viestini) olevaa seosruuvia sisäänpäin. Sehän vaikuttaa Lovessa kokoajan seokseen eli laihentaa seosta kun ruuvaat sisääpäin. Kannattaa huomata, että jos ruuvaat liikaa, niin Love käynnistyy huonommin kylmänä. Jos et saa tuolla toimimaan, niin avaa ja putsaa koko ryyppysysteemi. Kuparitappi vaatii asennuksen yhteydessä hyvin lämpöä johtavan tahnan ja parhaaksi olen havainnut hopeatahnan. Se ryyppyhän toimii primääristi myös alipaineella (tai siis lähtee pois) eli uusi siihen alipainemokkulaan (Vacuun transmitting valve) tulevat letkut ja huolehdi että ne eivät pääse falskaamaan.
Tuo ryypy on kokonaisuudessaan pakko puhdistaa aika-ajoin, muuten se alkaa tarketelemaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Taas pitkähkön tauon jälkeen loven kimpussa. Tuli tuossa elokuussa stoppi ajolle kun piti just lähteä kaveriporukan 70-80-luku-bileisiin, johon tietty piti lähteä ajan hengen mukaisesti lovella  :D . Lähdinkin....2 kertaa... ensin pääsin pari sataa metriä makuupussit tarakalla ja bisset jalkatilassa...sitten huomasin että eturenkaassa ei ole kaikki kohdallaan, rengas tussuna...sitten takaisin, kompuralla ilmaa ja uusi yritys. Tällä kertaa ajelin kilometrin verran ennenkuin taas olin huomaavinani ilman vähenemistä renkaassa. Ei muuta kuin hillitysti kiroillen takaisin ja pyytämään että vaimo heittää autolla.... Otti vähän pannuun nääs!

No renkaassahan oli reikä, jonka paikkailin ja sain äherrettyä renkaan pois ja takaisinkin (jonka jälkeen polkupyörän renkaanvaihto tuntuu lastenleikiltä!) vain todetakseni että ei pysy vieläkään ilmat. Nyt päätin sitten hankkia uuden sisägummin vanhan ja virttyneen tilalle.

Se oli siis syy miksi love on maannut laakereillaan pari kuukautta.

Avasin nyt viimein siitä kaasarin, ja seuraavia huomioita: (kertauksena että suzuki käy vähän huonosti, röpöttelee mutta lähtee hyvin käyntiin. Haisee bensalta, eli vuotoa epäilen.

- Bensaa vuotaa seisoessa imuaukosta...
a) olisiko se tuo ryyppy, jonka takia bensaa tulee "yli" ?
b) alipainesydeemi bensahanassa....? (huomasin että se oli muuten jäänyt varmaan asentoon jatkuva, kun letkun irroittamisen jälkeen käänsin toiseen asentoon ja bensan tulo lakkasi)

- Neulaventtiili oli alimmassa lovessa...

- Avasin tuon ryyppysysteemin, ja olipas se kummallinen viritys...jostain lirvahti kupari/messinkilevy, en tiedä onko se jälkikäteen lisätty (tod.näk)...voisiko se olla tuon muovisen vinopäisen onton tapin sisään esim kompensoimaan muovin kulumista ?? Jätin sen nyt vielä pois, mutta kaasari on vielä irti, helppo laittaa vielä takaisin...

- Mihin kaikkiin osiin olet Samppa laittanut sitä pii/hopeatahnaa...? Vain siihen lohkon kylkeen menevään vai kaikkiin noihin kuparitappehin ?

Siinäpä oli taas sekalaista tajunnan virtaa.... :o

-Tommi-

Samppa

http://www.skootterini.com/joomla/images/Kuvat/Loven%20ryyppy.jpg

Osajärjestys yllä ja näet samalla onko itselläsi jotakin lisättyä ylimääräistä.

Pii/hopeatahna tulee ainoastaan messinkitapin (eli se joka kaasarista menee sylinterille) ympärille. Tappi on kuvassa oikealla puolella. Huolellinen voitelu kauttaaltaan. Muut osat pidetään "kuivina".

Hanaa ei saa pitää jatkuvalla syötöllä. Tulvii helposti, jos neulaventtiili falskaa (ihan huoltomanuskassa ohjeistettu). Jatkuvalla syötöllä pidetään ainoastaan mikäli bensa on päässyt loppumaan ja startataan uudestaan. Kun moottori on saatu käymään, niin alipainesyötölle.

Neulaventtiiliin sokan asentoa ei kannatta muuttaa, jos muuten pelaa hyvin.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 11.10.10 - klo:11:51
http://www.skootterini.com/joomla/images/Kuvat/Loven%20ryyppy.jpg

Osajärjestys yllä ja näet samalla onko itselläsi jotakin lisättyä ylimääräistä.

Tuo oli hyvä kuva, meinasi lirvahtaa yksi jousi väärälle puolelle!
Odottelen sisäkumin ostoa, sitten kasaan taas kaasarin paikoilleen...

-Tommi-

teepee

No niin, pitkä talvi taas ohitse, ja pitää yrittää josko Love pääsisi kokeilemaan kesälaitumia...
Purin tuossa syystalvella kaasarin ja se jäikin siihen tilaan talveksi, ja nyt laitoin sen paikoilleen ja kokeilin
käynnistellä mutten vielä saanut hereille... akku laturiin ja letkujen tarkistus...
Alipainesäädin taisi mennä ensi yrityksellä väärin päin, ainakin kuvista niin päättelin...
Toivottavasti kaasarin pikkutilpehöörit meni oikein, sillä en viitsisi alkaa purkamaan kaasaria uudelleen  :(

Kipinää tuli ja tulppa oli märkä, joten perusasiat pitäisi olla kunnossa...onkohan tuo kuinka tarkka bentsan
suhteen; nyt tankissa on viimevuotisia jämiä...?

Kerron jos asia edistyy...
-Teepee-

Samppa

Itselläni ainakin viimevuotisilla lähti ihan nätisti polkemalla käymään, voithan toki kokeilla tuoreellakin.

Love tulvii helposti starttausyrityksissä eli "tuuletus" voisi olla paikallaan (taisin jossain vaiheessa kirjoittaa tästä kaasupohjassa starttaamisesta tässäkin ketjussa). Polttoainehanassahan on kaksi syöttöasentoa eli automaattihanan ohitus (käytetään jos tankki on päässyt tyhjäksi, jotta letkut saadaan täyteen helposti bensaa) ja normi alipaine. Mikäli sieltä bensaletkusta jo tavaraa tulee, niin kannattaa kääntää alipainepuolelle.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Tänään otin vielä kaasarin syyniin, kun tulppa on märkä heti kun polkasee kerrankin...
Varmistus vielä tuohon bensahanan asentoon, että oliko alipaineasento kun lovi on vaaka-asennossa?

Sitten toinen ihmettely (en ole [vielä aikankaan] mikään mopo-ex-pertti), eli: Löysin mikunin kaasarin räjäytyskuvan:
http://www.esnips.com/doc/4397367b-b93b-492e-9813-3dfb63e2fa6f/vm12
ja siinä on osanumerolla
70130 levy, joka oli nimeltään jotain "luistinneulan pidin"...minulta sitä ei löydy...kuuluuko kilpukka loveen, vai
voiko toimia ilman...?

-Teepee-

openflow

Neula ei ehkä pysy paikallaan vaan saattaa mennä jousesta läpi, jos sitä klipsiä ei ole neulan e-sokan päällä. Neula on jollain tavalla lukittava paikallaan, muuten kaasutin toimii ihan miten sattuu.