Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Karmea mopon korjaus

Aloittaja Kari69, 01.04.24 - klo:09:22

« edellinen - seuraava »

Kari69

Olin ulkomailla ja ostin Torin kautta Kymco Super kasin. Oli kuvassa ihan hyvän näköinen ja hinta edullinen kotiin tuotuna. Nyt olen alkanut remontoimaan sitä. Onpa paljon vikoja. Mopoa on "remontoitu" siinä onnistumatta ja ruuvattu kasaan myyntiä varten. Ruuvejakin puuttuu useita.

Testasin ohivuotoa ja suhinaa tuli imuaukosta. Kampiakseli pyöri vähän portaittain, kun magneetosta pyöritti. Piti avata moottori. Venttiilikopan kannesta puuttui 2 ruuvia. Sylinterin 2 pitkää pulttia olivat täysin kiristämättä. Nokka-akselin pukkien alta puuttui ohjausholkit. Ketjun alempi laahain oli syrjällään ketjun välissä ja osui ketjun reunaan. Siitä johtui nykivä kampiakselin pyöriminen. Ajoitus oli pielessä noin 80 astetta. Männänrenkaiden katkosraot olivat kaikki 4 tarkalleen samassa linjassa. Venttiilin jouset olivat eri suuntaan. Venttiilit vaikuttivat uusilta, mutta imuventtiili vuoti hiukan.  Mäntä ja sylinteri ovat kunnossa.

Miten päin venttiilin jousi kuuluu olla? Tiheämpi 'kierre' sisään vaiko ulospäin?

Kari69

Variaattoristakin löytyi 1 vika. Liukupalat, ne V-muotoiset muoviosat, puuttuivat. Variaattorin alumiinikiekon sisällä oleva pelti oli kaivanut alumiiniin isot kolot, koska ne liuut puuttuivat.

mopotinx3

#2
Usein myyjä on todennut korjaamisen kannattamattomaksi ja hätäpäissään laittanut mopon kasaan ja ei ole enää muistanut mitä osia kuuluu minnekin.
Ennätys korjauskustannuksissa on meikäläisellä Sportcityssä, kun 150 euron mopoon meni ainakin 700 euroa.
Ei välttämättä auta yhtään, jos maksaa 500 euroa, korjauslasku voi nousta useisiin satasiin riippuen siitä, miten hyvän mopon haluaa.
Venttiilijousien kierteen tiheyden sijainti ei vaikuta mihinkään, tärkeintä on ettei jousi ole kuoleentunut. Korjauskirjoissa on minimimitta määritetty. Usein auttaa venttiilien hionta, joskus joutuu uusimaan venttiilin ja jos kannen vastinpinta on huono, voi joutua hommaamaan paremman kannen.
Myyjän selitykset ovat tosi huvittavia, Keeway Factiin tarvittiin vain kaasutin ja pakoputki, niin voi lähteä ajamaan. Käytännössä korjaus vaati toisen kampiakselin, variaattorin, etupään korjauksen ym ohjauslaakeriremonttia.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Kari69

Yritin tänään käynnistää tuota Kymcoa. Ei lähtenyt käyntiin ja mittasin puristukset. Tulos oli vain 3. Mittasin myös ohivuodon. Se oli 0, eikä mitään suhinoita kuulunut mistään. Miten on mahdollista, että ei ole ohivuotoa, jos puristukset on vain 3. Kahdessa edellisessä mopossa puristusmittari näytti 11 ja 9,5.

Coastside

Jos se ei saa ilmaa mitä puristaa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#5
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.04.24 - klo:04:23Jos se ei saa ilmaa mitä puristaa?

Puristuspaineita mitatessa kaasu pitää olla täysillä.
Minä en ole koskaan ohivuotomittausta suorittaessani saanut tulosta 0%
erinomainen tulos on 5-8% ja yli 30% yleensä savuttaa.
Viimeistään 40%:ssa aloitetaan koneremppa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Kaasutin ja pakoputki olivat irti.

Muistiinpanoissa oli 2 aikaisempaa vuotomittausta. Tulokset 5% ja 7%.

Nyt vuorokauden ihmettelyn jälkeen selvisi, missä oli vika. Mittaustulos 0 oli aivan oikein vaikka se ei ole mahdollista. Aina on ohivuotoa ainakin katkosrakojen kautta.

Olen saanut vähän aikaa sitten uuden puristuspainemittarin. Siinä on mukana letku, joka liitetään sylinteriin. Myös ohivuotomittarissa on oma letkunsa, mutta se on paksumpi ja jäykempi. Siksi käytin mittaukseen tuota ohuempaa ja notkeampaa painemittarin letkua. Mutta siinä letkussa on takaiskuventtiili, joka estää paineen pääsyn sylinterin suuntaan. Ei siis ihme, että vuotoa ei ollut.

Onpa hyvä, kun tämä selvisi. Olin jo aivan hoomoilasena.

Kari69

Remontissa on myös yksi Kymco Agility RS, jonka olen aikoinaan myynyt. Kaveri on tehnyt siihen itse jotakin, mikä ei mennyt ihan putkeen. Variaattorin koppa on ollut irti ja laitettu takaisin ilman tiivistettä. Ilman sitä koppa ei mene kunnolla kiinni, koska bendix on välissä ja estää kopan kiinnimenoa. Koppa oli kiinni alareunasta, mutta yläreunassa oli 1,5 mm rako. Siitä pääsee sitten hiekka ja lika sisälle koppaan. Rakoa oli ilmeisesti yritetty saada umpeen kiristämällä kunnolla kopan ruuveja. 1 oli mennyt poikki ja ruuvin pää jäänyt moottorilohkoon. Sain sen onneksi pois poraamalla keskelle reiän ja kiertämällä sen pois vastakierretapilla. Lisäksi kahdesta ruuvin reiästä oli kierretty kierteet piloillle. Korjasin asentamalla helicoilit tilalle.

En halunnut ostaa uutta Kymcon tiivistettä, koska hankintaa kuluisi aikaa ja rahaakin pari kymppiä. Ostin Biltemasta 1,5 mm paksua tiivistemateriaalia 1m x 0,5m. Tuosta saa leikattua 6 kpl kopan tiivisteitä.