Skootterit yli 50cc (vaativat käyttäjältään vähintään A1-luokan ajokortin) > 250cc-400cc skootterit

Öljynkulutus

(1/3) > >>

Lappis:
Ajoin viikonloppuna Piaggio X9 250 cc -skootterillani landelle noin 130 km. Puolessa välissä matkaa moottorin ääni jotenkin muuttui. Vein skootterin renkaiden ja öljynvaihtoon perille päästyäni. Huoltomies sanoi, että moottoriöljyä ei ollut jäljellä kuin ruokalusikallinen. Edellisen öljynvaihdon jälkeen skootterilla oli ajettu jotain 7000 km, tarkkaa lukemaa en tiedä, koska nopeus-/matkamittarin anturi on rikki. Skootterilla on ajettu jo yli 50000 km, mahtaako alkaa kone pian laukeamaan? Öljynvaihdon jälkeen olen ajanut noin 200 km, skootteri kulkee kyllä ihan nätisti, käyntiääni on kyllä mielestäni jotenkin terävämpi kuin ennen. Huoltomies sanoi, että ei ainakaan öljynsuodattimeen ollut jäänyt mitään metallipölyä, joten ei tiedä tuliko tuossa vähillä öljyillä ajossa moottoriin jotain vahinkoa. Mihin tuo vähillä öljyillä ajaminen ensimmäiseksi vaikuttaa? Virrat kun laittaa päälle, niin öljyvalo syttyy hetkeksi, niinkuin pitääkin. Outoa, ettei öljyvalo syttynyt ajaessa, jos moottoriöljyt olivat noin vähissä.

Coastside:
Outo juttu koska näissä osat ovat myös öljyjäähdyytteisiä ja kesäajossa ilman öljyä sen pitäisi lämpöleikata männästä tai kiertokangesta. Kerrallaan on kierrossa lähes 1/4 litraa ja puoli litraa minimi millä kone kestää. Eikä se kuluttamalla aivan pohjia myöten saa kulutettua ennen rikkoutumista.

Lappis:
Onkohan sitten niin, ettei läheskään kaikki öljyt tule ulos, kun pohjakorkin kiertää auki. Itsekin vaihtanut tuohon öljyt usein, koska suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Nyt kun piti renkaat vaihtaa, niin pyysin huoltomiestä samalla vaihtamaan öljyt.

Partanen:
Miksi suodatinta ei tarvitse vaihtaa, vai eikö sitä ole? Jos suodatin on olemassa, se vaihdetaan jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Tukkeutunut suodatin alkaa päästämään öljyä läpi ohivirtausventtiilin kautta, suodattamattomana. Ja niin että jo suodatetut epäpuhtaudet lähtevät uudelleen moottorin öljykiertoon. Samalla öljypaine laskee voitelukohteissa, kun osa paineesta tuhlaantuu ohivirtausventtiilin avaamiseen.

Vähäinen moottorin öljymäärä saa aikaan öljyn ylikuumentumisen, eikä se sitten jäähdytä moottoria niinkuin on tarkoitus. Jäähdytinneste saattaa hoitaa oman osuutensa jäähdytyksestä kannessa ja sylinterissä entiseen tapaan, mutta moottorin kampikammion osat, joiden jäähdytyksestä huolehtii öljy, käyvät liian kuumana. Seuraa ennenaikasta, jopa nopeaa kulumista. Lisäksi tietysti öljy menettää pysyvästi ominaisuuksiaan, jos pääsee kuumenemaan liikaa.

"Öljyvalo" lienee tässäkin tapauksessa öljynpainevalo, ei öljyn määrän valo. Erona se, että öljynpainevalo ei varoita vähäisestä öljymäärästä, ennenkuin on myöhäistä. Öljynpainevalo vahtii vain öljynpainetta, öljyn määrän valo olisi kertonut rajan jolloin öljyä on viimeistään lisättävä, ettei moottori rikkoudu.

Saattoi pahimmillaan käydä niin, että moottori otti itseensä liian vähäisestä öljymäärästä. Saattaahan se vielä toimia, mutta öljynkulutus saattoi lisääntyä entisestään, joten nyt viimeistään kannattaa aloittaa öljymäärän tarkkailu mittatikkua käyttäen.

tommi:
On siellä varmaan ollut enemmän kuin se ruokalusikallinen öljyä. Nelarilla voi kyllä ajella yllättävän vähillä öljyillä, sen olen itsekin todennut kun vaihdoin omaan kiinalaiseeni öljyt, koneesta tuli vain yksi desi öljyä vaihdon yhteydessä. Mitään vaurioita ei koneeseen tullut. Ainakaan mitä olisin huomannut.

Saattaa olla ettei sen propun kautta tule kaikki öljy ulos, näinhän on kiinalaisissa skoottereissakin joissa on kaksi proppua, toisesta kun tyhjentää niin koneeseen jää vielä 2 desiä öljyä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta