Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymcon huolto

Aloittaja timoko, 26.03.12 - klo:11:43

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: kani - 28.03.12 - klo:22:11
Tästähän tämä keskustelukin muuten lähti etenemään, jonkun Kymcon huoltopaketti ollut 700 euroa + satanen renkaasta. Olisi hauska kuulla miten huoltoon saa edes mönkkärin kohdalla uppoamaan tuollaisen summan rahaa osiin + työhön. Ja satasien hinnat skoottereiden kohdalla ei ole harvinaisia, uskomatonta ryöstöä oikeasti.

Tähän vastasinkin jo aiemmin. Oliko joku kohta jota et uskonut? Toistaiseksi vapaassa markkinataloudessa palvelun tarjoaja saa itse hinnoitella palvelunsa. On olemassa myös suunnitelmatalous, mutta ei se tainnut ainakaan halvempi olla kuluttajalle.  ;)

Lainaus käyttäjältä: kani - 28.03.12 - klo:22:11Olisi kiva tietää mikä kiinanskootterin hinta tehtaalta toimituskuluineen on. Siihen lätkäistään joku hieno merkki Kymco tai kotimainen tuttu ja turvallinen, hinta moninkertaistuu. Sitten vielä vaaditaan että huollot pitäisi päälle tehdä johonkin utopistiseen hintaan jotta takuu olisi voimassa. Tuotevastuu on voimassa muuten takuutakin pidempään, siinä kun oletetaan että laitteen käyttöikä on jotain ja sen laitteen pitäisi myös kestää. Onneksi yhä useampi ihminen uskaltaa vaatia ja pitää kiinni oikeuksistaan eikä mene näihin höynäytyksiin. Turha sitten itkeä kun tavarat tilataan suoraan Saksasta tai Kiinasta kun on kusetettu tarpeeksi monta kertaa.

Ahneutta se on sekin, jos kuluttajan pitäisi saada halvalla parasta. Kiinamopo tutulla kotimaisella tuotemerkillä on hyvä esimerkki siitä, kun yritetään hoitaa homma niinkuin pykälien mukaan pitäisi. Se maksaa, eli lisää tuotteen hintaa. Halpamarketin kiinamopo on se toinen vaihtoehto, takuu lyhyempi, eikä se takuu oikeastaan edes toimi.

Asioiden ymmärtämistä helpottaa, jos miettii mitä mistäkin seuraa ja aiheutuu. Ja tietenkin se tärkein muistisääntö, kuluttaja maksaa kaiken.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#31
Lainaus käyttäjältä: jk_single - 29.03.12 - klo:07:29
Ei ne testit vääristä mitään, kun jätetään tarkastamatta asioita mistä maksetaan ja on lueteltu huoltoohjelmassa. Sekö on ammattitaitoa että osataan vaan tehdä ne "pakolliset" öljynvaihdot ja jättää tekemättä helppoja "Ei niissä koskaan oo mitään" juttuja. Ja sitten laitetaan vielä vääriä öljyjä, mitä sattui käteen osumaan. Tai kiristetään ketjuja niin että soivat kun kitaran kieli.

Ainahan prätkää pitäisi koeajaa huollon jälkeen mutta tämäkin jätetään usein tekemättä, vaikka vastaava kirkkain silmin kuittaa kaikki tehdyiksi. Onneksi  tästä saa maksaa vaan 700€.

Minäkin täytin kerran pissapojan säiliön täyteen ennen huoltoon menoa, matkalla sinne käytin pokaa kerran ja silti sinne saivat menemään 1,5 litraa à 7€/l, tästäkin pääsin "kehumaan"

Ei takahaarukan mutteri löysty itsestään. Vai mitä pultteja ikinä löysyttelevätkään ennen huoltoon vientiä. On pelkästään hyvä, että testaavat noita huoltoja, mutta ei niitä kannata lukea kuin piru raamattua.

Mulla on niin huonot kokemukset viime aikojen huolloista, että voisin maksaa pelkästä leimasta huoltokirjaan sen listahinnan, mitä huolto maksaa. Ja tekisin sitten itse sen huollon. Eli en todellakaan ole tässä puolustelemassa niitä huoltoliikkeitä, joissa olen asioinut. Mutta jostain sekin johtuu, että ollaan tähän pisteeseen tultu. (Ehkä tässä maassa on liian vähän nettomaksajia suhteessa nettosaajiin.) Ehkä niiden huoltojen pitäisi olla vielä kalliimpia, että ne tehtaisiin kunnolla. Siinä tosin mentäisiin samalla sen rajan yli, että alkaisinkin huoltamaan itse, takuun menettämisen uhallakin. Tällä hetkellä oikeastaan ainoa syy huollattaa uutta skootteria on jälleenmyyntiarvo. Joku ei ehkä ymmärrä, että itse huollettu skootteri voi olla paremmin huollettu, kuin se jonka huoltokirjassa on leimoja. Jos huollot tekee itse, niin kannattaahan ne vihkoon merkitä, vaikka ei takuustakaan välittäisi.

Huoltoon viedessä pitää keskustella siitä mitä huollossa on tarkoitus tehdä. Ja parhaiten se käy kun menee paikan päälle neuvottelemaan. Ei niillä taida nykyään olla aikaa vastailla sähköposteihin. Silloin kun autoja vielä huollatin muilla maksua vastaan, kysyivät työn vastaanottajat, että saako pissapojan täyttää, tai rikkinäiset polttimot vaihtaa. Tein nuo hommat mieluummin itse, mutta joku muu alkaa kuulema huutaa, että ne kuuluvat huollon tehtäviin.

Ei muuten ole varmasti helppoa aina siinä asiakaspalvelutiskilläkään olla töissä. Kaiken maailman savitappia käy siinä meuhkaamassa, tietämättä välttämättä mistään mitään, eikä puhekaan auta.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

vai on savitappia käyny marmoritiskin takana..     ;D ;D ;D
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

#33
Itte olen ollut vain sillä puolella marmoritiskiä, jonne asiakkaista jää vain kivet lattialle. Mutta sen verran tuli asiakaspalvelua tehtyä, että mussa taitaa asua pieni sisäinen ihmisvihaaja lopun elämääni. Nykyisin tulen sen kanssa jo kohtalaisesti toimeen, suurimman osan ajasta.  ;D

Sen takiahan se tiski on marmoria, ja seinä lasia, kun asiakkaat siitä tykkää. Jos jollain on vaatimattomammat puitteet, niin asiakas menee mieluummin sinne paikkaan jossa on loistetta ja säihkettä. Sitten kuitenkin ihmettelee, kun hinnat on kovemmat siinä hienommassa kaupassa. Kummalliseksi on mennyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

timoko

#34
Kymco Downtown 300i ABS 6000 kilometrin huolto.

Koska olen saattanut kuulla, tai ymmärtää jotain väärin tai olen jotenkin tyhmä..., niin en mainitse nimeltä liikkeitä...

Huoltoliike A (suullinen tarjous)
Arvio 550e, sisältää vaihdettavat osat.Ei tietoa kuinka monta tuntia menee huoltamiseen. Tuntivelotus 75e.
Kysyin miksi se maksaa niin paljon "Koska venttiilit ovat niin hankalassa paikassa..."


Huoltoliike B (Sähköpostilla tarjous)
Työtä menee 1.5-2h + osat (öljyt + filtteri ainakin) Tuntiveloitus 65e/h.

Valitettavasti en ole saanut vastausta huoltoliikeeltä C

Eli, huoltoliike vaihtuu, vaikka se on minulle hankalammassa paikassa, niin hintaero on niin suuri, että voin tulla vaikka taksilla kotiin.
Solifer sm -> Yamaha dt 125 -> Honda xr 75 -> Suzuki RM 80 -> Suzuki TS 125 X -> Yamaha DT 125 -> Honda XL 250 -> Pappa Tunturi -> Milan BT50QT-9 -> Honda Lead -> Piaggio X9 ->
Kymco downtown 300 -> Vespa lx 50

viisnelonen

#35
Oletan että molemmat on noita Mascon listaamia "valtuutettuja" huoltoliikkeitä ?
Oliko tuon linkittämäni manuaalin huoltotaulukko samanlainen kuin sinun, skodun mukana tullut, siis samat työt ja huoltovälit ?

E: Pakko kommentoida tuota A:n hintaa.. jos siihen tulis vielä se yli 300e hihna + sen vaihtaminen..   :o
loppusumma alkas 9:llä.  Olis kiva tietää miten tuon hihnan hinta on noussut missäkin portaassa? Arvaan että huoltoliikkeen hyllyssä eniten..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pugt200

Älkääpäs nyt niputtako kaikkia valtuutettuja huoltoja/maahantuojia huijarikastiin. Teetin aikanaan Piaggio X8:n "välihuollon" (ajettu 6500 km) Sumekolla ja se maksoi tarvikkeineen 66,50 €. Ensihuolto 887 kilometrin kohdalla oli peräti 101,70 euron arvoinen.

viisnelonen

Ei toki.Hyviäkin, ja oikein hinnoittelivia huoltojakin on. Toivonkin tiedon niistä leviävän foorumin kautta..
Nuo määräaikaishuollot pitäisi ns valtuutetun huollon pystyä hinnoittelemaan etukäteen lähes euron tarkkuudella koska niissähän kuuluu tehdä ne tehtaan määrittelemät toimenpiteet jotka sisältyvät huoltotaulukkoon.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

timoko

#38
"Oliko tuon linkittämäni manuaalin huoltotaulukko samanlainen kuin sinun, skodun mukana tullut, siis samat työt ja huoltovälit ?"
On sama huoltotaulukko, siinä ja käyttöohjekirjassa on huoltoväli 5000 km , huoltokirjassa väli on 6000 km.

Minulla oli aikaisemmin Piaggio X9, johon teetin huollot ( 4kpl) Bike Worldissä, sekä hinta että työnlaatu oli 10 pisteen arvoisia.
Solifer sm -> Yamaha dt 125 -> Honda xr 75 -> Suzuki RM 80 -> Suzuki TS 125 X -> Yamaha DT 125 -> Honda XL 250 -> Pappa Tunturi -> Milan BT50QT-9 -> Honda Lead -> Piaggio X9 ->
Kymco downtown 300 -> Vespa lx 50

Coastside

Muistan yhden autokauppiaan päänsäryn tai perskivun kun se oli autoa myydessään tokaissut että "kyllä me korjataan mitä siitä löytyy". No, tyyppi tuli takaisin kahden a-nelosen mittaisen listan kanssa ja lupaus oli lupaus...

Kiinantuotteet ovat oma lukunsa kaikessa. Jos huoltoa haluttaisiinkin järjestää, täytyisi ostaa kokonaisia ajokkeja joista purkaa osaa, joka ostohinnan kannalta kannattaisi mutta purkaminen ja varastointi maksaa. Vai onko joku maahantuoja väittänyt myyvänsä samaa varaosaa kuin tuotantolinja käyttää?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kymco

#40
 :P
Kymco Visa R50
Yamaha Majesty 400

Partanen

#41
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 29.03.12 - klo:13:50
Älkääpäs nyt niputtako kaikkia valtuutettuja huoltoja/maahantuojia huijarikastiin. Teetin aikanaan Piaggio X8:n "välihuollon" (ajettu 6500 km) Sumekolla ja se maksoi tarvikkeineen 66,50 €. Ensihuolto 887 kilometrin kohdalla oli peräti 101,70 euron arvoinen.

Sumekolla oli viime kesänä tuntiveloitus hiukan alle sata euroa, ja tunti oli minimiveloitus. Eli Vespan 5000km huolto, jonka ohjeaika on 0.1 tuntia, olisi maksanut sen vajaan satasen. Työhän kuuluu öljymäärän ja jarrupalojen tarkastus. On tainnut jokunen litra virrata Vantaassa sen jälkeen kun olet Sumekolla huollattanut?  :)

**************

Kolusin netin virallisempia osioita tähän huoltohommaan liittyen. Missään ei sanottu, että moottoriajoneuvon saisi huoltaa itse niin, että takuu säilyisi. Ilmeisesti joku on ominpäin tulkinnut EU:n moottoriajoneuvojen ryhmäpoikkeusasetusta, jonka tarkoitus on vapauttaa moottoriajoneuvojen myyntiä ja myynnin jälkeisiä huoltomarkkinoita. Tarkoitus oli vuonna 2002 voimaan tulleella säännöksellä vapauttaa huoltomarkkinat kilpailulle. Eikä huoltojen tekeminen omistajan toimesta, eli itse, tietenkään lisää markkinoiden kilpailua, ainakaan siten miten EU sen näkee.

Säännösten lukeminen on vaikeaa, kun heti näkee, että niitä voi tulkita monella tapaa. Voisi olla niin, että mikä tahansa pulju saa huoltaa ajoneuvoja, ja takuun pitää säilyä. Toisaalta, ko. puljulla pitää olla asianmukaiset työkalut, ja ajoneuvokohtainen koulutus huoltamiseen.

Koko hommasta putosi pohja tähän viestiketjuun liittyen, kun luin kohdasta "määritelmät", että moottoriajoneuvolla tarkoitetaan "kolmella tai useammalla pyörällä
varustettua itseliikkuvaa ajoneuvoa, joka on tarkoitettu
käytettäväksi yleisillä teillä" Eli ei skootteria koske nämä jutut ollenkaan.

Jos aihe kiinnostaa vielä, niin lisää voi lukea täältä, ja samasta paikasta löytyy linkit EU:n nettisivujen asiakirjoihin: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ryhmapoikkeusasetusta-jatketaan
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: timoko - 29.03.12 - klo:15:55
Minulla oli aikaisemmin Piaggio X9, johon teetin huollot ( 4kpl) Bike Worldissä, sekä hinta että työnlaatu oli 10 pisteen arvoisia.

Nyt kun tuo yritys mainittiin, niin uskallan kertoa, että olisivat ainakin minun Vespaan laittaneet vääränlaista öljyä. Vääränlaista ainakin siinä mielessä, että heidän öljynsä ei täyttänyt moottorinvalmistajan vaatimuksia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

timoko

Mp-Huolto Hanski Jokinen on lopettanut toimintanansa.
Solifer sm -> Yamaha dt 125 -> Honda xr 75 -> Suzuki RM 80 -> Suzuki TS 125 X -> Yamaha DT 125 -> Honda XL 250 -> Pappa Tunturi -> Milan BT50QT-9 -> Honda Lead -> Piaggio X9 ->
Kymco downtown 300 -> Vespa lx 50

pena

Lainaus käyttäjältä: timoko - 30.03.12 - klo:11:38
Mp-Huolto Hanski Jokinen on lopettanut toimintanansa.
onko kokonaan vai onko jatkajaa,pari kertaa on tullut huollettua siellä .