Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

piaggio kaasutin vs. ruisku

Aloittaja skope55, 04.10.11 - klo:14:48

« edellinen - seuraava »

skope55

Mitä eroa kestävyydessä on kaasutin ja ruisku piaggiossa ja kuinka paljon km yleensä kestävät jos huolto on vähänkin toiminut?

verkkarieki

Terve ! Itse tykkään kakstahtisista röpöttäjistä on helppo kaikki purkaa ja säätää. Mulla tää kaverin autotallin nurkasta ostettu gilera stalker yksinkertasuuden huippupäästä. Niin vanha malli ei mitään turhia katalysaattoreita ym. Roskaa.... :) Itse hommaisin muuta kun ruiskun .. voin olla väärässä tää koko vastaus on vaan mielipiteen luontoinen.

skope55

Niin mä en taas tykkää tosta öljy krääsästä ja lotraamiseta sen kanssa ja onhan käyntiäänikin paljon mukavampi 4tahtisessa

Samppa

Kilometrejä on mahdotonta antaa. Kaikki huollot kun vaikuttavat kaikkeen, esim. 2-tahtisissa männänvaihtoväli on tyypillisesti 10 000 - 15 000 km ja nelareissa foorumilaisilla vaihtovälit ovat olleet 16 000 - 25 000 kilometriä. Tuohon väliin mahtuu yleensä paljon muidenkin osien uusimista ja kilometrien jälkeen vielä enemmän. Kampuran laakerit ja stefat menevät niin ikään vaihtoon, näissä "laatupeleissä" yleensä 20 000 - 30 000 km:n jälkeen, eli täydellisen konerempan joutuu tekemään aina jossakin vaiheessa. Myös viritykset ja "viritykset" vaikuttavat. Esimerkiksi Powerfiltterillä saadaan tuhottua kone hyvinkin nopeasti, siis jos ei tiedetä mitä tehdään ja vaikka ihan tehoputkellakin.

Mielestäni keskeistä on kaasari- ja ruiskutekniikkojen eroavaisuudet, siis ennen kaikkea huollon kannalta. Kaasaripeliin huoltojen tekeminen onnistuu yleensä itse, mutta ruiskuissa vikakoodien luku ja osien erilaisuus on monille ammattilaisen hommaan. Yleensäkin, mitä hienompaa tekniikkaa, sitä hankalampaa korjata. Ruiskupelit ovat niin ikään tarkkoja mm. akun jännitteestä, mitä ongelmaa ei kaasariskodessa ole. Ruiskupelin plussana on pienempi polttoaineen kulutus.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Nettimotossa oli myynnissä 9 yli 15.000 km ajettua Piaggiota, joista yksi oli 4t. Olisikohan niistä yksi ollut ruisku.

Käyttö (ja myös hankitahinta) vaikuttaa ajopelin kestävyyteen aivan ratkaisevasti eli jos haluaa varmistaa, että mopo kestää, kannattaa:
- ostaa uusi pyörä, jossa on vähintään  kahden vuoden takuu
- hankkia tunnettu merkki ja pitkään valmistettu ja paljon myyty malli
- välttää uusimpia teknisiä ratkaisuja
- välttää mopossa turhia teknisiä ratkaisuja mm ruisku, nestejäähdytys yms
- ostaa merkki, jonka hyväksi tunnettu huolto löytyy läheltä
- käyttää ajokkia suositusten mukaisesti
- huollattaa/huoltaa suositusten mukaisesti
- välttää talviajoa

Näillä eväillä olen ajellut vuodesta 1998, enkä ole jäänyt tienposkeen kuin kerran kolarin ajettuani.

skope55

Milloin näitä ruiskukoneita on tullut käyttöön tai onko niitä saatavilla kumpaakin? Mikä olisi muu merkki jota vois harkita kun noi tavaratalo skooterit ei oikein kiinnostais

ramba

Lainaus käyttäjältä: skope55 - 05.10.11 - klo:13:42
Milloin näitä ruiskukoneita on tullut käyttöön tai onko niitä saatavilla kumpaakin? Mikä olisi muu merkki jota vois harkita kun noi tavaratalo skooterit ei oikein kiinnostais

Aprilia, ja onhan noita ruiskuja ollut aika kauan jo.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

#7
Ruiskumoottorit on lähes samanlaisia, joten merkkien välisen kisan voi sen puolesta unohtaa. Jos hankkii kyvyt hoitaa itse ruiskukoneen, se vaatii oman paneutisen ruiskun osalta ja laitehankintojakin. Tietotaitoa ei kovin hyvin ole jaossa. Häiriöherkkyys on pienempi kuin kaasarimalleissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

skope55

Siis tarkoitin että milloin piaggio alkoi käyttää ruiskua. Muun 2006 :ssa oli ainkin kaasutin mutta kun se meni lunastukseen

ramba

Lainaus käyttäjältä: skope55 - 05.10.11 - klo:15:17
Siis tarkoitin että milloin piaggio alkoi käyttää ruiskua. Muun 2006 :ssa oli ainkin kaasutin mutta kun se meni lunastukseen

No sehän riippuu ihan mallista..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

skope55


Partanen

Fly on tullut kiinasta jo jokusen vuoden. Jos se ei haittaa, niin voisi olla ihan pätevä laite. Netissä kehuvat hyväksi ajettavaksi, eikä laadunkaan kanssa ole ollut ilmeisesti mitään kummempia ongelmia. Käytetyn Fly:n sopivaa hintaa kannattaa lähteä pohtimaan siltä pohjalta, että uudesta ajokista saa yleensä alennusta ainakin toimituskulujen verran. Siis suoralla kaupalla ostettaessa, ilman vaihdokkia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#12
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 05.10.11 - klo:13:10

Käyttö (ja myös hankitahinta) vaikuttaa ajopelin kestävyyteen aivan ratkaisevasti eli jos haluaa varmistaa, että mopo kestää, kannattaa:
- ostaa uusi pyörä, jossa on vähintään  kahden vuoden takuu

Kannattaa muistaa, että moottoriajoneuvo on varmasti yksi huonoimmista mahdollisista sijoituskohteista. Vielä kalliimpaa on ostaa uusi moottoriajoneuvo. Kaikki eivät ehkä voi, tai tahdo ostaa uutta ajokkia. Mutta käytettyä ostaessa pitää olla tarkkana. Jos ei itse ole pahemmin tekniikkaan perehtynyt, niin kannattaa ottaa mukaan joku joka on. Nettimoton käytettyjen pyyntihintaa ei pidä maksaa. Ne oikeasti hyvän hintaiset myydään sieltä sitten alle kahden tunnin.

Kun maksettuihin huoltoihin ei voi luottaa, niin ne pitää tehdä kuitenkin itse. Ja huolto on se, jolla vanhemmankin ajokin toimintavarmuus saavutetaan.

Ostin ensimmäisen moponi käytettynä, vuonna 1989, jos sillä on jotain merkitystä tämän asian suhteen (tuskin on). Juu ja olen aina joskus jäänyt tienposkeen, myös uutena ostamillani laitteilla, eikä haittaa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#13
Niin.. Mistä vuosimalleista alkoi 50 cc Vespa 4T skodujen myynti RUISKUVERSIONA  ?? ts kaasutin jäi pois , ainakin EU alueen skoduista ??

Oliko v 2017 vai jo aikaisemmin ?  https://www.autoevolution.com/moto/vespa-primavera-50-2017.html#aeng_vespa-primavera-50-2017-50
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kari69

Ruiskumopo vaatii myös polttoainepumpun. Se on vikaantuva laite. Thaimaassa mopokorjaaja sanoi vaihtaneensa niitä satakunta.  Oli parhaillaankin roskiksessa sellainen.

Jos pensa tulee kaasuttimeen painovoimalla, niin siihen voi luottaa. Painovoima on toiminut ilman yhtään häiriötä jo miljoonia vuosia.